Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ik begrijp helemaal wat je bedoeld ...@DKP. De taxi-chauffeur, waar ik 24/6 over schreef, reed ook als een motorrijder. Strak voor zich uit kijkend, spiegels negerend, nauwelijks schakelen....
Het vervelende is, dat Mr. Son deze regels als een grapje heeft gepresenteerd. Ik ben bang dat het overgrote deel bloedserieus genomen dient te worden.
V.w.b. je vorkpoten Fred, waarschijnlijk hebben ze op de fabriek tijdens het monteren van de motor gewoon tijdens montage alles ''voor de voet'' gewoon knoerhard vastgezet en daardoor zaken onder spanning gemonteerd. Ik weet van Honda dat je aandraaien van de klembouten t.b.v. de vooras vooraf gegaan moet worden door enkele malen de motor vooruit te duwen en dan de voorrem in te knijpen zodat de vorkpoten e.d. zich spanningsvrij kunnen ''zetten''.Mijn motorfiets (vervolg)
In een vorige post hierover schreef ik dat ik moed aan het verzamelen was om het balhoofd uit elkaar te halen. Wel, die was op een gegeven moment voldoende om te beginnen. Uit elkaar halen ging eigenlijk vrij vlot. Toen ik het hele zaakje zo los zag hangen (zie foto) had ik toch wel wat twijfels over het weer in elkaar krijgen. Mer name de bedrading, die nogal warrig is gelegd. Was wel een goede reden geweest om “direct” een nieuwe te kopen.
[afbeelding]
Het onderste lager van het balhoofd bleek wat beschadigd. Ik had twee opties:
- een nieuw lager bij MotorRock kopen. Probleem is dat dit weken duurt en het onzeker is of je wel de juiste krijgt.
- proberen om de beschadiging weg te werken. Met een klein vijltje en polijstpapier is dat aardig gelukt. Op termijn, als ik weer wat weerstand voel, zet ik er wel nieuwe lagers in.
Daarna het balhoofd weer in elkaar gezet.
Al het loshangende gedoe van koplamp, meters, contactslot, clipons etc. kon uiteindelijk toch nog betrekkelijk gemakkelijk weer teruggezet worden.
Toen alles klaar was wachtten er een aantal verrassingen:
- de voorvorkpoten stonden beide gelijk naar voren. Toen ik hem kreeg stond de ene een stuk verder naar voren dan de andere. Ik had dat eerder al een beetje kunnen verbeteren.
- de voorvorkpoten stonden evenwijdig naar beneden en niet meer in een V. En dat zonder extra vulringen!
- de wielen staan vrijwel recht achter elkaar.
Ik heb verder niets bijzonders gedaan, alleen rustig en nauwkeurig gewerkt. Het zegt steeds meer over de manier waarop mijn fiets in elkaar is gekloot.
Tijdens een korte testrit bleek, dat als ik het stuur loslaat, hij netjes rechtuit blijft rijden. Gezien het eerdere zwabberen durf ik mijn handen dan nog niet in de lucht te steken maar dat komt nog wel. Inmiddels redenen genoeg voor.
Dan blijft er eigenlijk nog maar 1 probleem over: de klepspeling. Ik kan met geen mogelijkheid achterhalen wat deze moet zijn. Ik heb een aantal korte testritten gemaakt om de juiste sproeiergrootte te bepalen. Die had ik goed vond ik. Echter, ik heb gemerkt dat als ik een langere rit (> 50 km.) ga maken gaat hij toch weer slechter lopen. Het enige dat ik kan verzinnen is, dat door de warmte de klepspeling te nauw wordt. Deze staat nu op een ooit door een manager van de fabriek aangegeven 0,05 voor in- en uitlaat. Meten met warme motor staat al een hele tijd op de ToDo, maar ik zit nu aan iets anders te denken. Een lange rit maken, zodat de motor goed heet is. Dan de kleppen zodanig stellen dat ze net aan liggen. De motor af laten koelen, nogmaals testen en proberen uit deze waardes iets te concluderen.
Een haalbare weg? Andere/betere/slimmere opties?
Aha, ik dacht dat ze daar links reden. Dan is het in Thailand dat ze links rijden? Van Singapore weet ik dat ze links rijden.@DKP. Hier in Vietnam heeft het ook een behoorlijke tijd geduurd voor ze bij rood licht ook daadwerkelijk stoppen. Ehh, min of meer dan. Afslaan door rood licht gebeurt hier ook. Ik werd een keer in HCM tijdens het oversteken op een zebra bij groen voetgangerslicht net niet platgereden door een motor. Op enkele meters afstand stonden een paar motoragenten dat aan te zien. Op mijn verontwaardigde gebaren of dat normaal was werd ik alleen maar uitgelachen. Ja dus, het is normaal.
Het verkeer rijdt hier overigens (in principe) ook gewoon rechts: Vietnam was vroeger Frans.
Hoe is het bier daar?