FredVN
MF veteraan
- Onderwerp starter
- #401
Het rijden van Vietnamezen
Nou vooruit, nog een “paar” laatste losse opmerkingen (tja, het zijn er iets meer geworden de laatste dagen).
Voorrem.
Vrijwel niemand gebruikt hem. Waarom niet? Geen idee. Zit dus op de meeste motorfietsen als volkomen overbodig onderdeel. Binnen de familie ken ik 1 persoon die zijn voorrem gebruikt.
Spiegels
Worden alleen gebruikt om te controleren of het haar nog goed zit als de helm wordt afgezet. Op veel motoren ontbreken ze dan ook of reflecteren ze zo ongeveer de zon (die hier recht boven ons staat)
Inhalen
Hou er bij het rijden rekening mee, dat men je op de meest rare plaatsen en momenten inhaalt, links, rechts, maakt niet uit. Vaak rakelings langs je heen. Ga je op een T-kruising naar links en maak je een nette Nederlandse bocht kun je er zeker van zijn dat ze je links tegen de stoep aan passeren.
Snelheidsverschillen
Let op: je komt in het Vietnamese verkeer grote snelheidsverschillen tegen tussen auto’s, motorfietsen en elektrische fietsen. En niet noodzakelijkerwijs in deze volgorde. Het kan dus zijn dat een auto rechts zachtjes rijdt en aan alle kanten door motorfietsen wordt ingehaald.
Links rijden
Als men eigenlijk naar de overkant moet om in de goede richting verder te gaan doet men dat vaak door een tijdje aan de verkeerde kant te blijven rijden totdat het verkeer (schuin) oversteken toelaat. Als je op een motor rijdt moet je dus nooit vlak bij de stoep rijden want dan heb je problemen met die tegenliggers. Als je voetganger bent moet je bij het oversteken ALTIJD naar beide kanten kijken om te voorkomen dat je wordt platgereden door iemand die tegen het verkeer in rijdt.
Slingeren
Vaak zijn er jongelui, die zich in druk verkeer hard rijdend en slingerend tussen de andere weggebruikers door wringen. Let daar voor op: ze rijden rustig tegen je voorwiel aan als ze je snijden. Bij diverse van dit soort lui heb ik ook de grote wens dat ze zich om een lantaarnpaal vouwen (nee geen boom, die leeft!), liefst nog dezelfde dag en met dezelfde snelheid. Het zou met zekerheid in de toekomst een aantal onschuldige slachtoffers voorkomen! Wie dit “iets te hard” vindt moet bedenken dat in vergelijking met deze proleten de gemiddelde pizzakoerier in NL een zich keurig gedragende en netjes rijdende weggebruiker is.
Zoekende mensen
Vaak zie je mensen heel langzaam rijden en rondkijken. Kortom, ze zoeken iets. Ga er altijd maar van uit dat als ze dat “iets” gevonden hebben ze er onmiddelijk recht op af rijden. Overig verkeer? Onbelangrijk. Die zoeken het zelf maar uit.
Op trottoir rijden
Die komt met name heel veel in HCM voor. Tijdens de spits rijden grote kuddes motorfietsen over de stoep om ter hoogte van het stoplicht weer de weg op de duiken en zo wel 5 motorfietsen tegelijk in te halen. Als je daar toevallig net als voetganger loopt heb je een probleem. Gewoon breeduit lopen en op geen enkele claxon reageren.
Hoofdregels.
Tot slot nog even de hoofdregels waarop het verkeer hier is gebaseerd.
1. Vietnamezen rijden alsof ze alleen op de weg zijn.
2. Alleen recht vooruit in het verkeer is belangrijk.
Dus:
Rij geconcentreerd!
Rij defensief, maar ook weer niet te. Neem je plaats op de weg duidelijk in.
Rij alsof er achter elke bocht iets stilstaat of op jouw weghelft rijdt. En vaak is dat ook zo.
Rij alsof er uit elke zijstraat iets komt, dat niet oplet. En meestal is dat ook zo.
Rij alsof alle andere weggebruikers er niets van kunnen. En altijd is dat ook zo.
Nou vooruit, nog een “paar” laatste losse opmerkingen (tja, het zijn er iets meer geworden de laatste dagen).
Voorrem.
Vrijwel niemand gebruikt hem. Waarom niet? Geen idee. Zit dus op de meeste motorfietsen als volkomen overbodig onderdeel. Binnen de familie ken ik 1 persoon die zijn voorrem gebruikt.
Spiegels
Worden alleen gebruikt om te controleren of het haar nog goed zit als de helm wordt afgezet. Op veel motoren ontbreken ze dan ook of reflecteren ze zo ongeveer de zon (die hier recht boven ons staat)
Inhalen
Hou er bij het rijden rekening mee, dat men je op de meest rare plaatsen en momenten inhaalt, links, rechts, maakt niet uit. Vaak rakelings langs je heen. Ga je op een T-kruising naar links en maak je een nette Nederlandse bocht kun je er zeker van zijn dat ze je links tegen de stoep aan passeren.
Snelheidsverschillen
Let op: je komt in het Vietnamese verkeer grote snelheidsverschillen tegen tussen auto’s, motorfietsen en elektrische fietsen. En niet noodzakelijkerwijs in deze volgorde. Het kan dus zijn dat een auto rechts zachtjes rijdt en aan alle kanten door motorfietsen wordt ingehaald.
Links rijden
Als men eigenlijk naar de overkant moet om in de goede richting verder te gaan doet men dat vaak door een tijdje aan de verkeerde kant te blijven rijden totdat het verkeer (schuin) oversteken toelaat. Als je op een motor rijdt moet je dus nooit vlak bij de stoep rijden want dan heb je problemen met die tegenliggers. Als je voetganger bent moet je bij het oversteken ALTIJD naar beide kanten kijken om te voorkomen dat je wordt platgereden door iemand die tegen het verkeer in rijdt.
Slingeren
Vaak zijn er jongelui, die zich in druk verkeer hard rijdend en slingerend tussen de andere weggebruikers door wringen. Let daar voor op: ze rijden rustig tegen je voorwiel aan als ze je snijden. Bij diverse van dit soort lui heb ik ook de grote wens dat ze zich om een lantaarnpaal vouwen (nee geen boom, die leeft!), liefst nog dezelfde dag en met dezelfde snelheid. Het zou met zekerheid in de toekomst een aantal onschuldige slachtoffers voorkomen! Wie dit “iets te hard” vindt moet bedenken dat in vergelijking met deze proleten de gemiddelde pizzakoerier in NL een zich keurig gedragende en netjes rijdende weggebruiker is.
Zoekende mensen
Vaak zie je mensen heel langzaam rijden en rondkijken. Kortom, ze zoeken iets. Ga er altijd maar van uit dat als ze dat “iets” gevonden hebben ze er onmiddelijk recht op af rijden. Overig verkeer? Onbelangrijk. Die zoeken het zelf maar uit.
Op trottoir rijden
Die komt met name heel veel in HCM voor. Tijdens de spits rijden grote kuddes motorfietsen over de stoep om ter hoogte van het stoplicht weer de weg op de duiken en zo wel 5 motorfietsen tegelijk in te halen. Als je daar toevallig net als voetganger loopt heb je een probleem. Gewoon breeduit lopen en op geen enkele claxon reageren.
Hoofdregels.
Tot slot nog even de hoofdregels waarop het verkeer hier is gebaseerd.
1. Vietnamezen rijden alsof ze alleen op de weg zijn.
2. Alleen recht vooruit in het verkeer is belangrijk.
Dus:
Rij geconcentreerd!
Rij defensief, maar ook weer niet te. Neem je plaats op de weg duidelijk in.
Rij alsof er achter elke bocht iets stilstaat of op jouw weghelft rijdt. En vaak is dat ook zo.
Rij alsof er uit elke zijstraat iets komt, dat niet oplet. En meestal is dat ook zo.
Rij alsof alle andere weggebruikers er niets van kunnen. En altijd is dat ook zo.