Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Volgens alle informatie was Ho Chi Minh een man van het volk: Uncle Ho. Hij wilde ook gecremeerd worden en zeker niet tentoongesteld worden in iets monsterlijks als waar ze hem nu in hebben gelegd. Dit is het huis waar hij woonde en werkte. Het ligt achter het mausoleum. Dit toont m.i. veel meer zijn karakter. Oh, en vergeet het Ho Chi Minh museum maar, dat naast het mausoleum ligt. Persoonlijk vond ik dat tijdsverspilling.

full


full


full
 
Leuk optrekje van de beste man, geloof dat ik daar ook wel aan zou kunnen wennen :9

En hoeveel is er eigenlijk nog te merken, mee te maken of te zien van de voorbije Vietnam oorlog ?
 
Is niet groot, maar zeker stijlvol.

Het enige dat je van de oorlog kunt merken zijn een aantal musea en af en toe onderweg een begraafplaats. Qua behandeling heb ik nog nooit iets gemerkt. En ze kunnen niet aan mijn neus zien of ik Amerikaan ben. Het is in NL t.o.v. de Duiters nog steeds veel en veel erger dan in VN t.o.v. de Amerikanen.

Ik zal proberen of ik nog op een rijtje kan krijgen welke musea etc. ik bezocht heb en als dat lukt t.z.t. hier plaatsen.
 
Ja, zoals je het mischien wel voelt aankomen .. En los van het feit dat het me een verschrikkelijk mooi land lijkt ..

Heeft die oorlog een bepaalde intresse :)

En heb wel eens vakantie foto's van uiteraard amerikanen gezien die daar geweest waren, zijn ze daar nog steeds 'tegen' de amerikaan, of zijn die onderbuik gevoelens alweer verdwenen naar wat ze daar allemaal aangericht hebben !?
 
Laatst bewerkt:
Op zich heb ik die interesse ook: ik heb de Vietnam-oorlog heel bewust meegemaakt. Ik zat in die tijd in militaire dienst, het was continue op tv etc. Ik heb ook bewust musea en plaatsen opgezocht. Er staan er nog enkele op de planning.
 
Op zich heb ik die interesse ook: ik heb de Vietnam-oorlog heel bewust meegemaakt. Ik zat in die tijd in militaire dienst, het was continue op tv etc. Ik heb ook bewust musea en plaatsen opgezocht. Er staan er nog enkele op de planning.

zelf was ik toen nog niet geboren, of was ik er te klein voor (ben van '70) en meen dat die oorlog zo'n beetje in '75 op zijn einde liep :)

Maar het blijft een boeiend onderwerp, al zijn er door de diverse partijen verschrikkelijke dingen gebeurt, waarvan (denk ik) je heden ten dagen alsnog de litekens van zou kunnen zien....
 
Je merkt rond de DMZ erg veel van de oorlog qua monumenten en musea. Hamburger Hill kan je bezoeken, maar je moet echt weten wat je zoekt. Ik ben bij Khe Sanh geweest, daar staat er nog een overblijfsel van de Amerikaanse luchtmachtbasis met oude helikopters en vliegtuigen en bunkers. Dit is een erg indrukwekkend museum.

Apart; Je bent als Nederlander gewend dat Amerikaanse soldaten de helden zijn in de film en de VC de 'bad guys'. Dit is natuurlijk helemaal niet zo. De Noord-Vietnamezen waren vrijheidstrijders en zo worden ze terecht ook zo geportretteerd. Ik heb leuke foto's van posters, ik zal ze later posten.

Oh... en de andere nagedachtenis aan de oorlog... de vele landmijnen, dus blijf op de gebaande wegen/paden.
 
zelf was ik toen nog niet geboren, of was ik er te klein voor (ben van '70) en meen dat die oorlog zo'n beetje in '75 op zijn einde liep :)

Maar het blijft een boeiend onderwerp, al zijn er door de diverse partijen verschrikkelijke dingen gebeurt, waarvan (denk ik) je heden ten dagen alsnog de litekens van zou kunnen zien....

Het was een oorlog waar iedereen alleen maar kon verliezen. Het Vietnameze volk heeft er uiteindelijk één Vietnam voor teruggekregen. Dus uiteindelijk heeft het volk gewonnen. De meeste Vietnamezen willen de oorlog ook het liefst zo snel mogelijk vergeten én het grootste deel van de bevolking heeft deze toch niet (bewust) meegemaakt, ik zou mij daarom als Amerikaan geen zorgen maken.

Ik heb ook het huis van Ho Chi Minh bezocht, erg mooi en rustiek in een leuk parkje. Het mausoleum moet een lotus bloem voorstellen... eh... right. ;)
 
Laatst bewerkt:
Wat mij opviel is dat er zelfs t-shirts worden verkocht in toeristische winkeltjes met teksten als "Good morning vietnam!" erop.

Destijds wel een paar keer aangesproken door bedelaars met een "Agent orange" babytje op de arm. Veel daarvan waren 'gewoon' geestelijk en/of lichamelijk gehandicapt, maar het helpt wel bij het bedelen om op het Westerse schuldgevoel in te spreken gok ik zo.

Ook even wennen was dat ze het daar, in tegenstelling tot de rest van de wereld, "the american war" noemen. Elke oorlog daar is natuurlijk de Vietnam-oorlog :P.
 
Laatst bewerkt:
Men is hier natuurlijk ook erg praktisch: er kan geld mee worden verdiend. Zo zie je bv. ook veel "originele" zippo-aanstekers.
 
Wegen

De wegen zijn hier vaak slecht. Binnenwegen zijn helemaal een ramp. Als ik in de omgeving van mijn huis rijd zijn er hele stukken waar 20-30 toch echt de maximale snelheid is. Veel kuilen in de weg (heeft me al 2 fietsbanden en 1 lekke motorband gekost). Soms “doen ze er iets aan”, d.w.z. ze storten zand en grint in die kuilen of strooien het over een heel stuk weg uit. Dat grint kun je ook op wat grotere wegen aantreffen. Heb je een redelijk stuk weg met wat bochten en wil je net eens lekker een bocht mooi aansnijden, zie je dat door de hele bocht grint ligt. Niet fijn, kan ik uit uitgebreide ervaring vertellen.

Op wat grotere wegen zitten ook vaak grote en soms diepe kuilen in de weg. Om te voorkomen dat men erin rijdt gooien ze er wat takken in. Inderdaad, duimen dat ze niet zijn weggewaaid of eruit gereden.

Gelukkig hoef je nooit ver te lopen om je band te laten plakken: dat kan zo ongeveer op elke straathoek.

In het algemeen de raad: let niet alleen op het verkeer, maar ook op de (conditie van de) weg!
 
Wegen

De wegen zijn hier vaak slecht. Binnenwegen zijn helemaal een ramp. Als ik in de omgeving van mijn huis rijd zijn er hele stukken waar 20-30 toch echt de maximale snelheid is. Veel kuilen in de weg (heeft me al 2 fietsbanden en 1 lekke motorband gekost). Soms “doen ze er iets aan”, d.w.z. ze storten zand en grint in die kuilen of strooien het over een heel stuk weg uit. Dat grint kun je ook op wat grotere wegen aantreffen. Heb je een redelijk stuk weg met wat bochten en wil je net eens lekker een bocht mooi aansnijden, zie je dat door de hele bocht grint ligt. Niet fijn, kan ik uit uitgebreide ervaring vertellen.

Op wat grotere wegen zitten ook vaak grote en soms diepe kuilen in de weg. Om te voorkomen dat men erin rijdt gooien ze er wat takken in. Inderdaad, duimen dat ze niet zijn weggewaaid of eruit gereden.

Gelukkig hoef je nooit ver te lopen om je band te laten plakken: dat kan zo ongeveer op elke straathoek.

In het algemeen de raad: let niet alleen op het verkeer, maar ook op de (conditie van de) weg!

Dit kan ik zeker beamen. Ik heb hoofdwegen bereden die echt belabberd waren en zijwegen die perfect asfalt hadden (en spontaan overgingen in rubbish). Wel grappig, zodra je een grotere stad benaderd gaat de zand en keienweg opeens over in 2 baans strak asfalt met lantaarnpalen etc.. :+

Oh ja... mudslides kan ook een boel in de war gooien, zo heb ik een goattrail door de bergen moeten pakken omdat een mudslide de weg blokkeerde.

In het zuiden zijn de wegen significant beter (eigenlijk redelijk 'normaal' asfalt) dan in het noorden.
 
Stekkers

Veel apparatuur, die hier in de bouw en bij reparaties worden gebruikt, zit geen stekker aan. Ze stoppen de losse draden gewoon in het stopkontakt. Ik heb ze dat zien doen met lampen, boortollen, slijpschijven en zelfs lastrafo’s!

Ik had geen zin om daardoor mijn splinternieuwe stopkontakten te laten mollen, dus ik heb Minh iedereen laten vertellen dat ik iedereen, die losse draden in mijn stopkontakten zou steken, hoogstpersoonlijk van het terrein af zou meppen (een opname van dit doorslaggevend argument is te zien op foto 3; op de grond). Men heeft zich daar vrij aardig aan gehouden: in plaats van stekkers te monteren gebruikten ze gewoon een eigen verlengsnoer met een uiterst gammele stekerdoos eraan en daar stopten ze dan de losse draden in. Maar ze blijven je wel hoofdschuddend aankijken: “waarom zo moeilijk, we doen het hier altijd zo......”.

In ons tijdelijk huis werden de stalen garagedeuren gerepareerd. Foto 1: de dikke losse draden zijn van de lastrafo, die op foto 2 staat. Foto 3 en 4 geven het hoofdschakelpaneel, zoals dat tijdens de bouw buiten tegen een boom stond.

Foto 1
full


Foto 2
full


Foto 3
full


Foto 4
full
 
Laatst bewerkt:
heb die foto's van de stekkerdozen een kwartier lang zitten te bekijken :/

en vraag me nog steeds af, hoe levensmoe moet je zijn om zo'n constructie in elkaar te fabrieken, ik bedoel .. ben ook geen elctronicus ofzo .. maar dit slaat toch wel alles :+
 
In de bouw is dit hier gewoon standaard werkwijze. Van veiligheidsmaatregelen heeft men hier nog nooit gehoord. Een helm gebruiken als je met een kettingzaag werkt? Waarom? Kan zo'n ding terugslaan? Welnee........ Stel je niet aan.....

Wat ik hier liet zien is maar een heel klein ergernisje. Er waren bij de bouw veel grotere.
B.v de tekening van de architect is wel aardig als richtlijn, maar om dat nu allemaal letterlijk te volgen....
Steunen na het storten van het beton 14 dagen laten staan zoals de architect voorschrijft? Flauwekul. Tien dagen is meer dan voldoende......
Draden van de voorgeschreven diameter monteren? Zo dik? Zoveel verbruik je toch nooit. Men heeft blijkbaar nog nooit van een elektrische fornuis gehoord.....

Boekwerken vol......
 
Voor wie mogelijk interesse heeft.....

Tijdelijke ondersteuning gezocht voor het consulaat-generaal in HCM

Het consulaat-generaal is op zoek naar een Nederlandssprekende kandidaat voor tijdelijke ondersteuning bij een aantal administratieve taken. Het betreft onder meer het archiefbeheer en het beheer van de contactendatabase van het consulaat-generaal. Voor het archief zal de medewerker de komende periode verantwoordelijk zijn voor het omzetten van het huidige papieren archief naar een digitaal archief. Deze omzetting is voorzien voor oktober 2013. De medewerker kan ook voor andere administratieve taken worden ingezet. Van de kandidaat wordt verwacht dat deze Nederlands spreekt en goed overweg kan met computersoftware in het algemeen en Microsoft Outlook in het bijzonder. De inzet is in eerste instantie voor 1-2 dagen per week voor een periode van 6 maanden. Daarna zal worden bezien in hoeverre verdere ondersteuning nodig is.

Heeft u interesse? Stuurt u dan een e-mail naar hcm@minbuza.nl met een korte motivatie en achtergrond van uzelf. Heeft u vragen? Mailt u ons dan of bel met Michael Duijff op 08-3823 5932, tst. 207. U kunt tot en met dinsdag 7 mei reageren. Wij streven ernaar om per 1 juni iemand aan te stellen.
 
Ik heb net mijn VCA-certificaat (zeg maar veiligheid op de werkplek) weer gehaald, dan moet je hier wel even om lachen (of niet natuurlijk).
 
Spelling

Even een berichtje tussendoor, wat ik al veel eerder had moeten plaatsen. Ik werk met een Engelstalige tekstverwerker. Ik moet dus als mijn eigen spelling-checker fungeren en ik ken mijn beperkingen in deze (met name c en k). Mochten er grove taalfouten in mijn stukjes zitten, geef die dan svp even via een PB door, dan kan ik ze verbeteren.
 
:^
Ook leuk zijn de easy-riders daar. Die nemen touristen mee achterop door het land. Helaas hebben ze zelf geen leuk salaris, alles gaat naar de eigenaren toe die het regelen.
:?
Verkeerde Easy-Rider tegen gekomen waarschijnlijk?
Wij (mijn vrouw en ik) zijn een tijdje met twee van die gasten rondgereisd van Dalat naar HCMC (met een hele lange omweg). Wat die gasten ons vertelden was dat ze allemaal volledig zelfstandig zijn en een beduidend beter salaris hebben dan de meeste Vietnamezen met een "normale baan". (Wat dat dan ook moge zijn daar.)

Als ik binnenkort weer foto's ga back-uppen zal ik nog wel eens een blik Vietnam-foto's open trekken.
 
Laatst bewerkt:
In de bouw is dit hier gewoon standaard werkwijze. Van veiligheidsmaatregelen heeft men hier nog nooit gehoord. Een helm gebruiken als je met een kettingzaag werkt? Waarom? Kan zo'n ding terugslaan? Welnee........ Stel je niet aan.....

Wat ik hier liet zien is maar een heel klein ergernisje. Er waren bij de bouw veel grotere.
B.v de tekening van de architect is wel aardig als richtlijn, maar om dat nu allemaal letterlijk te volgen....
Steunen na het storten van het beton 14 dagen laten staan zoals de architect voorschrijft? Flauwekul. Tien dagen is meer dan voldoende......
Draden van de voorgeschreven diameter monteren? Zo dik? Zoveel verbruik je toch nooit. Men heeft blijkbaar nog nooit van een elektrische fornuis gehoord.....

Boekwerken vol......
Kun je je voorstellen hoe metselaars gekeken hebben toen mijn vader uit probeerde te leggen wat een spouwmuur is :X B| |(

Ik heb erg veel van dat soort verhalen gehoord ja, al speelde de verhalen van mijn vader in Thailand.
 
Spelling

Even een berichtje tussendoor, wat ik al veel eerder had moeten plaatsen. Ik werk met een Engelstalige tekstverwerker. Ik moet dus als mijn eigen spelling-checker fungeren en ik ken mijn beperkingen in deze (met name c en k). Mochten er grove taalfouten in mijn stukjes zitten, geef die dan svp even via een PB door, dan kan ik ze verbeteren.

mwhah, je verhalen zijn luid en duidelijk leesbaar hoor, het is geen nederlandse taal wedstrijd ofzo ;)

Keep going on! 8-)
 
heb die foto's van de stekkerdozen een kwartier lang zitten te bekijken :/

en vraag me nog steeds af, hoe levensmoe moet je zijn om zo'n constructie in elkaar te fabrieken, ik bedoel .. ben ook geen elctronicus ofzo .. maar dit slaat toch wel alles :+
Mwah, het zal best vaak goed gaan :)
Tenslotte is de spanning er af als je de draden er uit trekt. M'n vader zou dat net zo doen als ergens geen stekker aan zit...
Maar ik kan me ook voorstellen dat prioriteiten heel anders zijn als een stekker een aanzienlijk deel van je budget zou opeten, dan dat wij gewend zijn.

Leuke foto's en verhalen trouwens!
[me="RemcoNL"]gaat in juni naar de Filipijnen, ik ben heel benieuwd wat ik daar aan brommertjes e.d.[/me] ga zien.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan