Zelfbouw Bakker/Sp1 eindelijk gereed!

Status
Niet open voor verdere reacties.

haporta

Die hard MF'er
11 jun 2003
901
3
groningen
Na precies een jaar lang bezig geweest te zijn met onderdelen verzamelen afspraken maken met leveranciers, overheidsinstanties, motordealers en framebouwer Nico Bakker, is het me eindelijk gelukt.....
Mijn zelbouw project is klaar! :) :) :)

Vorige week maandag was de klap op de vuurpijl toen hij voor de RDW keuring moest, maar hij was in 1x goedgekeurd.

Ik zal in dit topic mijn ervaringen delen, zodat iedereen die met het idee loopt om zelf een motor te fabriceren, weet waar hij aan begint...

maar de voldoening is er:
full
 
Zeer mooi!

Ik heb ook het idee om eens een motor te bouwen, maar heb geen idee van de kosten voor zo een project. Zou jij een tipje van de sluier kunnen oplichten?

Is het mogelijk om voor de gekochte delen naar het buitenland te gaan? Er moet toch nog BPM betaald worden. Het zou een hoop schelen als er duitse onderdelen op zitten.
 
Zeer mooi!

Ik heb ook het idee om eens een motor te bouwen, maar heb geen idee van de kosten voor zo een project. Zou jij een tipje van de sluier kunnen oplichten?

Is het mogelijk om voor de gekochte delen naar het buitenland te gaan? Er moet toch nog BPM betaald worden. Het zou een hoop schelen als er duitse onderdelen op zitten.

Aanschaf van de onderdelen staat je uiteraard geheel vrij. Je mag kopen waar je wilt. Voor de douane geldt dat er in geval van een eigenbouw motor, voor die delen die GEEN eigenbouw zijn een factuur wordt overlegd met daarop een voor de douane acceptabele aanschafprijs. Dus geen achterbrug,voorvork, wielen en banden voor 50 euro, dat zal alleen maar resulteren in een door de douane toegekende waarde (en die is dan eerder aan de te hoge kant) Maar of je de delen nu hier, in Duitsland of Italie haalt, zal ze een worst zijn.
 
Kan je iets meer vertellen hoe het allemaal ging met het frame??
10 stappen om zelf een motorfiets te bouwen......

procedure is als volgt:

1.) je bouwt een frame, of je geeft opdracht tot het bouwen van een eigen frame
(zoals ik bij bakker heb gedaan)

2.) je belt de RDW te zwolle op (tel. 09000739 ) en maakt een afspraak voor het inslaan van een VIN nummer (voertuig indentificatie nummer, oftewel framenummer)

3.) meenemen naar keuring: duidelijke tekening op A4 formaat, met daarop minimaal: de naam van de bouwer,de plaats van de lassen, en de plaatsen van de motorophanging.

Er zijn nu 2 opties:

a.) goedgekeurd als zelfbouw: er word een vin nummer ingeslagen, en de letters "Z E L F B O U W" er volgt nu een normale toelatingskeuring voor zelfbouw motoren.

b.) afgekeurd als zelfbouw : er word alleen een vin nummer ingeslagen, er volgt nu een zwaardere toelatingskeuring, namelijk die voor motorfabrikanten...

4.) Motor verder afbouwen, en aanbieden voor keuring, afspraak maken bij de RDW te Lelystad (tel.0320-288585). hier ondergaat de motor een keuring voor zelfbouw. Je mag tijdens de keuring zelf een type verzinnen.

Hier werken ze eerst een checklist af om te kijken of de motor veilig genoeg is om te rijden, daarna volgt een testrit op het circuit, tijdens deze rit meten ze het geluid van in/uitlaat, en de claxon.

5.) afspraak maken bij een lokaal douane kantoor voor het afdragen van de BPM.

6.) na betaling duurt het 5 tot 15 werkdagen (afhankelijk van woonplaats en wijze van betaling BPM) voor je de kentekenpapieren in huis hebt.

7.) kentekenplaten bestellen bij motor/auto dealer of rechtstreeks bij een platen fabrikant.

8.) motorfiets verzekeren (kan nog best wel wat problemen en/of hilariteit veroorzaken, aangezien ze het merk 'zelfbouw'niet kennen..

9.) motorkleding aantrekken..

10.) motor starten en enjoy!!! :] :] :]
 
Zeer mooi!

Ik heb ook het idee om eens een motor te bouwen, maar heb geen idee van de kosten voor zo een project. Zou jij een tipje van de sluier kunnen oplichten?

Is het mogelijk om voor de gekochte delen naar het buitenland te gaan? Er moet toch nog BPM betaald worden. Het zou een hoop schelen als er duitse onderdelen op zitten.
tipje van de sluier: Ik had qua kosten beter een 2e hands SP1 kunnen kopen van bouwjaar 2002... dus dan weet je genoeg....
 
NEWSFLASH NEWSFLASH NEWSFLASH

laatste update:

Vandaag zijn de kentekenpaieren binnengekomen, dus meteen geregeld dat mijn zwager de kentekenplaat ophaalt, en de verzekering geregeld...

"hallo met unive?". " en wat was het merk?...'zelfbouw'".."nee ik vroeg naar het merk"... "ooh dat is het merk.." "en het type?.." |(

krijg je de motor niet eens all-risk verzekerd, nu moet ie eerst getaxeerd worden.. het is en blijft een burokratish land... :(
Nou ja moeten we de eerste paar dagen maar voorzichtig rijden he :Z
 
ik vind het erg knap wat je gedaan hebt, maar persoonlijk vind ik de standaard frame en SP1 mooier.
Toch heel veel succes met de fiets :]
frame EN sp1 klopt niet helemaal, tis namelijk voor de rest opgebouwd uit standaard sp1 onderdelen. maar wat het frame betreft,tja smaken verschillen. ik heb op zich ook niets tegen op het orginele frame, totdat je ermee gaat rijden.... wat een verschil! :)
 
Wow, wat een werk...respect hoor!

:^

Ongelooflijk!! :} :} :}
Alleen spijtig dat het op het allereerste zicht terug een SP1 is. Ikzelf zou dan meer in deze richting gegaan zijn (is een Busa met Spondon-frame BTW :9~ )

full




Maarre, wat een gezeik bij zeg bij jullie in Nl :(
In B koop je gewoon dat wrak van die SP1, je bouwt 'm om (al was het bij wijze van spreken met een kartonnen frame), je schrijft 'm in als SP1 en klaar!

Eventueel, om echt in orde zijn, hang je het frameplaatje aan je nieuwe frame, en niemand die er ooit iets van zal zeggen :) .
 
Mooi project! :}

Is het niet leuk om de kleuren net om te draaien als het ware? Zwart wordt rood en andersom, maar wel dezelfde kleuren. Een beetje zo'n effect:

full


[me]Villie had geen tijd om het mooier te maken en heeft Photoshop ook niet bijdehand ;) [/me]
 
NEWSFLASH NEWSFLASH NEWSFLASH

laatste update:

Vandaag zijn de kentekenpaieren binnengekomen, dus meteen geregeld dat mijn zwager de kentekenplaat ophaalt, en de verzekering geregeld...

"hallo met unive?". " en wat was het merk?...'zelfbouw'".."nee ik vroeg naar het merk"... "ooh dat is het merk.." "en het type?.." |(

krijg je de motor niet eens all-risk verzekerd, nu moet ie eerst getaxeerd worden.. het is en blijft een burokratish land... :(
Nou ja moeten we de eerste paar dagen maar voorzichtig rijden he :Z

Als jij je motor all risk laat verzekeren is dat een goed plan, maar mocht je ooit iets met de motor gebeuren(hoop t niet) dan wil je wel je centen zien neem ik aan. Omdat het een zelfbouw is zal er eerst bepaald moeten worden wat de waarde van de motor is. Nou zal je waarschijndelijk niet al het geld wat je er in gestoken heb terug zien in het taxatiebedrag, maar zal er wel bij in de buurt zitten. Bij de taxatie van mijn klassieker koekblik heb ik aan kunnen hoe veel geld ik er in had gestoken(bewijzen overlegd) hiermee hebben ze rekening gehouden met het taxatiebedrag :}

het taxatiebedrag is dan ook het verzekerd bedrag voor de verzekering.

Let op!!! een taxatierapport is vaak maar een bepaald aantal jaren geldig voor een verzekeringsmaatschapij. je zal om de 2 of 3 jaar je motor opnieuw moeten laten taxeren.
 
Als jij je motor all risk laat verzekeren is dat een goed plan, maar mocht je ooit iets met de motor gebeuren(hoop t niet) dan wil je wel je centen zien neem ik aan. Omdat het een zelfbouw is zal er eerst bepaald moeten worden wat de waarde van de motor is. Nou zal je waarschijndelijk niet al het geld wat je er in gestoken heb terug zien in het taxatiebedrag, maar zal er wel bij in de buurt zitten. Bij de taxatie van mijn klassieker koekblik heb ik aan kunnen hoe veel geld ik er in had gestoken(bewijzen overlegd) hiermee hebben ze rekening gehouden met het taxatiebedrag :}

het taxatiebedrag is dan ook het verzekerd bedrag voor de verzekering.

Let op!!! een taxatierapport is vaak maar een bepaald aantal jaren geldig voor een verzekeringsmaatschapij. je zal om de 2 of 3 jaar je motor opnieuw moeten laten taxeren.

Sluit ik me helemaal bij aan !
Een tip: zorg wel dat de taxateur die de taxatie uitvoert, erkend is door jouw verzekeringsmaatschappij, want anders wordt het taxatierapport wel erg duur WC papier...

Don't ask how I know.... })
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan