Een reisverslag : weekje Engeland April 2009 / Peak District

@RoLoo ... het was weer genieten van jou schrijf werk :)
Oh ... morgen en overmorgen niets ... da klinkt nie goe man ....................
(nu drommels snel aan't werruk, 'kwas op't mobieltje ffies aan't forumen ...)
 
Het was weer uitermate leuk om te lezen, ik hoop dat je het woensdag op kunt brengen om weer te schrijven, tot dan sterkte.
 
Laatst bewerkt:
Ja hoor ; woensdag lukt wel. :W

En dan dus een stukkie over de Dinsdag 28 April, en dan hebben we weer genoeg dingen gezien, en zijn we op genoeg plekken geweest, om daar weer iets zinnigs over te 'vertellen'.
 
Thanx ; zoals gezegd morgenavond weer een dagje. Vandaag komt het er niet meer van.
 
deeltje 5. Dag 4, Dinsdag 28 April 2009 – foto klik = foto groot -

Waar zo’n op-en-neer (eigenlijk neer- en op…) wandeling van de dag ervoor al niet goed voor is. Tjeetje, wat een nachtrust was dit.

Heerlijk !

En terwijl wij allebei nog een beetje liggen weg te dommelen in dat heerlijke bed, laat om 07.50 uur (gaaaaaaaaap…) al een mobiele telefoon weten dat er een SMS-bericht binnen gekomen is.
Of het nog een beetje vroeger kan vraag ik mij nog lichtelijk suf af ; en hoop eigenlijk stiekem dat het een berichtje van 1 van de kinderen is (dat is echter niet zo ; ze bellen gewoon later die dag nog even !)… :)

Maar goed, het is inmiddels wederom tijd voor het ontbijt, dus doen wij ons gebruikelijke ochtend-ding. De meereizende echtgenote kan echter deze ochtend amper het ene been voor het andere kwijt vanwege allerlei spiertjes en spieren, op gekke plekjes en plekken, die muurvast zitten, en heel langzaam vragen wij ons af of lichaamsbeweging überhaubt wel goed voor ons is.

En met die overpeinzing strompelen wij naar beneden, en richting dat gezonde Full English Breakfast.

Het is vochtig buiten, en omdat dat zo is zal het zeer wis en waarachtig geregend hebben vannacht, maar geen van ons beiden kan zich daar ook maar iets van heugen.

Ik denk : verhip alweer (…) regen ?!

En ik bedenk mij gelijk ; dat het helemaal niet eens regent, maar gewoon nat is. Daardoor slaat de ingebouwde barometer naar positief, en daarom zullen we vandaag gewoon een tochtje maken !

Simpel genoeg.

En tegen een uur of half 11 rukken wij ons eR-Theetje uit zijn schuilplaats, drukken de navi in de houder, gaan pontificaal zitten op het apparaat, zetten de hele mikmak op contact, horen dan allerlei motortjes zoemen, en zien vrolijke lampjes knipperen, drukken daarna op de ‘Start’ button, horen ‘Krgggggg….’, en dan gebeurt er gewoon ongeveer helemaal nix…

HET DING DOET HET GEWOON NIET ! B|

Wat nou niet doen…??? ; en ik ben gelijk een beetje uit mijn ritme.
Die shit-fiets wil gewoon met geen mogelijkheid aanslaan, terwijl normaal gesproken een zacht duwtje, met de wijsvinger van de rechterhand, meer dan genoeg ik om de 8 klepper gezellig aan het klepperen te krijgen.

En nu dus gewoon nix.
Sta je daar dus even lekker op ruim 400 (phoe, phoe…) meter hoogte, met een zogenaamd kwaliteitsproduct (…) dat zich tegen zijn baasje keert…, fijn met de Nederlandse mond vol Nederlandse tanden...

Ik probeer het nog een paar keer, en denk op een gegeven moment, (terwijl dat eigenlijk tegen de regels is), ‘ik geef gewoon tijdens het starten een snuffie gas…’, en op het moment dat ik dat doe, en het Start knopje beroer, springt de boxer aan, en loopt met een regelmaat alsof het nog nooit anders gedaan heeft !

Ik sta paf ; want de fiets loopt !

Bijzonder…, maar zeker niet apart genoeg om lang bij dit voorval stil te staan, en derhalve laat ik soepeltjes de eerste versnelling inroetsjen, en wij zijn onderweg naar het rustieke, en toch niet helemaal onbekende Nottingham.

Op de 1-of-ander manier heeft de klank ‘Nottingham’ wel iets vind ik. En omdat wij toch ook altijd wel een beetje cultuur willen opsnuiven leek ons dit een prima besteding van de dag.
Kijken of we iets Robin Hood achtigs kunnen vinden (denk bijvoorbeeld aan Salzburg en in het verlengde daarvan die welbekende Mozart gekkigheid in die stad) daar in dat Nottingham.

En na nog een paar fikse regenbuien onderweg over de toeristisch rijdende kletterpet gehad te hebben, reutelen wij de, met gladde tramrails bezaaide, universiteitsstad binnen.

Nooit geweten dat die Robin Hood zich met de tram liet vervoeren… (linkje)

Na een paar rondjes voorzichtig door het drukke Engelse stadsverkeer gereden te hebben, prakken wij de inmiddels ranzig vieze toerer in een parkeergarage, en wel in de Broadmarsh Car Park.
Ik vind het maar lastig om (in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Salzburg, of Innsbrück) een nette parkeerplek voor de motor te vinden ergens langs een rand van een stoep, vandaar de keus voor de relatief veilige parkeergarage.

En ook daar is onze verbazing van redelijke omvang !

Je kunt daar gewoon je motor naar binnen rijden (ook wel handig eigenlijk in een parkeergarage…), zet het ding direct naast het kantoor van de Car Park Manager, en je betaalt bij hem aan het loket het fantastische bedrag van 1 Pond 50.

And that’s it.

Niet meer, niet minder. Gewoon 1,50. En voor dat machtige bedrag mag je motor de hele dag droog gestald worden, en tevens houdt die Manager een Engels oogje in het fijne Engelse zeil.

Zo’n uitrij-kaart krijgen we niet, omdat simpelweg (en dat was mij al opgevallen) er een separate uitrijplek voor motoren is, en dat is dan in dit geval een smalle uitgang zonder (!) slagboom. Helemaal toppie dus, en met een tevreden gevoel laat ik onze toerbrommer en de helmen in die betonnen parkeertoestand achter, en wij, wij zetten ‘koers’ richting centrum van wat rond 1810, en jaren later, een stad was waar je beslist, als geciviliseerd onderdaan, zeker niet (meer) wilde zijn.

Cultuur dus, daar kwamen we voor.

En in tegenstelling tot die mega-Mozart maf-keezerij in Salzburg, komen we nergens ook zomaar iets tegen wat zou kunnen duiden op de legende van de man die nam van de rijken, en gaf aan de armen.
Wel een keurige stad verder, dat Nottingham. Geweldig nette binnenstad, en met inmiddels het zonnetje op ons bolletje krijgen we het nog warm in ons motorkostuum ook nog.

En na een (heb je het weer…) cappuccino, en een lekkere gratis (!) chocoladekoek bij de hier ook wel bekende SubWay lopen we richting Nottingham Castle (linkje)

En wij zijn dol op kastelen.
En grappig ook wel, zo midden in de stad zo’n oude kolos.


( …oud tussen nieuw… )


Uiteraard kost entree geld, en groot (alweer) is onze verbazing dat het maar 3 Pond 50 per persoon kost.
En dat is tenslotte niet veel.

Omdat het kasteel op een hoogte ligt, nemen wij met onze stramme ledematen de trap naar boven, en vanaf een soort van kasteel pleintje heb je een machtig uitzicht over een lager gelegen deel van de stad. Zoals gezegd ; het zonnetje schijnt, en het is helder, en daardoor zie je dat de stad gewoon ronduit groot is.


( …stukkie castle muur… )


( …en wat nou, ‘het is gras is altijd groener bij…’ )


Het kasteel valt (ons) echter tegen. Het is vooral een museum met glaskunst, schilderkunst (oud & modern), en heel af en toe kom je iets te weten over wat er zich in Nottingham afgespeeld heeft (en dat was zeker niet best vrienden ; wat een klerezooi daar vroeger in die te volle, te vieze, en te zieke stad !)

Wat wij dus niet zien, dat is hoe daar vroeger in dat kasteel geleefd werd, en dat vinden wij nou juist wel weer aardig, dus om nou te zeggen dat wij ‘flabbergasted, taken by surpise, or tongue-tied’ waren ; neen, dat waren wij niet.

Op het moment dat wij via de tuinen van het tig maal herbouwde kasteel de weg naar de uitgang zoeken, zien wij een bord dat het kasteel-toeganskaartje ook recht geeft op toegang tot een stukje oud met de naam Brewhouse Yard.
En met de gedachte dat brewhouse klinkt als brouwerij, en dat ondergetekende best een prettig biertje kan waarderen, stiefelen wij die kant op.


( …oudst bewaarde huis, direct naast het kasteel… )


Leuk stukje hier, die Brewhouse Yard !

En dit schrijft het Internet daarover :

Brewhouse Yard Museum - Cutural Attraction

At the foot of Castle Rock is this series of 5, 17th century cottages depicting life in Nottingham through the ages in the furnished rooms and shops. Below the houses are a number of cellars cut into the rock of the castle. A nice feature is a high street from about 70 years ago.
This will give the visitor a good insight into the towns history.



En met, zoals uitbundig op de gevel geschreven, de oudste Inn van Engeland, een gezellig aandoend pleintje, en wederom een museum met allerlei grappige dingen, en leefomstandigheden, van vroeger tot en met nu.

Leuk pittoresk vormgegeven ook allemaal.


( …en deze staat er ook al een paar jaar !!... )


En wat wij ook zien, dat is iets wat wij daar in het modebeeld van die omgeving veel tegenkomen. Het is daar in dat Engeland heel erg modern als je je als slank meisje kleed in een snaarstrakke legging, daaronder een beetje lompe laarzen draagt, en op die legging een kort truitje, dat ophoudt truitje te zijn, daar waar de jonge heupen beginnen.

Heeft U het beeld voor zich ?!

Hier hebben de meiskes welke leggings dragen er vaak een langere, redelijk bilbedekkende trui overheen, of bijvoorbeeld een kort rokachtig dingetje. Maar daar dus niet.
Daar toont dat jonge gespuis het (nog…) strakke billenwerk (enzo) zonder schroom aan het publiek.

En terwijl wij dus onderweg zijn naar die eerder genoemde Brewery Yard komt daar een scharminkelig mannetje aanlopen, met foute hangsnor, en een soort van pantalon achtige broek, waar al jaren geen strijkijzer of pers bij in de buurt is geweest, en aan zijn zijde, een enorm uit de kluiten gewassen ‘dame’ met een leeftijd van iets in de 2e helft van haar eigen eeuw.

En wat denkt U dat deze flink uit de kluiten gewassen tante aanhad ; jawel, dat had ze…, zo’n snaarstrakke legging...
Hoge, klepperende hakjes, en zo’n kort truitje tot aan de bovenkant van haar brede heupen…

Als-te-blieft zeg ; die legging zat ook werkelijk zeldzaam snaarstrak in ongeveer elke plooi die het (haar !) lichaam te bieden heeft, en met een partij cellulitis op de bovenbenen, alsof ze net op een grof grindpad had gezeten, en waar ook helemaal niemand ooit jaloers op zou kunnen worden.

Wat een ongelofelijke partij wansmaak zeg. Het zag er werkelijk uit alsof die mevrouw gewoon in de blote bips liep, maar dan dat het even donkerbruin gespoten was.

Intens droevig…; zeker op die leeftijd… (yuck ! :r )

Na deze ontnuchtering struinen wij nog wat verder door de stad, zien een paar van die grappige narrowboats, en maken langzaam plannen om ons motorke weer op te pikken.

En dat vind ik toch altijd wel spannend, of zo’n parkeerding allemaal wel zo veilig is enzo.
Maar het karretje stond nog op dezelfde plek als dat wij ‘m hadden achtergelaten, en niet veel later hobbelden wij terug, weer over die tramrails, in een inmiddels erg druk spits-stads-verkeer.


( …oud industrieel stukje Nottingham, met narrowboats… )


Maar ik zeg het nog maar een keer ; wat een correct volk daar in het verkeer zeg.

Hier zou je, zeker in de spits, proberen elk klein open gaatje in het verkeer als de jouwe te willen claimen, maar daar gewoon helemaal niet hè ?!
Keurig gedisciplineerd, en voordat je het dan ook weet ben je de stad uit. Nix geen geduw en gehaast, gewoon ‘keep your lane’, en dat soort netheid.

Trouwens, wat mij opviel, is dat Engelse motorrijders niet hun jatten opsteken als je dat als Nederlandse motortoerist wel placht te doen.

In het begin dacht ik : arrogante Britse dikkop (  gewoon dat laatste woord FF lekker vertalen…) !
Maar die mening moet ik bijstellen, en heel rap ook. Maar inderdaad, een motorrijder steekt niet zijn linker, en ook niet zijn rechterhand op als teken van een soort motor-groet, neen, hij beweegt iets van zijn lichaam als teken van groet.

Als je daar een motorrijder tegenkomt, zie je dat hij zijn hoofd iets beweegt. En dan kan zijn van iets van een ooglid welke iets van beweging in zich heeft, tot aan het intens bewegen van de schedel, met als mogelijk gevolg een dubbele whiplash, toe

Een soort van hoffelijk knikje dus. En de grap is, dat ga je zelf ook gauw na-apen. Dus groeten met het, hier gebruikelijke, handje heeft geen zin.
Gewoon even een klein knikje met het hoofd is meer dan voldoende om te zeggen : ‘cheers mate’.

Zoals gezegd ; we rollen Nottingham uit, en het enige van Robin Hood dat we gezien hebben is een beeld van de beste man bij het kasteel, en een motorzaak met de gelijkwaardige naam.
En dat vind ik dan weer vreemd, want RH nam van de rijken, en gaf aan de armen ; ik vraag mij af hoe ik dat moet vertalen naar die motorzaak toe…

De avondmaaltijd nuttigen wij bij Frankie and Bennys, New York Italian Restaurant and Bar, aan de Manor Road te Derby.

Geweldige tent, en dito voedsel.

Twee double cappuccino, 1 BBQ chicken & ribs, 1 Pesto Baked Salmon, 1 Banoffee Sundae, en 1 East Coast Sundae voor het fijne bedrag van 34 Pond rond.





En moe maar toch tevreden over deze dag, rollen wij ‘s avonds ons mandje weer in… :W




( …hangt gewoon in het Brewery Yard museum… )





…morgen weer een vers deeltje ; en woensdag 29 April hebben wij heel goed weer !...
 
Laatst bewerkt:
Erg leuk om te lezen! Heel herkenbare verhalen. Ik heb ook al weer erg zin om even de Noordzee over te steken.

Het "knikje" in Engeland is trouwens heel logisch, men rijdt daar natuurlijk aan de linkerkant van de weg, dus je passeert elkaar aan de rechterkant. En je wil je gas natuurlijk niet loslaten om te zwaaien!
 
deeltje 6. Dag 5, Woensdag 29 April 2009 – foto klik = foto groot -

Woensdagochtend, 29 April, en je ziet geen hand voor ogen buiten. Iets te overdreven wellicht, maar met een zicht van amper een meter of 50 is het wel gedaan met de pret buiten.

En de moed zakt mij diep in de meegebrachte ‘pantoffels’ ; waar hebben we dit nu weer aan te danken vraag ik bijna hardop…
Het is de afgelopen weken ronduit stralend weer geweest in dat heuvelachtige Peak District, en de weersberichten waren (een dag voordat wij vertrokken…) ook van zeldzame klasse.

En in die weersberichten kwam toch FF helemaal geen mist voor ; maar Pat stelt ons gerust, en zegt met de vele armbewegingen die ze doet tijdens het spreken, en met die glimlach op haar gezicht, die haar enorme rij voortanden nog meer nadruk geeft, dat het vandaag een mooie droge dag zal worden, en dat de mist weldra plaats zal maken voor een waterig zonnetje.

En ze heeft gelijk ; nog tijdens het ontbijt (de echtgenote is inmiddels die gebakken worst al helemaal spekzat ; en ik krijg nu dus dat ding op mijn bord erbij gekieperd…) floept er een zonnetje door het grijze wolkendek, en blijdschap vervult ons.

Geen regen vandaag in de pijplijn, dus motortechnisch (mits het kreng starten wil natuurlijk…) moet het een top-daggie worden !


( …ja, ja ; het zonnetje schijnt weer !... )


En het kan mij ook eigenlijk helemaal niet rotten waar we naar toe gaan vandaag, zolang ik maar bij de Cat & Fiddle een bakkie kan doen, en in Hathersage een broodje met lekkers kan downloaden.

En nu vraagt U natuurlijk heel direct ; maar waarom specifiek daar naar toe…??

Nou, dat is vrij eenvoudig.

In Mei 2006 ben ik in mijn uppie, op de motor, op een Vrijdag van huis naar Burton Upon Trent geboxerd. Rugzak op, tas achterop, en gaan met die banaan. Ruim 800 kilometer met prima weer, om gewoon even kennis te kunnen maken met een paar figuren achter de nick-names van het Engelse Boxertrix Forum ( www.boxertrix.com )

Die zaterdag zouden we een toertocht door het Peak District doen, en de Zondag zou ik weer naar huis blaffen, om de Maandag (on)fris, en (on)fruitig op de zaak te kunnen verschijnen.

Die Zondag ging ook prima. Mooi weer, droog en zonnig, maar…, uitgerekend die toertocht op die Zaterdag is compleet in het water gevallen, en in rook opgegaan in de dikke mist.
Daar rijd je dus zo’n 1600 kilometer voor, om een toertocht van 250 kilometer onder slechte condities te kunnen rijden, dus vandaar dat ik graag nog een keer een paar van die fraaie plekken wilde zien, die toen helaas zonder dat ik het echt in de gaten heb gehad, aan mij voorbij getrokken zijn.

En omdat het eigenlijk nog best vroeg is, en omdat de meereizende echtgenote in een dolle bui is, gaan wij na het ontbijt richting vers geboren lammetjes, en Pat krijgt vrouwlief zover dat ze 2 wees lammetjes de fles gaat geven.

Ebony & Ivory (vanwege de kleuren, die namen) heten die twee hompjes lamsvlees. Grappige beestjes eigenlijk wel, en omdat moeder schaap direct na de geboorte is overleden, zorgt Pat voor ‘haar kroost’. En zo beschouwen die wollige dingen haar ook ; als hun moeder.


( …Ebony & Ivory… )


( …persoonlijk neem ik liever een biertje… )


Die beestjes zijn gulzig aan de fles, en de meereizende echtgenote heeft er zichtbaar plezier in, en oppert nog iets van een schaap in de tuin, thuis…

Tjessus ; het moet toch niet gekker worden… :/

De zon is inmiddels behoorlijk tevoorschijn gekomen, en wij vinden het zwaar tijd om richting The Cat & Fiddle te rijden, en stel de navi in op Macclesfield, met dien verstande dat ik de snelwegen wegfilter, en de binnenwegen, en straten op 50% zet, zodat die kleine slingerwegen ook gekozen mogen worden.

En de route naar Macclesfield bepaal ik zelf eigenlijk nog, omdat ik gewoon te pas en te onpas ergens afsla, en zie dan wel waar we uitkomen.
Die navigatie gaat toch wel herberekenen, en zodoende zullen we altijd wel een keer daar uitkomen waar we zijn willen. We hebben tenslotte de tijd aan ons zelf.

Via Stoke On Trent, en de luxere buitenbuurten daarvan, toeren wij richting Harpur Hill, en terwijl wij dat doen komen wij door het bijna verlaten Brown Edge, en rollen daar langs een schuur, waarvan de deuren wijd open staan, en waarvan de wanden, in verdiepingen, zijn behangen met allemaal motoren.

Allemaal ouderwetse motoren, drie wanden helemaal vol. Heel bijzonder zoiets, en eigenlijk had ik even om moeten keren, want zoiets zie je natuurlijk normaal nooit. Zal wel iets van een hobbyist zijn die bergen van die dingen heeft, alleen niet de 1632 jaar die hij nodig heeft om ze weer tot oogappeltjes te transformeren.

Maar ik rijd dus eigenlijk gewoon door, en via via komen wij uiteindelijk bij die Cat & Fiddle uit. En de weg ernaar toe, de A537 tussen Buxton en Macclesfield, is er eentje om elke dag te rijden.

Tjonge wat geweldig daarzo, en niet omdat er bijvoorbeeld nou zulke mooie bospartijen zijn, want die zijn er niet. Nee, het is gewoon de route ernaar toe, de weg is behoorlijk overzichtelijk voor een keer, en je kunt kilometers ver weg kijken, en dat dan weer vanwege het simpele feit dat er gewoon helemaal nix groeit.
Tenminste zo lijkt het.


( …in 2009 helder en licht… )


( …in 2006 mistig en nat… )


en nog een linkje !

En dit is een gaaf linkje ( linkje) ; klik in dat linkje op 'start photo tour here', en dan kun je via de foto's, en een groen kadertje op een soort van wegkaartje zien hoe de bochten daar verlopen ! Dan heeft U een beetje een idee hoe het er een beetje uitziet :)
Wel na elke foto even op 'next' klikken voor een volgende bocht ; in totaal zitten er 86 foto's in die de bochtjes daar weergeven !


Het heeft hier een beetje weg van een obscuur maanlandschap, en waar ik in 2006 amper iets kon zien door de mist, zien we nu dat je wel heel erg ver kunt kijken. Mooi hoor.

Die Kat en Viool dus (komt daar onze uitdrukking ‘voor de kat zijn viool’ misschien vandaan…??). Een pub waar je goed kunt eten, waar de bediening van de rondborstige, blonde bardame alles behalve vervelend is, en waar een hoop motorrijders even een bakkie komen doen.
En of nou het 1 met het ander te maken heeft ; dat is mij nog niet helemaal helder…


een webcam linkje !


Wij doen ook ons bakkie daar. En net terwijl wij er zijn, komt er een stel op 2 motoren aanfluiten, parkeren die dingen, zij stapt bij hem achterop, en samen knallen ze weer terug. Op de FZ1 van hem, en dan richting daar van waar ze vandaan kwamen, om even later weer bij die pub aan te komen.
Hun motor knispert aan alle kanten ; ik weet zeker dat ze de haarspeldbochten naar beneden toe even vlotjes gerond hebben.


( …ziet U de weg links uit het beeld naar beneden verdwijnen ?!... )


En dat terwijl het daar ronduit gevaarlijk is. Om U een voorbeeld te geven, in 2008 zijn op de weg van Buxton naar die pub maar liefst 17 ongelukken gebeurd waarbij 1, of meerder motor(en) betrokken was, dan wel waren, en er zijn daarbij 21 motorrijders omgekomen, dan wel zwaargewond afgevoerd.

En om die tragiek nog even fijn onder de gehelmde aandacht te brengen, is er een boekje uitgebracht welke ‘The Biker’s Guide to Derbyshire’ heet. Een boekje met de 14 meest gevaarlijke routes in dat gebied, en waar dan heel duidelijk wordt uitgelegd hoeveel mensen er zich te pletter gereden hebben, wat de gemiddelde leeftijd was, dat alle motoren bijvoorbeeld boven de 600 cc waren, enz.enz.

Echt heel gezellig leesvoer is het dus niet…

En omdat tegelijk boekie lezen, en motor rijden nou niet helemaal lekker soepel samengaat, staan er langs die gevaarlijke routes grote gele borden die aangeven hoeveel mensen er de afgelopen 5 jaar op die plek dodelijk zijn verongelukt met de motor (schrik !), of dat het bewuste punt waar het bord staat een zg. Hotspot is.

En blijkbaar heeft het effect ; want in het boekje staat o.a. te lezen dat ‘the number of riders killed or badly hurt during the leisure biking season dropped bij almost 80 percent compared with the same period in 2007’

Kun je dus nagaan wat voor zooitje het daar op die routes was in 2007…; het zet je in ieder geval wel aan het denken…

Na de cappuccino laten wij de pub voor wat het is, en toeren in een stevige vaart de A537 naar beneden, we zwaaien door de haarspeldbochten, en in mijn beleving hebben we de gang er behoorlijk goed in, en dat kan ook, want U weet het, een RT stuurt als een scheermes, en remt als de bovenste beste.

Groot is dan ook mijn verbazing, op het moment dat wij ‘beneden’ zijn, en wij voor een verkeerslicht stil gaan staan omdat de weg ter plekke is opengebroken, dat er een ronkende Japanse 4 pitter naast ons komt staan. Die ‘nerd’ moet dus nog harder gereden hebben dan ik, en nog later geremd hebben dan ik.

Dat hardere rijden op de rechte stukken daar kan ik inkomen, maar dat latere remmen… ; die broeder moet een groot hart hebben.
En hij knikt even met zijn hoofd ; want U weet het inmiddels, dat doen die brokkenpiloten daar…

Na de Cat & Fiddle staat Hathersage op het toerprogramma, en ik doe weer hetzelfde. Ik toets die naam in de navi, en bedenk zelf wel een route, en zo kan het maar zo zijn dat wij ruim 100 kilometer onderweg zijn in een gebied met een totale oppervlakte van de eerder genoemde 40 bij 40 kilometer.
Onze route gaat aan de 'bovenkant' van het Peak District langs, over relatief hoge toppen, in een uitgestorven gebied. Over die magnifieke A6061 bijvoorbeeld, en o.a. door een plaatsje met zo’n typische Engelse naam : Chapel-et-le-Frith.

Geweldig toch zo’n plaatsnaam !

En Hathersage vrienden, dat is een mooi plaatsje. Hier was ik ook in datzelfde 2006. En ik heb daar destijds, bij Coleman’s Deli, een langwerpig broodje gegeten waar o.a. ‘onion marmelade’ op zat. En omdat mij die smaak is bijgebleven, stond hoog op het verlanglijstje deze vakantie een broodje met dat spul.

En we hebben ‘m weer gehad. Een panini met een beste homp cheddar kaas, chorizo, en dan een beste smeer van dat uien marmelade ; woow, woow, woow, wat is dat schuwdadig lekker !

Kost een paar pond zo’n broodje, maar het is wis en waarachtig de moeite waard om daarvoor naar Engeland (of verder…) af te reizen.


( …Coleman’s Deli in 2009… )


( …en op 13 Mei, in 2006…)



En heel langzaam wordt het tussen het toeren en eten door vanzelf een keer avond, en ik vraag aan de meereizende echtgenote of ze iets in gedachten heeft als het om het avondeten gaat ; en ze roept heel enthousiast : Ik Heb Een Chinees Restaurant Gezien…, en omdat chinees eten in Engeland totaal afwijkt van wat wij hier gewend zijn, vind ik het prima.

De chinees had ze gespot in Leek, dus wij via een fraaie route naar Leek. Motor langs de kant van de weg geparkeerd in een autoparkeervak, het ding op slot gedrukt, en dan te voet richting Oriëntaals Eethuis.
Hier bij ons heet elke chinees LiPang, TaiPee, of VukJoe, maar daar heet de chinees behoorlijk onchinees moet ik zeggen, want die hut heet : Laurel Inn…

Die naam Laurel kunnen die gasten zelf niet eens uitspreken… ; wie bedenkt nou zoiets…

En wat een goed eten daarzo zeg ; tjeemig de peemig. Wel even anders dan die kleffe dikke, beige bami-meuk, of sloffe nasi-hap die je hier voorgeschoteld krijgt. En dan met die eeuwige rode sausjes hier er overal bij.
Daar bestel je alles apart ; de ‘noodles’, en de ‘rice’, en dan wat je er maar bij wil hebben. Om je vingers bij af likken. Uit-De-Kunst dus.

Enne ; ook niet uit een bord eten hè ?! Je eet daar uit een kommetje. Heel authentiek. Ofzo.

De eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat de beste chinees die ik ooit gegeten heb in Napels was ; maar deze in Leek verdient een hele dikke 2e plaats.

En ‘waal’ wij vandaan kwamen ; want dat wij andels walen dat had de Chinees wel in de gaten. Ah…Holland ; ze was el geweest, in Amsteldam en Den Haag. Mooi land vond ze. En ze glundelde weel van ool tot ool.

Ben benieuwd wat ze daar in Den Haag allemaal meegemaakt heeft, maar dat het een niet te wissen diepe indruk op haar heeft achtergelaten dat was in 1 oogopslag wel te zien…

En we besluiten de chinese avond met een Irish Coffee ; en dan niet zo’n laffe kop slappe koffie, met spuitslagroom, en een vingerhoedje drank, NEEN, gewoon bruine suiker, een hele beste scheut Irish Whisky, koffie, en dan schenkbare, dunne room als bedekking bovenop.
En dan ook nog zo’n lekker After Eight dingetje erbij.

Lekker !

Die slagroommeuk hier doen ze er bovenop om maar een half glas koffie aan te hoeven bieden. En zo word je ook daar weer bij bedonderd…


( …en de Garmin die herberekend het wel weer… )



En zo eindigt wederom een fijne dag, en ik ben zwaar tevreden dat ik dat heb kunnen zien waar ik in 2006 wel ben geweest, maar daar destijds verdacht weinig van mee heb gekregen.


:W




p.s. : wist U dat de brandstof in Engeland maar rond een Pond per liter ligt ; dus dat is ongeveer tussen de 1 Euro 10, en 1 Euro 20, afhankelijk van of het 95, of 98 is…
 
Laatst bewerkt:
girlR1100S had 'even' nix te doen...:

Ik heb weer met smaak gelezen Roloo.... thanx! :Y

... :W ...


...vergeet vooral het linkje niet te openen, die waar je de bochtjes naar de Cat & Fiddle toe op ziet... ;)


...6,5 mijlen, en amper een recht stuk asfalt in te bekennen ; want dit schrijven ze...


THE CAT AND FIDDLE

We made it ... it's only been 6 and a half miles, but what a 6 and a half miles !
It contains approximately ( and debatably ! ):
45 sharp bends
15 bends / curves
20 straightish bits
..... and is just as much fun in either direction.




...geweldig toch ?!...
 
Laatst bewerkt:
... :W ...


...vergeet vooral het linkje niet te openen, die waar je de bochtjes naar de Cat & Fiddle toe op ziet... ;)


...6,5 mijlen, en amper een recht stuk asfalt in te bekennen ; want dit schrijven ze...


THE CAT AND FIDDLE

We made it ... it's only been 6 and a half miles, but what a 6 and a half miles !
It contains approximately ( and debatably ! ):
45 sharp bends
15 bends / curves
20 straightish bits
..... and is just as much fun in either direction.




...geweldig toch ?!...


Die had ik nog niet geopend omdat vanaf mijn werk niet veel te openen valt... echter deze werd niet geblokkeerd. Wat een geinig stukje! Je blijft maar klikken.... :Y
 
deeltje 7. Dag 6, Donderdag 30 April 2009 – foto klik = foto groot -


Een grijze ochtend ; dat is wat wij zien als wij het oude, en scheve gordijntje iets opzijschuiven om te bekijken wat voor weer wij nu dan weer toebedeeld hebben gekregen.
Verdorie, gisteren was het zo mooi, en blijkbaar heeft het vannacht weer geregend, want de plassen water staan tenslotte weer dubbeldik op het boerenweggetje, waar onze best prettige kamer uitzicht op biedt.

Maar niet gelijk in huilen gaan uitbarsten, want het is tenslotte droog, maar…, vlgs. ‘onze’ Pat (en zij kan het weten met 60+ jaren ervaring in dat woongebied) zal dat met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet zo blijven.

En met dat ze het zegt, komt ze wederom met allerlei dingen aan, die toch echt de moeite van het bezichtigen, dan wel naar toe rijden, waard zijn. Volgens haar.

Dit bijvoorbeeld ; de historische trams in Crich (we zijn trouwens wel in het dorpje geweest, - hele mooie route daar naar toe !! -maar gezien het late uur toch maar niet meer het museum in geweest) linkje naar de trams, en nog Wikepedia linkje .

Of de grotten in de buurt met de mooie namen als daar zijn ; Blue John Cavern, Speedwell Cavern, Peak Cavern (ook wel Devil’s Arse genoemd), en Treak Cliff Cavern. En die grotten vind je dan allemaal in de nabijheid van het absoluut schitterende plaatsje Castleton.
Gewoon even op Google-en, en je weet in no-time weer meer dan 10 minuten geleden.

Maar dat doen wij allemaal niet ; wij willen toch nog steeds graag iets zien van de grandeur van het toenmalige oude Engelse Geld ; dat deel van het volk wat het eigenlijk voor een groot deel voor het zeggen had in die vroegere tijden.

En met Oud Geld bedoel ik dan de enorme landgoederen die die gasten hadden, met enorme tuinen, en waar overspel, buitenechtelijke kindertjes, triootjes (ik verzin het echt niet ; want er wordt gewoon over geschreven, want we hebben het ter plekke gelezen…), enz.enz., net zo normaal was (blijkbaar) als paardrijden op een mooie zomerse dag.

En met Oud Geld bedoel ik dan ook dat een meid in de huishouding zo’n 2 Pond op jaarbasis verdiende, een boer zo’n 4 Pond, en een eigenaar van zo’n 11 van die enorme huizen, zat op zo’n 32.500 Pond per jaar. En dan hebben we het over een 400 jaar geleden.

Behoorlijk scheef dus, die verhouding.

En omdat wij dat allemaal wel eens met eigen oogjes willen aanschouwen, kiezen wij vandaag voor Chatsworth House (uiteraard een linkje ! ).

En dat huis ligt eigenlijk maar op een kilometer of 30 (ofzo) van ons slaapplekkie, maar ook nu weer maken wij de route moedwillig langer, om ook nog een beetje van het schitterende landschap te genieten.

Tot mijn niet geringe (alweer…) verbazing ‘ken’ ik dat Chatsworth House, en haar omgeving, want het blijkt dat ik hier in 2006 ook al eens dwars door de tuinen van het landgoed ben gereden. Ik herken het bruggetje, ik herken het riviertje, en ik herken het huis.
Toen was het een voorbij rijden, en nu parkeren wij de RanzigeTourer keurig op een paar oud lijkende keien in de nabijheid van wat ooit de stallen zijn geweest.



( …de RanzigeTourer naast de voormalige stallen… )


( …dat zeg ik ; stallen… )


( …en nu dus winkeltjes enzo… )



We worden wel verzocht om te betalen voor een parkeerplek, maar dat mogen we best straks wel even doen. Eerst de motor parkeren, op slot zetten enz. is prima ; dat betalen doe dan straks maar, zegt de vriendelijke mevrouw in haar parkeerwachtershuisje.

Goed van vertrouwen dus.

De voormalige stallen ; daar lopen wij als eerste maar eens naar binnen. Het zijn nu allerlei grappige winkeltjes, en een paar verschillende restaurants, en daarmee geeft het ook gelijk wel even aan hoe bizar groot die stallen ooit waren !
Heb natuurlijk geen idee hoeveel paarden de toenmalige Dukes of Devonshire bereden, of opaten. Maar een heel best koppel paarden kon je hier kwijt.

Binnenkomen in het huis op zich kost (en Pat vond het extreem duur !) 11 Pond 50. Ik vind het meevallen moet ik eerlijk zeggen, want zo’n pandje onderhouden kost tenslotte een paar Duiten, Dollars of Ponden, dus een donatie daarvoor is niet meer dan redelijk.

Vind ik.

Ik zal U verder niet vervelen met allerlei details over het huis, maar dat er bijvoorbeeld meerdere bibliotheken in het huis zijn, met in totaal ruim 17.000 boeken (…), dat zegt al wel een klein beetje over de omvang van de andere ruimtes waar men meende te moeten verblijven.



( …heb wel iets ; zo’n trappenhuisje… )


( …1 van de 5 of 6 bibliotheken… )


( …aan tafel !!... )



Bizar groot alles, en middels een soort van masterplan is men nu bezig enorm groot onderhoud aan het huis te plegen, en daardoor staat een deel van de hele kalkzandsteenbende fijn in de steigers, en wordt binnenshuis ook op diverse plekken zwaar geklust.

Wij zijn onder de indruk van het geheel, en zeker onder de indruk van de personen die er geleefd hebben, en wat voor een toch wel heel bijzondere manier van leven die gasten er (soms) op na hielden.
Want gelooft U mij ; als U een buuf zou hebben die ongeveer hetzelfde zou doen als Mevrouw Lady Georgina Spencer, de echtgenote van de 5e Duke, dan zou het buurtje, waarin U zich verschanst, schande van diezelfde buuf spreken… :Y

En ze maken er er tegenwoordig geen geheim meer van, met wie die Lady, vooral wat deed.
Trouwens die 5e Duke zelf, zette bij de beste vriendin van Georgina ook nog 2 kindertjes op de wereld.
En om het verhaal nog vrolijker te maken ; op den duur besloten ze dan maar met z’n drietjes te gaan samenwonen, en de geneugten van het leven ‘dan maar’ met z’n drietjes te delen…

En de 6e Duke was weer van een heel ander kaliber. Deze eeuwige vrijgezel sloopte ongeveer kamer voor kamer, en liet het huis compleet van boven naar onderen veranderen, dan wel wijzigen. En hij heeft nooit genoeg hiervan gekregen. Hij ging maar door.

Kapitalen moet het gekost hebben…; en met als Nederlands hoogtepuntje een beschilderde deur met een werk ( kunstvorm met de naam : trompe l'oeil ) van een verdacht echt lijkende viool, door Jan van der Vaart (1723)


Maar goed ; allemaal mooi dus. Allemaal ook mooie grote tuinen, en we sjouwen in ons motorpakkie weer wat af.

We doen een bakkie, en eten een warm, plat koekachtig ding, gevuld met warme kip, en we voeren niet alleen ons zelf daarmee, maar ook de ongeveer tamme eenden die heel erg goed weten, dat als je bij dat eethuisje bivakkeert, dat het dan makkelijk overleven is.

U ziet het voor zich ? ; een eend eet kip…

Een gekke wereld…



( …ruimte genoeg om de hut, zeg maar… )








( …en zo zijn er nog wel een paar meer foto’s… )



Later op de middag als het mooi geweest is, pakken wij die fijne toerer weer, drukken de botspet diep over de schedel, en hobbelen naar een dorpje met de gezellig klinkende naam Bakewell.
En daar in Bakewell zoeken wij ons een fijn parkeerplekje voor de brommer, en halen weer zo’n simpel, maar doeltreffend zelfklevend parkeerbonnetje uit de parkeermachine.

En Bakewell is een alleraardigst plaatsje moet ik zeggen. Alles weer in die typische grove kalksteenstijl, die door de relatief vochtige lucht ter plekke een somber uiterlijk krijgt, maar wat op de 1 of ander manier ook weer zo goed past bij deze streek.

En we lopen een rondje. En we lopen over een heuveltje. En we lopen een rondje om de kerk, en daar staan dan plotseling 3 graf’kisten’, van steen, met daarin uitgehouwen de vorm van een mens.

En ik kan mij beheersen, maar hoeveel mensen zouden niet even in de ‘kist’ gestaan hebben, gewoon om te kijken of ‘het’ past…



( …Ziet U Niet Dat Alles Precies Past… )


( …Bakewell dus… )



In Bakewell doen wij ook een paar boodschappen (!), want het is tenslotte onze laatste avond alweer daar in dat Peak District, en om dat te ‘vieren’, kiezen wij deze keer niet voor uit eten (want ons hebben geen trek), maar halen bij de plaatselijke Spar van die lekkere kant en klare sandwiches, belegd met volle plakken spek en andere toeters en bellen, we nemen een biertje mee, en de meereizende echtgenote een flesje wijn.


( …de enige rotonde die Bakewell rijk is… )


( …grappig stadje !... )



Trouwens (even off-topic, dat mag vast wel FF ?…) ; nu ik net het woord Spar van mij afschrijf, schieten mij een paar liedjes van Rooie Rinus en Pe Daalemmer te binnen…

Deze bijvoorbeeld : liedje (en bij 3 minuut 20 ongeveer worden nog even de pindaas van de Spar genoemd…)

Of deze is ook erg leuk – enne met een T-shirt van de Spar in beeld !...

En natuurlijk deze ; bij 3 minuut 47….


…ach…, zucht… ; toch gauw on-topic maar weer…


En voor morgen onderweg naar huis, nemen wij een enorme verpakking ham, en 6 witte bolletjes mee.


En zo maken wij het niet laat deze avond. Het toeristisch zijn in Engeland zit er (bijna) op.
Dit was de laatste dag, en morgen is het de terugreis. En, net als de heenreis, een vrij lange reis wederom.

En dat op zich kan natuurlijk ook altijd een belevenis zijn vrienden (en we hebben uiteraard weer iets bijzonders gezien, maar daarover 'later' meer…)

We hebben met Pat afgesproken dat wij morgenochtend het ontbijtje een half uurtje eerder naar binnen gaan werken, omdat wij tenslotte een bootje moeten halen.

We pakken die avond alvast de binnentassen in, zodat het morgen allemaal handig voor het grijpen staat, en ik kijk nog even het Ten O’clock News avondnieuws, en schrik van wat ik allemaal op de Engelse beeldbuis zie…; beelden van een zwaar tragische Koninginnedag in Apeldoorn…


Diep en diep droevig…!


En met die gedachte knips ik het licht rond om een uur of half 11 (half 12 Nederlandse tijd) uit, en laat de dag langzaam wegglijden naar de nacht.







Oogjes dicht, en snaveltjes toe… ;)
 
deeltje 8. Laatste dag, Vrijdag 01 Mei 2009 – foto klik = foto groot -

Ontbijt om 8, en dat is verdulleme nog even wennen ook nog. Half uurtje vroeger dan normaal ; en eerlijk is eerlijk, dat relatief late opstaan went heel best…

En na ‘t spek, het ei, en de worstjes (moet zeggen ; zo’n Duits harde-bolletjes ontbijt verveelt minder gauw dan elke dag die gebakken toestand !), en na het afrekenen van de geslapen nachtjes (258 Pond ; dus zeg zo’n 290 Euro), hangen we de koffers aan de brommer, drukken de navi op Dover, zeggen nog een keer een goeiedag, en hobbelen langzaam het droge Grindon uit.

En omdat wij toch tijd ‘genoeg’ hebben, want het is ‘nu’ rond 09.00 uur, en omdat het grote inchecken in Dover rond 13.50 uur moet gaan geschieden, nemen wij toch nog even de tijd om iets van de omgeving te zien, om daarna pas de Grote Snelwegen richting ferry te nemen.

De Motorways in Engeland zijn over het algemeen ruim, en met hun maximum snelheid van de eerder genoemde 112 km/h, zijn wij met onze constante, cruise control, snelheid van 127 (GPS gementen) nagenoeg de snelste onderweg van allemaal die we tegenkomen.

Dik 400 kilometer is het eerste deel, en afgezien van tanken, en dan even de benen strekken, een zacht bolletje met ham eten, is het vooral relaxed aan doen.
De snelwegen zijn over het algemeen 3 baans, het verkeer is (behalve om London) rustig, en met kent hier in Engeland nog de schone kunst van het elkaar ruim de ruimte geven.

Terwijl het boxertje dus op cruise control verder tokkelt blijft er voor ons tijd genoeg over om van ons af te kijken, en heel langzamerhand zien we de omgeving veranderen ; meer richting het Zuiden wordt de natuur toch anders.
Anders groen vooral.
Moeilijk uit te leggen eigenlijk, maar het verschil is duidelijk.

Duidelijk is ook dat het warmer wordt, en met een zonnetje op het ‘petje’, en met een boordcomputer die aangeeft dat het toch een serieuze 20 graden is, zitten we eigenlijk voordat wij het weten alweer in de buurt van London. En omdat ik eigenlijk helemaal niet echt lekker oplet, mis ik gewoon een afslag daar om die enorme hoofdstad.

Verdikke, denk ik, en ik zie de navi vlotjes een herberekening doen, en tevens zie ik op de borden toch gewoon weer Dover staan, en nu borrelt er toch iets van twijfel in ons op.
Wel een GPS afslag missen, en toch op de goede weg zitten ; das toch iets van gek, menen wij.

Maar wat toch een verrassing ; we gaan toch goed. We zitten gewoon op de M20, en dat is toch echt wel de juiste route naar ‘down South’…
Zou het navi-ding zelf even de weg kwijt geweest zijn…??

Want bij thuiskomst gecheckt ; en ‘ja hoor’, die M20 was toch echt WEL in-geprogrammeerd…

Raar…

Wat ook raar is ; is dat we VEELS te vroeg zijn. Door de redelijke gemiddelde snelheid, relatief korte pauzes, en een storing in mijn persoonlijke bovenkamer aangaande de aankomsttijd in Dover (iets met verkeerd klokkijken enzo…), besluit ik om het laatste restje mijlen gezellig binnendoor te rijden, en daarom bedenken we om vanaf Sellindge de kustige binnenlanden op te zoeken.

En wat dan gelijk opvalt, dat is dat die stenen muurtjes langs de kant van de weg er hier niet zijn. En het asfalt is stukken beter dan in het Peak District.

Via Stanford, en Frogholt, knorren we zo richting Folkstone, en vanaf daar komen we toch helaas weer op de A20 (geen M20 dus meer). Ik had graag via Capel-Le-Ferne willen rijden, (dus echt langs de kust) maar het bordje met de aanduiding ‘daar naar toe’ zie ik zeer waarschijnlijk over het hoofd.

En dan is het laatste stukkie A20 ook eigenlijk de bekende ‘piece of cake’. De temperatuur zakt merkbaar, en voordat we het weten rollen we naar beneden (doen we eigenlijk al een hele tijd) in een behoorlijk dichte mist.

Van 20 graden bij London, tot zo’n 11 graden bij Dover. En dat voel je, dat verschil.

In Dover nog 1x tanken ; minder duur dan op het vaste land, en goed voor de Engelse economie. En met amper 8 liter erbij in, want vol, is vol, pikken we onze ticket op bij het locket van P & O in de haven.

Vraagt de ticketofficer trouwens, terwijl hij ons via zijn loketraampje bekijkt, met hoeveel personen we zijn, en ik kijk hem vragend aan, en kijk zelf ook even achterom…
Ik zou toch zweren dat we met z’n tweetjes op de motor zitten ; maar wellicht is er toch stiekem zo’n gast achterop geklommen ; je weet het soms allemaal niet…

Een fractie van een seconde later komt de man in zijn hokje er ook achter dat deze vraag niet de aller-slimste van deze dag (tot nu toe…) was, tikt zichzelf op het voorhoofd, en overhandigd ons de ‘instappassen’.

Klaar om de overtocht te maken. Het is 13.37 uur ; dus heel mooi (als in veels te vroeg…) op tijd voor het bootje welke een vertrektijd zal hebben van 14.50 uur. Meer dan tijd genoeg dus voor een bakkie koffie, en een uitgebreide rustpauze.

Lane 190 deze keer.

En met een bakkie koffie in de hand, in de verwarmde wachtruimte, is een uurtje wachten ook eigenlijk zo gedaan, en voordat we er heel erg erg in hebben staat de RuimeToerer alweer op de boot richting Frankrijk.


( …bootje wordt volgeladen… )


Deze keer wel gewoon helemaal voorin, en deze keer ook gewoon met de neus in de rijrichting. Dus geen gekkigheid met een overspannen ‘bootmeneer’ die persé van mening is dat motoren andersom in ‘zijn’ bootje moeten staan.
En deze keer ook wel gewoon een meneer die de helpende hand wil bieden bij het vastsjorren van de twee motoren.

Allemaal zoals het eigenlijk hoort dus ; en vlgs. ‘het boekje’.

Naast ons een enorm verlegen ogende jongeman ; echter met een serieuze fiets. Een Kawa ZX12R. Een blauwe ; om toch tijdens zijn verlegen zijn niet te veel op te vallen met een opvallende fiets…
Beetje een verknipte gozer dus... ;)

De zee is kalm, het zonnetje schijnt een beetje, en langzaam varen wij onze eigen tijd weer in. Toch raar ; tien voor 3 vertrekken, 5 kwartier varen, en dan pas na vijfen weer voet op vaste bodem.



( …en weg zijn we ; Calais here we come… )


Ondertussen vermaakt Polly ons op de boot met, indien gewenst, een 7 minuten durende (of korte...) nek- en hoofdmassage.
Ik bekijk dat zo eens, en bedenk dat ik toch een beetje medelijden heb met de geheel in het wit geklede Polly.
Je zult toch zo je geld moeten verdienen…; de hele dag in andermans nek hangen, en over iemands kruin fröbelen.
Vooral omdat die nekken en kruinen vaak al uren onderweg zijn, en derhalve wellicht niet helemaal het aller-frist zijn.

Poor Polly…

Ach ; en daar is dan Calais alweer. En zoals gezegd, we zijn zo’n beetje als eerste van de boot, en even later als ik de navi instel, fluit de verlegen jongeman op zijn nuchter-blauwe Kawa Frankrijk in.
Of hij heeft haast, of die fiets is gewoon snel. Maar vlot onderweg is hij in ieder geval.

En dan is het toch gek ; toch weer even wennen, dat rechts rijden. En met een aangename buitentemperatuur duiken wij voordat wij het weten alweer een file in. Hoera, we zijn weer in Europa, daar waar ieder-1 elkaar de ruimte op de weg niet gunt, en waar een stuk agressiever gereden wordt dan aan die andere kant van het water.

We drukken de brede RT heel langzaam tussen de rij stilstaande auto’s door, en dan heb je van die Franse Gladiolen die of ons niet zien, of ons niet willen zien. Gewoon geen ruimte geven dan hè ?!
En met de gemiddelde sportfiets pers je jezelf er dan nog wel door heen, maar omdat we over de koffers gemeten een 980 mm. breed zijn, en omdat ik aan weerskanten toch wel graag een snufje speling wil houden, hebben we best een beetje ruimte nodig.



( …toch wel vies geworden daar in Engeland… )




( …kost dus gewoon een hele dag om je fiets weer schoon te krijgen… )


Het valt achteraf nog mee ; de file is niet overdreven lang, en wordt eigenlijk alleen maar veroorzaakt omdat een meiske rondgetold is op de snelweg, nadat haar rechterachterband van haar grijze Clio ook werkelijk helemaal aan flarden geklapt is.
En dan ook gelijk inclusief een stuk weggeslagen kunststof achterbumper.

En dan is het ook, voordat je het weet, alweer België. En vlak voor de grens met Nederland doen we een hapje & een drankje. Iets warms eten is tenslotte altijd best lekker, en we moeten ook nog wel een klein stukje.
Vrouwlief gaat voor de spaghetti met gehaktsaus, en ik kies voor een loempia met pindasaus. En nog een bamischijfje met mayo. The Vetter The Better ; ofzo…

Wel een luidruchtig tentje trouwens op dat moment daar langs die Belgische E19. Want op het moment dat wij daar aankomen rijden, staat daar een busje met een stuk of zeven, of acht van die Belgische gasten, vrolijk op een rijtje, met hun leutermans in de hand, vrolijk een eind van zich af te wateren.
En ondertussen een hoop lol. Ze proberen elkaar nog even nat te spetteren, door naar elkaar, en dan ook in grote bogen te wateren, of anders dan wel hun apparaatjes aan zoveel mogelijk omstanders, of voorbijrijders te laten zien.

En het kan altijd gekker (in hun beleving dan natuurlijk), en blijkbaar zit de Belgische stemming er ook behoorlijk in, want 1 van die onnozele halzen, gaat verkleed als clown dat eettentje in, en gaat met een gitaartje in de hand een liedje doen op de manier zoals wij gewend zijn te horen van iemand als bijvoorbeeld Urbanus.

Vreselijk dus.

En die andere gasten ook nog meeblèren…; nee…, dat is lekker rustig eten zo…

Niemand is er dan ook echt rouwig om als het busje met die uitgelaten gasten heel langzaam maar zeker van de parkeerplaats richting ginder-en-ver verdwijnt.

En verdwijnen doen wij na gedane hap ook ; over de grens, Breda voorbij, en net voorbij dat Breda zullen we daar bijna even ons Waterloo vinden.

Op een stuk wegdek waar we 100 moeten, houd ik mij redelijk aan de snelheid, en er komt een Volkswagen bus met 6 Italianen erin ons voorbij, en dan wel net op de plek waar je weer naar 120 mag.
Dus ik geef een beetje gas, en 1 van die Italianen zit mij met recht in mijn snuffel aan te gapen, en tot mijn stomme verbazing stuurt die eikel achter het stuur heel langzaam zijn Volkswagen T5 weer naar rechts, en drukt mij zonder blikken of blozen, bewust (!) richting vluchtstrook.

En die andere vent ons maar strak blijven aankijken…

Uiteindelijk rest mij niets anders dan in de ankers te gaan, want die ‘cazzo’ achter het stuur drukt gewoon door.

We zijn weer in ons eigen Europa ; waar de 1, de ander zijn plekkie op de weg niet gunt…


( …een stukje uit dat boekje met hele gevaarlijke routes ; vrij duidelijk zo… )


En na dit voorval gebeurt er ook eigenlijk nix meer. We tanken nog een keer in de buurt van Wezep langs de A28, en niet veel later komt onze kat ons weer vrolijk begroeten.
We hadden hem al gezien, en hij had ons al gehoord terwijl hij buiten aan het rondstruinen was. We zien hem door een paar tuintjes sjezen, en als wij de rode toerer de oprit opdraaien zit ‘meneer’ daar al klaar.

Allemaal weer thuis.

Het weekje Engeland is alweer voorbij ; en dat gaat ook altijd vlug die korte vakanties.

En op Uw niet gestelde vraag of het Peak District de moeite waard is, kan ik alleen maar hardop roepen ‘ja !’
Meer dan de moeite waard zelfs.

Alleen, en ik weet het, het is een cliché ; dat weer daar hè. Dat blijft altijd maar afwachten. Het is er natuurlijk niet voor niets zo groen.
En dat komt niet omdat ze daar dag in, dag uit last van chronische droogte hebben…




Ter aanvulling : een hele goede kaart van het Peak District, om vanaf dat ding de navi te laden, is de Ordnance Survey, Burton, Matlock, and Dove Dale, sheet 119. Ongelofelijk gedetailleerd, en op een hele fijn schaal om te lezen. Een aanrader.
Trouwens ; ook zonder navi is het een hele fijne kaart natuurlijk… ;)







Het zit er op vrienden ; het reisverlag is klaar.
En U bent weer van mij af... :W




Een volgende keer gaan we weer naar een ander land !
 
Laatst bewerkt:
Ook deze keer weer errug leuk leesvoer,heb me een uur lang in Engeland gewaand,moet toch ook maar een keer dat plasje oversteken met de motor. :W
 
suzi1500 schreef…:

Ook deze keer weer errug leuk leesvoer, heb me een uur lang in Engeland gewaand, moet toch ook maar een keer dat plasje oversteken met de motor. :W

Thanx, tis inderdaad absoluut de moeite waard. Ben er nu voor de 4e keer geweest. Eerste keer (1989) Silverstone en omgeving. Tweede keer Gaydon (in 1999) in een tentje op een veldje naast dit hier gekampeerd), en dan even in 2006 dus dat weekendje naar Burton Upon Trent, en dan nu de dagen van het verhaaltje.

En in die 4 keer ben ik gewoon geen onbeleefd mens tegengekomen. Ze dringen niet voor in een supermarkt, niet op de weg, gaan niet toeteren als je te lang voor een verkeerslicht staat, het is er (nu) relatief goedkoop, en je kunt er, in tegenstelling wat een hoop mensen denken, gewoon goed eten.

Ik heb zelfs een keer met stelletje meereizers bij compleet onbekende mensen daar in dat Engeland in de achtertuin zitten koffie drinken.
Stond een bordje bij de voordeur 'free coffee' ; dus wij gewoon voor de aardigheid vragen of dat een grapje was.
En dat was het dus niet. Hebben daar een bere gezellige middag gehad !

Prima dus allemaal, relatief dichtbij, en een keer zo compleet anders dan bijvoorbeeld een Zuid-Duitsland, Oostenrijk, of bijvoorbeeld Frankrijk.




en bertjuhh schreef…:
( …Ziet U Niet Dat Alles Precies Past… )
[afbeelding]
*O* :P

wederom een leuk verhaal, wanneer vertrekken jullie weer? ;)

Ha (!), ik dacht al ; wanneer valt het iemand op, dat van die Zundapp… ;)

En ja hoor ; weest niet bang, we vertrekken nog wel weer een keer. Bestemming nog niet bekend ; maar zoals altijd, mogelijkheden genoeg.
 
Bedankt voor het leuke verhaal, ik heb me veel dingen goed kunnen visualiseren en zo denk ik een aardige indruk van de Peak District en de Engelse mentaliteit gekregen *D
 
Graag gedaan Jeroen.
Bedankt !
 
Toppie in elkaar getikt reisverslag RoLoo ;)

Zo tussen het (proef)pakken door (ja, wij gaan de GS/A + R richting het zuiden drukken) zo'n leuk geschreven verhaal lezen maakt de zin om alvast op reis te gaan alleen maar groter (*smile*)

Tsja ... je zal je wel afvragen waarom nu al (proef)pakken ... !?
Je (ikkeuh dus) bent toch al eerder op brommert kampeer vakantie geweest !!!
Bovendien heb je (ikkeuh dus weer) nu toch meer ruimte om alle 'troep' op de GS/A te binden ipv het elfje ... ???
Euhm ... ja, wel meer ruimte maar nu wel met een ietswat grotere tent, wat meer spullen en een wat andere indeling, dus proefpakken om te kijken of alles z'n eigen plekje kan krijgen en de motor lekker in balans komt ;)

Een tentje mee op motorvakantie is voor veel mensen 'kramperen' met een grote K ...
maar goed, ik doe dat al jaren (ook wel Hotels hoor) en het bevalt uitstekend ...
Bij wat slechter weer pakken we natuurlijk wel wat hotelletjes mee, op de heen en terug reis !

Afijn ... weer verder met de spulletjes bij elkaar schrapen
 
Damn ik ben nog niet helemaal klaar met lezen maar moet nu naar mijn werk ;(

Vanacht als ik thuis kom ga ik weer verder zitten lezen *O*


Heel leuk verslag van een mooie vakantie zo te zien!

Tnxs :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan