Bol d'Or liefhebbers show your bike!! Deel III

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ook zit de slangklem verkeerd om ter detail (het overtollige flapje naar binnen), en het blok mist de massakabel die bij de links/boven blokbout wordt gemonteerd en de remschakelaar Renee. Overigens waar sluit je een carb sync op aan ??

Overigens zeer gaaf, met de VFR swing en achterwiel. (180 op de velg ??)

@erik.. Gewoon even member vanlunteren bellen/mailen, heeft er wel wat liggen.


Ja de slangklemmen kunnen nu gelijk omgedraaid worden, dat was er nooit meer van gekomen :+

Omdat de min van de accu nu links zit, zie je nu aan deze kant geen massakabel maar aan de andere kant. :}

De remlichtschakelaar, jaah der ist verschwunden, die komt nu gelijk op de hoofdremcilinder, is een drukschakelaar geworden. Alleen de nieuwe schetsplaten waar m'n remschakelset op komen te zitten, moeten nog gemaakt worden. Houten proefmodel is aanwezig en daar zit ie er wel op :)
De blok ophangbeugel waar de originele koppelings kabel opzit wordt nog aangepast, lees dus de bevestiging hiervan word nog verwijderd met de flex en natuurlijk daarna weer netjes gespoten.

Ja idd een 180 band, 190 kan er niet meer op.


Damn die Dutchy is wel wakker zeg :+ :+ ,
Maar het ging dus idd om het gescheurde inlaat rubber ;(
 
Laatst bewerkt:
Toevallig iemand die een rechter zijkapje van een 900'er Bol d'or overheeft?
Liefst ook nog blauw, maar wil het niet te moeilijk maken. :P

Goed dat ik hier nog even naar kijk, want ik bedoel dus ook de LINKER en niet het rechterzijkapje!!!! :o :X
 
Laatst bewerkt:
Meteen maar aansluiten: ik mis het linker zijkapje van een 750, liefst wit.
Heeft iemand zo iets liggen?
Je zou me er geweldig mee helpen!

Het goede nieuws: na een zomer rommelen heb ik vanmorgen nog eens goed naar alles gekeken. Deed niks, :?

Toen de killswwitch goedgezet ..... |(

en hij doet hij het weer! *O* Lekker een stukje gereden! :9 :]

Ikke blij!
 
Dat is gelukkig wel de makkelijkste storing die je kunt hebben, heb ik ook wel eens gehad.
Je bent alleen waarschijnlijk wel iets langer aan het zoeken dan dat nodig is omdat je daar niet naar kijkt, tenminste ik toen niet. :X _O-
 
Laatst bewerkt:
Precies, en ik bedacht het pas toen ik in het handboek keek.

:z

rechter zijkant met kapje:

2873262556_2ce2b6df85.jpg
 
Laatst bewerkt:
Voor kapjes en kledij, gewoon wout van lunteren bellen (06-44110168) is hier member vanlunteren en adverteert veel op MP. Heb zelf al veel bij hem gehaald, en hij haalt zekers niet het vel over je neus. Als hij het niet heeft, heeft nederland het niet.
 
Voor kapjes en kledij, gewoon wout van lunteren bellen (06-44110168) is hier member vanlunteren en adverteert veel op MP. Heb zelf al veel bij hem gehaald, en hij haalt zekers niet het vel over je neus. Als hij het niet heeft, heeft nederland het niet.

Daar had ik zo snel even niet bij stil gestaan, maar heb hem nu gelijk een mail gestuurd.
We wachten af, in ieder geval bedankt voor de info. :)
 
Net als bij alle bolletjes zit er net voor de inlaatrubbers op de kop 4 schroeven, die eruit en de schroefbuisjes voor de carbtune erop. :+

DUH, ja zag ze even niet daar je ze meegespoten hebt met de cylinderkop. Sorry, een slippertje van mij. Zegt ook wel weer hoelang het geleden is dat ik mijn bolletje gesynched heb.....
 
…tja…

…vroeger, toen ik nog een HELE kleine jongen was, en van de boze wereld eigenlijk nog nix wist, was een Honda CB 900 F bol d’Or toch wel ongeveer de ultieme natte jongens droom…
…de lijnen vond ik mooi, en dan het liefst in de kleur rood, met wit, anderhalf persoons zadel, en natuurlijk, op een bol d’Or zo’n goudkleurige Nico Bakker demper…

…later, toen ik inmiddels wat minder heel klein was, was een bol al een beetje bedaagd, en klom ik wel op Honda, maar toen stond er 1000 op, i.p.v. 900…
…en het CB had inmiddels de toevoeging van een R gekregen ; CBR1000F dus…

…toch heeft dat naakte mij altijd wel aangetrokken, en dan niet dat ik mij zelf graag op, of in allerlei naturisten campings, parenclubs, of sauna’s begeef, maar de naakte motor bedoel ik dan…

…Kawa Eddy Lawson replica, CB1100F bol d’Or, GSX1400F, XJR12 (en 13) ; noem ze allemaal maar op…
…ik vond (en vind) het mooi…

…en gisteren heeft de RoLoo-baas de daad bij de gedachte gevoegd ; en heb een 900 bol d’Or gekocht…
…een fietsje met een fijne historie ; twintig jaar bij de huidige eigenaar inmiddels, die in zijn belevingswereld ook nog zuinig op het motorke is geweest…

…een ‘bol’ met uiteraard de nodige kilometers, en een ‘bol’ die duidelijk een begenadigde portie TLC nodig heeft…

…uiteraard gaat het bagagerek (voor de Krauser koffers) direct bij het grove vuil (sterker nog ; ik laat die rommel achter bij de huidige eigenaar, hij zet gewoon de originele beugels + knipperlichten weer aan de bips), en uiteraard gaat de imitatie F2 kuip ook richting iemand anders, of met een hele grote boog richting afvalbak…

…het wordt weer gewoon een naakte motor…
…en dan kan het grote poetsen/polijsten & bijwerken beginnen…

…bijvoorbeeld is het chroom van de redelijk nieuwe Hagon achterdempers is een klein beetje aangetast ; dus de veren gaan in een bakje met azijn, en na een nachtje weken is het chroom weer als nieuw…
…doekje met polish erover, en klaar is Klara…

…velgrandjes polijsten, baggervette ketting (en omgeving) met dieselolie schoonmaken, (orginele) uitlaten weer op hoogglans brengen, alu. van het blok polijsten, en bedenk het allemaal maar…

…er mankeert eigenlijk maar 1 ding aan ; en dat is een hele lekke linker voorvorkkeerrring…
…2 jaar geleden al een keer vervangen, maar vanwege steenslag aan de binnenpoot, is deze overnieuw gaan lekken…
…conclusie ; eigenlijk een ander binnenpootje erin…

…en na lang stilstaan, start de ‘bol’ het beste door even een beetje Start Pilot in het luchtfilter te spuiten (en dat doet de huidige eigenaar al 17 jaar op deze manier) …
…mijn voorzichtige conclusie na een blokje om gisteren ; de choke werkt niet goed, of wellicht helemaal niet zelfs…
…vandaar waarschijnlijk de Start Pilot…

…maar goed ; tis wel FF wennen zeg…
…het ding is natuurlijk 28 jaren jong, en wat vroeger wellicht een soort van superbike was, en nu niet meer dan een bejaard stuk oud ijzer…
…de remwerking is ronduit matig (ondanks de staal omvlochten remleidingen) als je gewend bent aan motoren met rembekrachtiging…
…en de acceleratie levert ook niet echt een hartverzakking (meer) op…

…en toch ; voor een fiets van 28 jaren jong is het helemaal zo gek nog niet…
…alles doet het gewoon nog, de zit is eigenlijk best prima, vering en demping zijn ook nog redelijk goed voor elkaar, en de versnellingsbak is er eentje waar trefzekerheid een vanzelfsprekendheid is, en het blok draait zijn toeren met een matigheid die je tegenwoordig ook niet zo veel meer ziet…
…uiteraard met de rateltjes die je bij zo’n luchtgekoelde 4 pitter hoort te horen…

…maar toch ook weer ; boven de 2000 toeren alweer snort het machientje er over…
…dan zijn alle rateltjes foetsie…


…een ‘bolletje’ erbij dus straks…

…echt niet om zelf de kilometers op te maken, daarvoor staan er fijnere, en leukere dingen tot de familiaire beschikking…

…maar gewoon om de wintermaanden mee door te komen, en dan niet rijdend, maar poetsend, en lekker bezig zijn dus…
…kijken of we de jaarlijkse winterblues een beetje kunnen doorbreken…

…(verder) terugbrengen naar origineel dus, deze ‘bol’…


…de koplamp weer aan koplampoortjes hangen, de voorste knipperlichten weer daar hangen waar ze horen, het liefst weer een origineel achterspatbord erop, en dan in het voorjaar maar zien wat we ermee gaan doen…

…dus wat heb ik binnenkort nodig : een binnenpoot van de voorvork (of van mijn part een complete poot van iemand die er een ‘op-zijn-kopse-voorvork’ in hangt, of heeft gehangen…

...koplampoortjes...

…ik heb nodig de ophanging van de voorste, originele joekels van knipperlichten ; die knipperlichten an sich heb ik straks wel (zitten bij de fiets in een doosje)…

…tweede-hands originele spiegels (zitten er ook niet meer bij)…

…en misschien een origineel tweede-hands achterspatbord ; want in het huidige is wel heel lelijk de zaag gezet…

…en voor de rest ; polijst en poetsmateriaal…
…en misschien een busje zwarte spuitlak voor die frame delen die net niet helemaal mooi meer zijn…


…kijken of we er weer iets origineels van kunnen maken, zonder dat we dingetje van A t/m. Z gaan restaureren, want als dat de bedoeling zou zijn, dan weet ik wel leukere fietsen… ;)
 
Laatst bewerkt:
hoeveel mm. is die binnenpoot?

...tjeetje ; heb nog geen idee ; ik haal de 'bol' binnenkort pas op...

...eerst een beetje ruimte maken... :/
...schuur staat errug vol op het moment...
 
Afhankelijk van bouwjaar is die poot 35 of 37mm. Effe Wout in Lunteren contacten, heeft er vast nog wel 1. Achterspatbord heeft ie ook vast nog wel.

Die originele knipper steuntjes is moeilijk aan te komen, de meeste oude bollen hebben kleine knipper gekregen en de originele steuntjes zijn bij de vorige eigenaren kwijtgeraakt, of gesneuveld tijdens demontage...

Verder is het een heel mooi exemplaar, zeker de moeite om hem weer origineel te maken. Wat is km-stand?

Albert
 
Bol d'or Albert vraagt :


Verder is het een heel mooi exemplaar, zeker de moeite om hem weer origineel te maken.

Wat is km-stand?

...moet eerlijk zeggen ; op de foto ziet het beestje er beter uit dan in het echt...
...her en der heb ik inmiddels wel door lichte roest aangetaste boutjes gezien...

...maar goed ; dat geeft nix, daar hebben we de wintermaanden voor om dat weer netjes te krijgen... :Y

...en er zitten best een paar gebruikerssporen op ; bijvoorbeeld van een tanktas...
...en de blanke lak op het kontje is op sommige plaatsen los gelaten...

...en natuurlijk heeft het blanke alu. een beste opfrisbeurt nodig...
...maar dat mag u aan mij overlaten ; ben nogal polijsterig van aard... :/


...en de km. stand ?...
...schrik niet ; 112.700 km...

...koppeling is vervangen bij 90.000, en bij 106.000 heeft Ten Kate / Nieuwleusen zich nog eens voor een grote beurt over de bol gebogen...
...en dat kun je aan die gasten daar wel overlaten denk ik... ;)

...verder is de onderhoudshistorie van 20.000 t/m. nu bekend (20 jaar lang 1 en dezelfde eigenaar)...




...en waarom doet de eigenaar 'm na 20 jaar de deur uit...??
...omdat er een CB1300 gekomen is...
 
knipperophanging moet ik hebbe voor 35mm vork., vork zelf ook.
grtzz
 
...moet eerlijk zeggen ; op de foto ziet het beestje er beter uit dan in het echt...
...her en der heb ik inmiddels wel door lichte roest aangetaste boutjes gezien...

...maar goed ; dat geeft nix, daar hebben we de wintermaanden voor om dat weer netjes te krijgen... :Y

...en er zitten best een paar gebruikerssporen op ; bijvoorbeeld van een tanktas...
...en de blanke lak op het kontje is op sommige plaatsen los gelaten...

...en natuurlijk heeft het blanke alu. een beste opfrisbeurt nodig...
...maar dat mag u aan mij overlaten ; ben nogal polijsterig van aard... :/


...en de km. stand ?...
...schrik niet ; 112.700 km...

...koppeling is vervangen bij 90.000, en bij 106.000 heeft Ten Kate / Nieuwleusen zich nog eens voor een grote beurt over de bol gebogen...
...en dat kun je aan die gasten daar wel overlaten denk ik... ;)

...verder is de onderhoudshistorie van 20.000 t/m. nu bekend (20 jaar lang 1 en dezelfde eigenaar)...




...en waarom doet de eigenaar 'm na 20 jaar de deur uit...??
...omdat er een CB1300 gekomen is...

GEfeliciteerd, en veel rij en knutselplezier toegewenst!
 
Meteen maar aansluiten: ik mis het linker zijkapje van een 750, liefst wit.
Heeft iemand zo iets liggen?
Je zou me er geweldig mee helpen!

Ik heb een zijkapje gevonden en gekocht bij Roukama in Krommenie.
 
Laatst bewerkt:
Ben bezig m'n cb900 blok te reviseren... :9

Maar het splitsen van het carter, hoe gaat dat? Laat ik eerst even uitleggen dat hij eigenlijk wel al gesplitst is, maar er lijkt iets vast te zitten aan de kant van de rotor. Moet de rotor gedemonteerd worden als je het karter wil splitsen, zit daar een soort borging?

In m'n WPB heb ik niets kunnen vinden over het verwijderen van de rotor... Ik zit nu met speling van ongeveer een centimeter op die plek maar verder los gaat ie niet :/
 
Ja, de rotor moet eraf. Je achteras kun je hiervoor gebruiken.
 
Dat van de achteras is me bekend ja. Ga het nu wel met een luchtsleutel doen, want het blok is dus al helemaal los van de rest.

Maar dan nog, wat zit er nog achter de rotor vast dan dat het alleen los gaat zonder rotor? De logica ontgaat me hier...
 
Aan de cartergietdelen zit een uitloop om het lager aan die zijde van de krukas op te vangen. Aan achterzijde van de rotor is de rotor iets verdiept waarmee ie dus over het gietstuk valt. Ook valt de carterhelft in pasbussen rond de bouten.

Wil je de carterhelft opligten krijg je hem niet hoog genoeg om hem over de pasbussen te krijgen. De carterhelft wordt aan achterzijde, binnen in de sparing van de rotor geblokkeerd.
 
Laatst bewerkt:
Kijk... zekerheid is ook bijna alles. Scheelt me weer een avondje wrikken en klooien! En de uiteindelijke slijptol zal ook nog even in de kast kunnen blijven liggen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan