…tja…
…vroeger, toen ik nog een HELE kleine jongen was, en van de boze wereld eigenlijk nog nix wist, was een Honda CB 900 F bol d’Or toch wel ongeveer de ultieme natte jongens droom…
…de lijnen vond ik mooi, en dan het liefst in de kleur rood, met wit, anderhalf persoons zadel, en natuurlijk, op een bol d’Or zo’n goudkleurige Nico Bakker demper…
…later, toen ik inmiddels wat minder heel klein was, was een bol al een beetje bedaagd, en klom ik wel op Honda, maar toen stond er 1000 op, i.p.v. 900…
…en het CB had inmiddels de toevoeging van een R gekregen ; CBR1000F dus…
…toch heeft dat naakte mij altijd wel aangetrokken, en dan niet dat ik mij zelf graag op, of in allerlei naturisten campings, parenclubs, of sauna’s begeef, maar de naakte motor bedoel ik dan…
…Kawa Eddy Lawson replica, CB1100F bol d’Or, GSX1400F, XJR12 (en 13) ; noem ze allemaal maar op…
…ik vond (en vind) het mooi…
…en gisteren heeft de RoLoo-baas de daad bij de gedachte gevoegd ; en heb een 900 bol d’Or gekocht…
…een fietsje met een fijne historie ; twintig jaar bij de huidige eigenaar inmiddels, die in zijn belevingswereld ook nog zuinig op het motorke is geweest…
…een ‘bol’ met uiteraard de nodige kilometers, en een ‘bol’ die duidelijk een begenadigde portie TLC nodig heeft…
…uiteraard gaat het bagagerek (voor de Krauser koffers) direct bij het grove vuil (sterker nog ; ik laat die rommel achter bij de huidige eigenaar, hij zet gewoon de originele beugels + knipperlichten weer aan de bips), en uiteraard gaat de imitatie F2 kuip ook richting iemand anders, of met een hele grote boog richting afvalbak…
…het wordt weer gewoon een naakte motor…
…en dan kan het grote poetsen/polijsten & bijwerken beginnen…
…bijvoorbeeld is het chroom van de redelijk nieuwe Hagon achterdempers is een klein beetje aangetast ; dus de veren gaan in een bakje met azijn, en na een nachtje weken is het chroom weer als nieuw…
…doekje met polish erover, en klaar is Klara…
…velgrandjes polijsten, baggervette ketting (en omgeving) met dieselolie schoonmaken, (orginele) uitlaten weer op hoogglans brengen, alu. van het blok polijsten, en bedenk het allemaal maar…
…er mankeert eigenlijk maar 1 ding aan ; en dat is een hele lekke linker voorvorkkeerrring…
…2 jaar geleden al een keer vervangen, maar vanwege steenslag aan de binnenpoot, is deze overnieuw gaan lekken…
…conclusie ; eigenlijk een ander binnenpootje erin…
…en na lang stilstaan, start de ‘bol’ het beste door even een beetje Start Pilot in het luchtfilter te spuiten (en dat doet de huidige eigenaar al 17 jaar op deze manier) …
…mijn voorzichtige conclusie na een blokje om gisteren ; de choke werkt niet goed, of wellicht helemaal niet zelfs…
…vandaar waarschijnlijk de Start Pilot…
…maar goed ; tis wel FF wennen zeg…
…het ding is natuurlijk 28 jaren jong, en wat vroeger wellicht een soort van superbike was, en nu niet meer dan een bejaard stuk oud ijzer…
…de remwerking is ronduit matig (ondanks de staal omvlochten remleidingen) als je gewend bent aan motoren met rembekrachtiging…
…en de acceleratie levert ook niet echt een hartverzakking (meer) op…
…en toch ; voor een fiets van 28 jaren jong is het helemaal zo gek nog niet…
…alles doet het gewoon nog, de zit is eigenlijk best prima, vering en demping zijn ook nog redelijk goed voor elkaar, en de versnellingsbak is er eentje waar trefzekerheid een vanzelfsprekendheid is, en het blok draait zijn toeren met een matigheid die je tegenwoordig ook niet zo veel meer ziet…
…uiteraard met de rateltjes die je bij zo’n luchtgekoelde 4 pitter hoort te horen…
…maar toch ook weer ; boven de 2000 toeren alweer snort het machientje er over…
…dan zijn alle rateltjes foetsie…
…een ‘bolletje’ erbij dus straks…
…echt niet om zelf de kilometers op te maken, daarvoor staan er fijnere, en leukere dingen tot de familiaire beschikking…
…maar gewoon om de wintermaanden mee door te komen, en dan niet rijdend, maar poetsend, en lekker bezig zijn dus…
…kijken of we de jaarlijkse winterblues een beetje kunnen doorbreken…
…(verder) terugbrengen naar origineel dus, deze ‘bol’…
…de koplamp weer aan koplampoortjes hangen, de voorste knipperlichten weer daar hangen waar ze horen, het liefst weer een origineel achterspatbord erop, en dan in het voorjaar maar zien wat we ermee gaan doen…
…dus wat heb ik binnenkort nodig : een binnenpoot van de voorvork (of van mijn part een complete poot van iemand die er een ‘op-zijn-kopse-voorvork’ in hangt, of heeft gehangen…
...koplampoortjes...
…ik heb nodig de ophanging van de voorste, originele joekels van knipperlichten ; die knipperlichten an sich heb ik straks wel (zitten bij de fiets in een doosje)…
…tweede-hands originele spiegels (zitten er ook niet meer bij)…
…en misschien een origineel tweede-hands achterspatbord ; want in het huidige is wel heel lelijk de zaag gezet…
…en voor de rest ; polijst en poetsmateriaal…
…en misschien een busje zwarte spuitlak voor die frame delen die net niet helemaal mooi meer zijn…
…kijken of we er weer iets origineels van kunnen maken, zonder dat we dingetje van A t/m. Z gaan restaureren, want als dat de bedoeling zou zijn, dan weet ik wel leukere fietsen…