BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben ook altijd wel blij dat het alarm niet bij het eerste de beste zucht wind afgaat.

Laatst ging mijn dochter op de RT zitten en pas na enkele seconden ging het alarm af.

Het gaat trouwens wel gelijk af als de motor verplaatst wordt.
 
Maar alle gekheid op een stokje....

Alarm werkt prima, maar ik vraag me gewoon af of hij gevoeliger ingesteld kan worden. Nu moet je redelijk aan de motor rammelen voordat hij afgaat, terwijl ik ook alarmen heb gezien waarbij de kleinste aanraking al een waarschuwingssignaal afgeeft.



Pieter,

Het alarm kan niet in worden gesteld op gevoeligheid. De bewegingsensor uitschakelen is wel mogelijk.

Heb je wel een boekje bij je alarm?
 
ootje vraagt zich het volgende af...

Een boxer heeft toch al twee nokkenassen :?


...nokkenas configuratie bij de HP2 Sport (twin-cam)

146_0804_13_z+bmw_hp2_sport+cams.jpg


...zoals je ziet worden de kleppen direct door de nokkenassen heen-en-weer bewogen...
...zoals je ziet is het een echte DOHC...




...nokkenas configuratie bij de huidige, bij ons bekende, 1200 boxers...

lg+2005_bmw_r1200gs+engine_diagram_view.jpg


...en van een OHC of DOHC is bij deze motor natuurlijk totaal geen spraken...



...de DOHC motor schijnt vooral veel en veel stiller te zijn...
...en de door de gewijzigde klepopstelling kon de verbrandingsruimte wezenlijk aangepast worden, en daardoor kon er per cilinder een bougie vervallen, het is derhalve GEEN twin-spark meer...


...in een notendop even vlot het grootste verschil...


...vandaar dus de term twin-cam... :W
 
Laatst bewerkt:
Echt een gevalletje zoek de verschillen :)

Dus met het verkleinen van de verbrandingsruimte etc, een bougie minder is de hp2 sport een 6.000 euro duurder? :P

Wel handig dat ze het ook op de nieuwe 1200's toepassen, dan profiteren die ook van de verbeteringen.
 
Jeroen79 reageert...

Echt een gevalletje zoek de verschillen :)









Dus met het verkleinen van de verbrandingsruimte etc, een bougie minder is de hp2 sport een 6.000 euro duurder? :P

...eh...veel korter door de bocht dan dit kan bijna niet Jeroen... ;)


...en zoek de verschillen...???
...goedemiddag zeg... -O-






...en die 6000 Euro...??

...elke HP2 Sport is compleet handwerk, het complete carbon plaatwerk (duur) is handwerk, al het fraaie gefreesde aluminium (duur), de vreselijk lichte, gesmeede velgen, de peperdure remklauwen voor, het digitale dashboard (duur), de produktieaantallen, de gewaarborgde exclusiviteit, enz.enz.enz...

...en ja ; langzamerhand zullen 'dingetjes' doordruppelen naar de 'gewone' echte Jan-En-Alleman productiefietsen...

...vooral vanwege het (motor)geluid, en de verscherpte eisen hierin, zullen hiertoe bijdragen...



...en trouwens de verbrandingsruimtes zijn geoptimaliseerd (!), niet echt verkleind, want dan gaat je compressieverhouding wel heel erg de verkeerde kant op... ;)
 
Laatst bewerkt:
was ook niet al te serieus bedoeld.

maar ik moest wel even goed kijken en een beetje raden wat waar naartoe gaat. In groffe lijnen weet ik wel wat wat is, maar ik heb nooit zoveel met inwendige motoren van doen gehad of daar veel tijd in gestoken om het te weten te komen.
(ik ben meer into computers en zo, weer hele andere mechanica)

Ik heb de beschrijving gelezen over alle speciaal gemaakte dingen die op de hp2 zitten, dat verklaard ook wel de prijs.

Het lijkt er wel op dat de verbrandingsruimte kleiner is, maar dat kan natuurlijk ook het aantal cc's verschil zijn tussen de 2 plaatjes en vergelijk ik appels met peren.

[me="Jeroen79"]gaat maar weer verder aan z'n programmeerprobleem.[/me]

:)
 
...het aantal CC's is in beide gevallen 1170... :)
 
~
Jeroen79 verdedigt zich:
was ook niet al te serieus bedoeld.

maar ik moest wel even goed kijken en een beetje raden wat waar naartoe gaat. ~
Ik ook, ik had het Daf motortje in mijn hoofd met lange stoterstangen. Wel interessant hoe de nokkenassen worden aangedreven door kettingen. Het mechaniek zit byzonder inelkaar.

(ik ben meer into computers en zo, weer hele andere mechanica)

Wanneer kom je es een kopje koffie drinken ?
(kun je gelijk ff naar mijn computer kijken ;) )
 
\
Jeroen79 verdedigt zich:
was ook niet al te serieus bedoeld.

maar ik moest wel even goed kijken en een beetje raden wat waar naartoe gaat. \
Ik ook, ik had het Daf motortje in mijn hoofd met lange stoterstangen. Wel interessant hoe de nokkenassen worden aangedreven door kettingen. Het mechaniek zit byzonder inelkaar.Wanneer kom je es een kopje koffie drinken ?
(kun je gelijk ff naar mijn computer kijken ;) )

En je maakt van die prachtige foto's _O-
Maak eens een foto van die computer, dan kijken we er allemaal naar :}
 
Pieter,

Het alarm kan niet in worden gesteld op gevoeligheid. De bewegingsensor uitschakelen is wel mogelijk.

Heb je wel een boekje bij je alarm?

Ik heb het officiële boekje er uiteraard bij, is het je ook opgevallen dat deze vol met spelfouten zit? Viel me een beetje tegen van BMW B|
 
maakt ootje niet een grapje...???

ik moest wel even goed kijken en een beetje raden wat waar naartoe gaat.

Ik ook, ik had het Daf motortje in mijn hoofd met lange stoterstangen.
Wel interessant hoe de nokkenassen worden aangedreven door kettingen.
Het mechaniek zit byzonder inelkaar.

...stoterstangen...??? :?

...eh...

...bij de oude 'airheads' hadden we inderdaad te maken met stoterstangen...
...bij de 2 kleppers dus...

...bij die modellen zien we inderdaad ook nog 2 buisjes (zie foto) onderaan, of bovenaan (bij o.a. de R50 bijvoorbeeld) de cilinders zitten, waar de stoterstangen doorheen lopen...


...deze buisjes bovenaan (bij in dit geval de blauwe R50)

Opposed-cylinders-500.jpg


224618_bmw648262_53694580.jpg



...deze buisjes dus onderaan (bij in dit geval een R75)...

2243-between-frame-engine-under-pushrods.jpg



...en vanaf de binnenkant ziet het er zo uit ; je kunt hier duidelijk de stoterstang zien (loopt door de koelribben van de cilinder heen), die tot doel heeft de tuimelaar te laten bewegen...

2184-head-ready-for-valve-adjust.jpg


boxer.gif

(2 klepper ; met onderliggende stoterstangen dus)



...zo ; allemaal weer iets geleerd... ;)
 
Laatst bewerkt:
He leuk, ik kom hier niet vaak, maar zie dat dit topic er nog steeds is.
 
...'men' (en dat schijnen dan weer van die onbetrouwbare insiders te zijn...) schijnt dit reeds te weten, en kijk, het is heel simpel, als het waar is, zijn die motoren er al lang, want de Intermot komt er aan, en daar schijnt (ook weer...) nogal wat BMW nieuws te staan...

...van de RT zegt men, dat het ding dus dat andere blok zou moeten hebben ; en dat het plaatwerk een beetje aangepast is...

...maar goed ; ik weet het ook niet, dus kijk niet boos naar mij als het niet zo is... :/
...ik laat mij graag verrassen in deze...



...ik heb vandaag eerst eens een bod gedaan op een belastingvrije, 'klassieke' Honda CB900 bol d'Or (een rode uiteraard ; gewoon voor de hep zeg maar...), dus een andere RT zal er nog wel niet zou komen... ;)

...en waarom ook ; ik blijf de huidige RodeToerer nog steeds een plaatje vinden...
...en het ding rijdt beregoed...
 
Laatst bewerkt:
Nou, sinds enkele maanden in het bezit van een mooi degelijk Duits product uit 2007 dacht ik van alle problemen verschoond te blijven. Helaas gebeurde mij van de week in de Eifel hetzelfde als Dommelman had meegemaakt: fiets loopt perfect, ook stationair geen enkel probleem. En dan ineens blijft 'ie stationair niet meer draaien. Ook na herstart blijft de motor niet lopen. En met iets meer toeren loopt het als een zonnetje. Onderweg gingen de problemen weer over, nu draait de motor weer stationair zoals een boxer betaamt. Morgen maar even naar de dealeRT, maar vrees dat 'ie weinig kan vinden.

Conclusie: Ja Dommelman, een lotgenoot. :/

Heeft iemand al een oplossing?

Hoi Bleufreefun,

Problemen lijken als 2 druppelswater.
Ik ben weer teruggegaan naar de dealer, ze gaan contact opnemen met BMW Nederland. Hebben beloofd om vandaag ( dat gaat dus niet meer ) of morgen terug te bellen om een afspraak te maken.

Wat was de reactie van jou RT-dealer?
Denken ze dat het iets met de beurt te maken heeft ( software upgrade )?
Hebben ze een plan van aanpak?
Is het bij jou 1x gebeurd of meerdere malen?

Laat je weten als ik meer info heb.

Nog meer lotgenoten??????????????????????????

Groeten Dommelman.
 
...'men' (en dat schijnen dan weer van die onbetrouwbare insiders te zijn...) schijnt dit reeds te weten, en kijk, het is heel simpel, als het waar is, zijn die motoren er al lang, want de Intermot komt er aan, en daar schijnt (ook weer...) nogal wat BMW nieuws te staan...

...van de RT zegt men, dat het ding dus dat andere blok zou moeten hebben ; en dat het plaatwerk een beetje aangepast is...

...maar goed ; ik weet het ook niet, dus kijk niet boos naar mij als het niet zo is... :/
...ik laat mij graag verrassen in deze...



...ik heb vandaag eerst eens een bod gedaan op een belastingvrije, 'klassieke' Honda CB900 bol d'Or (een rode uiteraard ; gewoon voor de hep zeg maar...), dus een andere RT zal er nog wel niet zou komen... ;)

...en waarom ook ; ik blijf de huidige RodeToerer nog steeds een plaatje vinden...
...en het ding rijdt beregoed...

Ik ben het met je eens de RT is een plaatje, die van mij gaat voorlopig ook nog niet weg.

Ik zal dan ook niet boos zijn als het niet zo is. :N

Zo'n Bol d' Or heb ik ook nog gehad, ook een rode, was na een periode van motorloos zijn weer mijn opstapper. :]

Mooi ding, maar ja d'r zat geen BMW plaatje op. *O*
 
...ach ; kep ook geen idee wat ik met zo'n Bol moet doen, maar ik vond het vroeger een akelig leuk model...
...en je kunt er tegenwoordig van die leuke dingen van maken...

...van die 'old-school' superbike dingen zeg maar... :)

Howie1100F.jpg


88CB900racer.jpg



...zoiets dus ; of natuurlijk gewoon helemaal strak origineel maken/laten... :/
 
]



...en die 6000 Euro...??

...elke HP2 Sport is compleet handwerk, het complete carbon plaatwerk (duur) is handwerk, al het fraaie gefreesde aluminium (duur), de vreselijk lichte, gesmeede velgen, de peperdure remklauwen voor, het digitale dashboard (duur), de produktieaantallen, de gewaarborgde exclusiviteit, enz.enz.enz...

...en ja ; langzamerhand zullen 'dingetjes' doordruppelen naar de 'gewone' echte Jan-En-Alleman productiefietsen...

...vooral vanwege het (motor)geluid, en de verscherpte eisen hierin, zullen hiertoe bijdragen...



...en trouwens de verbrandingsruimtes zijn geoptimaliseerd (!), niet echt verkleind, want dan gaat je compressieverhouding wel heel erg de verkeerde kant op... ;)

Je vergeet de tailripjes _O- Zeer speciale bevestigings materialen.
 
...dat is ook zo...!
...een moderne lichtgewicht BMW zit her en der met van die vrolijk gekleurde kunststof trekbandjes in elkaar...

...high-tech allemaal...
...in plaats van zo'n ouderwets boutje en moertje... ;)
 
Dommelman zoekt lotgenoten:

Dommelman, Motoport Den Bosch bezocht. Ik vulde de tank altijd af met V-Power.
De technische man wist te vertellen dat gebruik van V-Power beslist is af te raden. Hij had al 9 BMW's in de zaak gehad die hierdoor zijn stil gevallen.
Ik had het al eerder gehoord en blijf erg verbaast, maar heb nu twee keer euro getankt en de RT is in elk geval niet meer stil gevallen. Af en toe loopt hij stationair nog niet lekker, maar hij blijft draaien.

Binnenkort ga ik de bougies preventief vervangen, kijken of dat nog helpt.

Hoop dat je hier iets mee kunt.
Zijn er nog mensen die een RT hebben die wel op V-Power (of ander merk alternatief) blijft lopen?

Groet, Bluefreefun
 
...tuurlijk blijft mijn RT (en S, en Mini) gewoon op V-Power lopen...

...lekker makkelijk ook van zo'n monteur om de schuld bij de benzine te leggen...

...BMW adviseert zelf om de 1200-boxers op 98 te laten lopen (en daar loopt het ding ook heel fijn op)...
...en een Shell pomp kom je ongeveer op elke hoek van de straat tegen, dus wordt daar zeer waarschijnlijk vaak getankt...

...en dan valt een BMW stil ; dus ligt het aan de benzine...



...mij een beetje veel te makkelijk !!...

...als het werkelijk aan de benzine zou liggen, dan zou dat fenomeen van stilvallen ook bij andere voertuigen moeten voorkomen...
...want je kunt mij in geen 100 jaar wijsmaken dat de RT toevallig zo gevoelig is dat het nou net op V-Power niet fatsoenlijk zou lopen...

...tis geen kat die zijn neus ophaalt voor een blikje ander soort voer dan dat hij/zij gewend is...

...ik zeg : flauwekul-praat van die monteur !...



...trouwens op V-Power 100 (Duitsland), Excellium van Total, en de BP Ultimate ; overal blijft de RT (en de andere voertuigen uit het 'park'...) uitermate goed op lopen...

...en op brandstof met octaangetal 100 eigenlijk nog het mooiste...




...die gasten uit de serie The Long Way Round (en nu in de Long Way Down) rijden ook met de 1200 boxer, en die plassen nog net niet in de tank om die GS-sen te laten lopen, en toch blijft het spul (prima) lopen...






...monteur ; mijn achterband loopt steeds leeg...!!

...heeft U er zeker Groningse Lucht in zitten...?!
...ik heb al meerdere motoren met een lege band gezien, en er zat allemaal Groningse Lucht in...


...net zo'n flauwekul !... ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan