Het zijspan toen, ca. 1903 - 1958

Mee naar de camping, mee in de trein, mee achterin de auto naar de stad, ik kan een heleboel leuke dingen bedenken.
 
Ik wat gevonden wat minder discussie oplevert of het mooi of niet mooi is. Hier weer een vooroorlogse poster. D-Rad! Ik weet niet of dat een merk is.
full
 
Een krantenadvertentie van het voor-oorlogs merk APS
Albert Philipp GmbH, Spezialfabrik für Motorrad-Seitenwagen, Dresden-Stetzsch
full
 
Laatst bewerkt:
Amai tsjedzjoe, waar haal je dat allemaal?
Ik heb ooit eens een site gezien met ook allemaal heel oude folders en posters, maar weet hem niet meer.
Ik heb nog van die dingen op T-shirts gestreken. Eentje waar een Triumph offroad op een boomstam tussen heel hoog twee rotsen rijdt bv.
 
Tingting ondergedoken ofzo? Want die vind dit altijd mooi.
 
Laatst bewerkt:
Tingting ondergedoken ofzo? Want die vind dit altijd mooi.

'Ondergedoken' terwijl ik eerder heb geschreven mijn aandacht noodzakelijkerwijs tijdelijk ergens anders op te moeten richten. Dat zijn op dit moment weinig motor gerelateerde activiteiten, alhoewel ik vandaag een belofte van een jaar geleden heb ingelost en lid ben geworden van de Klassieke Zijspan Club. Niet meteen de grootste motorclub van Nederland. Verleden jaar maakte ik kennis met hen omdat zij een standje hadden op het Nationaal Veteranen Treffen in Woerden. Maar verleden jaar was mijn span nog niet klaar en dit jaar dus wel en bij het oprijden van het Exercitievelod, terrein van het treffen kon ik de combinatie meteen voor de stand parkeren. Een warm nest met aangrenzend de stands van de Guzzi en BMW club. Belangstelling genoeg voor mijn span. Ik werd dan ook royaal binnen gewuifd door de stewards/verkeersregelaars.

Ik heb ook nog wat foto's geschoten met in het achterhoofd die nog wel eens te kunnen gebruiken. Dat komt wel.

Eerst maar eens de aanwinsten hier kijken en met een oogopslag zag ik o.a. de P.M.B. en herkende dat span van een foto uit 'Sidecars' door Jo Axon. Zo weet ik dat de afkorting staat voor Plastic Motor Bodies. Met de jaren vijftig doet het Glass Reïnforced Plastic zijn intrede. Echter het materiaal moet gezien de losse structuur van de fiberglaswapening nog vrij dik worden gebruikt. Dat maakte dat het PMB span relatief zwaar was tegenover de koetsbouwtechniek van toen. Zelfs zo de het PMB span veel zwaarder was in vergelijking tot de ruimere 'coachbuilt' zijspannen uit die tijd. Naast hun geringere ruimte waren zij ook nog duurder. Er zijn er slechts weinig gemaakt over de jaren 1954-1958.

Vanwege de povere kwaliteit van het polyesther zijn zij nu zeldzaam en uniek te noemen. Het model heette een Adventurer coupé te zijn en was gebouwd als een child-adult saloon. Maar het moet allemaal erg krap van binnen zijn geweest en alles bij elkaar genomen was het geen succes voor Plastic Motor Bodies.

Verder opvallende accenten zijn de lage bouw, vloeiende lijnen, een volle deur, geïntegreerd spatbord en de kofferbakruimte.

:W

Edit: Rotax was geen zijspanmerk maar accessoires leverancier.

Opvallend, beide uit Wenen, de overeenkomst tussen Rekord- en Felberspannen.
 
Laatst bewerkt:
sam_0920.jpg


Mijn laatste vondst, Tilbrook uit Australië. Bijzonder mooi, zowel het buizenframe als de vormgeving van de bak.

Tillbrook-Sidecar-Catalog.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hier heb ik weer wat Japans.

Direkt na de tweede wereldoorlog bevond Japan zich in een geweldige depressie, menige fabriek vocht voor overleving. Hitachi Aviation, een samenwerking tussen Hino en Isuzu welke het was verboden om nog vliegtuigen te bouwen, probeerde middels produktie van niet-oorlog gerelateerde produkten te overleven. Hitachi werd Tokyo Gas-Electric Manufacturing Company en ging samen met Fuji Automobile. Fuji Motors Corporation (FMC) zoals het vanaf dat moment heette produceerde van1952 tot 1962 motorfietsen en kleine 2-takt motoren genaamd GASUDEN in Manito-ku Tokyo.
full


Het is niet direct een driewieler maar ook geen zijspan. Het is een Fuji Cabin.
Hij lijkt op een driewieler, maar heeft veel kenmerken van een zijspan, w.o. motor is evenals de zittingen asymmetrisch in het voertuig geplaatst en hij heeft een motorstuur. Achter de bestuurder was van buitenaf een klep naar de bagageruimte.

De "Fuji Cabin" werd geïntroduceerd in 1955. Hij was gemaakt van polyester, een gewaagd ontwerp voor die tijd. Er was voor 2(erg kleine) Japannertjes plaats.
Bestuurder moest kleiner zijn en eerder instappen als het passagiertje. Door deze kleine luchtgekoelde "GASUDEN" 2 takt krachtbron kon de topsnelheid niet al te hoog liggen. Deze lag naast de bagageruimte en dus achter het bijrijdertje.

De moderne Zeus, waarvan de productie is stilgelegd heeft ook de motor achter de bijrijder(s). Dus zo nieuw is dat concept nu ook weer niet.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan