ZX6R dashboard blijft branden, contactslot werkt niet

Nelfrikandel

Die hard MF'er
Lid geworden
8 okt 2018
Berichten
258
Waarderingsscore
491
Locatie
Delft
Goedenavond allemaal,

Ik wil net op mijn Kawasaki ZX6R uit 2009 stappen, maar eenmaal achter het stuur, blijkt mijn dashboard al te branden.
De sleutel in het slot, of aan het contact draaien, verandert niets. De koplampen reageren wel zoals gebruikelijk



Gister heb ik nog gereden, toen bleek mijn rechter knipperlicht niet te werken. Eenmaal thuis was dit gelukkig snel op te lossen, het kabeltje zat los.

1.JPG


Kabeltje weer vastgezet, waarna hij aanvankelijk niets deed. Bleek dat de polen andersom in de aftermarket knippers zaten, dus het kabeltje moest omgedraaid ingeplugd worden. De knippers hebben dus even verkeerd om gezeten. De boel weer omgedraaid en het werkte naar behoren. Om 20:00 de motor weggezet, niets aan de hand.

4.jpg

5.jpg

Om 23:49 maakt de ring weer een update en blijkt dus opeens mijn dashboard aangegaan te zijn. In de tussentijd ben ik niet aan de motor gekomen. Ik vermoed ook geen poging tot diefstal, want de ring heeft die in het verleden wel succesvol vastgelegd. Dit is dus spontaan gebeurd.

Met het omdraaien van het contact wordt het scherm iets feller, er lijken nu dus twee stromen naar het dashboard te lopen.



Nu is mijn vraag; hoe heeft dit kunnen gebeuren en wat is de oplossing? Inmiddels ligt de achterkant open en ben ik in ieder geval de accu alvast weer aan het volladen.

Ik kan het niet rijmen hoe dit uit het niets in de stalling kapot is gegaan.
Ik heb nog geen concreet stappenplan hoe ik dit ga aanpakken, dus elke tip of inzicht is welkom.

Alvast bedankt voor het meedenken en een fijn weekend!

Inmiddels alles losgekoppeld, dashboard gaat nog steeds direct aan bij het aansluiten van de accu. Ik ben nog niets wijzer.
6B82DFBB-C2FF-4E09-8ED5-6CB5FAB10DE5.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Die stekkertjes van je raw ken ik niet, maar meestal passen ze toch maar op 1 manier? Als je opeens moet gaan ompolen klopt er iets niet want eerder heeft ie wel gewoon goed gewerkt.

En je weet zeker dat er niet iemand met je contactslot aan het rommelen is geweest? Dat zou nl mijn eerste verdachte zijn.
 
Die stekkertjes van je raw ken ik niet, maar meestal passen ze toch maar op 1 manier? Als je opeens moet gaan ompolen klopt er iets niet want eerder heeft ie wel gewoon goed gewerkt.

En je weet zeker dat er niet iemand met je contactslot aan het rommelen is geweest? Dat zou nl mijn eerste verdachte zijn.
De stekkertjes zaten altijd al zo, zo heb ik hem gekocht. In feite heb ik niets veranderd, maar alleen even een knipperlicht verkeerdom aangesloten. Inmiddels alles achter losgekoppeld zonder verschil, dus ik vermoed dat het knipperlicht hier niets mee te maken heeft en een toevalligheid is.

De camera hangt er precies om die reden, dus dan had hij dat waarschijnlijk wel vastgelegd, ik denk van niet.

Nog iets gedaan aan de motor kort voor je dashboard begon te trippen?
Kijk goed naar de kabelboom rondom je balhoofd, wellicht een kabel maakt kortsluiting doordat de huls open is gegaan.
Nee, in de middag uitgebreid gewassen, begin van de avond een rondje gereden, knipperlicht weer aangesloten en toen weggezet. Twee uur na het wegzetten begon het dashboard opeens te branden.

Ik ga kijken, thanks!
 
De stekkertjes zaten altijd al zo, zo heb ik hem gekocht. In feite heb ik niets veranderd, maar alleen even een knipperlicht verkeerdom aangesloten. Inmiddels alles achter losgekoppeld zonder verschil, dus ik vermoed dat het knipperlicht hier niets mee te maken heeft en een toevalligheid is.

De camera hangt er precies om die reden, dus dan had hij dat waarschijnlijk wel vastgelegd, ik denk van niet.


Nee, in de middag uitgebreid gewassen, begin van de avond een rondje gereden, knipperlicht weer aangesloten en toen weggezet. Twee uur na het wegzetten begon het dashboard opeens te branden.

Ik ga kijken, thanks!
Wellicht water op een plek gekomen waar het niet hoort
 
  • Leuk
Waarderingen: Kars
Het probleem is tijdelijk verholpen door het contactslot goed door te spoelen met slotenspray. Het dashboard gaat soms nog kort aan dus het probleem zit in ieder geval in het contactslot. Nu alleen even bedenken wat ik hier nog aan kan doen.

704AE094-3A16-4FC9-94BA-D61C7F847C92.jpeg
 
De schakelaar onderop je contactslot controleren op draadbreuk, vanaf de schakelaar naar de stekker je kabelboom in bijvoorbeeld
Ik weet niet of je m van je slot zelf af kan pulken, maar dan kan je ook intern nog even spieken.. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan