ZX10R deel 39 "The one Ninja to rule them all"

Trouwens, aan 04/05 eigenaren... Hoe vast draaien jullie het oliefilter?
Op 't grote boze web (voornamelijk amerikaanse websites/fora enzo) wordt veel geroepen (ja, dat kunnen amerikanen goed....) dat de 31Nm veul te veel zou zijn...
Volgens mij moet het filter best wel strak om de o-ring goed samen te drukken..?
Wat doen jullie?
 
Hoor veel goeie verhalen over de R&G blokbescherming... Staat ook nog op mijn lijstje voor m'n 10...
Heb ze verleden jaar voor mijn 2005 gehad maar terug gegeven,koppelingkant klopte maar andere kant waren ze vergeten dat er nog een beugel voor kuipdeel zat en moest je gaan zagen en hakken dus geld terug.
 
Trouwens, aan 04/05 eigenaren... Hoe vast draaien jullie het oliefilter?
Op 't grote boze web (voornamelijk amerikaanse websites/fora enzo) wordt veel geroepen (ja, dat kunnen amerikanen goed....) dat de 31Nm veul te veel zou zijn...
Volgens mij moet het filter best wel strak om de o-ring goed samen te drukken..?
Wat doen jullie?
Werkplaatshandboek staat inderdaad 31nm terwijl op filter van Hiflo iets van 10nm staat.
 
In eerste instantie geef ik je gelijk hoor, ik verwacht toch echt dat de kwaliteits processen/controles voldoende hoog zijn dat er geen maandag modellen tussen zitten.
Maar .... als ik naar de lasnaden kijk van mijn 10 vraag ik mij af of dit wel door een robot is gedaan.
Bekijk bijlage 1363850
Een maandagmorgen lasrobot _O- hij had nog geen koffie hydrauliekolie gehad. :+

Voorzijde frame en achter kan ook verschil in zitten in het productieproces. :)
Misschien kan @MTFDarkEagle iets over de lassen van een lasrobot zeggen.
Het bochtje naar rechts bij de bovenste las lijkt op een korte hapering. :?
 
Trouwens, aan 04/05 eigenaren... Hoe vast draaien jullie het oliefilter?
Op 't grote boze web (voornamelijk amerikaanse websites/fora enzo) wordt veel geroepen (ja, dat kunnen amerikanen goed....) dat de 31Nm veul te veel zou zijn...
Volgens mij moet het filter best wel strak om de o-ring goed samen te drukken..?
Wat doen jullie?
Hoeveel newtonmeter is handvast? :+
Het oliefilter drukt zichzelf alleen maar vaster bij het warm worden.
Maar je wil natuurlijk ook niet dat die eraf loopt. :o

Ik heb een dop onderweg, maar ook dan blijf ik het filter eerst handvast zetten. Goed handvast.
Met de sleutel (deed dat eerst met een bandklem) geef ik het filter dan nog 1/16 slag na.
De O-ring gaat juist kapot of wijken bij te hard aandraaien. :)
 
Een maandagmorgen lasrobot _O- hij had nog geen koffie hydrauliekolie gehad. :+

Voorzijde frame en achter kan ook verschil in zitten in het productieproces. :)
Misschien kan @MTFDarkEagle iets over de lassen van een lasrobot zeggen.
Het bochtje naar rechts bij de bovenste las lijkt op een korte hapering. :?
Het lijkt mij wel van een lasrobot te komen. De "harde" bocht zit inderdaad een hele kleine onderbreking in, terwijl de vloeiende bocht gewoon netjes doorgaat (zie de andere bocht in diezelfde las). Ik denk niet dat dit soort frame las werk 'massaproductie' met de hand werd gedaan.
(maarja, wat weet ik ervan... Zou best kunnen dat dit met de hand is gedaan, maar ik zou m'n geld inzetten op robot laswerk)
 
Hoeveel newtonmeter is handvast? :+
Het oliefilter drukt zichzelf alleen maar vaster bij het warm worden.
Maar je wil natuurlijk ook niet dat die eraf loopt. :o
Ja - precies dat dus..
Daarom wil ik hem ook niet "handvast" hoeven draaien.
Een ervaren monteur heeft natuurlijk een momentsleutel in z'n pols zitten :+
Ik niet.. Mijn olie+filter wissels tot nu toe zijn bij de dealer gedaan en de monteur heeft ze altijd zonder momentsleutel, gewoon met een goeie ratel lekker vast gezet, ging tot nu toe altijd goed, maar wil toch zelf olie wissels gaan doen; anders moet ik elke keer met de motor op de aanhanger naar de dealert...
Ik heb een dop onderweg, maar ook dan blijf ik het filter eerst handvast zetten. Goed handvast.
Met de sleutel (deed dat eerst met een bandklem) geef ik het filter dan nog 1/16 slag na.
De O-ring gaat juist kapot of wijken bij te hard aandraaien. :)
Dop voor filter heb ik.. Maar de 31Nm staat er toch niet voor niets?
 
Dop voor filter heb ik.. Maar de 31Nm staat er toch niet voor niets?
Zwart/wit gezien heb je gelijk, en in het verleden ging ik zelf in de war als ervaren sleutelaars het over 1/16 slag hadden inplaats van een moment op papier.
Dit kon ik niet geloven als goed, en ook een niet meetbaar gegeven. ;)

Ik heb sinds 1993 oliefilter met de hand vastgezet, en met handvast bedoel ik mijn maximale handkracht.
Op een oliefilter kan je verder niet zoveel kracht met de hand zetten dat deze te vast zit, en hij komt er met goed handvast zetten ook niet vanaf.
Als je ouder wordt dan nemen angstklachten toe, en daarom geef ik de filters tegenwoordig een tikje na met een bandklem.
En dan lijken ze nog heel los te zitten bij de eerste aanzet. En toch is er nooit eentje vanaf gekomen. ;)

De motorzaakjes die ik ken doen het ook alleen met de hand, maar wellicht gaan ze niet zo chirurgisch te werk als een Motoport.

Toen ik de koppeling van mijn RSV4 ging vervangen moesten de boutjes van de deksels met 8 Nm vast.
Dat voelde wel als héél weinig. 8)7
Dus toch maar met de losse hand een tikje na gegeven. En na een rit weer.
(Langzaam opbouwende kracht om te voelen hoe het ging, niet gelijk een hele slag met volle kracht :+ )

Inderdaad, ervaren monteurs voelen zich über boven momentsleutels. _O-
 
Werkplaatshandboek staat inderdaad 31nm terwijl op filter van Hiflo iets van 10nm staat.
Waar staat dat dan op het hiflo doosje?

Gebruik er tientallen per week, ik heb ze nooit anders gezien dan dat ze verwijzen naar de manual van de fabrikant.

En ja, sommige gaan op 31 (1400 bijv) en ja ze kunnen echt gaan zweten.

Hiflo of origineel maakt geen donder uit.... tenzij je denkt dat kawasaki een eigen oliefilterfabriek heeft :+
 
Waar staat dat dan op het hiflo doosje?

Gebruik er tientallen per week, ik heb ze nooit anders gezien dan dat ze verwijzen naar de manual van de fabrikant.

En ja, sommige gaan op 31 (1400 bijv) en ja ze kunnen echt gaan zweten.

Hiflo of origineel maakt geen donder uit.... tenzij je denkt dat kawasaki een eigen oliefilterfabriek heeft :+
Kan ook op de K&N staan,die kwamen ook bij Hiflo vandaan.Zal vanmiddag eens even kijken,heb ze allebei nog in doos.
 
Als je goed kijkt staat het zelfs links op het filter,12 nm.
46AED994-DF77-4C46-9149-C4FBD13BEFD4.jpeg
 
Hier een beschrijving van een Hiflo filter die ik heb liggen.
Je moet dus eigenlijk gewoon de opgave van Kawasaki aanhouden.Op filters die ik hiervoor had
stond gewoon die 12nm op filter zelf aangegeven zoals foto bij mijn vorige post
3387AC52-22CC-45CE-A4C6-BB28ED0C3921.jpeg
 
Hier een beschrijving van een Hiflo filter die ik heb liggen.
Je moet dus eigenlijk gewoon de opgave van Kawasaki aanhouden.Op filters die ik hiervoor had
stond gewoon die 12nm op filter zelf aangegeven zoals foto bij mijn vorige postBekijk bijlage 1364228

Ja tis ook niet anders dan dat het er staat. Hebben een minimum vastzet moment zoals op papier staat, maar hou altijd waarde fabrikant aan
 
Hiflo of origineel maakt geen donder uit
Echt wel, de prijs.

Ik heb bij mij in de buurt alle winkels voor de primaire levensbehoeften; een AH, een Plus en Arie Molenaar motors. Als ik een oliefilter nodig heb stap ik op de fiets en betaal bij Molenaar 11 euro voor een OEM Kawasaki filter. Als ik rond kijk op bij de web winkels betaal ik voor 'namaak' iets van 16 euro omdat daar verzendkosten bij komt.
Sowieso als ik iets voor de Kawasaki's nodig heb, stap ik op de fiets en bestel het bij Molenaar. Jacco of collega zoekt dan de bestelnummers op enzo en een paar dagen later krijg ik een SMS als het binnen is ga ik het halen. Simpel en zeker niet duur.
 
Echt wel, de prijs.

Ik heb bij mij in de buurt alle winkels voor de primaire levensbehoeften; een AH, een Plus en Arie Molenaar motors. Als ik een oliefilter nodig heb stap ik op de fiets en betaal bij Molenaar 11 euro voor een OEM Kawasaki filter. Als ik rond kijk op bij de web winkels betaal ik voor 'namaak' iets van 16 euro omdat daar verzendkosten bij komt.
Sowieso als ik iets voor de Kawasaki's nodig heb, stap ik op de fiets en bestel het bij Molenaar. Jacco of collega zoekt dan de bestelnummers op enzo en een paar dagen later krijg ik een SMS als het binnen is ga ik het halen. Simpel en zeker niet duur.
Ik
Echt wel, de prijs.

Ik heb bij mij in de buurt alle winkels voor de primaire levensbehoeften; een AH, een Plus en Arie Molenaar motors. Als ik een oliefilter nodig heb stap ik op de fiets en betaal bij Molenaar 11 euro voor een OEM Kawasaki filter. Als ik rond kijk op bij de web winkels betaal ik voor 'namaak' iets van 16 euro omdat daar verzendkosten bij komt.
Sowieso als ik iets voor de Kawasaki's nodig heb, stap ik op de fiets en bestel het bij Molenaar. Jacco of collega zoekt dan de bestelnummers op enzo en een paar dagen later krijg ik een SMS als het binnen is ga ik het halen. Simpel en zeker niet duur.

Ik weet niet wie er 8 euro verzendkosten rekent maar daar doelde ik niet op... hiflo of origineel maakt geen donder uit anders dan het opschrift. Het komt uit dezelfde fabriek uit dezelfde machine
 
Ik


Ik weet niet wie er 8 euro verzendkosten rekent maar daar doelde ik niet op... hiflo of origineel maakt geen donder uit anders dan het opschrift. Het komt uit dezelfde fabriek uit dezelfde machine
Tis makkelijker door die moer erop,voor mij enigste voordeel want die Akra bochten zitten aardig in de weg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan