Zwitserland: info

Ik ga zelf minstens 2x per jaar een weekje naar Zwitserland op bezoek bij vrienden in de regio Berner Oberland die echt midden in de bergen wonen.
Meestal wel met de auto en leen/huur ik daar een motor voor de fantastische wegen in de bergdalen. Er is daar ook een enorme motor cultuur in dat gebied met meerdere motorhotels, restaurants etc. en in de zomer is een hele gave classic motor hillclimb met alles van 1920 Indians tot jaren 90 zijspan racers.
Belangrijk is wel te onthouden dat de decibel limiet 98 is en daarboven maak je heel snel de kans om je motor in beslag genomen te worden, dus db-killers is een must als je een aftermarket uitlaat hebt!
 
Dank voor de Info.

Toch leuk: al die locale stickers en tols en regelementen,
Hadden we daar niet een EU voor ?
 
Ik vind het zeker struikroverij in Oostenrijk, daar heb je al een vignet, maar dan moet je alsnog op meerdere plekken tol betalen. En dan bedoel ik niet de privewegen als Grossglockner, maar de tunnels zoals Felbertauern en Karawanken.
 
Ook wij kennen in NL deze onzin.
We betalen ons al scheel aan de wegenbelasting en accijnzen op benzine en de auto.
Toch mogen ook wij dan nog eens extra betalen voor bijv. de Westerschelde-tunnel naar Terneuzen.

Maar algemeen gesproken zou de tolheffing wederkerig moeten zijn.
Ben je Fransman, Zwitser of Italiaan en ze hebben daar tol. Prima, maar dan mogen ze hier ook flink betalen voor ONZE wegen.
Een Duitser (nu nog wel) of een Belg krijgen een gratis vignet. Een Fransman mag eerst €50 aftikken voor die verder mag.
 
Voorzichtig met die wederkerigheid: dat is vaak gewoon kinderachtig.

Voor je het weet gaat elke wethouder tolpoortjes bouwen en vignettes drukken,
met excuus "tis groen" en "hullie doen ut ook".
Maar in werkelijkheid is het om zijn neefjes aan het werk te houden en eigen zakken te vullen
(en lekker duitsertjes te pesten, want "eerst-me-fiets-terug-en-dort-ist-das-baanhof")

Beter: op boven-nationaal niveau laten regelen.
 
Het uitzicht vanaf de tol snelweg richting de Gotthard tunnel voorbij Luzern is priceless adembenemend!!! Ook tot ca 50km na de tunnel. (Uiteraard de pas nemen en ook gaaf: dit deel geen snelweg nemen, en dan rij je lokaal lager dan de snelweg en die zie je boven tegen de bergwand aangebouwd. Echt fantastisch staaltje engineering). Dat mag misschien ook wel wat kosten.

(De koffie bij "Gotthard Rastatte Nord" : daar moet je wel voor sparen...).
 
Voorzichtig met die wederkerigheid: dat is vaak gewoon kinderachtig.

Beter: op boven-nationaal niveau laten regelen.
Op zich heb je wel gelijk van kinderachtigheid.
Vwb regelen op Europees niveau lijkt juist wel het tegenovergestelde te gebeuren.👎

Ik word helemaal DOODZIEK van overal verschillende tolheffingen, vignetten.
Waarom zijn wij als NL-ers altijd de klos om overal te moeten betalen?
Afgelopen zomer was ik in B-D-A-I-CH-F. Overal tol of vignet...……:X
In D nog niet en in B niet. (in B snappen ze dan nog dat ze geen tol kunnen vragen voor de gatenkaas die een weg zou moeten voorstellen)
Wordt niet goed van al die heffingen. :r

Tot overmaat van ramp krijgen we straks ook overal nog verschillende stickers vwb het milieu.
In de auto kan je straks niet meer door de voorruit kijken van alle stickers, labels en tolkastjes die je moet hebben.
 
Laatst bewerkt:
Op zich heb je wel gelijk van kinderachtigheid.
Vwb regelen op Europees niveau lijkt juist wel het tegenovergestelde te gebeuren.👎

Ik word helemaal DOODZIEK van overal verschillende tolheffingen, vignetten.
Waarom zijn wij als NL-ers altijd de klos om overal te moeten betalen?
Afgelopen zomer was ik in B-D-A-I-CH-F. Overal tol of vignet...……:X
In D nog niet en in B niet. (in B snappen ze dan nog dat ze geen tol kunnen vragen voor de gatenkaas die een weg zou moeten voorstellen)
Wordt niet goed van al die heffingen. :r

Tot overmaat van ramp krijgen we straks ook overal nog verschillende stickers vwb het milieu.
In de auto kan je straks niet meer door de voorruit kijken van alle stickers, labels en tolkastjes die je moet hebben.
Ach jonge, met de motor kun je overal gratis doorrijden.
Die heeft geen voorruit.
 
Op zich snap ik wel dat de Duitsers een tol willen voor verkeer over de autobahn want ze zijn dé doorvoerhaven van Europa van noord naar zuid, en terug.
Iedereen met bergen heeft tolvignetten en in Duitsland worden de wegen aan snot gereden en draaien ze zelf voor de kosten op. (vrachtwagens betalen al wel tol in Duitsland)

Waarom privatiseren ze de snelwegen niet net zoals in Frankrijk en Italië?
 
Om on topic te blijven, Zwitsers lopen 20 jaar achter op de rest van Europa, behalve met de hoogte van de boetes en levensonderhoud.
Huuh, nee eigenlijk is álles duur.

Wat wel schitterend is is de prachtige natuur en de cafés zitten op zondag na de kerk vol.
S'middags trouwens ook. En waarom?
Omdat het leven en de lonen goed zijn. Buitenlanders worden beperkt binnengelaten en de criminaliteit is laag.

Topland dus, en voor de snelheid hebben ze een oplossing

20141224_110820.jpg



Voor de snelheid moet je op de ski's staan.
Overal kun je binnen een straal van 100km skiën.
 
Dat met de tol is gewoon gekken werk.
Kijk eens wat je moet betalen bedoel als je n bv aar spanje rijd ongelofelijk duur. voor een keer heen en terug
Dus straks ook nog duitsland hebben de mensen wel in de gaten wat dat bedrag per jaar bij elkaar is.
Ik hoeft geen aandelen in de wegen.
Nog even en ik ga vliegen en een motor huren.
 
Tol naar Spanje wordt je niet blij van!
Ca 12jr terug, toen met de familie met de caravan was ik enkel reis €100 kwijt aan tol naar Perpignan.
Dat is €200 vice-versa.....:X Feitelijk heb je daar dus NIETS voor. Ja, je mag over de weg rijden.
Dus je zal begrijpen dat als Fransen hier gratis rijden dat ik daar niet blij van ben.

Terug naar Zwitserland...……………….
Prachtig mooi aangeharkt land. Mooie bergwegen, maar de tol en snelheidsboetes daar word je minder blij van.
Wat het is in de café s in CH? ;( Ik weet 't niet:? Maar Tirol is vele malen leuker!!!:t
Meermaals in een Zwitserse Stube (dus zonder buitenlandse ski-gasten) geweest, maar een gemiddelde begrafenis hier in NL is gezelliger.
Nee, de Zwitsers zijn niet wat je noemt de ware feest-neuzen!
 
Het is nog niet zeker dat tol doorgaat in Duitsland.
Voornamelijk de zuidduitsers zijn al een paar jaar aan het lobbyen.
De grensgebieden zijn weer falikant tegen, die zijn bang voor een terugloop van omzet van de buurlandshoppers.

Brussel geeft nog steeds geen toestemming omdat het een aantasting is van het recht van vrij reizen, of zoiets.
Ik snap er ook allemaal niets van want private tolwegen in Italië en Frankrijk mogen wel.

Wegen- en tunnelbouw/onderhoud in Oostenrijk en Zwitserland is schrikbarend duur, dus daar snap ik het wel weer. Je wilt niet weten wat dat kost per meter (normaal rekenen ze in kilometer)

Een oplossing lijkt mij dat er elk jaar tig miljart vanuit Brussel naar Duitsland gaan, omdat er zoveel Europeanen doorheen crossen?
 
Tol naar Spanje wordt je niet blij van!
Ca 12jr terug, toen met de familie met de caravan was ik enkel reis €100 kwijt aan tol naar Perpignan.
Dat is €200 vice-versa.....:X Feitelijk heb je daar dus NIETS voor. Ja, je mag over de weg rijden.
Dus je zal begrijpen dat als Fransen hier gratis rijden dat ik daar niet blij van ben.

Terug naar Zwitserland...……………….
Prachtig mooi aangeharkt land. Mooie bergwegen, maar de tol en snelheidsboetes daar word je minder blij van.
Wat het is in de café s in CH? ;( Ik weet 't niet:? Maar Tirol is vele malen leuker!!!:t
Meermaals in een Zwitserse Stube (dus zonder buitenlandse ski-gasten) geweest, maar een gemiddelde begrafenis hier in NL is gezelliger.
Nee, de Zwitsers zijn niet wat je noemt de ware feest-neuzen!
Oké, daar zit wat in. Maar ze zitten wel meer in de kroeg dan hier in Nederland. Tot 20 jaar terug ging dat hier ook zo, na de kerk naar de kroeg.

Maar Oostenrijkers zijn ook wel stug, behalve als ze jouw geld willen:Y
In Zwitserland komt toch bijna geen toerist vandaar die chagrijnige koppen. (Gereserveerd)
 
De grootste man van Zwitserland (Zermatt)

20140706_164905.jpg





Süstenpass

20150621_113115.jpg





Stelvio


1387690

1387706

1387702
1387703




Whooopy


1387691



Weihnachten in Bazenheid
1387707



Rheinfall

1387716

1387722




Ze hebben toch wel humor, die Zwitsers


1387723

1387724

1387739


Nog een keer Zermatt (Matterhorn)

1387727
1387728
1387734

1387736



De autotrein door de berg naar Italië (Simplonpass)

1387737
1387738





1387740
 
Laatst bewerkt:
Ik vind Zwitserland een geweldig land. Ooit zes weken in Ausserbinn gelogeerd, als je dan wat verder het Binntal inrijdt (door spooktunnel) kom je in Binn, waar ze vroeger bijzondere mineralen vonden. Lees erover in "Een vlucht regenwulpen" van Maarten 't Hart (wat ik bij stom toeval bij me had toen ik daar was). Vanuit Fiesch rij je langs de Rhone naar de Furka pas, die toen in mei nog dichtgesneeuwd was. Ik ging halverwege rechtsaf, toen kwam ik voor een soort spoorbomen die dichtgingen en toen kwamen op ooghoogte ineens twee straaljagers voorbij. Het was een startbaan. Ik heb erg fijn gewandeld in die streek, en met mijn hoofd in de wolken gelopen (letterlijk dan). Je eet er Raclette, met lokale witte wijn, Fendant. Bij ons apartementje hadden we hele zwermen vleermuizen, en de melk kwam rechtstreeks uit de koe van de buren.
Ik was daar voor sterrenkundige waarnemingen, er was toen een piepklein sterrewachtje, maar het bleef zes weken lang 's nachts teveel bewolkt.

Zwitserland is ook mijn favoriete wintersport land, maar zoals gezegd is het wel nogal duur. "Je had net gepind." "Ja, dus ga ik nu weer pinnen. En straks weer".
 
Top. Gaaf is dat de Alpen en Zwitserland relatief dichtbij ons land liggen. Genieten daar. Als je een weekje hebt: gaan !!
 
Oké, ik zit met hetzelfde plan. Voor een weekje dacht ik naar Zwitserland omgeving Matterhorn te rijden. Duitsland autobahn en dan eraf en de gewone weg in Zwitserland. Inderdaad is het daar wel duur had ik al gehoord. Dacht wel met de tent te gaan en eventueel zelf te koken, pasta of zoiets dat snel klaar is. Maar ga er ook naartoe om te rijden en niet voor de gastronomie, 😮 Van de verkeersboetes dat wist ik nog niet. Ook opletten dus. Bedankt voor de info!
 
In de lange rij foto's van Boevie ken ik de Furggenpass als de Simplonpas. En de autotrein helaas maar al goed.

1963 met mijn ouders, zij met caravan ik met de motor er achter aan, een rondreis Zwitserland gedaan. In de Centovalli liep de caravan tegen de oplooprem aan met rokende remmen tot gevolg. Bij het inhalen van de caravan blokkeerde de motor ineens. Later bleek een gebroken krukas. Met een touw aan het handvat tot aan Iselle achter de caravan voortgetrokken. Daar de hele trits op trein gezet naar Brig. Motor op de trein gezet naar Bazel en vandaar met vrachtwagen naar Rotterdam, dit alles met hulp van zakenrelaties van mijn vader.
Motor was een Honda Dream 300, met de koppeling nog op de krukas.

dream 305.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan