zware afstelproblemen CB650 na acht jaar stilstand

michielp

MF'er
12 mrt 2003
68
0
Nijmegen
Ik heb vorige week de Honda van een vriend van mij weer gereanimeerd.
De CB 650 uit 1982 of zoiets kwam na acht jaar (!) stil te hebben gestaan weer tot leven. Maar echt goed loopt ie niet.
Ik wil dat ding gaan afstellen, maar hoe?

Allereerst de noodzakelijke info:

Verniewd: olie, oliefilter, luchtfilter, bougies, accu, benzine
Afgesteld: klepspeling, nokkenas ketting
Schoongemaakt: Carburateurs (met carbu-schoonmaak spuitbus en een borsteltje)
Verder: motor heeft een andere demper van een Honda CBR

Symptomen:
Als ik wat van dat start-spray gebruikt loopt ie goed, maar zonder die spray loopt ie heel slecht: geen enkel vermogen onderin, komt niet op toeren, valt steeds weg. Af en toe is er een enorme knal. Let wel, de bak heeft acht jaar stil gestaan en loopt nu voor 't eerst weer.

Ik denk dat het de carburateurs is, maar heb even geen zin om aan die vier carbu's te rommelen, da't is een uitgebalanceerd zaakje.
De ontsteking heb ik niet gecheckt, het is elektronische ontsteking en aangezien die werkt is er denk ik niet veel meer te doen of wel?

Ik heb graag tips hoe om nu te werk te gaan.
 
Heb je de carbs alleen aan de buitenkant schoongemaakt? Door het feit dat ie mooi loopt met startpilot zit het vlgs mij idd in de carbs. Helemaal uit elkaar halen en zorgvuldig schoonmaken/uitblazen is imho aangewezen.
 
Heb je de carbs alleen aan de buitenkant schoongemaakt? Door het feit dat ie mooi loopt met startpilot zit het vlgs mij idd in de carbs. Helemaal uit elkaar halen en zorgvuldig schoonmaken/uitblazen is imho aangewezen.

ik verdenk de carburateurs ook ten zeerste.
reinigingsvloeistoffen of spuitbussen zullen niet veel uithalen, door het lange stilstaan zitten de kanaaltjes hoogstwaarschijnlijk volledig dicht.
dan helpt er maar een ding helemaal demonteren openpeuteren en weer monteren.
daarna beetje afstellen, carburateurreiniger er in en tank leegrijden.
met nieuwe benzine daarna goed (laten) afstellen.
 
Door 8jaar stilstand hoef je in principe niks af te stellen (tenzij de brandstof of samenstelling van de lucht verandert is, maar dat zal wel niet hé :P ). Peuter het zaakje open, en maak vooral de sproeiers goed schoon.
:)
Moet lukken :)
 
ik ga mee met carburateurs openhalen en schoonmaken. sproeiers ff met een fietspomp doorblazen en al het vuil eruit halen.

en gewoon de carburateurs aan elkaar laten zitten want dan hoef je hem ook niet opnieuw te synchroniseren.
 
tof, bedankt voor alle tips.

Carbs heb ik ook van binnen schoongemaakt, maar niet uitgeblazen ( Ik heb geen compressor). Maar ik heb niet elk leidinkje/kanaaltje schoonzitten maken, alleen van die carb cleaner er in gespoten.

Nog twee vraagjes:

Aangezien de carbs vacuumcarburateurs zijn, is het dan naast het schoonmaken ook niet verstandig om allerlei o-ringen en rubbers te verangen zodat er geen vervelende haarscheurtjes me parten blijven spelen?

En is er een manier om te synchroniseren zonder die vacuummeters? Die heb ik namelijk niet.
 
tof, bedankt voor alle tips.

Carbs heb ik ook van binnen schoongemaakt, maar niet uitgeblazen ( Ik heb geen compressor). Maar ik heb niet elk leidinkje/kanaaltje schoonzitten maken, alleen van die carb cleaner er in gespoten.
TOch openhalen en goed doorblazen, met alleen carbcleaner red je het niet.

Aangezien de carbs vacuumcarburateurs zijn, is het dan naast het schoonmaken ook niet verstandig om allerlei o-ringen en rubbers te verangen zodat er geen vervelende haarscheurtjes me parten blijven spelen?
Kun je mooi tijdens het loshalen en schoonmaken controleren. Nieuwe rubbers etc. zulen je de kop ook niet kosten.
En is er een manier om te synchroniseren zonder die vacuummeters? Die heb ik namelijk niet.
Met een tweecilinder kan het ook op het gehoor. Anders even naar de dealert, of ergens zo'n ding lenen?

Succes met de verdere reanimatie 8-)
 
Nieuwe rubbers maar ook invetten dat het niet krast.

Goed schoonmaken zal veel doen denk ik ook.

Dit is nou een leuk project..als je in de buurt woonde kwam ikg raag helpen.
 
...
Aangezien de carbs vacuumcarburateurs zijn, is het dan naast het schoonmaken ook niet verstandig om allerlei o-ringen en rubbers te verangen zodat er geen vervelende haarscheurtjes me parten blijven spelen?
...

Let vooral op het rubber waarmee de vacuumkamer word afgesloten (bovenin dat ronde deksel). Als dat kapot is gaat het ook heel belabberd lopen.

...
En is er een manier om te synchroniseren zonder die vacuummeters? Die heb ik namelijk niet.

Als alles zeker goed is moet je eens proberen zo'n ding ergens te lenen, of anders alleen daarvoor naar de motorzaak gaan.
 
Het is een mooie dag *D en vandaag ga ik alle tips ten uitvoer brengen. Carburateurs eraf, doorblazen, rubbers controleren, compressie meten, afstellen. En dan maar gaan hoop ik!
Jullie horen meer vanavond of alles gelukt is.
 
Het is een mooie dag *D en vandaag ga ik alle tips ten uitvoer brengen. Carburateurs eraf, doorblazen, rubbers controleren, compressie meten, afstellen. En dan maar gaan hoop ik!
Jullie horen meer vanavond of alles gelukt is.

Wel even ook die carbs uit elkaar halen aub :)
 
Laatst bewerkt:
Het is een mooie dag *D en vandaag ga ik alle tips ten uitvoer brengen. Carburateurs eraf, doorblazen, rubbers controleren, compressie meten, afstellen. En dan maar gaan hoop ik!
Jullie horen meer vanavond of alles gelukt is.
Als ie weer pruttelt vooral effe uitlaatbochten checken met natte vinger. Als 1tje minder heet is (lauw of koud) bijbehorende bougie eruit draaien. Waarschijnlijk is die dan nat. ;)


Aan de linker zijkant zitten dekseltjes op de carbs. Via amerikaanse website had 'n bold'or rijdende medeforummer gevonden dat de rubbertje die daaronder zitten kunnen zorgen voor 't verzuipen. Hij had die rubbers schoongemaakt & zwakke plekjes ingesmeerd met bandenplaksel.

Ga ik zelf ook binnenkort doen bij m'n cb750kz('79). Kan best zijn dat dit bij jou helemaal niet speelt, maar wie weet.
 
Als je startspray gebruikt looptie goed schreef je. Ik neem aan dat je die op de bougiekappen spuit of de bougiekabels?

Zo te zien heb je die niet vervangen. Bougiekappen en kabels verouderen en nemen dan vocht op. Die kan je beter vervangen. Als je de kabels in zijn gegoten in de bobines, dan moet je die ook vervangen.
 
startspray spuit je toch voor de luchtinlaat van de carbs? Ofwel recht de motor in?
Spray gebruiken (zoals "dampstart") die de kabels van een soort laklaagje voorziet, moet je van af blijven. Als het bij je in de schuur ligt, moet je dat meteen weggooien. Gevaarlijke rommel.
 
Die startspray die ik gebruikte ging de carbs in. Ik heb geen ervaring met spray voor over de bougie-kabels.

Dan nu het verhaal van gisteren:
Die mooie dag bleef mooi. Ik heb eerst compressie gemeten. Eerst zonder wd40 erin, en daarna met wd40 erin gespoten.
Dit om te kijken of ik langs de zuigerveren weglek

Resultaten:
Cylinder | 1 2 3 4
Zonder wd 40 | 9.1 8.9 9.8 9.8
Met wd40 | 9.5 10.5 12.5 12.4

De druk is opgegeven in bar (1 bar=100kpa).

Wat kan ik hier nu uit afleiden?

Vervolgens de bougie's eens goed bekeken:
Cylinder 1 en 2 waarin wat witjes. Niet heel erg (voornamelijk lichtbruin). Cylinder 3 en 4 waren prima bruin.

En toen de carbs, want daar is waarschijnlijk het euvel gelocaliseerd.

Eerst de benzine uit de carbs weg laten lopen, die had alweer een week de zooi in de carbs doen oplossen en moest echt verdwijnen.
Daarna was me opgevallen dat de bougie van cylinder 1 niet nat wordt als ik probeer het blok te verzuipen. De andere drie wel. Carb van cylinder 1 moet dus zeker gereinigd worden.

Maar eerst starten. En broem , broem, Hij deet het al beter dan de vorige keer. Het eerste het beste rondje viel de demper eraf, die zat vast met ijzerdraad, en heb toen menig trommelvlies doen scheuren. Wel gaaf hoor zo'n herrie, zeker bij een backfire!

Motor loopt beter, maar cylinder 1 doet amper mee. De andere drie uitlaten hebben mijn vingers verbrand, maar cylinder 1 niet. Dat klopt dus met het feit dat de bougie van cylinder 1 niet nat wordt.

Toen was het 12.00 uur en helaaas mijn tijd was op. Maar vandaag gaan we verder: Uitlaat-demper vastzetten en carb 1 schoonmaken. En dan weer verder zien.

Tot slot, nogmaals, wat kan ik afleiden uit de compressie waarden?
 
Die compressie waarden liggen behoorlijk uit elkaar dusik ben bang dat je 't volle vermogen er zomaar niet uit gaat krijgen. (& redelijk wat blauwe rook kunt verwachten uit de linkse 2 cilnders )


Op zich moet ie nog best op 4 cilinders te krijgen zijn & waarschijnlijk zal ie ook nog behoorlijk kunnen lopen.

Eigenlijk zou je nieuwe zuigerveren & gehoonde cilinderwanden willen, maar als je daar aan begint eindigt 't al snel met een algehele revisie. ;)
 
De carbs ben ik aan het schoonmaken. In de tussentijd wil de carbs van mijn CB550F
op de cB650 zetten om te kijken of ie dan wel goed loopt. Mijn Cb550F loopt prima, dus die carbs zijn oke.
Heeft iemand een idee of dat gaat lukken? Carbs van mijn Cb550F op een CB650? (Het zijn geen vacuumcarbs, gewone schuifcarbs.)
 
Ik ben bang dat dat niet gaat lukken,of zijn beide sets van eenzelfde venturimaat?Ook zonder compressor kun je carbs doorblazen,wel eens aan een oude fietspomp gedacht?
Trouwens,mocht je niet alles goed schoon krijgen;bij je dealert kun je een flesje kopen met de naam "Motor-up" van ik geloof Forté.
Dit spul lost de laatste restjes benzineneerslag/gom op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan