ZRX trefpunt deel 15, ze kunnen altijd beter!

Recent heb ik voor 't eerst eens wat basisonderhoud aan m'n V-Strom gedaan. Paar weken geleden olie + filter, afgelopen weekend bougies en luchtfilter. En nog even de vloeistof voor rem/koppeling ververst. Haynes boekkie erbij en er dan achter komen dat 't zo spannend allemaal niet is. ;)

Mooi! Dan mag de ZRX ondertussen ook wel weer eens iets van een beurt! Want die heb ik in februari met iets minder dan 50K gekocht en hij staat nu ruim over de 67K. Maarrrrrr, voor de ZRX is er geen Haynes boekkie. Wat nu?
Natuurlijk zal een deel niet heel veel anders zijn dan bij de V-Strom, maar sommige dingen zijn toch net even anders en dat zou ik graag even goed doornemen voordat ik aan de slag ga.

Is jullie iets bekend van een soortgelijk boek als zo'n Haynes ding, voor de ZRX? Ik vond wel een Duitstalig geval, maar ich spreche nicht gut Deutsch (dat is zo ongeveer het enige Duits wat is blijven hangen van een jaartje Duits op de Mavo).

Dat van Bucheli is goed te lezen.
Das ist schone scheise, da hast du besser mussen aufpassen in die schule.
Dat betekend : jammer dan.:confused::confused:
Denk dat het wel mee valt de tekst is goed te lezen, en genoeg foto's om het te verduidelijken.
Maar plaatjes kijken is ook leuk hoor.
ben benieuwd of er alternatieven zijn.:unsure:
GREETZ
 
Dat van Bucheli is goed te lezen.
Das ist schone scheise, da hast du besser mussen aufpassen in die schule.
Dat betekend : jammer dan.:confused::confused:
Denk dat het wel mee valt de tekst is goed te lezen, en genoeg foto's om het te verduidelijken.
Maar plaatjes kijken is ook leuk hoor.
ben benieuwd of er alternatieven zijn.:unsure:
GREETZ
Dat van Bucheli is goed te lezen.
Das ist schone scheise, da hast du besser mussen aufpassen in die schule.
Dat betekend : jammer dan.:confused::confused:
Denk dat het wel mee valt de tekst is goed te lezen, en genoeg foto's om het te verduidelijken.
Maar plaatjes kijken is ook leuk hoor.
ben benieuwd of er alternatieven zijn.:unsure:
GREETZ
 
=Is jullie iets bekend van een soortgelijk boek als zo'n Haynes ding, voor de ZRX? Ik vond wel een Duitstalig geval, maar ich spreche nicht gut Deutsch (dat is zo ongeveer het enige Duits wat is blijven hangen van een jaartje Duits op de Mavo).


engelstalige zijn te wel vinden op het net..
nederlandstalig valt een beetje tegen

en servicemanuals in pdf ook een optie..
 
Engelstalig is prima, dat is een Haynes manual ook. Daar heb ik geen enkele moeite mee (en anders een vrouw die vaker technische termen in 't Engelands tegen komt die hulp kan bieden :P)
Ik heb echter nog niet echt iets kunnen vinden...
 
Engelstalig is prima, dat is een Haynes manual ook. Daar heb ik geen enkele moeite mee (en anders een vrouw die vaker technische termen in 't Engelands tegen komt die hulp kan bieden :p)
Ik heb echter nog niet echt iets kunnen vinden...


Zal ff kijken voor je,dacht dat ik er 1 in het nederlands heb...maar weet het niet zeker,je krijgt hem niet,maar mocht je wat willen weten kan ik eventueel via de app wat fotos of info sturen...moet je ff prive je nm sturen.
 
Je kunt er toch 1 van t net plukken?
Heb ik van de 11 ook werkt prima
 
hmm, ja 17k zonder onderhoud? Interval is 6k namelijk ;)

Ik HAD ergens een engels WPHB, maar echt geen idee waar die is. Eerlijk gezegd gebruik ik em ook niet zoveel meer, en de duitse is goed leesbaar en super kwaliteit.

belangrijkste tip voor kleppenstellen; doe het op een zaterdag en zorg ervoor dat een locale garage de juiste shims op voorraad heft om te kopen/ruilen. Of als je tijd hebt kan je ze natuurlijk ook gewoon online bestellen bij hotshims oid, scheelt soms weer $$$
 
Je kunt er toch 1 van t net plukken?
Dan moet je die wel kunnen vinden, dat is nog niet gelukt. Wel wat fora waar linkjes staan naar werkplaatshandboeken, maar waarvan de linkjes dood zijn.

hmm, ja 17k zonder onderhoud? Interval is 6k namelijk ;)
6K lijkt me wel erg vaak voor een dagelijks gebruikte motor, dan kan ik wel aan de gang blijven. :P
Maarja, geen boekje of andere handleiding dus die 6K kende ik ook niet. ;)
 
Dan moet je die wel kunnen vinden, dat is nog niet gelukt. Wel wat fora waar linkjes staan naar werkplaatshandboeken, maar waarvan de linkjes dood zijn.


6K lijkt me wel erg vaak voor een dagelijks gebruikte motor, dan kan ik wel aan de gang blijven. :p
Maarja, geen boekje of andere handleiding dus die 6K kende ik ook niet. ;)


Net ff gekeken voor je,ik heb een engels werkplaatshandboek.

Oohh....met kleppen stellen,pas verdomd goed op dat er geen shimmetje in je blok pleurt....
 
Kolere....kijk hier ook wel van op,hier staat gewoon elke 3000km de olie,en elke 6000 olie en filter.

Best duur rijden voor jouw,met zoveel kilometers.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20180912-131043_PrinterShare.jpg
    Screenshot_20180912-131043_PrinterShare.jpg
    145 KB · Weergaven: 14
Haha, nou kleppen stellen ga ik denk ik nog maar even uitbesteden, eerst maar eens gewoon wat kleine dingetjes (olie, filtertjes, bougietjes, dat soort zaken).
 
Hij is nog niet in elkaar gestort dus zal wel meevallen ;)

als je de bougies doet is kleppen stellen niet heel veel meer werk. Voor filters en olie heb je niet echt een handbook nodig :) Anders kan ik wel even een handje helpen als ik tijd heb.
 
Ik denk ook dat fabrikanten erg conservatief zijn voor wat betreft onderhoudsintervallen. De Strom krijgt ook niet iedere 10K een beurt en kleppen zijn zelfs nog niet gesteld sinds ik 'm heb (gekocht bij 44.250, staat nu bijna op een ton).

Kleppen stellen lijkt me een vrij ingewikkelde klus... maar als dat niet zo is dan is 't misschien de moeite waard dit toch ook eens te proberen. Veel werk is niet erg, ik heb immers de V-Strom nog als ik meer dan een dag nodig heb. ;)
 
met een paar uurtjes ben je klaar. Het is ook meestal niet stellen maar controleren. Bedenk je wel dat wanneer de klepspeling naar de 0 loopt betekend dat er kleppen gaan verbranden... en dan loopt de rekening aardig op ;) Bij mijn laatste zrx moest er worden gesteld bij de 36k. En daarna pas weer bij de 100k.
 
Kolere....kijk hier ook wel van op,hier staat gewoon elke 3000km de olie,en elke 6000 olie en filter.

Is dit voor een 1100 ? staat dit in de originele Kawasaki boeken , geloof er niks van.
Bij mij staat duidelijk bij 1000km olie + filter , bij 6000km olie + filter , bij 12000 olie en filter , van af hier om de 6k nieuwe olie en om de 12K een nieuw filter.
Denk als je lange afstanden rijd je gerust 12K voor olie +filter aan kunt houden , ten eerste omdat dit gebaseerd is op de wetenschap van rond de eeuwwisseling , en de olieën zijn zoveel beter geworden door de jaren .
Als je niet veel rijd veranderd dit verhaal maar 3K olie +6K filter is van de zotte.

GREETZ
 
elke 6 olie en filter, elke 12 komt daar kleppen controleren bij. En dan heb je nog dingetjes als rem- en koppelingsvloeitstof, die doe ik elk jaar. Bougies gaan ongeveer 30k mee, kettingset en remblokken wanneer ze aan vervanging toe zijn.

Niet vergeten carbs te sychroniseren na kleppen stellen!
 
Neuh, als dit bij een ZRX moet zal 't bij een V-Strom ook wel moeten. _O-
Elektrisch lijkt me nog wel wat, heb je dat gesodemieter allemaal niet meer... maarja, da's nog even geen optie.
 
Dan is t gevoel voor t motorrijden ook meteen naar de kloten.imo, leuk misschien voor w/w.
Maar voor de hobby lijkt t mij baggershit zo n electrisch geval:r
T is aan mij niet besteed iig .
 
Terug
Bovenaan Onderaan