Zondagmorgen/middag discussie

  • Onderwerp starter Anoniempje622
  • Startdatum
A

Anoniempje622

Guest
Ik loop er al een tijdje mee rond en vraag me gewoon af of het kan.

Kun je een motorblok maken met 2 kleine cylinders en 2 grote en deze dynamisch in of uit schakelen? Ik weet dat er auto's en vrachtwagens rondrijden die bij minimale belasting meerdere cylinders uit kunnen schakelen, maar zou dat dus ook een stap verder kunnen gaan door dus 2 verschillende cylindergroottes te gebruiken? Het lijkt me onlogisch om een kleine en een grote te gelijk in werking te stellen, dat geeft hele gekke krachten waarschijnlijk, maar een V4 blok waarbij een grote en kleine dezelfde timing hebben en dus ook dezelfde positie op de krukas zou toch moeten kunnen?

Waarom ik het me afvraag is relatief simpel. Op een bijvoorbeeld 1200cc woonwerkverkeer doen kost veel brandstof, maar met een bijvoorbeeld 300cc ga je niet ff lekker uitwaaien. Je kunt als het mooi weer is ff een stoplicht sprintje doen, maar de rest van de kilometers mooi rustig tokkelen. Dus in de basis gaat het om brandstofbesparing, maar het biedt wanneer je de gebruiker de keuze geeft ook een mogelijkheid tot een echte regenmodus. Ook geeft het de kans om beginnende motorrijders elektronisch te begrenzen en dit later te ontgrenzen zonder een andere motor te hoeven kopen.

Gewoon als lekkere zondagmorgen/middag discussie in de winter: Hoe denken jullie hierover? Zou dit mogelijk zijn, is dit meteen heel duur, kom je technische problemen tegen in bijvoorbeeld warmte huishouding of kun je dit meteen al tegen gaan in het ontwerp, zou de geschatte 300/1200cc eerder 500/1000 moeten zijn, etc?
 
Ik vond op een ander forum een post van een garagehouder en die vind ik zo interessant dat ik hem even wil delen. Gaat wel over elektrische auto's, maar de elektrische motor wijkt daar niet zo heel veel van af.

Vanmorgen stonden er bij ons twee Ampera’s in de werkplaats waar gewoon aan gesleuteld moest worden voor een vermogen.

De Hyundai dealer heeft nu alleen nog Ioniqs binnen van Max twee jaar oud.

Daar valt over een paar jaar gewoon, net als van iedere andere auto, vanalles vanaf hoor.

Vorige maand nieuw accupakket in een C Zero gemonteerd a €8000,-

Inclusief onderzoekskosten, montage en een procent of 15% marge op het pakket een kleine twee mille aan verdiend.

En in tegenstelling tot een beurtje aan je fiesta of Corsa doe je dat niet even in je garagebox
grin.gif


Als je het verkeerd doet namelijk ben je kapôtttttttt
grin.gif



Nee, het dient mijn tijd wel uit.

Ook die verschillen worden veels te zwaar aangezet. Een EV verschilt slechts en alleen van een ICE door de een ander motortype. De rest eromheen is verregaand hetzelfde, bij EV eigenlijk nog wel complexer zelfs.

Weet wel dat als er in de aandrijving bij EV wat stuk gaat er een heel ander kostenplaatje tevoorschijn komt.

Dan redt je het niet met een nieuw V-snaartje, waterpompje of 4 litertjes nieuwe olie.

Nu zijn EV’s nog zó jong dat vrijwel alles garantie is waardoor je nog niet zoveel meekrijgt van de nachtmerries die ook daar bestaan. Helaas raakt een EV ook eens uit de garantie en dan is het rekening man.

Als je weet hoeveel nieuwe motoren en accu’s er al in Tesla’s zijn gehangen schrik je je rot.

Geen enkel probleem tot nog toe want garantie .

Als straks een toekomstige eigenaar van een, pak m beet 6 jaar oude Tesla, een nieuw elektromotortje moet steken a €12300 zullen er andere berichten in de media verschijnen.

Ik zou zeggen, stap allen eens uit deze dromerige waanzin jongens....


Toch mooi als dit allemaal zo is, geen mens zal straks een 2e hands electrische auto rijdende kunnen houden, zijn we snel uitgewerkt met z'n allen.
 
Ik vond op een ander forum een post van een garagehouder en die vind ik zo interessant dat ik hem even wil delen. Gaat wel over elektrische auto's, maar de elektrische motor wijkt daar niet zo heel veel van af.

Vanmorgen stonden er bij ons twee Ampera’s in de werkplaats waar gewoon aan gesleuteld moest worden voor een vermogen.

De Hyundai dealer heeft nu alleen nog Ioniqs binnen van Max twee jaar oud.

Daar valt over een paar jaar gewoon, net als van iedere andere auto, vanalles vanaf hoor.

Vorige maand nieuw accupakket in een C Zero gemonteerd a €8000,-

Inclusief onderzoekskosten, montage en een procent of 15% marge op het pakket een kleine twee mille aan verdiend.

En in tegenstelling tot een beurtje aan je fiesta of Corsa doe je dat niet even in je garagebox
grin.gif


Als je het verkeerd doet namelijk ben je kapôtttttttt
grin.gif



Nee, het dient mijn tijd wel uit.

Ook die verschillen worden veels te zwaar aangezet. Een EV verschilt slechts en alleen van een ICE door de een ander motortype. De rest eromheen is verregaand hetzelfde, bij EV eigenlijk nog wel complexer zelfs.

Weet wel dat als er in de aandrijving bij EV wat stuk gaat er een heel ander kostenplaatje tevoorschijn komt.

Dan redt je het niet met een nieuw V-snaartje, waterpompje of 4 litertjes nieuwe olie.

Nu zijn EV’s nog zó jong dat vrijwel alles garantie is waardoor je nog niet zoveel meekrijgt van de nachtmerries die ook daar bestaan. Helaas raakt een EV ook eens uit de garantie en dan is het rekening man.

Als je weet hoeveel nieuwe motoren en accu’s er al in Tesla’s zijn gehangen schrik je je rot.

Geen enkel probleem tot nog toe want garantie .

Als straks een toekomstige eigenaar van een, pak m beet 6 jaar oude Tesla, een nieuw elektromotortje moet steken a €12300 zullen er andere berichten in de media verschijnen.

Ik zou zeggen, stap allen eens uit deze dromerige waanzin jongens....



Zet zo’n quote even tussen [kwoot]citaat[/kwoot] haken, dan weten we wie wat schreef.

Ik hoorde laatst ook zo’n verhaal van een jonge collega. Hij had in een garage gewerkt, zat Tesla helemaal af te kraken en vervolgens Porsche op te hemelen omdat (en dat beweerde hij echt) de benzinemotor van de Panamera wel 98% rendement heeft... En hij geloofde het zelf.

Ik heb geleerd al dat soort verhalen met een flinke korrel zout te nemen.
 
Maar deze man komt in aanraking met de dagelijkse praktijk en weet verdomd goed waar hij het over heeft. Ik merk dat zowel de voor als tegenstanders van de EV gebiast zijn en regelmatig de realiteit een beetje naar de hand zetten.

Ik heb moeilijke auto's gerestaureerd als de Citroen DS en de Jaguar MK2 en ik heb van wrakken auto's teruggebracht naar concoursstaat. Ik haal bwvs een Jaguar XK motor geblinddoekt uit elkaar en de motor van een DS reviseer ik zelf.

Het is begonnen met brommertjes en op een goed moment bouwde ik racemotoren, die ook nog belachelijk snel waren. Ik ben volgende week 76 jaar en ben dus opgegroeid met de verbrandingsmotor, maar van de EV weet ik alleen wat ik er allemaal over lees.

Er wordt zowel over de ICE als over de EV naar mijn smaak veel teveel onzin verkondigd. Ik weet het een en ander over de elektriciteitsleer, ik weet hoe een magneetontsteking werkt en ik weet ook hoe elektronische ontsteking werkt.

Als mijn Jaguar aan revisie toe is demonteer ik hem, laat de cilinders boren, de krukas slijpen, de klepzetels en geleiders laat ik vervangen en ik zet de boel weer in elkaar en ik doe dat beter en met meer aandacht dan menig monteur. En dat gaat me relatief weinig kosten.

Maar ik moet er niet aan denken om een EV te hebben met ernstige problemen aan de motor of aandrijving, of dat er een nieuw accupakket in moet. Dat betekent voor mij einde oefening en EV naar de sloper. Voor pakweg 1500 euro reviseer ik compleet de Jaguar motor, de DS motor waarschijnlijk voor nog minder omdat hij losse cilinderbussen heeft en een veel simpelere motor is dan de Jaguar, die 2.5 maal het vermogen van de DS levert.

Nogmaals, ik ben een EV leek, maar ik vrees dat zo'n auto of motor niet sleutelvriendelijk zal zijn en dat vind ik verre van tof, want sleutelen is voor mij een groot deel van het plezier.
 
@ Han : groot gelijk. als een heftruck met diesel of LPG motor echt kapot is door motor problemen , kost het altijd een pak minder dan dat een electrische heftruck kapot is en er een motor of controller vervangen moet worden. Het is ronduit schandalig wat ze daarvoor vragen. en als de batterij vervangen moet worden wordt het pas echt leuk ...
altijd leuk als je zo'n nieuws moet gaan melden bij een kleine zelfstandige :N
 
vrees er voor.

Het gaat zo snel dat er voor elke nieuwe truck iedere keer kompleet nieuwe controllers worden gemaakt, die "oude" van 5 jaar geleden van dat gelijkaardige model, nope, dat kan in deze tijden echt niet meer. Hoe zit dat dan binnen 10-20-30 jaar ? jou tegen dan nog steeds perfect aan de normen voldoend voertuig (ah ja, geen uitstoot, dus in princiepe is het voor de eeuwigheid goed) : wie gaat daar controllers voor maken als de stock van de originele fabrikant op is ? die dingen maak je niet even "snel" met de hand hè. En zelfs al kan je ze zelf maken, weet maar eens welke software je er in moet steken en hoe hem te laten werken met de rest over de canbus.

nog zoiets : de canbus. leuk, tot er 1 controller kapot is en deze niet meer geleverd kan worden. voertuig voor de vuilbak. zonder canbus zou je gewoon een universele controller kunnen gebruiken, maar de canbus "ontbreekt" dan een controller en zal het voertuig blokkeren.

Dus ook al zijn ze "voor de eeuwigheid" goed, ik betwijfel of ze langer dan 10jaar effectief gebruikt gaan worden. En dan maar weer een nieuwe. En of dat op het einde beter is voor het milieu ?

zonder piraat onderdelen is er geen reden om de prijs te drukken. En wie gaat er voor elk mogelijk model zelf controllers ontwerpen ? Wie zou dit kunnen zonder te weten hoe en wat er in moet zitten om te kunnen "babbelen" met de rest van het voertuig ? en het betaalbaar te houden voor de gewone mens en er toch nog zelf voldoende aan te verdienen om de investeringen te verantwoorden ?
 
vrees er voor.

Het gaat zo snel dat er voor elke nieuwe truck iedere keer kompleet nieuwe controllers worden gemaakt, die "oude" van 5 jaar geleden van dat gelijkaardige model, nope, dat kan in deze tijden echt niet meer. Hoe zit dat dan binnen 10-20-30 jaar ? jou tegen dan nog steeds perfect aan de normen voldoend voertuig (ah ja, geen uitstoot, dus in princiepe is het voor de eeuwigheid goed) : wie gaat daar controllers voor maken als de stock van de originele fabrikant op is ? die dingen maak je niet even "snel" met de hand hè. En zelfs al kan je ze zelf maken, weet maar eens welke software je er in moet steken en hoe hem te laten werken met de rest over de canbus.

nog zoiets : de canbus. leuk, tot er 1 controller kapot is en deze niet meer geleverd kan worden. voertuig voor de vuilbak. zonder canbus zou je gewoon een universele controller kunnen gebruiken, maar de canbus "ontbreekt" dan een controller en zal het voertuig blokkeren.

Dus ook al zijn ze "voor de eeuwigheid" goed, ik betwijfel of ze langer dan 10jaar effectief gebruikt gaan worden. En dan maar weer een nieuwe. En of dat op het einde beter is voor het milieu ?

zonder piraat onderdelen is er geen reden om de prijs te drukken. En wie gaat er voor elk mogelijk model zelf controllers ontwerpen ? Wie zou dit kunnen zonder te weten hoe en wat er in moet zitten om te kunnen "babbelen" met de rest van het voertuig ? en het betaalbaar te houden voor de gewone mens en er toch nog zelf voldoende aan te verdienen om de investeringen te verantwoorden ?


Waar vraag is, is een markt.
Er komen vanzelf bedrijven die can bus controllers en elektromotoren gaan bouwen en/of repareren.
Autoslopers die de goede componenten uit schade en sloop auto's halen.

Het zal er allemaal niet goedkoper op worden, maar wel betaalbaarder dan het nu is.

Zelf werk ik veel aan landbouwmachines en tractoren, wij laten wel eens controllers repareren door Breizelec in Frankrijk, ik weet niet of ze ook heftruck controllers kunnen repareren.
 
Laatst bewerkt:
prijzen worden bepaald op een Darts-bord volgens mij. stom voorbeeld : elektrische heftruck met een kleine wijziging in de sensor voor draairichting/toerental van de AC traktie motor waardoor ook het achterste deksel met het lager net iets anders is (en door die sensor ook kleine wijziging in de print van de main controller. Je kan de traktiemotoren niet uitwisselen omdat de controller dat als een fout ziet, je kan de sensor niet omwisselen en uiterlijk zie je totaal niet dat het een "andere" motor is, op 1 wijziging in het onderdeelnummer na. de verkoopprijs van de oude motor is +/- 1700 euro, die van de nieuwe +/- 5.100 euro ...
leg het maar eens uit aan een grote klant die beide types heeft rond rijden 8)7
 
prijzen worden bepaald op een Darts-bord volgens mij. stom voorbeeld : elektrische heftruck met een kleine wijziging in de sensor voor draairichting/toerental van de AC traktie motor waardoor ook het achterste deksel met het lager net iets anders is (en door die sensor ook kleine wijziging in de print van de main controller. Je kan de traktiemotoren niet uitwisselen omdat de controller dat als een fout ziet, je kan de sensor niet omwisselen en uiterlijk zie je totaal niet dat het een "andere" motor is, op 1 wijziging in het onderdeelnummer na. de verkoopprijs van de oude motor is +/- 1700 euro, die van de nieuwe +/- 5.100 euro ...
leg het maar eens uit aan een grote klant die beide types heeft rond rijden 8)7

Dat soort grappen komen me wel bekend voor inderdaad...
Net zoiets, exact hetzelfde oliefilter wat ieder jaar een nieuw onderdeel nummer krijgt en een prijsverhoging...
 
prijzen worden bepaald op een Darts-bord volgens mij. stom voorbeeld : elektrische heftruck met een kleine wijziging in de sensor voor draairichting/toerental van de AC traktie motor waardoor ook het achterste deksel met het lager net iets anders is (en door die sensor ook kleine wijziging in de print van de main controller. Je kan de traktiemotoren niet uitwisselen omdat de controller dat als een fout ziet, je kan de sensor niet omwisselen en uiterlijk zie je totaal niet dat het een "andere" motor is, op 1 wijziging in het onderdeelnummer na. de verkoopprijs van de oude motor is +/- 1700 euro, die van de nieuwe +/- 5.100 euro ...
leg het maar eens uit aan een grote klant die beide types heeft rond rijden 8)7
Je legt het nu toch mooi uit?
 
De fabrikant.
De wet stelt een eis,de fabrikant moet en claimt daaraan te voldoen (anders moet men geen voertuigen meer bouwen maar iets anders gaan doen)
Of men gaat schoemelen => volkswagen

Je hebt het niet helemaal begrepen.
Bij de opgaaf van de range stelt de wet dat deze volgens een strikt voorgeschreven laboratorium test moet worden bepaald.
De fabrikant heeft zich daaraan te houden ook al is de uitkomst niets waard voor de klant.
De wet zegt ook dat deze uitkomst in de verkoop informatie moet staan.
De wet stelt dan ook geen verbruikseisen de wet stelt dat het verbruik volgens een vastgestelde methode moet worden bepaald.
De fabrikanten doen precies dat.

Sjoemelen zoals Volkswagen deed is van een andere orde.
Daar werd gesteld dat er maar een beperkt uitstoot mocht zijn.
De software in een VW signaleerde wanneer de auto op een Dyno stond en dan wordt het motormanagement daarop afgestemd omdat het wel eens zo zou kunnen zijn dat de auto gecontroleerd werd.
 
Dus nogmaals, bron? Een ander forum is geen bron..

Ik geef je geen ongelijk maar ik zou graag wel eens weten wat het kost.

Precies, daarbij is een EV veelal de doodsteek voor een regulier garagebedrijf dus veel garagehouders vertellen horror verhalen over EV's omdat ze proberen mensen bang te maken om zo lang mogelijk hun business te behouden. Ik snap het best dat ze dit doen.

Accu's en motoren in een EV gaan langer mee dan het voertuig zelf en onderhoud hebben ze ook bijna niet nodig.
Je hebt het alleen over remblokken om de 200-250.000km, vloeistoffen om de 4 jaar en een interieurfilter om het jaar.
Verder natuurlijk banden. Andere reparaties zijn alleen nodig als je eerst zelf schade rijdt.
 
Precies, daarbij is een EV veelal de doodsteek voor een regulier garagebedrijf dus veel garagehouders vertellen horror verhalen over EV's omdat ze proberen mensen bang te maken om zo lang mogelijk hun business te behouden. Ik snap het best dat ze dit doen.

Accu's en motoren in een EV gaan langer mee dan het voertuig zelf en onderhoud hebben ze ook bijna niet nodig.
Je hebt het alleen over remblokken om de 200-250.000km, vloeistoffen om de 4 jaar en een interieurfilter om het jaar.
Verder natuurlijk banden. Andere reparaties zijn alleen nodig als je eerst zelf schade rijdt.
Ik vind het leuk om autodoktoren te volgen (youtube kanaal), Duitse onafhankelijke garagist. Doen ze best leuk. Maar meer dan de helft van wat ze doen heeft niets met de motor te maken, dus voorlopig valt dit allemaal nog wel mee hoor.

En of die motoren zo lang meegaan is dus de vraag... ik hoor van best veel kanten dat Tesla heel veel motoren uitruilt (de schiphol taxi's schijna rustig aan hun 3e of 4e toe te zijn), maar omdat alles "gratis" gebeurt wordt het gezien als topservice en buiten het nieuws gehouden. Als ze dat ad infinitum volhouden vinden we het allemaal best, maar ik wil weten wat ze buiten de garantie en in de handen van gewone consumenten doen, die tweedehands gekocht hebben zoals domweg de meesten. Als ze dan allemaal nog altijd perfect betrouwbaar blijken te zijn is het top, maar ik wil het eerst zien.

Tegelijkertijd heb ik ook wel scepsis over dit soort geruchten, er kan maar weinig kapot aan zo'n motor en heel wat zwaarder werk wordt verzet door elektromotoren. Het moet dus sowieso prima kunnen.
 
Ik vind het leuk om autodoktoren te volgen (youtube kanaal), Duitse onafhankelijke garagist. Doen ze best leuk. Maar meer dan de helft van wat ze doen heeft niets met de motor te maken, dus voorlopig valt dit allemaal nog wel mee hoor.

En of die motoren zo lang meegaan is dus de vraag... ik hoor van best veel kanten dat Tesla heel veel motoren uitruilt (de schiphol taxi's schijna rustig aan hun 3e of 4e toe te zijn), maar omdat alles "gratis" gebeurt wordt het gezien als topservice en buiten het nieuws gehouden. Als ze dat ad infinitum volhouden vinden we het allemaal best, maar ik wil weten wat ze buiten de garantie en in de handen van gewone consumenten doen, die tweedehands gekocht hebben zoals domweg de meesten. Als ze dan allemaal nog altijd perfect betrouwbaar blijken te zijn is het top, maar ik wil het eerst zien.

Tegelijkertijd heb ik ook wel scepsis over dit soort geruchten, er kan maar weinig kapot aan zo'n motor en heel wat zwaarder werk wordt verzet door elektromotoren. Het moet dus sowieso prima kunnen.

Bij de eerste versies van de Tesla's waren verbindingen van de aandrijfassen naar de wielen wat licht gebouwd en daarop kwam speling.
Deze gaat niet kapot maar wel ratelen bij extreem hard optrekken. Deze zijn onder garantie vervangen door steviger versies.
Tesla heeft hier 8 jaar onbeperkte garantie op dus ook tweedehands kan je hier geen buil aan vallen.
Alleen als ze ouder zijn dan 8 jaar dan is het goed om even het service record op te vragen voor deze eerdere versies om te zien of deze al vervangen zijn.

Verder is bekend dat de amsterdamse Tesla taxi's er veel draagarmen kapot hebben gereden. Het schijnt bij die mannen standaard te zijn om stoeprandje mee te pakken bij het langs de kant zetten en dat vinden deze draagarmen niet fijn bij een auto van 2200kg. Is m.i. meer lompheid een een tekortkoming van de auto.
 
Iemand op een ander forum, waar mijn zoon participeert, had een nieuwe Tesla, bijna 2 jaar op gewacht en meteen weer ingeruild en een Porsche gekocht omdat de Tesla hem tegenviel.
 
Heb je de reacties ook gelezen?

Met alle respect hoor, maar waarom promoten jullie EV aanhangers die apparaten zo? Ik denk regelmatig: man, wat kan jou het nou schelen wat een ander er van vindt.

Als iemand een Harley wil rijden, hij gaat zijn gang maar, ik vind het niks maar dat is mijn probleem. Hetzelfde heb ik met de EV, heb ik geen enkele ervaring mee, maar het spreekt me ook helemaal niet aan, het boeit me niet en als ik in de gelegenheid ben wil ik er best een stukkie mee rijden.

Zo heb ik twee Honda Supermagna's en een klassieke Norton en die Honda's rijden veel beter en sneller dan die Norton, maar toch geeft de Norton me meer plezier, ondanks het trillen en het feit dat je hem moet aantrappen en dat is nog helemaal niet zo simpel met zijn hogere compressie.

Het gaat toch om de lol die je er aan beleeft, tenzij je het voertuig puur gebruikt om van A naar B te komen, dan stel je andere eisen.
 
......Heb je de reacties ook gelezen?.....
Ja hoor, ze hebben daar ook mensen die hun oordeel al klaar hebben zonder ergens kennis van te hebben, net als hier...
Met alle respect hoor, maar waarom promoten jullie EV aanhangers die apparaten zo? Ik denk regelmatig: man, wat kan jou het nou schelen wat een ander er van vindt.
Blijkbaar kan het jou wel schelen.... Jij promoot oude Engelse zuigermotoren alsof die het ultieme geluk brengen.
 
Ik promoot helemaal niks, ik vertel alleen over wat ik ervaar en het zal me werkelijk rookworst zijn of iemand wel of niet van oude engelse motoren houdt. Als ik het maar leuk vind.

Maar in mijn geval speelt er natuurlijk meer omdat ik 53 jaar geleden met die motor reizen maakte met mijn vrouw, die nu niet meer onder ons is en dat geeft een enorme meerwaarde aan zo'n motor. Maar dat heeft niks met die zuigers te maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan