Zondagmorgen/middag discussie

  • Onderwerp starter Anoniempje622
  • Startdatum
A

Anoniempje622

Guest
Ik loop er al een tijdje mee rond en vraag me gewoon af of het kan.

Kun je een motorblok maken met 2 kleine cylinders en 2 grote en deze dynamisch in of uit schakelen? Ik weet dat er auto's en vrachtwagens rondrijden die bij minimale belasting meerdere cylinders uit kunnen schakelen, maar zou dat dus ook een stap verder kunnen gaan door dus 2 verschillende cylindergroottes te gebruiken? Het lijkt me onlogisch om een kleine en een grote te gelijk in werking te stellen, dat geeft hele gekke krachten waarschijnlijk, maar een V4 blok waarbij een grote en kleine dezelfde timing hebben en dus ook dezelfde positie op de krukas zou toch moeten kunnen?

Waarom ik het me afvraag is relatief simpel. Op een bijvoorbeeld 1200cc woonwerkverkeer doen kost veel brandstof, maar met een bijvoorbeeld 300cc ga je niet ff lekker uitwaaien. Je kunt als het mooi weer is ff een stoplicht sprintje doen, maar de rest van de kilometers mooi rustig tokkelen. Dus in de basis gaat het om brandstofbesparing, maar het biedt wanneer je de gebruiker de keuze geeft ook een mogelijkheid tot een echte regenmodus. Ook geeft het de kans om beginnende motorrijders elektronisch te begrenzen en dit later te ontgrenzen zonder een andere motor te hoeven kopen.

Gewoon als lekkere zondagmorgen/middag discussie in de winter: Hoe denken jullie hierover? Zou dit mogelijk zijn, is dit meteen heel duur, kom je technische problemen tegen in bijvoorbeeld warmte huishouding of kun je dit meteen al tegen gaan in het ontwerp, zou de geschatte 300/1200cc eerder 500/1000 moeten zijn, etc?
 
Ik las vanmorgen in het ANWB blad dat de actieradius in de winter korter is, maar dat wisten we al. De kachel is de grote gebruiker volgens de ANWB en ze raden dat ook aan om extra kleding aan te trekken en hooguit de stoelverwarming te gebruiken. Met een Tesla van een ton dus.

Ik heb een 26 jaar oude Mazda MX5 en met dit weer rijd ik open, met de kachel naar beneden blazend en soms moet ik die wat lager zetten omdat ik het te warm krijg.

De MX5 is een klein open k*tkarretje met de kachel van de Mazda 9 en daar verwarm je een touringcar mee.
 
dat electrisch beter rijdt is uiteraatd een vaststaand feit en heeft niets met vooringenomenheid van jou te maken

pot vs ketel ...

O gutteguttegut....

Na 25 jaar ervaring met meerdere auto’s en benzinemotorfietsen reed ik in 2007 voor het eerst met een elektrische motorfiets.
Daarna heb ik meerdere merken proefgereden, ook eens een langere periode tot ik drie jaar geleden mijn huidige elektrische motorfiets kocht waar ik nu zo’n 30.000 km mee heb gereden.

En ik kan niet vergelijken... Natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie dat je nog steeds half in een ontkenningsfase zit en wellicht komt het ook als een schok voor je.
De gasprijzen gaan dramatisch stijgen de komende jaren naar het niveau van olie en propaan.
De kosten van olie en propaan gaan zelf ook al dramatisch stijgen de komende jaren.

Als je deze kosten niet wil gaan betalen dan zal je iets aan je huis moeten of gaan verhuizen.
Op dit moment kan je huis wellicht nog verkopen aan een andere onwetende voor een goede prijs en een modern huis terug kopen.
Als over een aantal jaar iedereen er achter is dat je leeg gaat lopen op een slecht geïsoleerd huis zal de waarde van zo'n huis flink dalen.
Op dat moment ben je te laat...

Dit is geen doemdenken maar gewoon een realiteit die je vele tientallen jaren geleden al kon zien aankomen als je er tenminste oog voor hebt.

Ook onder de makelaars is al vele jaren bekend dat mensen het niets interesseert wat een huis aan energie verbruikt.
Als ze kunnen kiezen tussen een label A met een standaard keuken of een Label G met een mooie keuken dan koopt 99% het huis met de mooie keuken.
Men vergeet alleen dat een keuken eenvoudig is aan te passen en dat het goed isoleren van een huis vaak veel meer kost een nieuwe keuken.

Dat jij het domheid noemt is niet verbazingwekkend een ongewenste realiteit stuit vaak op veel weerstand.
Het probleem is voor de mensen met een oud huis is dat het daarmee niet minder waar wordt.
Misschien heb je geluk en komt de overheid met nog meer subsidie regelingen om oude woningen te isoleren, ik zou er alleen niet te veel op gokken.
Ik denk dat de mensen eens goed moeten nadenken op wie ze stemmen. Als je er erg veel op achteruit wilt gaan zonder meetbare verschillen in het milieu stem dan op de partijen die het nu voor het zeggen hebben.
 
O gutteguttegut....

Na 20 jaar ervaring met meerdere benzinemotorfietsen reed ik in 2007 voor het eerst met een elektrische motorfiets.
Daarna heb ik meerdere merken proefgereden, ook eens een langere periode tot ik drie jaar geleden mijn huidige elektrische motorfiets kocht waar ik nu zo’n 30.000 km mee heb gereden.

En ik kan niet vergelijken... Natuurlijk.
Dat zegt ie niet. Maar wat voor jou geldt, geldt niet automatisch voor iedereen.
 
Ik denk dat de mensen eens goed moeten nadenken op wie ze stemmen. Als je er erg veel op achteruit wilt gaan zonder meetbare verschillen in het milieu stem dan op de partijen die het nu voor het zeggen hebben.

En denk je dat je er op vooruit gaat als je Groen links of partij voor de dieren gaat stemmen?
Klaver denkt alleen aan uitdelen aan de armen, plukken van de rijken, die kut van de dierenpartij zit gisteren op tv te vertellen dat alle 8300 veehouders in nederland maar weg moeten, en daarmee 8,8 miljard export handel de nek om draait, en hoe het verder moet met die veehouders, hun gezinnen en alle toeleveringsbedrijven , was omscholing het woord...
Hoe kortzichtig en schijt aan de rest kunnen sommigen toch gewoon raaskallen...
Ik ga het proberen met Baudet...
 
Ik ga die quesadilla's maken van het weekend, @LePensZeur . Heeft iemand anders die ook al gemaakt?

Om elektrisch te rijden zijn er voor mij nog een paar drempeltjes. Aanschaf onbetaalbaar, verzekering onmogelijk doordat ik geen overdekte stalling heb en ik regelmatig stukken rijd die de actieradius van de huidige modellen volledig benut of overtreft. En natuurlijk kan ik na een half uurtje bijladen, maar als ik na mijn werk naar mijn vriendin en dochters wil, wil ik niet onderweg stoppen om bij te laden.

Het zou mij altijd meer tijd kosten om te laden dan te tanken. Nu tank ik 10 minuten per week (2x), bijladen zou ik elke dag moeten doen en op het werk kan ik niet opladen aan een paal. Elektrisch rijden, of dat nu in de huidige vorm is of met energiedragers in de vorm van H2 of mierenzuur is de toekomst. En dat zal het voor de massa volgens mij nog heel lang blijven.
 
Ik loop er al een tijdje mee rond en vraag me gewoon af of het kan.

Kun je een motorblok maken met 2 kleine cylinders en 2 grote en deze dynamisch in of uit schakelen? Ik weet dat er auto's en vrachtwagens rondrijden die bij minimale belasting meerdere cylinders uit kunnen schakelen, maar zou dat dus ook een stap verder kunnen gaan door dus 2 verschillende cylindergroottes te gebruiken? Het lijkt me onlogisch om een kleine en een grote te gelijk in werking te stellen, dat geeft hele gekke krachten waarschijnlijk, maar een V4 blok waarbij een grote en kleine dezelfde timing hebben en dus ook dezelfde positie op de krukas zou toch moeten kunnen?

Waarom ik het me afvraag is relatief simpel. Op een bijvoorbeeld 1200cc woonwerkverkeer doen kost veel brandstof, maar met een bijvoorbeeld 300cc ga je niet ff lekker uitwaaien. Je kunt als het mooi weer is ff een stoplicht sprintje doen, maar de rest van de kilometers mooi rustig tokkelen. Dus in de basis gaat het om brandstofbesparing, maar het biedt wanneer je de gebruiker de keuze geeft ook een mogelijkheid tot een echte regenmodus. Ook geeft het de kans om beginnende motorrijders elektronisch te begrenzen en dit later te ontgrenzen zonder een andere motor te hoeven kopen.

Gewoon als lekkere zondagmorgen/middag discussie in de winter: Hoe denken jullie hierover? Zou dit mogelijk zijn, is dit meteen heel duur, kom je technische problemen tegen in bijvoorbeeld warmte huishouding of kun je dit meteen al tegen gaan in het ontwerp, zou de geschatte 300/1200cc eerder 500/1000 moeten zijn, etc?

Misschien moet het gas er af, en een warmtepomp er op. Dubbelglas kuipruit is misschien ook nog een optie........-O-





Klimaat geneuzel topic nr. 5 is geboren. (en ik heb niet eens goed gezocht)

https://www.motor-forum.nl/threads/het-eindeloze-gelul-over-duurzaam-wonen-topic.440993/

Klimaat

https://www.motor-forum.nl/threads/energie-in-de-toekomst-wat-verwacht-en-of-hoop-jij.439291/unread

Hoelang kunnen we nog motorrijden?
 
Laatst bewerkt:
Ik ga die quesadilla's maken van het weekend, @LePensZeur . Heeft iemand anders die ook al gemaakt?

Om elektrisch te rijden zijn er voor mij nog een paar drempeltjes. Aanschaf onbetaalbaar, verzekering onmogelijk doordat ik geen overdekte stalling heb en ik regelmatig stukken rijd die de actieradius van de huidige modellen volledig benut of overtreft. En natuurlijk kan ik na een half uurtje bijladen, maar als ik na mijn werk naar mijn vriendin en dochters wil, wil ik niet onderweg stoppen om bij te laden.

Het zou mij altijd meer tijd kosten om te laden dan te tanken. Nu tank ik 10 minuten per week (2x), bijladen zou ik elke dag moeten doen en op het werk kan ik niet opladen aan een paal. Elektrisch rijden, of dat nu in de huidige vorm is of met energiedragers in de vorm van H2 of mierenzuur is de toekomst. En dat zal het voor de massa volgens mij nog heel lang blijven.
Prima, jouw topic, jouw keus.

Als je dit wilt oplossen is er nog een goede mogelijkheid, die is trouwens al genoemd.
Neem er een licht en zuinig motortje bij, dat heb ik destijds ook gedaan naast mijn grote toermotor. En wat bleek, ik kreeg meer lol in die lichte motor dan ik met die zware ooit had...
 
Nee, het heeft niets met laboratorium omstandigheden van doen. Het zijn gewoon eigenaars die elkaar opzoeken en een uitdaging aangaan. Zij rijden ook een heel stuk verder dan ik ooit zal doen op een dag dus ik zie het probleem niet.

En je hebt nog steeds geen quote van mij geplaatst met “klimaatretoriek”.... Je verwart me zeker met @huls ;)

Dat komt omdat ik daar met opzet niet over begonnen ben, ook al omdat het niets met dit topic van doen heeft. Mijn punt is juist dat elektrisch beter rijdt en dat mensen er eerst uitgebreid mee moeten gaan rijden voordat ze oordelen.

Het meeste is gewoon vooringenomenheid, dat merk ik telkens weer.

Vooringenomenheid zal er zeker zijn, maar..

Ik rij regelmatig elektrisch. Hybride, volledige elektrische auto, zelfs een keer in een elektrische kart gezeten.
Maar los van dat range nog een puntje is.. gaat er niks boven het geluid/gedrag van een verbrandingsmotor.
Das emotie, maar zeker een mooie.. Voor plezier zal ik dan ook niet snel voor elektrisch rijden kiezen.

Op zoiets als een motor forum, waar veel gek zijn op het geluid/gedrag etc. van hun motor, ga je niet snel je gelijk hierin krijgen.
Voor mij blijft elektrisch dan ook vooral een economische/milieu verhaal.
 
Ik loop er al een tijdje mee rond en vraag me gewoon af of het kan.
Uiteraard is het technisch mogelijk, maar het gebeurt toch niet. Er is namelijk geen markt voor. Slechts een heel klein deel van de motorbezitters rijdt er dagelijks op, de rest doet het af en toe voor de lol. Zuinigheid is daarbij niet belangrijk, veel vermogen (veel meer dan je ooit nodig zult hebben) blijkbaar wel.
Lichte motoren worden hier niet zoveel verkocht, zware wel. In landen waar de motor wel een belangrijk dagelijks vervoermiddel is zie je dat daar juist vooral lichte, zuinige motoren gebruikt worden.
 
Ik las vanmorgen in het ANWB blad dat de actieradius in de winter korter is, maar dat wisten we al. De kachel is de grote gebruiker volgens de ANWB en ze raden dat ook aan om extra kleding aan te trekken en hooguit de stoelverwarming te gebruiken. Met een Tesla van een ton dus.

Ik heb een 26 jaar oude Mazda MX5 en met dit weer rijd ik open, met de kachel naar beneden blazend en soms moet ik die wat lager zetten omdat ik het te warm krijg.

De MX5 is een klein open k*tkarretje met de kachel van de Mazda 9 en daar verwarm je een touringcar mee.

Dit is volstrekte onzin.
Ja het klopt dat de range kleiner is in de winter maar dat heeft heel andere oorzaken dan de verwarming.

De verwarming in een Tesla heeft een maximaal vermogen van 6kW. In de eerste paar minuten gaat deze idd op vol vermogen aan als je de auto niet middels de laadpaal laat voorverwarmen. Met de huidige buitentemperaturen is dat eigenlijk al niet meer nodig.
De auto is dan binnen een zeer korte tijd op 20C en daarna is het alleen op temperatuur houden.

Dit verbruikt hooguit 2kWh zelfs als het buiten een paar graden vriest en je rijdt 100km/u.
Bij 100km/u is 2kWh maar 20Wh/km. Dat is ca. 10% van het normale verbruik van een Tesla bij 100km/u
Overigens verbruik ik de zomer bij 30C weer net zoveel omdat de airco ongeveer evenveel sleurpt.
Bij temperaturen van 15-20C verbruik je dan ook het minste.
Zelfs al zou je nog een uur extra stilstaan in de file en nog eens 2kWh extra verbruiken.
Op een accu van 75 of 100 kWh is dat natuurlijk een lachertje.

Lithium accu's geven wel minder vermogen af als ze koud zijn en daarom is het verstandig om de accu vlak voor vertrek nog wat bij te laden omdat dit de accu opwarmt. Ook zie je in de praktijk dat als de accu koud is en je geeft een paar keer flink gas dat de temperatuur van de accu stijgt en ook het bereik van de auto.

Er zijn voorbeelden zoals in Canada waar het -30C kan zijn dat er grotere problemen ontstaan met het bereik en dat men maar de helft haalt van wat men in de zomer haalt. Niet omdat de energie is verdwenen uit de accu maar omdat het er niet uit te halen is. Om dit in deze extreme omstandigheden te compenseren zitten er inmiddels ook verwarming in voor de accu ook deze heeft een maximale capaciteit van 6kW. Ook hiervan is na het initiële opwarmen nog maar een fractie van het vermogen nodig om op temperatuur te blijven.

Stoelverwarming is daarbij idd een energie zuiniger optie dan de gehele auto verwarmen. Het is alleen onzinnig om dan dikke kleding te dragen want dan voel je weer niets van de stoelverwarming. Dit is dan ook weer echt een geval van de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.
Ook de ANWB heeft totaal geen ervaring met elektrische auto's en dus blaten ze ook maar wat stompzinnige dingen.

Het totale bereik van een BEV is eigenlijk alleen maar interessant als een hele lange rit gaat maken. Als je zoals ik ca. 100km per dag rijdt dan is dat nooit een issue. Je rijd er overdag mee en 's-avond gaat hij aan de lader en de volgende morgen kan je weer met een volle accu rijden.
 
Dit is volstrekte onzin.
Ja het klopt dat de range kleiner is in de winter maar dat heeft heel andere oorzaken dan de verwarming.

De verwarming in een Tesla heeft een maximaal vermogen van 6kW. In de eerste paar minuten gaat deze idd op vol vermogen aan als je de auto niet middels de laadpaal laat voorverwarmen. Met de huidige buitentemperaturen is dat eigenlijk al niet meer nodig.
De auto is dan binnen een zeer korte tijd op 20C en daarna is het alleen op temperatuur houden.

Dit verbruikt hooguit 2kWh zelfs als het buiten een paar graden vriest en je rijdt 100km/u.
Bij 100km/u is 2kWh maar 20Wh/km. Dat is ca. 10% van het normale verbruik van een Tesla bij 100km/u
Overigens verbruik ik de zomer bij 30C weer net zoveel omdat de airco ongeveer evenveel sleurpt.
Bij temperaturen van 15-20C verbruik je dan ook het minste.
Zelfs al zou je nog een uur extra stilstaan in de file en nog eens 2kWh extra verbruiken.
Op een accu van 75 of 100 kWh is dat natuurlijk een lachertje.

Lithium accu's geven wel minder vermogen af als ze koud zijn en daarom is het verstandig om de accu vlak voor vertrek nog wat bij te laden omdat dit de accu opwarmt. Ook zie je in de praktijk dat als de accu koud is en je geeft een paar keer flink gas dat de temperatuur van de accu stijgt en ook het bereik van de auto.

Er zijn voorbeelden zoals in Canada waar het -30C kan zijn dat er grotere problemen ontstaan met het bereik en dat men maar de helft haalt van wat men in de zomer haalt. Niet omdat de energie is verdwenen uit de accu maar omdat het er niet uit te halen is. Om dit in deze extreme omstandigheden te compenseren zitten er inmiddels ook verwarming in voor de accu ook deze heeft een maximale capaciteit van 6kW. Ook hiervan is na het initiële opwarmen nog maar een fractie van het vermogen nodig om op temperatuur te blijven.

Stoelverwarming is daarbij idd een energie zuiniger optie dan de gehele auto verwarmen. Het is alleen onzinnig om dan dikke kleding te dragen want dan voel je weer niets van de stoelverwarming. Dit is dan ook weer echt een geval van de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.
Ook de ANWB heeft totaal geen ervaring met elektrische auto's en dus blaten ze ook maar wat stompzinnige dingen.

Het totale bereik van een BEV is eigenlijk alleen maar interessant als een hele lange rit gaat maken. Als je zoals ik ca. 100km per dag rijdt dan is dat nooit een issue. Je rijd er overdag mee en 's-avond gaat hij aan de lader en de volgende morgen kan je weer met een volle accu rijden.

Ik vind 10% toch aanzienlijk.. Bij korte ritjes 30% als ik jou redenering volg.
En mijn stoelverwarming gaat overigens prima door mijn winterjas heen, heerlijk ;o). Zeker als ik buiten heb gesport en de kou in mijn lijf zit.
Ik zou dat ANWB artikel wel eens willen lezen, ik heb geen idee hoe ze het omschreven hebben. Om te zeggen dat ze dus stompzinnige dingen blaten en totaal geen ervaring hebben, zegt me eerlijk gezegd meer over jou gedachte gang.
 
Ik vind 10% toch aanzienlijk.. Bij korte ritjes 30% als ik jou redenering volg.
En mijn stoelverwarming gaat overigens prima door mijn winterjas heen, heerlijk ;o). Zeker als ik buiten heb gesport en de kou in mijn lijf zit.
Ik zou dat ANWB artikel wel eens willen lezen, ik heb geen idee hoe ze het omschreven hebben. Om te zeggen dat ze dus stompzinnige dingen blaten en totaal geen ervaring hebben, zegt me eerlijk gezegd meer over jou gedachte gang.

Ik rij er dagelijks mee dus ik weet prima waar ik het over heb. Dat je dat in twijfel trekt vertelt mij dat je erg weinig van de wereld weet.

Als jij op dat punt de ANWB heilig wil verklaren dan mag dat. Ik heb een aantal jaren in de automotive industrie gewerkt en een objectieve mening over zaken ga je van de ANWB en ook Veilig Verkeer Nederland niet krijgen. Ze willen graag producten van je testen. Je kunt echter alleen een positieve beoordeling van ze krijgen als je met grote sommen geld over de brug komt. Sinds ik dat weet neem ik iedere review met een grote zak zout.

Bij korte ritten is het helemaal geen issue. Daar waar je in een traditionele auto met verbrandingsmotor pas na een aantal km's enige vorm van warmte voelt geeft een EV al direct warmte bij het open van de deur en kan zelfs al voorverwarmt zijn een krabber heb ik bijv. deze winter nog niet aangeraakt. Dit extra comfort heeft een prijs. Ik rijd ca. 100km per dag en gemiddeld over de winter ben ik ca. 10% meer energie kwijt dan in de zomer. Hier zit dan het extra verbruik in doordat winterbanden een grotere rolweerstand hebben dan zomerbanden.

Mijn benzine en dieselauto's waren in de winter ook minstens 10% duurder in de winter dan in de zomer.
En ja natuurlijk voel je ook met een winterjas de stoelverwarming maar het zo onlogisch zijn als de winterjas geen warmte zou tegenhouden.
Overigens rij ik ook in de zomer met de stoelverwarming aan maar dat is niet om zuinig te rijden maar omdat mijn rug erg slecht is en de warmte mij dan erg goed doet.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan