Zondagmorgen/middag discussie

  • Onderwerp starter Anoniempje622
  • Startdatum
A

Anoniempje622

Guest
Ik loop er al een tijdje mee rond en vraag me gewoon af of het kan.

Kun je een motorblok maken met 2 kleine cylinders en 2 grote en deze dynamisch in of uit schakelen? Ik weet dat er auto's en vrachtwagens rondrijden die bij minimale belasting meerdere cylinders uit kunnen schakelen, maar zou dat dus ook een stap verder kunnen gaan door dus 2 verschillende cylindergroottes te gebruiken? Het lijkt me onlogisch om een kleine en een grote te gelijk in werking te stellen, dat geeft hele gekke krachten waarschijnlijk, maar een V4 blok waarbij een grote en kleine dezelfde timing hebben en dus ook dezelfde positie op de krukas zou toch moeten kunnen?

Waarom ik het me afvraag is relatief simpel. Op een bijvoorbeeld 1200cc woonwerkverkeer doen kost veel brandstof, maar met een bijvoorbeeld 300cc ga je niet ff lekker uitwaaien. Je kunt als het mooi weer is ff een stoplicht sprintje doen, maar de rest van de kilometers mooi rustig tokkelen. Dus in de basis gaat het om brandstofbesparing, maar het biedt wanneer je de gebruiker de keuze geeft ook een mogelijkheid tot een echte regenmodus. Ook geeft het de kans om beginnende motorrijders elektronisch te begrenzen en dit later te ontgrenzen zonder een andere motor te hoeven kopen.

Gewoon als lekkere zondagmorgen/middag discussie in de winter: Hoe denken jullie hierover? Zou dit mogelijk zijn, is dit meteen heel duur, kom je technische problemen tegen in bijvoorbeeld warmte huishouding of kun je dit meteen al tegen gaan in het ontwerp, zou de geschatte 300/1200cc eerder 500/1000 moeten zijn, etc?
 
helaas kan dat niet gezegd worden van de batterij : groot en zwaar, met een hervul-capaciteit die is blijven steken in de 19de eeuw




doet je vrouw dat 5 keer achtereen aan het rode licht, geraakt ze geen 160km ver maar met moeite 50. snelle electrische motoren zijn zoals dragsters : verassend snel over 400meter, maar kompleet nutteloos als het over een paar honderd kilometer snel moet zijn. ja, je kan de aktieradius vergroten door meer accu mee te sleuren, met als neveneffect dat je "superEbike" stuurt als een overladen Goldwing..... leuk :')

in princiepe heb ik niets tegen electrische moto's, maar zo lang het batterij-probleem niet opgelost geraakt, blijft het een niche product voor mensen die max 2u per dag rijden of tevreden zijn met minder dan een uurtje "blazen rond de kerktoren".

Als ik 5 keer achtereen een stoplicht sprint doe met mijn motor is het verbruik ook dramatisch, ik haal normaal de 1 op 18. met 5 stoplicht sprinten gaat mijn range ook dramatisch achteruit, dan rij ik opeens 1 op 10, dus dat slaat nergens op.
De elektro motor an sich is vele malen beter en efficiënter dan een benzine motor, het limiterende aan een elektromotor is niet de motor, maar de tank (accu). Als we eenmaal accepteren dat waterstof een prima oplossing is en dat gebruikt voor de voeding van de elektromotor komen we ergens.
 
Je hebt blijkbaar geen idee van de ontwikkelingen....

allee, zeg eens : hoe lang laden om weer 150-200km te kunnen rijden ?



Maar over dat optrekken.... Het is geen verbrandingsmotor. Een verbrandingsmotor houdt helemaal niet van wisselende toerentallen, die houdt al helemaal niet van optrekken vanaf stilstand want dat kan ie eens niet alleen.

jij weet ook niet waar je over praat. een ICE heeft nul problemen met wisselende toerentallen. ik vraag me af : wie praat jij na ?
optrekken vanaf stilstand lukt hem en de mensheid al 100 jaar perfect dankzij de koppeling. waarom zou dat ineens een minpunt zijn ?




Natuurlijk kost fors optrekken energie maar omdat het telkens maar heel even is valt dat heel erg mee.


heel even voor jou misschien, er zijn er ook anderen ...
een ritje in de ardennen op een weekdag is voor mij meer dan 500km constant "gas open". voor pakweg 550km gaat er dik 50L door mijn 2-taktje. hoeveel dagen zou ik moeten uittrekken om dik 500km op die manier electrisch te rijden ?
hoeveel accu's moet iemand mee sleuren naar het circuit om op een normale circuitdag toe te komen ?


Wat de batterij snel leegtrekt is voluit blazen over de snelweg, dan is het benodigde vermogen continu hoog en gaat de range sneller naar beneden.

en hoe lang kan je dat dus doen , dat is de vraag. een hint over het antwoord kan je vinden in het toekomende MotoE kampioenschap, waar de races beperkt worden tot 15 minuten zodat niemand met een platte batterij zou komen te staan capaciteitsverlies rekening hoeft te houden . maw : de zo bejubelde Energetica is maar voor 15 minuutjes max vermogen gegarandeerd ...
tijdens de testen eind vorig jaar was Smith de snelste met een tijd van 1'50 op Jerez, een circuit van 4.4km. 15 minuten is dus 8ronden of de volle 35 kilometer .... 35-O-:')
 
  • Leuk
Waarderingen: huls
Als ik 5 keer achtereen een stoplicht sprint doe met mijn motor is het verbruik ook dramatisch, ik haal normaal de 1 op 18. met 5 stoplicht sprinten gaat mijn range ook dramatisch achteruit, dan rij ik opeens 1 op 10, dus dat slaat nergens op.
De elektro motor an sich is vele malen beter en efficiënter dan een benzine motor, het limiterende aan een elektromotor is niet de motor, maar de tank (accu).

jij herhaalt toch gewoon het punt dat ik wil maken : de accu is nog steeds problematisch, en niet geschikt om op 1 dag meer dan 500km te gassen.
en met een ICE motor door gassen geraak je nog steeds een 150km ver, dat lukt je met geen enkele electrische moto vandaag.
 
jij herhaalt toch gewoon het punt dat ik wil maken : de accu is nog steeds problematisch, en niet geschikt om op 1 dag meer dan 500km te gassen.
en met een ICE motor door gassen geraak je nog steeds een 150km ver, dat lukt je met geen enkele electrische moto vandaag.
Absoluut niet.

Jij beweerde dat een elektrische motor maar een paar keer voluit kan optrekken omdat het verbruik dan zo zou oplopen.

Dat is gewoon niet waar. Het is zelfs net andersom, de elektromotor is daarbij in het voordeel.

En je blijft bazelen, hier in Nederland hebben twee rijders met Energica’s in 17 uur tijd 1000 km afgelegd.

Bron: Actieradius geen beperking!
 
Absoluut niet.

Jij beweerde dat een elektrische motor maar een paar keer voluit kan optrekken omdat het verbruik dan zo zou oplopen.

Dat is gewoon niet waar. Het is zelfs net andersom, de elektromotor is daarbij in het voordeel.

En je blijft bazelen, hier in Nederland hebben twee rijders met Energica’s in 17 uur tijd 1000 km afgelegd.
Lekker voorbeeld, dat kost me met een goede tourmotor op benzine de helft van de tijd.

Je kunt nog zo hard doen alsof wij allemaal blind zijn voor de toekomst, puur omdat in jouw gebruiksplaatje de range niet belangrijk is, maar feit is dat ze niet (net) zo goed zijn voor lange afstanden.
 
En je blijft bazelen, hier in Nederland hebben twee rijders met Energica’s in 17 uur tijd 1000 km afgelegd.

Bron: Actieradius geen beperking!



Fastned wil vrijheid voor de elektrische rijder bewerkstelligen door de bouw van een landelijk dekkend netwerk van snellaadstations langs de snelweg

Marchel Bulthuis: “Wij hebben ons overal aan de maximum snelheid gehouden, uitgezonderd enkele snelwegsprintjes

leuk hoor, zo motor rijden : braaf de snelheidslimiet op de autosnelweg volgen _O- dan hoeft het voor mij niet, ga ik wel met de auto tussen de andere auto's in de file staan. sigaretje, leuk muziekje, babbel, ...
 
Kom best vaak van die Tesla rijdende duracell dingen tegen op de autosnelweg maar wrm die dingen dan in godsnaam met 85km/u achter vrachtwaggels blijven sukkelen is mij een raadsel als die actieradius geen probleem is.
Laatst zelfs eentje met een groot gedeelte van zijn ramen nog stijf bevroren en de bestuurder had een dikke jas en handschoenen aan en een muts op.
Fijn rijden zo
 
Ook daarin zijn mensen bezig elkaar de loef af te steken, met de Model 3 is de grootst afgelegde afstand op één dag tot nu toe 2625 kilometer.

Mijn record met een benzinewagen staat op 970 km.

Iets met appels en peren?

Die 2625 zijn hoogst waarschijnlijk afgelegd op een afgesloten circuit met een perfecte laadpaal, drie drivers, optimale door de computer berekende constante snelheid etc. etc. etc. Laboratorium omstandigheden dus.

Die 970 kilometer van jou zijn gereden in je eentje, met een volle bepakking, dakkoffer erop, bakkie koffie, plasstops en vakantie omstandigheden (drukte) op de weg. En dan ook nog eens ver binnen de 24 uur. Of je moet een slak zijn.

Langste afstand die ik heb gereden met de auto is 1.760 kilometer in 16 uur, met 5 personen en volle belading en met de beladen motor bijna 900 kilometer, waarvan ruim 600 kilometer binnendoor in bergachtig gebied binnen 14 uur. Beiden met diverse stops.

Je kunt nog zulke warme pleidooien houden voor elektrisch rijden, maar je vergelijking raakt kant nog wal. Overigens kan ik ook nergens iets vinden over de door jou geclaimde 2625 kilometer en hoe die tot stand gekomen zijn.
 
Iets met appels en peren?

Die 2625 zijn hoogst waarschijnlijk afgelegd op een afgesloten circuit met een perfecte laadpaal, drie drivers, optimale door de computer berekende constante snelheid etc. etc. etc. Laboratorium omstandigheden dus.

Die 970 kilometer van jou zijn gereden in je eentje, met een volle bepakking, dakkoffer erop, bakkie koffie, plasstops en vakantie omstandigheden (drukte) op de weg. En dan ook nog eens ver binnen de 24 uur. Of je moet een slak zijn.

Langste afstand die ik heb gereden met de auto is 1.760 kilometer in 16 uur, met 5 personen en volle belading en met de beladen motor bijna 900 kilometer, waarvan ruim 600 kilometer binnendoor in bergachtig gebied binnen 14 uur. Beiden met diverse stops.

Je kunt nog zulke warme pleidooien houden voor elektrisch rijden, maar je vergelijking raakt kant nog wal. Overigens kan ik ook nergens iets vinden over de door jou geclaimde 2625 kilometer en hoe die tot stand gekomen zijn.

En waarom wordt zo’n record gezet ? Om te laten zien dat het kan. Niet omdat elke consument het elke dag gaat doen, ongeveer niemand doet dit en zeker niet dagelijks.
Ik kan mijn grootst afgelegde dagafstand nu dus al gemakkelijk elektrisch rijden en dat is waar het mij om gaat.

Om jouw logica te volgen even een ander voorbeeld.
Tesla’s hebben een enorm koppel, geen schakelmomenten en een heel goede tractieregeling. Dat uit zich in een belachelijk snelle accelleratie die ze dan ook “Ludicrous Mode” noemen.
Nu wil ik dat eens per jaar doen, snel optrekken, volgens jouw logica is een benzine- of dieselauto dan volstrekt ongeschikt voor mij.

Sowieso is range enorm “overrated”, voor 99,5% van alle autoritten is de range zonder bijladen nu al ruim voldoende, voor de paar andere ritten zijn er snelladers.
 
leuk hoor, zo motor rijden : braaf de snelheidslimiet op de autosnelweg volgen _O- dan hoeft het voor mij niet, ga ik wel met de auto tussen de andere auto's in de file staan. sigaretje, leuk muziekje, babbel, ...
Tja, we hebben nu eenmaal snelheidslimieten in dit land of je moet uitwijken naar een circuit.

Wie weet hoe ver ze in Duitsland zouden komen...


Lekker voorbeeld, dat kost me met een goede tourmotor op benzine de helft van de tijd.

Je kunt nog zo hard doen alsof wij allemaal blind zijn voor de toekomst, puur omdat in jouw gebruiksplaatje de range niet belangrijk is, maar feit is dat ze niet (net) zo goed zijn voor lange afstanden.
Klopt, dat is ook het enige nog.
 
Kom best vaak van die Tesla rijdende duracell dingen tegen op de autosnelweg maar wrm die dingen dan in godsnaam met 85km/u achter vrachtwaggels blijven sukkelen is mij een raadsel als die actieradius geen probleem is.
Laatst zelfs eentje met een groot gedeelte van zijn ramen nog stijf bevroren en de bestuurder had een dikke jas en handschoenen aan en een muts op.
Fijn rijden zo

Ik rij er zelf één en of je bent een randdebiel tegengekomen of je verhaal is compleet onzin en uit je duim gezogen.
 
Laatst bewerkt:
@Hybride

Je reactie slaat helemaal nergens op. IK zeg alleen dat je vergelijking appels en peren zijn, omdat je dagdagelijks gebruik vergelijkt met laboratorium onderzoek. En dat gaat dus mank. Theorie en praktijk, zeg maar.
En dan kom je met een stuk klimaatprofeten retoriek waar de honden geen brood van lusten.

Het is hetzelfde als klimaatwappie Rob Jetten doet. We moeten allemaal van het gas af en aan de warmte pomp. Daarbij gaat hij er even aan voorbij dat dit lang niet voor elke woning kan. Zo heb ik een jaren '30 huis van bijna 700 kuub. Houten plafonds en vloeren, deels nog enkel glas en glas-in-lood ramen.

Dat kan ik van mijn lang zal ze leven niet aanpassen dat het warm te stoken is met behulp van een warmtepomp. Enige optie is dus het huis slopen en opnieuw bouwen, als ik echt van het gas af moet.

Het zijn juist dit soort leugens en valse voorwendselen die mijn afkeer van de heel klimaatkerk enorm groot maakt.
 
@Hybride

Je reactie slaat helemaal nergens op. IK zeg alleen dat je vergelijking appels en peren zijn, omdat je dagdagelijks gebruik vergelijkt met laboratorium onderzoek. En dat gaat dus mank. Theorie en praktijk, zeg maar.
En dan kom je met een stuk klimaatprofeten retoriek waar de honden geen brood van lusten.

Het is hetzelfde als klimaatwappie Rob Jetten doet. We moeten allemaal van het gas af en aan de warmte pomp. Daarbij gaat hij er even aan voorbij dat dit lang niet voor elke woning kan. Zo heb ik een jaren '30 huis van bijna 700 kuub. Houten plafonds en vloeren, deels nog enkel glas en glas-in-lood ramen.

Dat kan ik van mijn lang zal ze leven niet aanpassen dat het warm te stoken is met behulp van een warmtepomp. Enige optie is dus het huis slopen en opnieuw bouwen, als ik echt van het gas af moet.

Het zijn juist dit soort leugens en valse voorwendselen die mijn afkeer van de heel klimaatkerk enorm groot maakt.

Nu raak je een mooi punt.

Warmtepompen zijn in NL geen gemeengoed geworden omdat in Nederland het gas bijna niets kost t.o.v. bijv. Duitsland.
Hierdoor heeft men de afgelopen 40 jaar niets gedaan aan isolatie van woningen. Deze prijs gaan je nu betalen.

Dat jij of de vorige bewoners nooit eerder hebben willen investeren in je huis maakt niet dat je dat nu niet alsnog zou moeten doen.
Ik heb nooit de wappies begrepen die in een tochtig oud huis wilde wonen.
Het argument was meestal dat er een mooie keuken in zat of iets dergelijks.

Dat je er nu een afkeer van hebt komt omdat je jezelf nog steeds voor de gek houdt met je ongeïsoleerd huis.
De prijzen van deze huizen t.o.v. wel goed geïsoleerde huizen zijn vele jaren veel te hoog geweest omdat het gas te goedkoop was.

Als je bijv. gas in een eigen tank geleverd zou krijgen (zoals veel in het buitenland) dan zou je ineens 3-4x de energiekosten hebben en was de behoefte om te isoleren ineens een stuk groter geweest.

Je kunt natuurlijk in je eigen ongelijk blijven geloven maar er komt een moment waar de werkelijkheid je gaat inhalen en dat punt komt sneller dan je denkt.
 
@MotorZeeRob

Sorry. Zoveel domheid, daar kan ik niet eens op in gaan.

Laat ik afsluiten met: "Je hebt gelijk. "

Ik zie dat je nog steeds half in een ontkenningsfase zit en wellicht komt het ook als een schok voor je.
De gasprijzen gaan dramatisch stijgen de komende jaren naar het niveau van olie en propaan.
De kosten van olie en propaan gaan zelf ook al dramatisch stijgen de komende jaren.

Als je deze kosten niet wil gaan betalen dan zal je iets aan je huis moeten of gaan verhuizen.
Op dit moment kan je huis wellicht nog verkopen aan een andere onwetende voor een goede prijs en een modern huis terug kopen.
Als over een aantal jaar iedereen er achter is dat je leeg gaat lopen op een slecht geïsoleerd huis zal de waarde van zo'n huis flink dalen.
Op dat moment ben je te laat...

Dit is geen doemdenken maar gewoon een realiteit die je vele tientallen jaren geleden al kon zien aankomen als je er tenminste oog voor hebt.

Ook onder de makelaars is al vele jaren bekend dat mensen het niets interesseert wat een huis aan energie verbruikt.
Als ze kunnen kiezen tussen een label A met een standaard keuken of een Label G met een mooie keuken dan koopt 99% het huis met de mooie keuken.
Men vergeet alleen dat een keuken eenvoudig is aan te passen en dat het goed isoleren van een huis vaak veel meer kost een nieuwe keuken.

Dat jij het domheid noemt is niet verbazingwekkend een ongewenste realiteit stuit vaak op veel weerstand.
Het probleem is voor de mensen met een oud huis is dat het daarmee niet minder waar wordt.
Misschien heb je geluk en komt de overheid met nog meer subsidie regelingen om oude woningen te isoleren, ik zou er alleen niet te veel op gokken.
 
@Hybride

Je reactie slaat helemaal nergens op. IK zeg alleen dat je vergelijking appels en peren zijn, omdat je dagdagelijks gebruik vergelijkt met laboratorium onderzoek. En dat gaat dus mank. Theorie en praktijk, zeg maar.
En dan kom je met een stuk klimaatprofeten retoriek waar de honden geen brood van lusten.

Het is hetzelfde als klimaatwappie Rob Jetten doet. We moeten allemaal van het gas af en aan de warmte pomp. Daarbij gaat hij er even aan voorbij dat dit lang niet voor elke woning kan. Zo heb ik een jaren '30 huis van bijna 700 kuub. Houten plafonds en vloeren, deels nog enkel glas en glas-in-lood ramen.

Dat kan ik van mijn lang zal ze leven niet aanpassen dat het warm te stoken is met behulp van een warmtepomp. Enige optie is dus het huis slopen en opnieuw bouwen, als ik echt van het gas af moet.

Het zijn juist dit soort leugens en valse voorwendselen die mijn afkeer van de heel klimaatkerk enorm groot maakt.
Waarom begon je ook alweer over huizen?
 
@Hybride .....Je reactie slaat helemaal nergens op. IK zeg alleen dat je vergelijking appels en peren zijn, omdat je dagdagelijks gebruik vergelijkt met laboratorium onderzoek. En dat gaat dus mank. Theorie en praktijk, zeg maar.
En dan kom je met een stuk klimaatprofeten retoriek waar de honden geen brood van lusten.....

Nee, het heeft niets met laboratorium omstandigheden van doen. Het zijn gewoon eigenaars die elkaar opzoeken en een uitdaging aangaan. Zij rijden ook een heel stuk verder dan ik ooit zal doen op een dag dus ik zie het probleem niet.

En je hebt nog steeds geen quote van mij geplaatst met “klimaatretoriek”.... Je verwart me zeker met @huls ;)

Dat komt omdat ik daar met opzet niet over begonnen ben, ook al omdat het niets met dit topic van doen heeft. Mijn punt is juist dat elektrisch beter rijdt en dat mensen er eerst uitgebreid mee moeten gaan rijden voordat ze oordelen.

Het meeste is gewoon vooringenomenheid, dat merk ik telkens weer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan