Zondagmorgen/middag discussie

  • Onderwerp starter Anoniempje622
  • Startdatum
A

Anoniempje622

Guest
Ik loop er al een tijdje mee rond en vraag me gewoon af of het kan.

Kun je een motorblok maken met 2 kleine cylinders en 2 grote en deze dynamisch in of uit schakelen? Ik weet dat er auto's en vrachtwagens rondrijden die bij minimale belasting meerdere cylinders uit kunnen schakelen, maar zou dat dus ook een stap verder kunnen gaan door dus 2 verschillende cylindergroottes te gebruiken? Het lijkt me onlogisch om een kleine en een grote te gelijk in werking te stellen, dat geeft hele gekke krachten waarschijnlijk, maar een V4 blok waarbij een grote en kleine dezelfde timing hebben en dus ook dezelfde positie op de krukas zou toch moeten kunnen?

Waarom ik het me afvraag is relatief simpel. Op een bijvoorbeeld 1200cc woonwerkverkeer doen kost veel brandstof, maar met een bijvoorbeeld 300cc ga je niet ff lekker uitwaaien. Je kunt als het mooi weer is ff een stoplicht sprintje doen, maar de rest van de kilometers mooi rustig tokkelen. Dus in de basis gaat het om brandstofbesparing, maar het biedt wanneer je de gebruiker de keuze geeft ook een mogelijkheid tot een echte regenmodus. Ook geeft het de kans om beginnende motorrijders elektronisch te begrenzen en dit later te ontgrenzen zonder een andere motor te hoeven kopen.

Gewoon als lekkere zondagmorgen/middag discussie in de winter: Hoe denken jullie hierover? Zou dit mogelijk zijn, is dit meteen heel duur, kom je technische problemen tegen in bijvoorbeeld warmte huishouding of kun je dit meteen al tegen gaan in het ontwerp, zou de geschatte 300/1200cc eerder 500/1000 moeten zijn, etc?
 
Electrische voertuigen zijn al meer dan 150 jaar een slecht idee op een paar uitzonderingen na. Een trolleybus werkt prima en golfkarretjes doen het ook goed op de green.
Alle belofte, alle hype en alle bluf over electrische voertuigen is nog nooit waar gemaakt en dat gaat ook niet gebeuren.

Thomas Edison kwam met een superieure accu bij Henry Ford en zij gingen samen de wereld electrisch laten rijden. Dat is nooit gebeurd omdat bleek dat de accu toch niet zo geweldig was…daarna is er niets wezenlijks veranderd.

De zeloten worden iedere keer weer keihard om de oren geslagen met het feit dat elders gegenereerde electriciteit omzetten in chemische energie en die reactie langzaam omkeren om weer electriciteit te maken die een motor laat draaien simpelweg een stupide idee is. Het-is-veel-te-om-slach-tig.
Een verbrandingsmotor gebruikt de energie direct uit de bron en slaat al die bovengenoemde stappen over. Daarom werkt dat zo goed: het-is-een-vou-dig.

Daarnaast is het voornemen om alleen maar electrisch te rijden domweg niet uitvoerbaar. Het kan helemaal niet: Promovendus Miedema: 'Elektrische auto’s gaan broeikaseffect niet dempen'

Daarnaast is er geen enkele reden om dat te doen. Global Warming is een niet bestaand probleem. Er bestaat niet zoiets als peak oil. Wie denkt dat er zoiets als een broeikaseffect is, moet zich laten opnemen: er zit geen dakje op de Aarde. Het is niet mogelijk om een gemiddelde temperatuur op Aarde vast te stellen, wie daar anders over denkt mag mij zijn methode uitleggen. Wie weleens in een (broei)kas is geweest heeft de grote CO2 generators gezien die nodig zijn om planten fatsoenlijk te laten groeien. Zonder die extra CO2 sterven we allemaal de hongersdood.
Wie heeft zichzelf tot God gekroond en bepaalt voortaan wat de perfecte temperatuur is? De groep non-deskundigen van het IPCC vinden dat 1,5 graad celsisus het maximale verschil tussen een willekeurig punt in het verleden en een willekeurig punt in de toekomst mag zijn. Dat is hetzelfde verschil in temperatuur als dat er gemiddeld tussen Groningen en Limburg is. Je bent werkelijk knettergek als je daarin meegaat.

Alleen extreemlinkse groene terroristen staan over Global Warming te krijsen maar ja dat is wat ze doen:

Quote van het Internet:
Solving non-problems is the new economy. Non-problems are always resolved no matter how inept the solution. Real problems are harder to resolve and leftwing politicians avoid confronting them. Non-problems include, e.g., H1N1, zika, West Nile virus, Y2K, gyres of plastic in the ocean, household garbage, Global Warming, the allergy epidemic, high salt diets, and the heartbreak of psoriasis. Real problems include, e.g., the collapse of ocean fisheries, suicide rates in middle aged men, desperation leading to fascism, displacement of people from failed states, Islam, declining i.q. (yes it is real, look it up), Uncontrolled Immigration and anxiety disorders caused by the journalism of despair. Every leftwing politician wants to tackle the non-problem du jour. There is money to be made and every solution is a winner.


Wij worden het niet eens.

Met ongeveer alles wat je hier beweert ben ik het hartgrondig oneens en ik ben niet eens links...
Het heeft ook helemaal geen nut want ik overtuig jou toch niet, bovendien heeft het niets met dit topic van doen behalve één ding.

Het topic is gestart door iemand die een snelle motor wil voor af en toe maar hij moet wel zuinig zijn voor alledag. Dat wil ie doen met een zuigermotor....

Maar die superieure benzinemotor van jou kan dat niet, de beste pogingen van de heren en dames ingenieurs zijn heel ingewikkeld met inderdaad cilinder uitschakeling, turbo met variabele geometrie, Vtec systemen en weet ik wat voor ingewikkelde zaken die petrolheads nog meer verzonnen hebben.

De effecten vallen vaak erg tegen, een grote benzinemotor zal bij weinig belasting nooit erg zuinig worden en een kleine die je opvoert is daar ook niet goed in.
De zuigermotor is er gewoon niet goed in.

Zodoende gooide ik het over een andere boeg, een elektromotor is in ongeveer alles beter dan elke zuigermotor.
Elektromotoren zijn compact, licht, eenvoudig, trillingsvrij, hebben weinig onderdelen, hebben geen heen-en-weer gaande onderdelen, hebben koppel vanaf nul toeren, kunnen energie terugleveren, ze kunnen twee richtingen op draaien, ze zijn stil, ze geven geen uitlaatgas en de mijne is zelfs geheel onderhoudsvrij.
En waar het hier om draait, het rendement.

Je kunt met een elektrische motor op het equivalent van 1 liter benzine dik over de 100 km rijden, bij normaal gebruik. Mijn vrouw reed tijdens een toerrit zelfs 160 km op een liter, dus 1 op 160.
En als ik stroom geef met die motor dan vliegt ie weg en win ik (bijna) elke sprint, tegen een Energica leg ik het af...

Daar komt jouw heilige zuigermotor niet aan toe, die kan dat allemaal niet. En zeker niet beide gecombineerd in één motor, zuinig en snel.


TS hoeft helemaal niet aan de gang met cilinderuitschakeling, dat is ouderwets denken.
Denk eens buiten de doos, er is nog meer dan zuigermotoren.
 
Laatst bewerkt:
Wij worden het niet eens.

Met ongeveer alles wat je hier beweert ben ik het hartgrondig oneens en ik ben niet eens links...
Het heeft ook helemaal geen nut want ik overtuig jou toch niet, bovendien heeft het niets met dit topic van doen behalve één ding.

Het topic is gestart door iemand die een snelle motor wil voor af en toe maar hij moet wel zuinig zijn voor alledag. Dat wil ie doen met een zuigermotor....

Maar die superieure benzinemotor van jou kan dat niet, de beste pogingen van de heren en dames ingenieurs zijn heel ingewikkeld met inderdaad cilinder uitschakeling, turbo met variabele geometrie, Vtec systemen en weet ik wat voor ingewikkelde zaken die petrolheads nog meer verzonnen hebben.

De effecten vallen vaak erg tegen, een grote benzinemotor zal bij weinig belasting nooit erg zuinig worden en een kleine die je opvoert is bij daar ook niet goed in.
De zuigermotor is er gewoon niet goed in.

Zodoende gooide ik het over een andere boeg, een elektromotor is in ongeveer alles beter dan elke zuigermotor.
Elektromotoren zijn compact, licht, eenvoudig, trillingsvrij, hebben weinig onderdelen, hebben geen heen-en-weer gaande onderdelen, hebben koppel vanaf nul toeren, kunnen energie terugleveren, ze kunnen twee richtingen op draaien, ze zijn stil, ze geven geen uitlaatgas en de mijne is zelfs geheel onderhoudsvrij.
En waar het hier om draait, het rendement.

Je kunt met een elektrische motor op het equivalent van 1 liter benzine dik over de 100 km rijden, bij normaal gebruik. Mijn vrouw reed tijdens een toerrit zelfs 160 km op een liter, dus 1 op 160.
En als ik stroom geef met die motor dan vliegt ie weg en win ik (bijna) elke sprint, tegen een Energica leg ik het af...

Daar komt jouw heilige zuigermotor niet aan toe, die kan dat allemaal niet. En zeker niet beide gecombineerd in één motor, zuinig en snel.


TS hoeft helemaal niet aan de gang met cilinderuitschakeling, dat is ouderwets denken.
Denk eens buiten de doos, er is nog meer dan zuigermotoren.
Maar als je het belangrijk vind grote afstanden te kunnen afleggen valt die elektromotor in een keer helemaal in het niet.
Wat weegt een elektrische motorfiets die overeen komt met b.v. een supermotard van 60Pk bij 105Kg
 
Waarom verzandt tegenwoordig ieder topic dat ook maar iets te maken heeft met efficiëntie in "je moet elektries gaan rijden en de wereld redden!!1!"? De elektromotor is fantastisch, zeker waar, maar de accu's nog niet. Bereik niet genoeg, en we kunnen niet op lange termijn snelladen (dan is je accu met een paar jaar dood). Het rijden met een elektromotor zal vast fantastisch zijn, effe.

Ik heb op de motorbeurs eens zo'n ding gasstroom horen geven, en ik geloof er geen reet van dat ze zo stil zijn. Ding maakte een schijtirritant schril gillend piepgeluid, geen idee welke dat was want dat kon me dus weinig schelen en ik wilde daar weg :+

Als ze daadwerkelijk stil zijn wil ik er best ééntje bij hebben voor woon-werk, maar alles daarnaast moet voorlopig lekker op benzine.
 
Waarom verzandt tegenwoordig ieder topic dat ook maar iets te maken heeft met efficiëntie in "je moet elektries gaan rijden en de wereld redden!!1!"? De elektromotor is fantastisch, zeker waar, maar de accu's nog niet. Bereik niet genoeg, en we kunnen niet op lange termijn snelladen (dan is je accu met een paar jaar dood). Het rijden met een elektromotor zal vast fantastisch zijn, effe.

Ik heb op de motorbeurs eens zo'n ding gasstroom horen geven, en ik geloof er geen reet van dat ze zo stil zijn. Ding maakte een schijtirritant schril gillend piepgeluid, geen idee welke dat was want dat kon me dus weinig schelen en ik wilde daar weg :+

Als ze daadwerkelijk stil zijn wil ik er best ééntje bij hebben voor woon-werk, maar alles daarnaast moet voorlopig lekker op benzine.
Ik vind het geluid van mijn boormachine ook niet zo charmant.
 
Ik vind het geluid van mijn boormachine ook niet zo charmant.
In alle eerlijkheid hebben boormachines ook geen stille overbrengingen erin zitten... Maar goed die motor waar ik naast stond dus ook niet. Blijkbaar.

Misschien moet ik inderdaad eens gewoon een proefrit gaan maken, want tijdens het rijden (met oordoppen) zal dat bijgeluid veel minder zijn. Het viel me ook pas sinds ik m'n RT heb op hoeveel geluid banden maken, dat je versleten wiellagers best goed hoort en dat soort fratsen, want bij m'n andere motoren kwamen dat soort dingen gewoon niet boven de motor uit.
 
Elektromotoren zijn compact, licht

helaas kan dat niet gezegd worden van de batterij : groot en zwaar, met een hervul-capaciteit die is blijven steken in de 19de eeuw


En als ik stroom geef met die motor dan vliegt ie weg en win ik (bijna) elke sprint, tegen een Energica leg ik het af...

doet je vrouw dat 5 keer achtereen aan het rode licht, geraakt ze geen 160km ver maar met moeite 50. snelle electrische motoren zijn zoals dragsters : verassend snel over 400meter, maar kompleet nutteloos als het over een paar honderd kilometer snel moet zijn. ja, je kan de aktieradius vergroten door meer accu mee te sleuren, met als neveneffect dat je "superEbike" stuurt als een overladen Goldwing..... leuk :')

in princiepe heb ik niets tegen electrische moto's, maar zo lang het batterij-probleem niet opgelost geraakt, blijft het een niche product voor mensen die max 2u per dag rijden of tevreden zijn met minder dan een uurtje "blazen rond de kerktoren".
 
een niche product voor mensen die max 2u per dag rijden of tevreden zijn met minder dan een uurtje "blazen rond de kerktoren".

Ik moet zeggen dat de keren dat ik meer dan 2 uur op 1 dag rij per jaar op 1 hand kan tellen. En als ik om me heen kijk naar collega's en vrienden ben ik daar lang niet de enige in.
 
Voor woon-werkverkeer klopt dit inderdaad. Maar daarnaast..
Ook daarnaast. Afgelopen jaar ben ik 1x met de auto naar Friesland gegaan en 2x naar Zeeland (vanuit regio Eindhoven). Verder kom ik niet verder dan Overijssel (1 uur 40 minuten vanuit mij, ik blijf daar altijd slapen en kan hem daar opladen) en Breda (53 minuten, maar dat doe ik ook liever met de trein).

De keren autogebruik boven de 2 uur zou ik prima kunnen vervangen met 95% trein en daarna nog een greenwheels autootje huren.
 
Ook daarnaast. Afgelopen jaar ben ik 1x met de auto naar Friesland gegaan en 2x naar Zeeland (vanuit regio Eindhoven). Verder kom ik niet verder dan Overijssel (1 uur 40 minuten vanuit mij, ik blijf daar altijd slapen en kan hem daar opladen) en Breda (53 minuten, maar dat doe ik ook liever met de trein).

De keren autogebruik boven de 2 uur zou ik prima kunnen vervangen met 95% trein en daarna nog een greenwheels autootje huren.

ik zei het toch : niche :+
 
Quesadilla’s met rode biet en boerenkool.

HOOFDGERECHT

45 MIN

4 STUKS

Deze wrap tosti's hebben een winterse twist door de rode biet, boerenkool en geitenkaas

Ingrediënten

4 tortilla’s

50 gr boerenkool

2 gekookte rode bieten

1 kleine appel

100 gr geitenkaas

Handje walnoten

Peterselie ter garnering

Yoghurt saus:

3 eetlepels yoghurt

1 eetlepel citroensap

1 teentje knoflook

Kneepje honing

peper en zout

Benodigdheden:

Tosti ijzer of een koekepan

Bereiding
Indien je het tosti ijzer gebruikt, verwarm deze dan. Snijd de bieten en de appel in dunne plakjes. Hak de walnoten en peterselie fijn. Neem 1 tortilla en leg op de helft van de tortilla eerst plakjes biet, dan plakjes appel en vervolgens een deel van de gehakte walnoten. Verdeel vervolgens een beetje geitenkaas en boerenkool er overeen en vouw de tortilla dicht. Leg de quesadilla tussen het tosti ijzer en bak deze in ongeveer 3-5 minuten gaar.

Indien er gebruik gemaakt wordt van een pan, draai de quesadilla dan halverwege om met behulp van een bord. Leg dan het bord op de bovenkant van de tortilla en draai de pan om. Leg vervolgens de ongebakken kant terug in de pan. Herhaal dit met de overige wraps. Maar in de tussentijd de yoghurt saus door het teentje knoflook te raspen, te mengen door de yoghurt, honing en op smaak te brengen met citroensap, peper en zout. Serveer de quesadilla’s met een beetje peterselie en de yoghurtsaus.
 
Ik weet niet of het gewenst is als ik nog een on-toppic bijdrage aflever....?..., maar ik hoor het wel wanneer het niet gewenst is...

Cilinders uitschakelen, misschien kan het echt, geen idee, maar iedereen die wel eens met een voetuig heeft gereden, waarvan een aantal cilinders volledig uitvielen, kan beamen dat dit heel veel negatieve energie oplevert. En nu weet ik wel, decompressie en nog wat andere fratsen, maar het laten draaien van het dode gewicht kost ook gewoon energie.
Dus ik kan mij iets voorstellen om een aantal cilinders voor een deel te laten meewerken, maar uitschakelen niet.
 
Ik weet niet of het gewenst is als ik nog een on-toppic bijdrage aflever....?..., maar ik hoor het wel wanneer het niet gewenst is...

Cilinders uitschakelen, misschien kan het echt, geen idee, maar iedereen die wel eens met een voetuig heeft gereden, waarvan een aantal cilinders volledig uitvielen, kan beamen dat dit heel veel negatieve energie oplevert. En nu weet ik wel, decompressie en nog wat andere fratsen, maar het laten draaien van het dode gewicht kost ook gewoon energie.
Dus ik kan mij iets voorstellen om een aantal cilinders voor een deel te laten meewerken, maar uitschakelen niet.
Ze passen dit al decennia toe in de auto's, waarom zou dit niet mogelijk zijn bij motoren?
Het is natuurlijk wel iets complexer dan de ontsteking uitschakelen.
 
Ze passen dit al decennia toe in de auto's, waarom zou dit niet mogelijk zijn bij motoren?
Het is natuurlijk wel iets complexer dan de ontsteking uitschakelen.

Dit weet ik, maar is het dan niet zo dat er een beperkte verbranding nodig is, op de "uitgeschakelde" cilinders?
Ik heb wat dat betreft geen idee/domweg nog nooit in verdiept.



Geen verbranding, wel weerstand/dood gewicht, waarbij de besparing pinda is. Een minder zwaar (cilinder inhoud en opbouw) voertuig maakt dan meer zin, mijn inziens.
Ik zou die extra tank brandstof op 10.000 km voor lief nemen.
 
Laatst bewerkt:
Als je van een V8 de helft uitschakelt dan heb je iedere halve omwenteling nog een arbeidsslag en blijft ook het stationair toerental ongeveer gelijk.
Wanneer je een van een V2 één cilinder uitschakelt dan heeft je motor een ineens een volledig andere karakteristiek en moet ook het stationair toerental omhoog of moet het vliegwiel een stuk zwaarder worden.
 
helaas kan dat niet gezegd worden van de batterij : groot en zwaar, met een hervul-capaciteit die is blijven steken in de 19de eeuw

Je hebt blijkbaar geen idee van de ontwikkelingen....

doet je vrouw dat 5 keer achtereen aan het rode licht, geraakt ze geen 160km ver maar met moeite 50. snelle electrische motoren zijn zoals dragsters : verassend snel over 400meter, maar kompleet nutteloos als het over een paar honderd kilometer snel moet zijn. ja, je kan de aktieradius vergroten door meer accu mee te sleuren, met als neveneffect dat je "superEbike" stuurt als een overladen Goldwing..... leuk :')

in princiepe heb ik niets tegen electrische moto's, maar zo lang het batterij-probleem niet opgelost geraakt, blijft het een niche product voor mensen die max 2u per dag rijden of tevreden zijn met minder dan een uurtje "blazen rond de kerktoren".

Heb jij daar ervaring mee ?

Het probleem is dat veel mensen gewoon anderen napraten en geen idee hebben waar het over gaat. Ze vinden het niets en dus grijpen ze alles aan om hun gal te spuien, en altijd halen ze er verdraaide milieuzaken bij terwijl elektrisch gewoon veel beter rijdt.
Maar sommigen zullen daar nooit achter komen. Hun probleem.

Maar over dat optrekken.... Het is geen verbrandingsmotor. Een verbrandingsmotor houdt helemaal niet van wisselende toerentallen, die houdt al helemaal niet van optrekken vanaf stilstand want dat kan ie eens niet alleen.
Immers, waarom rijdt een diesel trein op elektromotoren ?

Elektrische aandrijving heeft daar immers helemaal geen problemen mee. Natuurlijk kost fors optrekken energie maar omdat het telkens maar heel even is valt dat heel erg mee.

Wat de batterij snel leegtrekt is voluit blazen over de snelweg, dan is het benodigde vermogen continu hoog en gaat de range sneller naar beneden.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat hier al net als over elektrische auto's op de autoforums. Ik geef toe dat ik geen ervaring heb met elektrische auto's en motoren, maar de ouderwetse ICE wordt vaak door de elektrofans neergezet als hopeloos ouderwets en dat is ook opvallend.

100 jaar geleden was de elektrische auto populair en dat kwam voornamelijk omdat je hem niet hoefde te starten met de slinger. Dat was vooral bij de dames zeer gewaardeerd. Toen de startmotor was gekomen, was het afgelopen met de elektrische auto en dat had alles te maken met de accu en het lange laden.

Persoonlijk vind ik mijn Honda Supermagna een heerlijke motor. Hij heeft een behoorlijk vermogen over een heel groot toerenbereik en kan een heel aardig sprintje trekken. Maar op zich is dat allemaal vrij onzinng en zeker bij den automobiel, want als ik op de N506 bij een verkeerslicht sta en dat gaat op groen, dan gaan we na een minuut al 60 km/u, terwijl mijn vier auto's allemaal binnen 10 seconden de 100 halen. Mijn 50 jaar oude en 1700 kg zware Jag doet dat zelfs in negen seconden.

Dus als ik met een supersnelle Tesla daar zou rijden ga ik na een minuut ook 60. Het 'nieuwe rijden' is wat mij betreft uitgevonden door een gestoorde geest, want het is ook nog superslecht voor de motor. Wat dat betreft is de elektrische motor zwaar in het voordeel, want die geeft helemaal geen fluit om toerentallen.

Op het HT forum heeft de eigenaar van het forum een Ioniq en hij is er zeer over te spreken. Maar toen hij naar Frankrijk ging, kwam hij er achter dat de helft van de laadpalen daar niet werkt en hij moest een paar keer gesleept worden. Het zal in de toekomst hopelijk allemaal beter worden, maar veel zal afhangen van de ontwikkelingen op het gebied van de accu.
 
Waarom verzandt tegenwoordig ieder topic dat ook maar iets te maken heeft met efficiëntie in "je moet elektries gaan rijden en de wereld redden!!1!"?
Goede vraag, ik ben er niet over begonnen.

Ik begon over een elektrische motorfiets omdat die precies doet wat TS wil. Dus de technische eigenschappen, dat heeft niets met uitstoot of wat dan ook met milieu te maken.
Want ook zonder milieuvoordelen wil ik elektrisch rijden, het rijdt gewoon een hele klasse beter. Dat moet je blijkbaar ondervinden.
Ik heb ook ondervonden dat ongeveer al die verhalen over range, batterij degeneratie en laden zwaar overtrokken, verdraaid of zelfs volstrekt onwaar zijn. Zo kost laden mij veel minder tijd dan voorheen tanken en zijn sommige verhalen over batterijen compleet uit de duim gezogen.

Ik weet dat het mode is om af te geven op dingen die we niet kennen, dat aanvankelijk alles de grond in wordt geboord totdat men er achter komt dat het toch iets anders ligt dan men dacht. Zo gaat het hier ook....

Als je niets over elektrisch rijden wilt lezen dan kun je atijd nog terecht bij “Brikken en Klassiekers” tot ze daar er ook over beginnen.

De elektromotor is fantastisch, zeker waar, maar de accu's nog niet. Bereik niet genoeg, en we kunnen niet op lange termijn snelladen (dan is je accu met een paar jaar dood). Het rijden met een elektromotor zal vast fantastisch zijn, effe.

Ik heb op de motorbeurs eens zo'n ding gasstroom horen geven, en ik geloof er geen reet van dat ze zo stil zijn. Ding maakte een schijtirritant schril gillend piepgeluid, geen idee welke dat was want dat kon me dus weinig schelen en ik wilde daar weg :+

Als ze daadwerkelijk stil zijn wil ik er best ééntje bij hebben voor woon-werk, maar alles daarnaast moet voorlopig lekker op benzine.

En jij baseert jouw oordeel op één stilstaande demonstratie in de Jaarbeurs ? Nou, dat is representatief...

De ontwikkelingen staan niet stil, sterker nog, het gaat harder dan ooit en al die dingen die jij opsomt zijn nu al achterhaald, zeker bij auto’s.
Daar is de aanschafprijs nu nog de enige reden om af te zien van elektrisch rijden. Qua prestaties en gebruikersgemak is er totaal geen reden om nog voor benzine te kiezen, en dan doel ik met name op de Tesla Model 3 die sinds kort geleverd wordt.

Motorfietsen lopen daarbij vergeleken altijd achter maar dat is omdat motorrijders achter lopen.
 
Laatst bewerkt:
Goede vraag, ik ben er niet over begonnen.

Ik begon over een elektrische motorfiets omdat die precies doet wat TS wil. Dus de technische eigenschappen, dat heeft niets met uitstoot of wat dan ook met milieu te maken.
Want ook zonder milieuvoordelen wil ik elektrisch rijden, het rijdt gewoon een hele klasse beter. Dat moet je blijkbaar ondervinden.
Ik heb ook ondervonden dat ongeveer al die verhalen over range, batterij degeneratie en laden zwaar overtrokken, verdraaid of zelfs volstrekt onwaar zijn. Zo kost laden mij veel minder tijd dan voorheen tanken en zijn sommige verhalen over batterijen compleet uit de duim gezogen.

Ik weet dat het mode is om af te geven op dingen die we niet kennen, dat aanvankelijk alles de grond in wordt geboord totdat men er achter komt dat het toch iets anders ligt dan men dacht. Zo gaat het hier ook....

Als je dat niets over elektrisch rijden wilt lezen dan kun je atijd nog terecht bij “Brikken en Klassiekers” tot ze daar er ook over beginnen.
In tegendeel, ik begrijp prima dat we allemaal aan de elektra moeten en daar maar ik over een verloop van tijd best vrede mee. De accu is voor mij nog te beperkend om voor een "hoofdmotor" bespreekbaar te zijn, ik maar ook lange reizen en dat is dan gewoon uitgesloten. Ik heb het dan over 600km per dag voor twee weken+, dat is gewoon geen doen met elektrisch.

Maar, voor woon-werk zou ik er best mee kunnen leven, absoluut. Dan staat eigenlijk alleen de prijs me nog in de weg, en het feit dat degene die ik destijds gezien heb dus echt een kutgeluid maakte. Wellicht doen anderen dat niet, geen idee.
En jij baseert jouw oordeel op één stilstaande demonstratie in de Jaarbeurs ? Nou, dat is representatief...

De ontwikkelingen staan niet stil, sterker nog, het gaat harder dan ooit en al die dingen die jij opsomt zijn nu al achterhaald, zeker bij auto’s.
Daar is de aanschafprijs nu nog de enige reden om af te zien van elektrisch rijden. Qua prestaties en gebruikersgemak is er totaal geen reden om nog voor benzine te kiezen, en dan doel ik met name op de Tesla Model 3 die sinds kort geleverd wordt.

Motorfietsen lopen daarbij vergeleken altijd achter maar dat is omdat motorrijders achter lopen.
Maar we hebben het niet over auto's, we hebben het over motoren. Ik weet dat de auto's muisstil zijn, je wordt er van tijd tot tijd bijna door aangereden. Maar deze motor was dat op z'n minst nog niet (nogmaals, ik heb geen andere voorbeelden) en in tegenstelling tot wat jij eerder zei vind ik het geluid zéker niet mooi. Het is geen turbineachtige werveling die je voorstuwt, maar een pieptoon en gierende overbrengingen. Dan maar zo stil mogelijk, dat lijkt me dan wel weer een geinige sensatie gecombineerd met de acceleratie die ze hebben.

Ik gaf in een eerdere post al aan dat eigenlijk nog eens moet proefrijden op een elektrische motor voor een wat eerlijker beeld (tegenover mezelf maar ook mensen zoals jij). Maar goed, elektrisch is voor mij voorlopig alleen al vanwege de kosten in aanschaf onbespreekbaar. Ik koop niet nieuw, ik vind afschrijving de meest kutte kostenpost die je kunt hebben dus die wil ik minimaliseren, en dat betekent dat ik nooit nieuw zal kopen. Dat betekent ook dat elektrisch voor mij nog niet interessant is. Er komt een moment dat de accu's geschikt zijn en het geluid voor mij prima is, en daarna duurt het nog 5+ jaar voordat ik ze overweeg. Ik weet dat in de autowereld gebleken is dat de accu's veel langer meegaan dan gedacht, maar áls je een slechte accu hebt is dat wel gelijk een enorme deuk in je besparingen. Het wereldverbeterende argument heeft nul vat op mij, dus het ding moet daadwerkelijk in alle opzichten beter zijn. Puur het feit dat ie perfect lineair is, is niet beter. Wel sterk, efficiënt, en voorspelbaar. Maar er zitten geen explosies in en da's gewoon minder cool B|
 
Maar heb je die Tesla 3 ook gezien? Kost rond 70 mille enhet interieur ziet er uit als een Kia van 12 mille.

Even weer een uitstapje want er moet weer iets gecorrigeerd worden.

De Model 3 is te koop vanaf € 58.800,- en dat is de long range dual motor versie. Dus een dure met grote batterij en vierwielaandrijving.
Die € 70.000 is de duurste Performance versie.

In de VS is de Model 3 te krijgen vanaf $ 42.900,- en dat is de grootste batterij omdat de kleine nog niet geleverd wordt, die gaat daar onder zitten.

Bron: Dit zijn de prijzen van de Tesla Model 3


En het interieur van een Kia mag dan completer lijken, toch zijn eigenaars er blijkbaar tevreden over want de Model 3 staat bovenaan in de lijst van wagens die “het meest plezier brengen”, boven o.a. de Porsche 911.

Bron: Tesla Model 3 tops list of vehicles that ‘bring the most joy’


Maar eigenlijk is dit ook wel on-topic, deze wagen sprint zo ongeveer alles er uit en toch rijdt ie goedkoper dan de zuinigste spaardiesel.
Dat kan als je alle cilinders uitschakelt.
 
Maar heb je dat interieur gezien? Ik vind het er heel goedkoop uitzien met al dat plastic.

En meer plezier dan een Porsche 911? Heb je wel eens met een 911 gereden?

En dat plezier is zo persoonlijk dat ik zo'n artikel helemaal niet geloof. Ik heb zoveel auto's gehad dat ik de tel kwijt ben, maar ik noem er een paar die mogelijk tot de verbeelding spreken: Cadillac Eldorado Coupe 1972, Chevrolet Impala 1963, Chrysler New Yorker 1960, Peugeot 403 cabriolet, Jaguar MK2, Daimler V250, Jaguar S type, Jaguar XJ6, Jaguar XJS V12.

En weet je wat ik de leukste vond? Zet je schrap: de oude Renault Estafette met schuifdeuren, man, wat heb ik een plezier gehad met die auto.
 
Terug
Bovenaan Onderaan