Zondagmorgen/middag discussie

  • Onderwerp starter Anoniempje622
  • Startdatum
A

Anoniempje622

Guest
Ik loop er al een tijdje mee rond en vraag me gewoon af of het kan.

Kun je een motorblok maken met 2 kleine cylinders en 2 grote en deze dynamisch in of uit schakelen? Ik weet dat er auto's en vrachtwagens rondrijden die bij minimale belasting meerdere cylinders uit kunnen schakelen, maar zou dat dus ook een stap verder kunnen gaan door dus 2 verschillende cylindergroottes te gebruiken? Het lijkt me onlogisch om een kleine en een grote te gelijk in werking te stellen, dat geeft hele gekke krachten waarschijnlijk, maar een V4 blok waarbij een grote en kleine dezelfde timing hebben en dus ook dezelfde positie op de krukas zou toch moeten kunnen?

Waarom ik het me afvraag is relatief simpel. Op een bijvoorbeeld 1200cc woonwerkverkeer doen kost veel brandstof, maar met een bijvoorbeeld 300cc ga je niet ff lekker uitwaaien. Je kunt als het mooi weer is ff een stoplicht sprintje doen, maar de rest van de kilometers mooi rustig tokkelen. Dus in de basis gaat het om brandstofbesparing, maar het biedt wanneer je de gebruiker de keuze geeft ook een mogelijkheid tot een echte regenmodus. Ook geeft het de kans om beginnende motorrijders elektronisch te begrenzen en dit later te ontgrenzen zonder een andere motor te hoeven kopen.

Gewoon als lekkere zondagmorgen/middag discussie in de winter: Hoe denken jullie hierover? Zou dit mogelijk zijn, is dit meteen heel duur, kom je technische problemen tegen in bijvoorbeeld warmte huishouding of kun je dit meteen al tegen gaan in het ontwerp, zou de geschatte 300/1200cc eerder 500/1000 moeten zijn, etc?
 
Elektrische voertuigen maken ook geluid. En als je het hoort klinkt dat mooier dan een 62 jaar oude Norton.. Maar even zonder gekheid: rij eens mee met een elektrische auto. Dat heeft zo zn eigen scharmes.

Best een bold statement aangezien dit totaal verschilt voor ieder persoon.
Ik heb nog niet gereden met een elektrische motor, maar het geluid van een elektrische auto vind ik totaal geen porum.

Desalniettemin ben ik ben mening dat iedere stap naar een groenere wereld de juiste is. Ben alleen nog aan het wachten totdat mensen inzien dat nucleaire energie een oplossing is, tevens als plasma nu met zout
 
In geen enkele auto heeft het rijden charmes. Motorrr-Forum.
Klopt, maar er zijn momenteel nou eenmaal meer elektrische auto's waar je even mee kan rijden rijden dan een elektrische motor. Vandaar de suggestie auto.

Best een bold statement aangezien dit totaal verschilt voor ieder persoon.
Ik heb nog niet gereden met een elektrische motor, maar het geluid van een elektrische auto vind ik totaal geen porum.
Vandaar ook de tekst: "even zonder gekheid". Ik heb zelf nog nooit een norton van 62 jaar oud gehoord, dus ik weet het niet. Het enige wat ik er wel mee bedoel; elektrische aandrijvingen kunnen ook mooi klinken. Het is anders. Niet beter of slechter.
 
Je ziet op youtube filmpjes van oude twin motoren als BSA, Triumph en Norton, maar dat geluid lijkt niet eens op wat je hoort als je er op zit, rijdt en gas geeft.
Die motoren hebben een heel karakteristiek geluid, wat je bij Japanse twins niet hoort.

Zo heb ik bijvoorbeeld de beroemde Honda RC166 zescilinder racer zien en horen rijden in de jaren 60 en ook dat geluid vind je op geen enkele manier terug op filmpjes, dat moet je echt in real horen.

Het geluid van een elektrische motor lijkt me een zoem, of zie ik dat verkeerd?
 
Ben benieuwt hoe je dit bedoelt... Ik kan er niks zinnigs van maken.

Ik begrijp wel wat hij bedoelt, de elektrische motor heeft ongeveer bij elk toerental zijn maximum koppel en dat maakt dat zo'n elektrisch voertuig belachelijk snel kan accelereren.

Maar er zitten meer haken en ogen aan en ik ben een technicus en ook zeer geïnteresseerd in de techniek. Zo vind ik een elektrische motor een typisch handig gebruiksartikel, maar technische nauwelijks interessant.

Zo had ik gisteren een discussie met iemand over de Vincent motoren en natuurlijk is hij helemaal waus van Vincent. Maar persoonlijk vind ik alleen het motorblok mooi om te zien, maar technisch gezien is het gewoon een V twin met stoterstangen, die 54 pk haalt uit een liter cilinderinhoud.

De Norton Manx uit rond die tijd haalt hetzelfde vermogen uit 500 cc en één cilinder en die vind ik technisch veel interessanter met zijn koningsas, bovenliggende nokken en open haarspeld klepveren. En dat gaat ook ruim boven de 200 km/u en met stroomlijn 220 km/u.

Die dingen vind ik boeiend en dat zo'n motor niet schoon is weet ik ook, maar het zijn technische wondertjes.

Ik had toen ik 18 was een NSU Max, ook een bovenliggende nokkenas welke wordt aangedreven door twee smalle drijfstangen, heb ik bij geen andere motor gezien, ook niet bij automotoren, maar het is een uniek systeem dat nauwelijks slijt en geen geluid maakt.

Ik moet me nog gaan verdiepen in de techniek van de elektrische motoren, dus daar kan ik niks over vertellen, misschien komt dat nog.


camchain_nsu.JPG


NSU distributie.
 
Laatst bewerkt:
Het geluid van een elektrische motor lijkt me een zoem, of zie ik dat verkeerd?
Geluid van een elektromotor flink aan het werk is een soort hoog gejank/gefluit. Lijkt een beetje op een japanse 4cilinder die je flink de sporen geeft, zonder het normale motorgeluid zegmaar.

Is lastig uit te leggen, maar moet je een keer horen.
 
Je ziet op youtube filmpjes van oude twin motoren als BSA, Triumph en Norton, maar dat geluid lijkt niet eens op wat je hoort als je er op zit, rijdt en gas geeft.
Die motoren hebben een heel karakteristiek geluid, wat je bij Japanse twins niet hoort.

Zo heb ik bijvoorbeeld de beroemde Honda RC166 zescilinder racer zien en horen rijden in de jaren 60 en ook dat geluid vind je op geen enkele manier terug op filmpjes, dat moet je echt in real horen.

Het geluid van een elektrische motor lijkt me een zoem, of zie ik dat verkeerd?
Ik heb eens op een electrische motor gereden.. Je hoort vooral de banden en verder nix...
 
Ach of je een elektrische motor nou mooi vind klinken of niet de regering heeft nu eenmaal
besloten dat elektrische voertuigen de toekomst zijn en dat alle nieuwe voertuigen met een verbrandingsmotoren taboe gaan worden,
kortom begin alvast maar te wennen aan dat elektrische geluid want over een aantal jaren zal je er aan moeten geloven.
Daarnaast is het de vraag hoelang bestaande voertuigen met een verbrandingsmotor nog mogen blijven rijden,het
kan zomaar gebeuren dat daar in de toekomst ook een verbod op komt.
 
Laatst bewerkt:
Mijn motor maakt een futuristisch klinkend, turbineachtig geluid, niet hard maar fietsers voor me horen hem wel.

Ben benieuwt hoe je dit bedoelt... Ik kan er niks zinnigs van maken.

Nou, net wat ik zeg.

Wat wil je dat een motor voor je doet, wat voor eigenschapppen wil je dat ie heeft ?

Belangrijk zijn toch wel betrouwbaarheid, gelijkmatige loop, gelijkmatige koppelverdeling, koppel ook onderin, goed vermogen bovenin; met allerlei ingewikkelde trucjes in de injectie, ontstekingsvervroeging, Vtec of Vanos klepbediening in combinatie met een ingewikkelde dubbelkoppelingstransmissie heeft men de brandstofmotor bruikbaar gekregen maar ideaal zal ie nooit worden.
Verder moet ie schoon zijn, goedkoop zijn in onderhoud, niet teveel lawaai maken; liefst zo licht mogelijk etc.

Precies de eigenschappen die een elektromotor van zichzelf al heeft.
 
Laatst bewerkt:
Mijn motor maakt een futuristisch klinkend, turbineachtig geluid, niet hard maar fietsers voor me horen hem wel.



Nou, net wat ik zeg.

Wat wil je dat een motor voor je doet, wat voor eigenschapppen wil je dat ie heeft ?

Belangrijk zijn toch wel betrouwbaarheid, gelijkmatige loop, gelijkmatige koppelverdeling, koppel ook onderin, goed vermogen bovenin; met allerlei ingewikkelde trucjes in de injectie, ontstekingsvervroeging, Vtec of Vanos klepbediening in combinatie met een ingewikkelde dubbelkoppelingstransmissie heeft men de brandstofmotor bruikbaar gekregen maar ideaal zal ie nooit worden.
Verder moet ie schoon zijn, niet teveel lawaai maken; liefst zo licht mogelijk etc.

Precies de eigenschappen die een elektromotor van zichzelf al heeft.

Ah je bedoelt dat we bezig waren met eigenschappen te ontwikkelen bij een benzine motor, die een huidige elektro motor al heeft.

Maar ben met je eens dat een elektro motor superieure eigenschappen heeft..
Nu nog dat ie voor minimaal net zo'n grote range energie kan meenemen en we zijn voorlopig klaar. Maar das vroeger natuurlijk wel een enorm struikel blok geweest, en nog steeds een beetje...
 
Hangt denk ik erg van je helm af, maar wat ik eerder op een stille motor ervaarde; het is gevaarlijker.. mensen gaan voor je neus weg over.. horen je niet..Dat is het nieuwe gevaar..

Ik rij hybride.. en op lage snelheid puur electrisch.
En iedere maand heb ik er wel een.. die me niet hoort aankomen..
 
Ah je bedoelt dat we bezig waren met eigenschappen te ontwikkelen bij een benzine motor, die een huidige elektro motor al heeft.

Maar ben met je eens dat een elektro motor superieure eigenschappen heeft..
Nu nog dat ie voor minimaal net zo'n grote range energie kan meenemen en we zijn voorlopig klaar. Maar das vroeger natuurlijk wel een enorm struikel blok geweest, en nog steeds een beetje...
Is dat nu geen struikelblok dan meer ? ook niet een beetje ? Of kun je tegenwoordig al lekker een hele dag toeren met zo`n motor ?
 
Is dat nu geen struikelblok dan meer ? ook niet een beetje ? Of kun je tegenwoordig al lekker een hele dag toeren met zo`n motor ?

Actieradius valt heel erg mee.. maar ja,. daarna laden he...
Dus als je als motorrijder om de 120km stil staat om een bakkie te doen, bij een tankstation, prima..
Zelfde met auto.. dagelijks gebruik is prima... maar zodra je wat groter afstanden gaat afleggen zit je weer met die laadtijd.
Dan heb je nog snelladers,. maar het blijft wachten..

Maar vroeger was dat helemaal geen optie.. de batterij technologie was er gewoon simpel weg niet..
 
Ik had toen ik 18 was een NSU Max, ook een bovenliggende nokkenas welke wordt aangedreven door twee smalle drijfstangen, heb ik bij geen andere motor gezien, ook niet bij automotoren, maar het is een uniek systeem dat nauwelijks slijt en geen geluid maakt.

Ik moet me nog gaan verdiepen in de techniek van de elektrische motoren, dus daar kan ik niks over vertellen, misschien komt dat nog.
camchain_nsu.JPG


NSU distributie.

Dat mechanisme komt uit de treinwereld.

De eerste stoomlocomotief met twee aangedreven assen had open tandwielen om de tweede as aan te drijven, het model daarna had duw- en trekstangen (zogeheten “koppelstangen”) op 90 graden van elkaar, gemonteerd op de wielen, van aandrijvende as naar gedreven as.
Heel veel stoomlocomotieven die daarna kwamen hadden dat mechanisme.
 
Laatst bewerkt:
Onzin.

Ik vergelijk de energie in twee manieren om een motorfiets aan te drijven, energie is immers wat je nodig hebt om te kunnen rijden.

Electrische voertuigen zijn al meer dan 150 jaar een slecht idee op een paar uitzonderingen na. Een trolleybus werkt prima en golfkarretjes doen het ook goed op de green.
Alle belofte, alle hype en alle bluf over electrische voertuigen is nog nooit waar gemaakt en dat gaat ook niet gebeuren.

Thomas Edison kwam met een superieure accu bij Henry Ford en zij gingen samen de wereld electrisch laten rijden. Dat is nooit gebeurd omdat bleek dat de accu toch niet zo geweldig was…daarna is er niets wezenlijks veranderd.

De zeloten worden iedere keer weer keihard om de oren geslagen met het feit dat elders gegenereerde electriciteit omzetten in chemische energie en die reactie langzaam omkeren om weer electriciteit te maken die een motor laat draaien simpelweg een stupide idee is. Het-is-veel-te-om-slach-tig.
Een verbrandingsmotor gebruikt de energie direct uit de bron en slaat al die bovengenoemde stappen over. Daarom werkt dat zo goed: het-is-een-vou-dig.

Daarnaast is het voornemen om alleen maar electrisch te rijden domweg niet uitvoerbaar. Het kan helemaal niet: Promovendus Miedema: 'Elektrische auto’s gaan broeikaseffect niet dempen'

Daarnaast is er geen enkele reden om dat te doen. Global Warming is een niet bestaand probleem. Er bestaat niet zoiets als peak oil. Wie denkt dat er zoiets als een broeikaseffect is, moet zich laten opnemen: er zit geen dakje op de Aarde. Het is niet mogelijk om een gemiddelde temperatuur op Aarde vast te stellen, wie daar anders over denkt mag mij zijn methode uitleggen. Wie weleens in een (broei)kas is geweest heeft de grote CO2 generators gezien die nodig zijn om planten fatsoenlijk te laten groeien. Zonder die extra CO2 sterven we allemaal de hongersdood.
Wie heeft zichzelf tot God gekroond en bepaalt voortaan wat de perfecte temperatuur is? De groep non-deskundigen van het IPCC vinden dat 1,5 graad celsisus het maximale verschil tussen een willekeurig punt in het verleden en een willekeurig punt in de toekomst mag zijn. Dat is hetzelfde verschil in temperatuur als dat er gemiddeld tussen Groningen en Limburg is. Je bent werkelijk knettergek als je daarin meegaat.

Alleen extreemlinkse groene terroristen staan over Global Warming te krijsen maar ja dat is wat ze doen:

Quote van het Internet:
Solving non-problems is the new economy. Non-problems are always resolved no matter how inept the solution. Real problems are harder to resolve and leftwing politicians avoid confronting them. Non-problems include, e.g., H1N1, zika, West Nile virus, Y2K, gyres of plastic in the ocean, household garbage, Global Warming, the allergy epidemic, high salt diets, and the heartbreak of psoriasis. Real problems include, e.g., the collapse of ocean fisheries, suicide rates in middle aged men, desperation leading to fascism, displacement of people from failed states, Islam, declining i.q. (yes it is real, look it up), Uncontrolled Immigration and anxiety disorders caused by the journalism of despair. Every leftwing politician wants to tackle the non-problem du jour. There is money to be made and every solution is a winner.
 
Electrische voertuigen zijn al meer dan 150 jaar een slecht idee op een paar uitzonderingen na. Een trolleybus werkt prima en golfkarretjes doen het ook goed op de green.
Alle belofte, alle hype en alle bluf over electrische voertuigen is nog nooit waar gemaakt en dat gaat ook niet gebeuren.

Thomas Edison kwam met een superieure accu bij Henry Ford en zij gingen samen de wereld electrisch laten rijden. Dat is nooit gebeurd omdat bleek dat de accu toch niet zo geweldig was…daarna is er niets wezenlijks veranderd.

De zeloten worden iedere keer weer keihard om de oren geslagen met het feit dat elders gegenereerde electriciteit omzetten in chemische energie en die reactie langzaam omkeren om weer electriciteit te maken die een motor laat draaien simpelweg een stupide idee is. Het-is-veel-te-om-slach-tig.
Een verbrandingsmotor gebruikt de energie direct uit de bron en slaat al die bovengenoemde stappen over. Daarom werkt dat zo goed: het-is-een-vou-dig.

Daarnaast is het voornemen om alleen maar electrisch te rijden domweg niet uitvoerbaar. Het kan helemaal niet: Promovendus Miedema: 'Elektrische auto’s gaan broeikaseffect niet dempen'

Daarnaast is er geen enkele reden om dat te doen. Global Warming is een niet bestaand probleem. Er bestaat niet zoiets als peak oil. Wie denkt dat er zoiets als een broeikaseffect is, moet zich laten opnemen: er zit geen dakje op de Aarde. Het is niet mogelijk om een gemiddelde temperatuur op Aarde vast te stellen, wie daar anders over denkt mag mij zijn methode uitleggen. Wie weleens in een (broei)kas is geweest heeft de grote CO2 generators gezien die nodig zijn om planten fatsoenlijk te laten groeien. Zonder die extra CO2 sterven we allemaal de hongersdood.
Wie heeft zichzelf tot God gekroond en bepaalt voortaan wat de perfecte temperatuur is? De groep non-deskundigen van het IPCC vinden dat 1,5 graad celsisus het maximale verschil tussen een willekeurig punt in het verleden en een willekeurig punt in de toekomst mag zijn. Dat is hetzelfde verschil in temperatuur als dat er gemiddeld tussen Groningen en Limburg is. Je bent werkelijk knettergek als je daarin meegaat.

Alleen extreemlinkse groene terroristen staan over Global Warming te krijsen maar ja dat is wat ze doen:

Quote van het Internet:
Solving non-problems is the new economy. Non-problems are always resolved no matter how inept the solution. Real problems are harder to resolve and leftwing politicians avoid confronting them. Non-problems include, e.g., H1N1, zika, West Nile virus, Y2K, gyres of plastic in the ocean, household garbage, Global Warming, the allergy epidemic, high salt diets, and the heartbreak of psoriasis. Real problems include, e.g., the collapse of ocean fisheries, suicide rates in middle aged men, desperation leading to fascism, displacement of people from failed states, Islam, declining i.q. (yes it is real, look it up), Uncontrolled Immigration and anxiety disorders caused by the journalism of despair. Every leftwing politician wants to tackle the non-problem du jour. There is money to be made and every solution is a winner.
Ik vond het wel erg warm afgelopen zomer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan