Zondagmorgen/middag discussie

  • Onderwerp starter Anoniempje622
  • Startdatum
A

Anoniempje622

Guest
Ik loop er al een tijdje mee rond en vraag me gewoon af of het kan.

Kun je een motorblok maken met 2 kleine cylinders en 2 grote en deze dynamisch in of uit schakelen? Ik weet dat er auto's en vrachtwagens rondrijden die bij minimale belasting meerdere cylinders uit kunnen schakelen, maar zou dat dus ook een stap verder kunnen gaan door dus 2 verschillende cylindergroottes te gebruiken? Het lijkt me onlogisch om een kleine en een grote te gelijk in werking te stellen, dat geeft hele gekke krachten waarschijnlijk, maar een V4 blok waarbij een grote en kleine dezelfde timing hebben en dus ook dezelfde positie op de krukas zou toch moeten kunnen?

Waarom ik het me afvraag is relatief simpel. Op een bijvoorbeeld 1200cc woonwerkverkeer doen kost veel brandstof, maar met een bijvoorbeeld 300cc ga je niet ff lekker uitwaaien. Je kunt als het mooi weer is ff een stoplicht sprintje doen, maar de rest van de kilometers mooi rustig tokkelen. Dus in de basis gaat het om brandstofbesparing, maar het biedt wanneer je de gebruiker de keuze geeft ook een mogelijkheid tot een echte regenmodus. Ook geeft het de kans om beginnende motorrijders elektronisch te begrenzen en dit later te ontgrenzen zonder een andere motor te hoeven kopen.

Gewoon als lekkere zondagmorgen/middag discussie in de winter: Hoe denken jullie hierover? Zou dit mogelijk zijn, is dit meteen heel duur, kom je technische problemen tegen in bijvoorbeeld warmte huishouding of kun je dit meteen al tegen gaan in het ontwerp, zou de geschatte 300/1200cc eerder 500/1000 moeten zijn, etc?
 
en met hoeveel druk is die kubieke meter gevuld en wat was het gewicht van die kuub gas.
en het is leuk dat je er 9,7 KW warmte uit krijgt maar dat houd niet in dat je er net zo veel KW aan stroom uit krijgt. er gaat nogal wat verloren in een centrale er staan niet voor niks van die enorme koeltorens naast.
en dat je huis elektrisch verwarmen veel kost is omdat je de verkeerde techniek gebruikt. met een goede warmtepomp en vloerverwarming valt het best mee. als je je ouderwetse radiatoren wilt blijven gebruiken met de bijbehorende hoge temperatuur is het kostbaar inderdaad.
 
en met hoeveel druk is die kubieke meter gevuld en wat was het gewicht van die kuub gas.
en het is leuk dat je er 9,7 KW warmte uit krijgt maar dat houd niet in dat je er net zo veel KW aan stroom uit krijgt. er gaat nogal wat verloren in een centrale er staan niet voor niks van die enorme koeltorens naast.
en dat je huis elektrisch verwarmen veel kost is omdat je de verkeerde techniek gebruikt. met een goede warmtepomp en vloerverwarming valt het best mee. als je je ouderwetse radiatoren wilt blijven gebruiken met de bijbehorende hoge temperatuur is het kostbaar inderdaad.

De koeltoren bij centrales zijn er om het gebruikte en dus warme koelwater af te koelen voordat dit weer in de naastgelegen rivier wordt geloosd. Dit om te voorkomen dat het rivierwater teveel opwarmt en zo het ecosysteem naar de kl*ten gaat.
 
Je moet er wel bij optellen dat benzine niet vanzelf in je tank terecht komt. Er is heel wat energie nodig om van aardolie benzine te maken en het kost ook energie om het te vervoeren en voordat het in je tank zit is er al heel wat gebeurd.

Hetzelfde geldt voor elektriciteit, komt ook niet uit de lucht vallen en je hebt uiteraard schone (relatief) bronnen als panelen en windmolens, maar die moeten ook worden gefabriceerd en ze komen niet vanzelf op hun plek.

Vanuit de natuurkunde kun je zeggen dat een liter benzine een x aantal kw kan leveren, maar veel hangt dan weer af van het rendement van het apparaat welke het gebruikt om energie te leveren en hetzelfde geldt voor elektrische motoren.

Ik heb nog niet op een elektrische motorfiets gereden, moet ik maar eens gaan doen. Kan ik er over meepraten.
 
Dat een liter benzine uit de stopcontact factor 5 zuiniger is en factor 7 goedkoper.


Nee, energie uit het stopcontact is ongeveer even duur als energie uit benzine, er zit ook belasting op. Reken maar uit, het scheelt niet veel.

Het verschil zit in het rendement, elektrisch gooit bijna niets weg en dan kan het gebeuren dat je (omgerekend naar benzine) gemiddeld 1 op 109 rijdt met een sportmotor, en dan hoef je echt niet zuinig aan te doen.
 
Het is een goed bewaard geheim.

Volgens deze bron Energie uit fossiele brandstoffen – bureau lesswatts bevat benzine 9,1 kWh aan energie per liter.
Mijn eigen motor komt 12 km ver op 1 kWh, bijgehouden over 12.000 km, omgerekend naar benzine is dat een verbruik van 1 op 109,2

Je vergelijkt een energiebron met een energiedrager. Dat is gelijk aan appels met oerang-oetans vergelijken. Gaat nergens over
 
Niet helemaal, de energie in je accu moet ook ergens vandaan komen. Dit kan met groene stroom, maar in de praktijk is het nog grotendeels grijze stroom. Er wordt dus nog steeds kolen/gas/olie verbruikt.
Wat verbrandingsmotorliefhebbers echter vaak vergeten is dat het maken van benzine ook een hoop energie kost + dat de verbranding in je motor aanzienlijk minder efficiënt is als in een elektriciteitscentrale.
 
En waar gaat het hier om, TS wil een motor waar ie lekker vlot mee kan rijden, eentje die goed presteert en daarnaast moet ie zuinig zijn bij alledaags gebruik.
Dan kun je gaan experimenteren met cilinderuitschakeling maar het kan ook heel anders.

De motor op de foto is een Energica, komt uit Modena, Italie. Die kan dat, daar kun je mee racen, hij schijnt best rap te zijn, er is ook een GP raceklasse van en toch gebruikt ie bij normaal gebruik een stuk minder dan andere motorfietsen. En om dat energieverbruik te vergelijken rekende ik het om naar benzine.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou zeggen: Koop 2 motoren.
Een lichte fiets van 300cc voor woonwerk en een zware voor onderweg naar de Alpen.

Maar of zo'n kleintje fijn is voor woonwerk?
Kort geleden zag ik in de ochtendspits zo'n brommertje in het donker met slecht weer op de snelweg.
Oud beessie, en de verlichting deed het ook niet maximaal. Snelheid ca 90km/h.:X (kon niet sneller?)
Brrrr, dat is bijna vragen om ellende!
 
Behalve dat ik mijn nu 62 jaar oude Norton een prachtige motor vind, geniet ik ook buitengewoon van zijn geluid als ik het gas opendraai.

Dat is met de Honda Supermagna ook zo, maar in mindere mate. Hoe hebben jullie dat nou met elektrische motoren, mis je dat niet?
 
Behalve dat ik mijn nu 62 jaar oude Norton een prachtige motor vind, geniet ik ook buitengewoon van zijn geluid als ik het gas opendraai.

Dat is met de Honda Supermagna ook zo, maar in mindere mate. Hoe hebben jullie dat nou met elektrische motoren, mis je dat niet?
Elektrische voertuigen maken ook geluid. En als je het hoort klinkt dat mooier dan een 62 jaar oude Norton.. Maar even zonder gekheid: rij eens mee met een elektrische auto. Dat heeft zo zn eigen scharmes.
 
Ik heb dat nog niet ervaren, ga ik eens doen, maar ik verwacht dat ik wel een paar dingen ga missen zoals dat geluid.

Als je het voertuig gebruikt om van A naar B te komen stel je andere eisen natuurlijk. Zo zal het mij een grote worst zijn wat mijn motor gebruikt. Als ik het niet meer kan betalen stop ik er mee.
 
Leuke hersenoefening ;) Ik denk dat het in principe allemaal kan, maar dat je het nooit en te nimmer aan de man gebracht krijgt vanwege de kosten. Maar daar ging het ook even niet om.
Het geluid van een elktrisch voertuig heeft zeker zijn charmes, in waardeer het in ieder geval wel. Ik heb ooit eens in een clio gereden (met een simpele 1.4 - 16v ofzo) maar daar kon je een "soundtrack" kiezen op de geluidsinstallatie wat betreft motorgeluid. ging van de eigen motor tot een amerikaanse V8 of zelfs een ferari V12. Geluid liep fantastisch mee in toeren en reageerde beter op het gas dan je zou verwachten _O- Moet in een elktrisch voertuig ook kunnen lijkt mij ;) Wat een giller was dat.
 
Ach, elektrisch rijden is niet beter of slechter. Het is anders. Je zult dus best wel wat dingen van een brandstofmotor missen, maar er zullen ook nieuwe dingen zijn die je nooit had gemerkt met een brandstofmotor.
 
en hoeveel kilo kolen of andere koolwaterstoffen is er in de centrale verbrand om die ene kwh in jouw accu te krijgen?

Ik heb daar al eens een heel stuk geschreven over de hoeveelheid uitstoot o.b.v. de huidige manier van produceren in NL.

Hoelang kunnen we nog motorrijden?

Hieruit blijkt dat de "groene hummer" (De Tesla's) zoals deze soms wel wordt genoemd best heel groen is.
 
Meer dan een eeuw aan ontwikkeling van de brandstofmotor hadden alleen maar ten doel de elektromotor te imiteren.

Zelfs na al die inspanningen blijven er eigenschappen die zuiger brandstofmotoren nooit zullen kunnen, koppel vanaf nul toeren bijvoorbeeld.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan