welke rol spelen spelen de grote jongens als EML en EZS hierin?
Om te beginnen maar eens een probleem in Spanje.
Van een Spaanse advocaat die ik in de Russische hoofdstad tegenkwam heb ik vernomen dat het vervoer van personen in een zijspan verboden is in Spanje! Toen ik hem vertelde dat ik een aantal jaren geleden het hele land door gecrossed heb met zijspan en mijn vrouw in het bakkie vertelde hij dat het pas ingevoerd is en nog niet gold in 2006.
Achterop mag wel natuurlijk...
Op zich ook logisch: er zijn heel weinig zijspan rijders in Nederland en waarschijnlijk komen ze nauwelijks voor in de ongeval statistieken. Dan ga je er geen stapel wetten voor schrijven.
Het gaat pas leuk worden als ze mij in spanje gaan vertellen dat ik niemand in mijn zijspan mag hebben. Immers, mijn motor staat op NL kenteken en ik (heb een papiertje waarop staat dat ik iemand) mag vervoeren. De spaanse wet heeft de Nederlandse regels te respecteren (tenzij er gevaar is voor openbare orde of volksgezondheid). We hebben 1 europa.
Ik denk dat er een onderscheid is; In het buitenland kunnen ze niks zeggen over jou motorvoertuig als die in een ander europeesch land zo is goedgekeurd.
Leuke discussie.
De spaanse wet heeft de Nederlandse regels te respecteren (tenzij er gevaar is voor openbare orde of volksgezondheid). We hebben 1 europa.
Alhoewel, ik moest ineens denken aan winterbanden onder koekblikken, in Duitsland.
Je bent weldegelijk de pineut als nederlander, als je daar rijd op zomerbanden onder winterse omstandigheden.
Wat ik me afvraag is hoe het zit met betaald parkeren.
Als er alleen plek is in een betaald parkeervak, hoe ga je daar mee om?
Je kan je pakeerkaartje nergens op je motor vastmaken.
Heb het wel eens aan een parkeerwacht gevraagd maar die wist het ook niet.
Alhoewel, ik moest ineens denken aan winterbanden onder koekblikken, in Duitsland.
Je bent weldegelijk de pineut als nederlander, als je daar rijd op zomerbanden onder winterse omstandigheden.
haha, ik moest van een BOA(bijzonder opsporings ambtenaar of zoiets) juist mijn zijspan op de stoep parkeren!!In principe mag in Nl het zijspan niet op de stoep worden geparkeerd
Leuke discussie.
De wetgever in Nederland snapt volgens mij niets van het begrip 'zijspan'. Er zijn vrijwel geen regels voor. Zolang het gevaarte maar niet 'ondeugdelijk' of 'onveilig' is, valt er weinig aan te merken op zijspannen vanwege het gebrek aan regels.
Vroeger had je ook een inlegvel voor je zijspan waarop kon staan dat je bakkie 'geschikt is voor (personen)vervoer'. Ik heb nog zo'n velletje. Dat is later afgeschaft en je hoeft niet eens een nieuw kenteken aan te vragen(!). Bij een motor zijn -zover ik weet- het aantal zitplaatsen ook niet geregistreerd. Bijzonder is het wel: spuit je je auto over in een andere kleur: nieuw kenteken. Hang je een lange achterbrug in je motor: nieuw kenteken. Hang je een bak aan je motor: niets aan de hand.....
Op zich ook logisch: er zijn heel weinig zijspan rijders in Nederland en waarschijnlijk komen ze nauwelijks voor in de ongeval statistieken. Dan ga je er geen stapel wetten voor schrijven.
Het gaat pas leuk worden als ze mij in spanje gaan vertellen dat ik niemand in mijn zijspan mag hebben. Immers, mijn motor staat op NL kenteken en ik (heb een papiertje waarop staat dat ik iemand) mag vervoeren. De spaanse wet heeft de Nederlandse regels te respecteren (tenzij er gevaar is voor openbare orde of volksgezondheid). We hebben 1 europa.
APK voor motoren zie ik nog niet gebeuren. Maar ook dan verwacht ik dat de eisen niet anders zullen zijn dat de remmen van het span werken en de constructie voldoende 'degelijk' is. APK regels zien vooral op veiligheids eisen en milieu eisen. Dat laatste is trouwens wel een probleem voor mijn rijk smerende tweetakt MZ.
Wat ik me afvraag is hoe het zit met betaald parkeren.
Als er alleen plek is in een betaald parkeervak, hoe ga je daar mee om?
Je kan je pakeerkaartje nergens op je motor vastmaken.
Heb het wel eens aan een parkeerwacht gevraagd maar die wist het ook niet.
hier in belgie moeten motoren al dan niet met of zonder span, Quads en een ligier nooit betalen wanneer ze op een parkeervak gaan staan.
wanneer je eerst een slagboom moet passeren,......tja, dan moet je natuurlijk ook betalen.
Klopt niet, ik woon in Tongeren (Belgie) en hier zeggen de parkeerwachters dat je met je gsm een foto moet maken van je ticket. Als ze je motor controleren en je ticket is weggewaaid of gestolen, dan kan je met je gsm foto bewijzen dat je een ticket hebt betaald en dan hoef je de bekeuring niet te betalen.
Dat mag best. De enige verplichting die we in Nederland hebben is de goedgekeurde helm en de zedenwet.Denk je echt dat ik vorig jaar met mijn korte broejk en t-shirt in Nederland te kunnen rijden? Als ze me hadden aangehouden hadden ze me uitgelachen als ik zei dat ik in Belgie wel zo mag rijden.
nee, je hebt je te houden aan de wet van het land waar je in bent.