..En wat stichtelijke woorden van mij..
Spanrijden is erg leuk, maar- zeker in het begin- erg gevaarlijk.
Grofweg zijn er 2 periodes waarin het gevaarlijk is;\
1- het begin.. je wordt verrast door het gedrag van het span- daar zo meer over.
2- het moment dat je denkt(..) dat je het door hebt, harder gaat rijden, en
vb in een bocht naar rechts, je spanwiel net een zetje krijgt door een hobbel oid en je naar links moet uitwijken, waar bomen en/of ander verkeer is..
Kort; als je optrekt, blijft het span 'hangen', je moet naar links sturen om rechtuit te gaan.
..Als je remt omgekeerd.
(als het mogelijk is het spanwiel geremd te maken is dit zeker een aanrader)
Je leert de massatraagheid van het span te gebruiken, stel je staat bij een stoplicht en moet linksaf, trek je eerst vlot op, neemt dan wat gas terug en-eventueel- trek je de voorrem
licht in.. de bak trekt het spul naar links en op dat moment 'zet' je het stuur in.
Hier kun je - veel later- mee spelen door op 2 wielen, met het achterwiel opgetild, door de bocht te gaan; let wel. hard remmen en naar links sturen kan een buitelpartij veroorzaken.
Hier zijn al veel hele nare ongelukken mee gebeurd.
Naar rechts; je kan best redelijk snel rechtsaf sturen- bij een dnepr met span was het al uitkijken, met jouw lichte combi lijkt me het veel 'enger'- zolang je maar
gelijkmatig en vloeiend instuurt!
Een klein rukje aan het stuur en de bak zit aan je oren..
Ook hier kun je mee spelen.. later..
Daarnaast krijgt je motor veel meer op z'n donder.. de spaken van het achterwiel regelmatig controleren op breuk en spanning is aa te raden. De wiellagers krijgen ook meer op hun flikker.. en de achterbrug.. tsja, dat zou mijn reden zijn om geen span aan een jawa te knopen..
De bandenspanning moet je ook hoger houden dan met solo gebruik..
zo zijn er wel meer haken en ogen waar anderen hier vast wel wat over kunnen vertellen.