Zijn er nog mensen met een A2 rijbewijs zonder code 80?

Seffani

MF'er
26 okt 2017
130
31
Ik kan al enige tijd voor mijn A gaan.. maar vind het gewoon zo'n zonde van 't geld. Slaat helemaal nergens op dat de nieuwe A2 bestuurders gewoon zonder een extra cent wel volvermogen mogen rijden na 2 jaar...

Wat gaan jullie doen of hebben jullie gedaan?
 
Mijn vriendin heeft hetzelfde probleem, ikzelf gelukkig paar jaar voor die regeling het Atje gehaald maar voor haar erg frustrerend dat er niks is geregeld voor de groep die nu tussen wal en schip valt -O-

Ze heeft nog wel geïnformeerd bij haar rijschool maar die konden haar niets meer bieden dan een rijles en een examen wanneer ze op zou mogen gaan.
 
Mijn vriendin heeft hetzelfde probleem, ikzelf gelukkig paar jaar voor die regeling het Atje gehaald maar voor haar erg frustrerend dat er niks is geregeld voor de groep die nu tussen wal en schip valt -O-

Ze heeft nog wel geïnformeerd bij haar rijschool maar die konden haar niets meer bieden dan een rijles en een examen wanneer ze op zou mogen gaan.
Ja een rijschool heeft daar vrij weinig over te zeggen helaas... Nu is het gelukkig zo dat ik een leuke motor rijd waar ik nog lang plezier van kan hebben, maar op zijn tijd wil ik ook wel wat leuks huren of gewoon een leenmotor wanneer die van mij voor onderhoud weg gaat.. heb geen zin om 2/300 eu kwijt te zijn voor zoiets doms

Snap de frustratie goed bij je vriendin..
 
Ik heb het net gedaan. Het eerste uur les rijden was erg frustrerend. Daarna heb ik snel de knop omgezet van 'Ja en Amen' gewoon zo rijden dan dat hun het willen zien. Want wat ze je laten doen is echt niet de beste manier maar voldoet wel aan de CBR eisen. Mij werd van te voren nog gezegd dat de meeste examen kandidaten van het getrapt examen A2 > A zakken op plaats op de weg en volgafstand. Kortom, iedereen (examinator, instructeur en examenkandidaat) houd elkaar en zichzelf voor de gek. Ik bedoel, als je zakt stap je weer op je eigen motor en rij je naar huis. Slaag je dan rij je toch weer jou eigen rijstijl. Geldklopperij is het zeker, mensen die gaan zeggen dat het niet zo is hoeven het in de meeste gevallen zelf niet te doen. Die hebben één keer examen gedaan in hun leven en hoeven niet weer. Toen code 80 werd ingevoerd heb ik naar het CBR gebeld of dat voor mij ook omgezet kon worden. Ik kreeg het antwoord; Nee. Toen zei ik, dus in principe ben ik genaaid? ze zei met die woorden wil ik het niet benoemen maar daar komt het wel op neer.

Ondanks alles.. rij ik na 2 zaterdagochtenden les rijden, kleine 400 euro lichter en een examen verder op een dikke A fiets en dan vergeet je alles heel snel weer.. Zet je er mentaal even overheen en je ego opzij, paar uurtjes volgens de boekjes en daarna is het genieten geblazen! :]

Succes, je komt er helaas niet onder uit. Hoe graag je ook wil en daar weet ik alles van! haha
 
Ik heb het net gedaan. Het eerste uur les rijden was erg frustrerend. Daarna heb ik snel de knop omgezet van 'Ja en Amen' gewoon zo rijden dan dat hun het willen zien. Want wat ze je laten doen is echt niet de beste manier maar voldoet wel aan de CBR eisen. Mij werd van te voren nog gezegd dat de meeste examen kandidaten van het getrapt examen A2 > A zakken op plaats op de weg en volgafstand. Kortom, iedereen (examinator, instructeur en examenkandidaat) houd elkaar en zichzelf voor de gek. Ik bedoel, als je zakt stap je weer op je eigen motor en rij je naar huis. Slaag je dan rij je toch weer jou eigen rijstijl. Geldklopperij is het zeker, mensen die gaan zeggen dat het niet zo is hoeven het in de meeste gevallen zelf niet te doen. Die hebben één keer examen gedaan in hun leven en hoeven niet weer. Toen code 80 werd ingevoerd heb ik naar het CBR gebeld of dat voor mij ook omgezet kon worden. Ik kreeg het antwoord; Nee. Toen zei ik, dus in principe ben ik genaaid? ze zei met die woorden wil ik het niet benoemen maar daar komt het wel op neer.

Ondanks alles.. rij ik na 2 zaterdagochtenden les rijden, kleine 400 euro lichter en een examen verder op een dikke A fiets en dan vergeet je alles heel snel weer.. Zet je er mentaal even overheen en je ego opzij, paar uurtjes volgens de boekjes en daarna is het genieten geblazen! :]

Succes, je komt er helaas niet onder uit. Hoe graag je ook wil en daar weet ik alles van! haha
Lekker gedaan, zal opzich ook wel prima te doen zijn voor me, want zo lang geleden is 't niet ondanks dat mijn rijstijl absouluut niet meer hetzelfde is.

Zal wel ff vragen bij mijn oude rijschool.. Moest je trouwens ook AVB doen? of alleen AVD?
 
Ik heb het net gedaan. Het eerste uur les rijden was erg frustrerend. Daarna heb ik snel de knop omgezet van 'Ja en Amen' gewoon zo rijden dan dat hun het willen zien. Want wat ze je laten doen is echt niet de beste manier maar voldoet wel aan de CBR eisen. Mij werd van te voren nog gezegd dat de meeste examen kandidaten van het getrapt examen A2 > A zakken op plaats op de weg en volgafstand. Kortom, iedereen (examinator, instructeur en examenkandidaat) houd elkaar en zichzelf voor de gek. Ik bedoel, als je zakt stap je weer op je eigen motor en rij je naar huis. Slaag je dan rij je toch weer jou eigen rijstijl. Geldklopperij is het zeker, mensen die gaan zeggen dat het niet zo is hoeven het in de meeste gevallen zelf niet te doen. Die hebben één keer examen gedaan in hun leven en hoeven niet weer. Toen code 80 werd ingevoerd heb ik naar het CBR gebeld of dat voor mij ook omgezet kon worden. Ik kreeg het antwoord; Nee. Toen zei ik, dus in principe ben ik genaaid? ze zei met die woorden wil ik het niet benoemen maar daar komt het wel op neer.

Ondanks alles.. rij ik na 2 zaterdagochtenden les rijden, kleine 400 euro lichter en een examen verder op een dikke A fiets en dan vergeet je alles heel snel weer.. Zet je er mentaal even overheen en je ego opzij, paar uurtjes volgens de boekjes en daarna is het genieten geblazen! :]

Succes, je komt er helaas niet onder uit. Hoe graag je ook wil en daar weet ik alles van! haha



Ik denk dat je heel weinig motorrijders tegen zal komen die het stappen rijbewijs een goed idee vinden. Inderdaad het punt dat jij noemt: zak je voor het examen, dan nemen ze niet je rijbewijs in of zoiets, maar stap je gewoon weer op de motor om aan het verkeer deel te nemen.*O*

Ik zou er nog iets bij kunnen bedenken als ze bijv. voor zwaardere motoren alleen een nieuw bijzondere verrichtingen examen laten afleggen, bij die manoeuvres merk je het grootste verschil tussen zwaardere en lichtere typen motoren. Zelfs dat vind ik eigenlijk onnodig, maar daar kan ik mij in ieder geval nog iets bij voorstellen waarom het eventueel nutig zou zijn.


Aan de andere kant heb je nu wel een aantal hindernissen te nemen om tot de exclusieve elite van vol-vermogen motorrijders toe te kunnen treden, het moet allemaal niet te makkelijk gaan natuurlijk. Misschien is dat de insteek van het huidige systeem. :]
 
Laatst bewerkt:
@Seffani Nee.. niet apart ofzo. Ze kunnen tijdens de AVD examen een doodlopend straatje in rijden zodat je daar de halve draai moet doen of even stapvoets rijden o.i.d. maar dat moet geen probleem zijn lijkt mij.

@Motor-Timothy Klopt.. het examen is ook helemaal niet anders ten opzicht van het A2 examen. Het is niet dat ze je vragen om hem even open te trekken om de 200km/h aan te tikken zodat je kan voelen dat je meer pk's onder je reed hebt _O-

Zonder gekkigheid, in de meeste gevallen zijn het dezelfde motoren waar je voor A2 ook op hebt gelest maar dan zonder begrenzer. Dus wat je zegt qua gewicht merk je ook geen verschil helaas. Dat zou dan inderdaad nog iets zijn.. maar dat is het ook niet.. Kortom. Bedenk maar eens een goede reden.

Ik vind die code 80 wel een goed ding trouwens. Kan je leren motorrijden op 50pk waar ik echt ontzettend veel lol mee heb gehad overigens! en dan na 2 jaar gaat het automatisch over naar A, beter!
 
Ik heb ook een A2 al 3 jaar, dus ik mag voor A. Het systeem is wat mij betreft een grote geldklopperij. Iemand van 24 kan gewoon op een zware motor stappen zonder ervaring terwijl iemand die al 2 jaar A2 rijdt veel meer verkeerservaring heeft.
 
Ik heb ook een A2 al 3 jaar, dus ik mag voor A. Het systeem is wat mij betreft een grote geldklopperij. Iemand van 24 kan gewoon op een zware motor stappen zonder ervaring terwijl iemand die al 2 jaar A2 rijdt veel meer verkeerservaring heeft.
Belachelijk ja.. wat rijd je?
 
Yamaha MT-07 en een Suzuki GSXR 600 SRAD voor circuit, geen rijbewijs nodig })
Dan mis je idd niks. Ik mis opzich ook niets, maar als ik es op een ''zwaardere'' wil moet dat toch telkens stiekem.. terwijl ik gewoon netjes mijn rijbewijs al behaald heb. Onzin regeltjes
 
Iemand met A code 80 heeft afgereden op een zware motor. Iemand met een A2 kan in principe afgereden hebben op een CB250. Gevoelsmatig klopt het natuurlijk niet maar in de ogen van de wetgever is een zwaardere motor gevaarlijker en verlangt andere of meer instructie.
Natuurlijk is het van de gekke dat je kan zakken voor je A en dan op de motor terug naar huis. Maar ga dat de wetgever maar vertellen.
 
Iemand met A code 80 heeft afgereden op een zware motor. Iemand met een A2 kan in principe afgereden hebben op een CB250. Gevoelsmatig klopt het natuurlijk niet maar in de ogen van de wetgever is een zwaardere motor gevaarlijker en verlangt andere of meer instructie.
Natuurlijk is het van de gekke dat je kan zakken voor je A en dan op de motor terug naar huis. Maar ga dat de wetgever maar vertellen.
Sinds er code80 ingevoerd werd hebben zowat alle rijscholen de motoren vernieuwd omdat het volgens de wet niet veilig is om bijvoorbeeld op zo'n cb250 de snelweg op te gaan. Sindsdien zie je alleen z650jes of mt-07 motoren... afgeknepen op het gas ook nog eens, dus qua vermogen merk je geen verschil.

Dit kan je niet goed praten.. is gewoon puur geldklopperij

De rijexamens zijn precies hetzelfde en de ''A'' les motoren zijn voor zover ik weet geen super duke's of hayabusa's dat het zoveel verschil zou uitmaken
 
Het is voor de wet hardstikke veilig om met een CB250 de snelweg op te gaan. Sterker, je kunt nog steeds voor A2 afrijden, dan mag je nog steeds maar 35 KW hebben. Je kunt zelfs A1 afrijden, dan mag je met 11kW de snelweg op, dat is lekker veilig.
Het hele getrapte rijbewijs is geldklopperij, maar ik kan het verschil tussen A2 en A-code80 wel begrijpen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan