Zero Motorfietsen

Kort artikel over de SR/F

618FE4A6-21D4-4E22-8456-E6BF76E6ED8C.jpeg



https://www.rideapart.com/articles/348173/2020-zero-sr-f-overview/
 
Onze nationale YouTuber Enzo heeft een dagje Zero SR/F mogen rijden. Bandjes roken, drag race tegen z’n vette jeep enz enz

 
Inhoudelijk is het best een interessante film, maar verkeerd gemaakt door mensen die zichzelf leuk vinden.
Maar ik wil er best een keer mee rijden.
 
Het is hier vast al bekend, maar ik kwam er vandaag achter dat Renses in Alkmaar (langs de A9, vlak bij AZ) sinds half april officieel dealer van Zero schijnt te zijn. Zelfs een leuke reclamewagen langs de A9 gezien (daardoor kwam ik er achter..). Alleen moet je op hun site wel moeite doen om dit te ontdekken en de info is zeer schaars..
 
Het is hier vast al bekend, maar ik kwam er vandaag achter dat Renses in Alkmaar (langs de A9, vlak bij AZ) sinds half april officieel dealer van Zero schijnt te zijn. Zelfs een leuke reclamewagen langs de A9 gezien (daardoor kwam ik er achter..). Alleen moet je op hun site wel moeite doen om dit te ontdekken en de info is zeer schaars..

Als je even doorrijdt naar Amsterdam heb je daar de officiële MotoPort zitten. Die hebben iets van 5 vestigingen door het land (waaronder Amsterdam) die officieel Zero dealer zijn. En zij rijden allemaal motor, direct de kennis in huis ook.
 
De dealer in Amsterdam heet Selling. Die is inderdaad aangesloten bij Motoport. Motoport is een samenwerkingsverband van handelaren, niets meer.
 
Ik vond het wel grappig dat een autodealer ze (erbij) is gaan verkopen.
Het lijkt me een mooie vervanger voor mijn verbrander van vloeibare, brandbare dinosaurus (en ander prehistorisch leven). Alleen de prijs nog..
Kunnen de zero's trouwens een beetje tegen het hele jaar buiten? Met de E- auto's lijkt het ook te kunnen, dus ik zou niet weten waarom niet.
 
Dat is een beetje een teer punt...

De motor is gemaakt in Californië en is duidelijk niet bedoeld voor de Hollandse winter. De elektromotor is gewoon een bloot aluminium extrusiedeel, die vangt samen met de regelaar alle spatwater op van het achterwiel, de dunne aluminium behuizing van de lader hangt in het spatwater van het voorwiel. Dat soort dingen.

Toen ik deze motor net had heb ik alle kapwerk er af gehaald, de motor helemaal ingespoten met tectyl en de bedrading met siliconenolie. Daar heb ik na drie winters doorrijden nog steeds plezier van want de winterbestendigheid valt me nu juist heel erg mee. Als je hem schoonmaakt glimt ie nog steeds.
 
Vandaag een proefrit gemaakt op een Zero SR/F.
Was voor mij de eerste ervaring met een elektrische motorfiets en het was zeker positief. Ik was erg onder de indruk, koppel is natuurlijk geweldig, accelereren doet dat ding als een malle}). Verder gewoon een hele fijne naked, stuurt goed, remt goed, vering is in orde. Rijbeleving is natuurlijk anders maar al met al stapte ik met een grote glimlach af. Zou ik er een kopen? Nu zeker niet. Fiets is, gelet op de prijs, alleen voor zakelijke rijders interessant. En praktisch gezien is het bereik nog wel een dingetje, mijn proefritje van 40km was voldoende om de accu voor meer dan de helft leeg te trekken en ik heb ongeveer 4 km snelweg gereden.

En het is gewoon een hele mooie fiets.:Y
20190525-094706.jpg
 
40km en dan meer dan de helft leeg klinkt alsof je verschrikkelijk te keer bent gegaan, of dat de accu niet vol zat bij vertrek.
 
Dat zegt niet alles... Na belasting heeft een batterij tijd nodig om te herstellen; als ie direct na aankomt 44% aangeeft kan ie een half uurtje later zomaar meer dan 50% aangeven. Hoe harder je gereden hebt, hoe groter dat effect.
 
Kan allemaal wel zijn, maar als die man zegt dat na zijn rit van 40 km de accu half leeg is wordt ik daar niet vrolijk van.

Nu weet ik wel dat je een accu-lading op twee manieren kunt gebruiken: óf je rijdt rustig en lang, óf je trekt flink op en rijdt flink door en (dus) kort. Die twee gaan eigenlijk niet goed samen.
 
By the way, ik dacht bij het bekijken van de foto “wat staat dat kleurendisplay toch onder een rare hoek op de motor”. Bleek bij iets uitvergroten van de afbeelding de reclameposter op het bushokje op de achtergrond te zijn 8)7 .
 
Dat zegt niet alles... Na belasting heeft een batterij tijd nodig om te herstellen; als ie direct na aankomt 44% aangeeft kan ie een half uurtje later zomaar meer dan 50% aangeven. Hoe harder je gereden hebt, hoe groter dat effect.

Dat geloof ik gelijk, dat komt dan neer op 5-10km extra speelruimte, letterlijk 8-) . Maar de realiteit is, dat als je deze sportieve naked gebruikt waar ie goed in is en waar ie ook toe uitnodigt, je route maar beter veel snellaadpalen kan hebben. Een weekendje spelen in de Eifel zit er imho vooralsnog niet in.
 
By the way, ik dacht bij het bekijken van de foto “wat staat dat kleurendisplay toch onder een rare hoek op de motor”. Bleek bij iets uitvergroten van de afbeelding de reclameposter op het bushokje op de achtergrond te zijn 8)7 .

:+
Tsja de fotolocatie was achteraf niet zo handig gekozen, de kleur van de motor komt ook niet goed tot z'n recht zo. Weer hielp ook niet echt mee, regen tijdens de 2e helft van de rit.
 
Kan allemaal wel zijn, maar als die man zegt dat na zijn rit van 40 km de accu half leeg is wordt ik daar niet vrolijk van.

Nu weet ik wel dat je een accu-lading op twee manieren kunt gebruiken: óf je rijdt rustig en lang, óf je trekt flink op en rijdt flink door en (dus) kort. Die twee gaan eigenlijk niet goed samen.
Niet zo dramatisch... Mijn motor heeft vrijwel dezelfde batterij capaciteit en ik vind het in de praktijk best meevallen. En dan kan deze SR/F een heel stuk sneller laden om klaar te zijn voor de volgende rit.

Op zich valt het ook met dat optrekken nog wel mee, dat vraagt natuurlijk wel veel stroom maar het is ook telkens maar heel even.
Anders wordt het als je langdurig veel stroom vraagt zoals bij circuitrijden of hard rijden op de snelweg, dan zakt de range wél veel sneller in elkaar.
 
Zo is de SRF ook wel mooi Racing To The Clouds: The Pikes Peak Zero SR/F

Zelf paar weken terug met een srf kunnen rijden en toch wel onder de indruk. Hetgeen ik niet kon zeggen van de andere zero modellen. Ik snap ook wel dat een SR of DSR veel koppel heeft maar ik merk daar niet zoveel van als ik voor een testrit van mijn GS of street triple afstap en daarop rij. En dat zijn beiden geen supersnelle motoren.

Wat me vooral ontbrak waren het simpele dashboard en app en een 1.3 KWh lader. Snel opladen zit er dan niet in. De optionele laders zijn dan weer dure extra's.

De SRF heeft standaard 3 en in premium 6 KWh en dat kun je nog verhogen met een charge tank. Of meer range met een power tank natuurlijk.

De prijzen van de oude modellen gaan toch wat moeten zakken nog want een full option DSR of SR kost bijna hetzelfde als de SRF.

Sowieso ook op de SRF dure opties. Als ik zelf vergelijk met mijn GS dan heeft die full option evenveel gekost als een srf in standaard uitvoering. Een full option GSA kost evenveel als de SRF premium.

Maar die BMW modellen hebben dan wel elektronische vering van sachs, brembo remmerij en tal van opties die er bij zero n
(nog) niet zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan