Zero Motorfietsen

Laat dat nu net een van de hoofdredenen zijn dat ik wel al voor een EV gekozen heb en niet voor een e-moto. Ik heb bij een e-moto nl. noch de keuze voor een grotere "tank" (bij een EV al wel) noch heb ik de infrastructuur in handen. En die twee gaan, zeker bij een EV, wel degelijk hand in hand voor de praktische inzetbaarheid.

Hoezo bij een e-moto geen keuze voor grotere "tank"? Kijkend naar de Zero DS kun je kiezen uit een 7,2kWh, 14,4kWh of 18,0kWh Accupakket. Deze laatste is met de optie van een Powertank. Respectievelijk zijn de fabrieksopgaven qua range dan 85, 169 en 212 kilometer bij gecombineerd gebruik.

Bij een Energica en zelfs de Harley Livewire is de range weer iets meer ondergeschikt aan de laadsnelheid, omdat die beiden kunnen snelladen bij Fastned. Alsnog weet ik dat @Artemecion op basis van gemiddeld 90 km/h een range heeft van goed 125 kilometer met z'n EsseEsse9. Ga voor het gemak eens uit van een dag touren, dan rij je ook binnendoor, rijd je rustig dus dan verwacht ik hem richting de 150 kilometer. M'n eigen ervaring met een Ego en Eva zijn dat ik goed 140 kilometer kan halen, en ja dan trek je zelfs af en toe nog even maximum vermogen sprintje, want leuk :).
 
.....Vandaag bericht gekregen dat ik een afspraak kan maken voor een proefrit met een Zero SR/F, fietsen komen over een week of 2 binnen....
Ik had me ook aangemeld en inderdaad, ik kreeg een uitnodiging om te komen proefrijden op de SR/F, morgen al. Het is op dit moment de eerste en enige SR/F in dit land.
 
Hoezo bij een e-moto geen keuze voor grotere "tank"? Kijkend naar de Zero DS kun je kiezen uit een 7,2kWh, 14,4kWh of 18,0kWh Accupakket. Deze laatste is met de optie van een Powertank. Respectievelijk zijn de fabrieksopgaven qua range dan 85, 169 en 212 kilometer bij gecombineerd gebruik.

Bij een Energica en zelfs de Harley Livewire is de range weer iets meer ondergeschikt aan de laadsnelheid, omdat die beiden kunnen snelladen bij Fastned. Alsnog weet ik dat @Artemecion op basis van gemiddeld 90 km/h een range heeft van goed 125 kilometer met z'n EsseEsse9. Ga voor het gemak eens uit van een dag touren, dan rij je ook binnendoor, rijd je rustig dus dan verwacht ik hem richting de 150 kilometer. M'n eigen ervaring met een Ego en Eva zijn dat ik goed 140 kilometer kan halen, en ja dan trek je zelfs af en toe nog even maximum vermogen sprintje, want leuk :).
Onze motorbeleving (en dan komen we weer bij het besluit van Artemecion) ligt blijkbaar mijlenver uit elkaar.
200 Km range is voor mijn beleving een "kleine tank". Mijn naked ice doet minstens 250 km (zonder op snelheid te moeten letten).
Bij gemak binnendoor touren met de AV verwacht ik 300-350 Km. En het is bij mijn adventure ICE geen enkele kunst (zonder extern bij te tanken) om dat, indien nodig, uit te breiden naar +500 km.
Om mijn naked in te ruilen tegen een EV zou ik nog kunnen leven met een range van 200 Km (maar ik zou er dan wel drie tot vier keer zoveel voor moeten betalen, maar dat is een ander punt).
Met een optimaal uitgeruste Zero DS zou ik ergens halverwege staan te blinken en op zoek moeten naar een brave ziel (liefst al vroeger dus) met een redelijke stroomvoorziening en een goed aangevulde voorraad koffie om de gesprekken gaande te houden tijdens het bijladen. ;)
Blijkbaar mag je (voor een minderheid) dat hier niet uiten (ook al ben je overtuigd van de voordelen van een EV maar vind je als potentiële klant spijtig genoeg nog niets dat aan je verwachtingen kan voldoen) want dan ben je blijkbaar "niet mee" of "begrijp je het niet".
Maar ik ga het hier ook maar bij laten. Wij gebruiken onze motoren duidelijk op een totaal verschillende manier. En als motorrijder met interesse voor EV is dat blijkbaar (voorlopig) nog not done.
 
Laatst bewerkt:
Je chargeert een beetje.
200km aan een stuk rijden is stomvervelend of dodelijk vermoeiend. Als ik naar Luxemburg rij stop ik altijd bij Nederweert om uitgebreid koffie te drinken. In die tussentijd kan dat ding makkelijk weer geladen worden.
200km over binnenweggetjes is helemaal een vreselijk eind, dan heb je aan het eind geen focus meer. 100-150km intensief sturen is wel een beetje de max.
En je leert plannen met een EV. Het is niet dom doorrijden tot hij leeg is. Je plant gewoon een koffiestop na twee uur rijden. Dan zijn er snellaad punten genoeg, je hoeft geen vier uur bij een vriendelijk boertje aan de 220.
En nee, ik heb alleen verbrandingsmotoren, zelfs geen hybride auto. Maar geestelijk ben ik wel klaar voor een EV woon-werk fiets. Het gemak van thuis laden, niet meer verplicht naar de Shell of een andere milieubarbaar/mensenrechtenonderdrukker/slavenhandelaar/salafist te hoeven om elke week 30 euro vloeibare viezigheid te kopen. Daarnaast het vrijwel ontbrekende onderhoud. Geen kleppen, geen olie en filters meer.
Ik wacht nog even tot het tweedehands aanbod groter is/ betaalbaarder. En liefst ook tot er een beetje fietsen komen met profiel. Iet wat lomper als een CB250. Maar voor mijn solo is de actieradius geen issue.
 
Je chargeert een beetje.
200km aan een stuk rijden is stomvervelend of dodelijk vermoeiend. Als ik naar Luxemburg rij stop ik altijd bij Nederweert om uitgebreid koffie te drinken. In die tussentijd kan dat ding makkelijk weer geladen worden.
200km over binnenweggetjes is helemaal een vreselijk eind, dan heb je aan het eind geen focus meer. 100-150km intensief sturen is wel een beetje de max.
En je leert plannen met een EV. Het is niet dom doorrijden tot hij leeg is. Je plant gewoon een koffiestop na twee uur rijden. Dan zijn er snellaad punten genoeg, je hoeft geen vier uur bij een vriendelijk boertje aan de 220.
En nee, ik heb alleen verbrandingsmotoren, zelfs geen hybride auto. Maar geestelijk ben ik wel klaar voor een EV woon-werk fiets. Het gemak van thuis laden, niet meer verplicht naar de Shell of een andere milieubarbaar/mensenrechtenonderdrukker/slavenhandelaar/salafist te hoeven om elke week 30 euro vloeibare viezigheid te kopen. Daarnaast het vrijwel ontbrekende onderhoud. Geen kleppen, geen olie en filters meer.
Ik wacht nog even tot het tweedehands aanbod groter is/ betaalbaarder. En liefst ook tot er een beetje fietsen komen met profiel. Iet wat lomper als een CB250. Maar voor mijn solo is de actieradius geen issue.
Nou, ik heb mijn laatste tocht van een week door de Sierra Nevada toch overleeft hoor. En daar lag het daggemiddelde dubbel zo hoog.
Zoals ik reeds zei: de ene rijder is de andere niet en de ene zoekt niet wat de andere zoekt. Zelf zoek ik geen ritjes op van twee uur van het ene laadpunt naar het andere. Ben al blij als ik één keer per dag een goed benzinestation tegenkom.
ps. de "binnen"wegen waren zonder uitzondering van dit type:
Triumph Tiger 1200 Explorer
dd 31/03/2019.
Niets vreselijks aan en al zeker niet stomvervelend :W
Een koffieshop om de 2 uur ben ik er niet tegengekomen. Hoogstens één per dag. Laat staan een geschikt laadpunt. Als er niets is is er ook niets te plannen.
Er was zelfs geen geschikt laadpunt in de nabijheid van het hotel. Realiteit en verwachtingen zijn soms 2 verschillende zaken.
En het betreft dan nog uitermate beschaafd gebied binnen de EU.
Zoals eerder gesteld sta ik "geestelijk" minstens even ver voor een EV. Dat is zelfs al realiteit. Maar ik kom er dan ook de BeNeLux bijna niet mee buiten. En thuisladen is inderdaad een pluspunt. Maar daar ben ik met een motor niets mee op duizenden km van huis. Voor WW-verkeer heb ik zelfs (en de gemiddelde forens ook niet) geen e-motorfiets van rond de 20.000 € nodig. Iedere (relatief) goedkopere e-scooter kan net hetzelfde. En dat die e-motorfiets zo geweldig optrekt is juist. Maar daar heb je op het gemiddelde WW-traject nog veel minder aan.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag heb ik een kort ritje gemaakt met de spiksplinternieuwe Zero SR/F.

Verwacht geen uitgebreid rijverslag, dat is niet aan mij besteed en daarvoor was de rit ook veel te kort.
Wat ik wel kan doen is een indruk geven van deze nieuwe motor, naar ik verwacht (en dat werd ook bevestigd) de eerste van een nieuwe modelserie waar momenteel volop aan gewerkt wordt.

C4ABADFA-EAE8-4F44-A5B0-39661944EFFF.jpeg


Eerste indruk; de motor oogt volwassener, forser.
Alles ziet er goed afgewerkt uit, er staat wel echt iets...

5440D320-858A-4681-9AF3-63383063E8E4.jpeg



Bediening is eenvoudig, net als wat ik gewend ben met de Zero S. Sleutel in het contact, dat zit nu niet meer aan het stuur maar net er achter. Zet hem op contact, wacht een tel tot het rijdsymbooltje verschijnt en je kunt op weg.

Wat mij het meest opviel is de zitpositie. Je zit laag, de voetsteunen staan hoog en het stuur zit ver weg.
Kwestie van wennen en het is net wat je gewend bent maar ik zou het zadel hoger willen hebben. Ik weet niet of het verstelbaar is, dan kan een bekleder het wel regelen.

Grootste verschil met de S zijn de remmen, waar alle Zero’s tot nu toe het moesten doen met een enkele schijf heeft deze SR/F twee schijven voor, met elk een vierzuiger remklauw met radiale montage op de dikke USD voorvork.
 
Laatst bewerkt:
Je chargeert een beetje.
200km aan een stuk rijden is stomvervelend of dodelijk vermoeiend. Als ik naar Luxemburg rij stop ik altijd bij Nederweert om uitgebreid koffie te drinken. In die tussentijd kan dat ding makkelijk weer geladen worden.
200km over binnenweggetjes is helemaal een vreselijk eind, dan heb je aan het eind geen focus meer. 100-150km intensief sturen is wel een beetje de max.

Dat is ook maar wat je gewend bent. Ik heb regelmatig stukken van 800km gereden. Elke 2 uur even 10 minuten stoppen en weer verder. Op de motor word ik veel minder snel moe dan in een auto. Als ik binnendoor rij is een plezierritje iets van 4-500km. En dan ben ik blij dat ik een actieradius van 500km heb met mijn GSA want onderweg voor een plezierritje kom ik zelden benzinestations tegen, laat staan laadpunten.

En je leert plannen met een EV. Het is niet dom doorrijden tot hij leeg is. Je plant gewoon een koffiestop na twee uur rijden. Dan zijn er snellaad punten genoeg, je hoeft geen vier uur bij een vriendelijk boertje aan de 220.

Dan moet die koffiestop dus wel op een plaats zijn waar een laadpunt is. Persoonlijk stop ik liever ergens langs een leuk weggetje met koffie uit de thermosfles of een leuk café in de middel of nowhere. Op dat soort plekken zijn echt geen laadpunten (ja, sommige cafés langs fietsroutes hebben laadpunten voor elektrische fietsen maar daar heb je met de motor niets aan).

En thuis opladen gaat bij mij niet lukken. Particuliere parkeergarage waar geen gedeelde laadpalen kunnen worden geplaatst, laadpalen op de eigen parkeerplaatst is technisch niet mogelijk. En van de gemeente mogen we geen gebruik maken van de laadpalen op straat omdat we geen parkeervergunning daarvoor krijgen, want we hebben immers een eigen parkeervoorziening.

In de praktijk zitten er nog zo ontzettend veel haken en ogen aan het opschalen van elektrisch rijden waar het vooral de overheid is die dwars ligt.
 
En niet alleen uiterlijk, de SR/F heeft ABS en Cornering ABS. Dat heb ik niet geprobeerd, je schijnt hangend in de bocht op nat wegdek de rem vol in te kunnen knijpen zonder ongelukken.

Het woord dat ik zocht is “vertrouwen”. Het remt goed, heel goed en de motor geeft daarbij enorm veel vertrouwen.


981937CE-550D-4AA1-AC03-39622DF70CE6.jpeg



De motor is groter, krachtiger. De koelribben zitten nu ook in rijrichting. T.o.v. de S is het vermogen verdubbeld.
De S is rap weg, deze is nog een heel stuk sneller.

De S rijdt goed vind ik maar deze voelt verfijnder, alles gaat toch net even wat fijner. Naast ABS om blokkeren bij remmen te voorkomen zit er ook traction control op om doorslippen bij wegrijden te voorkomen. Met dit koppel heel welkom lijkt me.

De constructie van het achtervorklager is apart, ze hebben het geheel samengebouwd en met aparte brackets aan het frame bevestigd. De achterbrug scharniert weer op dezelfde aslijn als de motoras, dat is vanwege de riem.
Het rempedaal zit voor mijn gevoel verkeerd om maar het functioneert wel gewoon goed.

De ster op het ronde bevestigingsbracket is een grapje van de ontwerper, het is de vorm van de dwarsdoorsnede van de rotor van de motor.



4CDDFF98-0A45-456D-84E1-C3A734E7F895.jpeg



De velg is een apart gietstuk, er is niet echt meer sprake van een riemschijf maar de ring zit gemonteerd op forse uithouders aan de velg. De riem is breder en grover.

De achterband hoort echt bij een powerbike.


De motor heeft een meebewegend stuk spatbord ala BMW GS. Dat schijnt te voorkomen dat je de rug nat krijgt van opspattend water.
 
Laatst bewerkt:
297DFB2E-5300-48EB-8A4D-04858776082E.jpeg


Het dashboard ziet er eenvoudig uit maar heeft veel meer mogelijkheden dan ik kan navertellen.
Wat opvalt is dat het nu een volledig matrix kleurenscherm is, er zijn heel veel rijdmodi die je al rijdende kunt kiezen.

De bediening is veranderd, zo zit de mode knop nu aan de andere stuurhelft en er is meer veranderd.

0965909D-5EF6-480F-A7A6-CCF120113220.jpeg


Zat voorheen de lader onder de batterij, nu zit daar de regelaar. Die kan maar liefst 900 Ampère aan. Dat krijg je bij zo’n lage batterijspanning...
De koeling krijgt ie door lucht via deze twee scoops, helemaal onderaan, direct achter het voorwiel. Daar gaat vast niet alleen lucht naar binnen maar ook een hoop straatvuil en wellicht zout...
 
Laatst bewerkt:
E92DF2E4-0E9E-454F-9B32-030B35F59BFB.jpeg



De positie van de laadpoort, laden gaat een stuk sneller, sowieso 3000 Watt, en de duurdere versie kan 6000 Watt aan.

Hier staat ie gewoon aan een normaal 230 V Schuco stopcontact.

Onder het grote deksel zit een bergruimte, net als bij de Honda NC serie, maar of er een helm in past... Ik denk het niet.
Voor het openen is er een apart slot links.


F2BB927D-D732-4E09-9E59-658C26E907FC.jpeg


De positie van de lader. Direct boven de batterij. Dat is een grote verbetering t.o.v. de vorige serie, daar hangt de lader vlak bij de grond, in het spatwater van het voorwiel.
Ik zag een paar koelfannetjes bij de lader, achter dit rooster.
 
Laatst bewerkt:
A497485E-B140-4A7D-B24E-8D9C2B4E2282.jpeg


De koplamp met LED units.

De motor is van grond af aan nieuw ontworpen, er zijn maar drie onderdelen hetzelfde als bij de DSR serie; de spiegels, de voetsteunen en de richtingaanwijzers. Het zou dus zomaar kunnen dat daar nog gloeilampen in zitten...


52F92A1E-E972-42C6-B209-755B151B0692.jpeg



Ook de batterij is helemaal nieuw ontworpen, naar mijn indruk toch echt wel compacter dan bij de Energica, sowieso een stuk lichter.
Mijn S zit standaard op 193 kg, deze weegt 220. Maar het is ook veel meer motor en dan valt het eigenlijk nog wel mee.

Waar het vorige frame vrij eenvoudig is gemaakt uit geëxtrudeerd aluminium buis hebben ze hier een veel complexer stalen trellis frame voor ontworpen.

Ik heb maar een half uurtje gereden, de motor voelt goed, verfijnd. De gasreactie is nog beter, de vering is een stuk beter, remmen is de hele wereld beter.
Ik vind het een heel interessante motor, gezien de prijs van de duurdere versies van de DSR serie vind ik deze niet exorbitant. Het lijkt mij de betere keus maar wacht nog even, voorlopig rijdt mijn S prima en als deze straks gebruikt te krijgen is wil ik hem best hebben.
 
Laatst bewerkt:
Mooie volwassen fiets die SR/F. :Y
Prijs is me nog veel te hoog, m'n 790Duke levert zo'n beetje dezelfde prestaties voor de helft van de pecunia. Maar dat is een kwestie van tijd hoop ik, heb alleen geen zin om wat dat betreft beta tester te zijn. Maar ga hem zeker proberen.
 
Hij kost vanaf 20.890,-

Staat hier: https://www.zeromotorcycles.com/nl/zero-srf
Er was iemand bij van de Nederlandse importeur van Zero en daar heb ik uitgebreid mee gesproken, was wel leerzaam. Zo hoor je nog eens wat.

Zero vat zijn visie samen met het ene woord “Effortless”.
Alles moet gemakkelijk gaan, eenvoudig en zonder gedoe.
Dat geldt voor het rijden (en daar zijn ze zeker in geslaagd), dat geldt ook voor het laden en het onderhoud. Onderhoud moet eenvoudig zijn want er zit niet veel aan dat aandacht behoeft; met banden, remmen en aandrijfriem ben je een heel eind.
Alles is zo bedacht dat het eenvoudig is en weinig moeite kost.

Zero heeft behalve remvloeistof en olie in vorkpoten en schokdempers (wat elke moderne motor heeft) geen vloeistoffen aan boord. Geen transmissieolie, geen carterolie, geen cardanolie, geen koelvloeistof. Koeling gebeurt alleen door lucht, soms geforceerd.
Dat scheelt in complexiteit, het scheelt ook in gewicht.

De batterij heeft een relatief lage spanning, rond de 90-100 volt. Dat is weinig voor het vermogen dat er gevraagd wordt. Het betekent dat er grote stromen lopen en dat geeft grotere verliezen dan wanneer de spanning hoger is.
Toch heeft Zero een goede reden voor deze keuze.
Hoe hoger de werkspanning, hoe meer eisen er gesteld worden aan isolatie, aan gereedschap en aan de monteurs. Men heeft hier doelbewust voor gekozen om te zorgen dat er geen speciaal duur gereedschap nodig is en er geen speciale veiligheidsmaatregelen getroffen hoeven worden, dat betekent dat reparaties goedkoper zijn en er geen speciaal gekwalificeerd personeel voor nodig is.
 
Als ik zie wat een DS tegenwoordig kost lijkt de prijs mij ongeloofwaardig. Anders moeten de tammere Zero's rap in prijs gaan zakken. Van mij mogen ze ook wel een Duitse of Italiaanse ontwerper inschakelen. De techniek zal wel goed zijn maar het plastic ziet er goedkoop en rommelig uit.
 
Laat ik het zo formuleren: Ik moet er nog aan wennen. Vooral dat stuk spatbord achter het wiel is geen gezicht, maar dat is nog wel op te lossen.
En zit op de 2e foto de deksel van de 'tank' wel goed dicht?
 
Als je de verlichting en kenteken op de normale plaats hangt ziet het er al beter uit. Dan hoeft die Possum scraper niet aan zo'n achterlijk zware constructie te hangen.
 
En thuis opladen gaat bij mij niet lukken. Particuliere parkeergarage waar geen gedeelde laadpalen kunnen worden geplaatst, laadpalen op de eigen parkeerplaatst is technisch niet mogelijk. En van de gemeente mogen we geen gebruik maken van de laadpalen op straat omdat we geen parkeervergunning daarvoor krijgen, want we hebben immers een eigen parkeervoorziening.
In de praktijk zitten er nog zo ontzettend veel haken en ogen aan het opschalen van elektrisch rijden waar het vooral de overheid is die dwars ligt.
Ik heb het extra voordeel thuis een eigen laadstation (balanced loaden - mono 32A) te hebben staan onder de carport en in B. zijn de openbare laadpunten (waar ze zijn want minder uitgebreid netwerk dan in NL) een voordeel tov reguliere parkeerplaatsen (als je laadt mag je er staan en bij gebrek aan veel EV vind je wel altijd een vrij openbaar laadpunt/parkeerplek in tegenstelling tot gewone parkeerplaatsen. Vooral in steden is dat een voordeel voor de EV).
Vandaar dat voor ons de BEV-auto wel al een realistische optie was. Maar zelfs met een eigen laadpunt (in ik begrijp dat we ongeveer dezelfde eisen stellen aan onze motorbeleving) helpt je dat niets vooruit op een e-motor. Ik zou hem dan inderdaad thuis kunnen volladen en me (zonder gebruik te maken van openbare laadpunten) verplaatsen in een circel van hoogstens 100 km. Of me over 200 km verwijderen van de thuisplek. Dan ben ik net over de grens. Dan moet de rit eigenlijk nog beginnen en moet ik al een laadpunt vinden. Die vanaf daar steeds zelfdzamer en/of onbereikbaar worden. Praktisch niet haalbaar dus. ;(
Met andere verwachtingen wellicht een ander resultaat. Maar dan zit de prijs weer in de weg (wat voor mij geen punt is).
Voor WW-verkeer kijkt men nogal eens naar de prijs. Voor avontuurlijke ritten kijkt men meestal niet zo op een euro maar wel naar actieradius en comfort. Ik heb nog geen één e-motor gevonden die één van de twee kan bieden, laat staan de combinatie.
Niet dat ik dal "lollig" vind. Eerder spijtig. Dus nog (even?) geduld oefenen voor de switch naar een e-motor.
 
Laatst bewerkt:
Mocht het zo zijn dat mijn Empulse R niet meer te redden is hoop ik met het verkoop van de losse onderdelen genoeg bij elkaar te kunnen schrapen om een SR/F te kunnen veroorloven.
Want dat is pas de eerste E-motor die een stap vooruit is tov de Empulse R.
 
Terug
Bovenaan Onderaan