Zero Motorfietsen

Dat lijkt me wel heel erg zonde...

Maar is ie om in zo’n klasse te vallen ook echt zo ver begrensd ? Op het kentekenbewijs van de Vectrix stond bij vermogen : 4 kW, maar dat ding trok op als een malle. Dat was echt geen 4 kW...
 
14,9?
Ik denk het niet, maar kan mis zijn.
Het wordt in BE er wel mee gelijkgesteld voor het rijbewijs, maar als ik het koppel zie...
De topsnelheid is idd wel beperkt, maar er zijn weinig benzine 15PK motoren die tot 120 km/u geraken.

Eigenlijk onverantwoord dat ze mensen met een koekblik rijbewijs hier mee laten rijden.
 
Impressie van de SR/F

https://insideevs.com/zero-prototype-sr-f-london/

FCA73D21-7197-4F56-8E4D-160393ABF16B.jpeg
 
Ja , dat snap ik wel.

Maar 0-100 in 5, seconden, koppel > 100.
Dat komt niet overeen met een 14,9 benzine PK.
 
Dat ligt meer aan het gebrekkige koppel dat een benzinemotor levert.

Ik denk zelfs dat het aan de koppeling ligt. Waar een brandstofmotor eerst het toerental moet draaien waar het max. koppel ligt om dit koppel te kunnen ontwikkelen kan het veld van een electromotor gewoon op het gevraagde toerental draaien terwijl de rotor daar nog achteraan moet.
Vind ik ook het mooie van bijvoorbeeld Zero, geen versnellingsbak, geen koppeling, gewoon de motor en het wiel verbonden via een getande riem, korter en simpeler kan bijna niet (nou ja, een naafmotor, maar dan heb je wel een zwaar wiel).
 
Krijg je op een elektrische motor eigenlijk ook subsidie? Bij de auto heeft de regering zich behoorlijk vergist en dat gaan veel meer kosten dan was begroot.
 
In Vlaanderen wel. En ook nog belastingaftrek op Belgisch niveau. Om het simpel te houden.

Dat was een trigger om nu al eens rond te kijken. Ooit komt het er van, maar het blijft duur in aanschaf. Vooral omwille van de range.
Ja weer die range.
De goedkoopste versies vallen in budget, maar dan heb ik 2 dagen nodig om in de Ardennen te geraken.
Als budget geen issue was, ging ik morgen proefrijden.
 
Krijg je op een elektrische motor eigenlijk ook subsidie? Bij de auto heeft de regering zich behoorlijk vergist en dat gaan veel meer kosten dan was begroot.

In Nederland wel. Op een accu aangedreven voertuig (niet zijnde een fiets, bromfiets, snorfiets, quad, gehandicaptenvoertuig, brandstofcelaangedreven voertuig(heeft eigen regeling), bestelauto (eigen regeling), vrachtwagen, bus, tram, metro, vorkheftruck of andere niet voor transport over de openbare weg bestemde mobiele machines, en voldoet aan de eis van een kenteken met een CO2-uitstoot van 0gr/km of actieradius van tenminste 50 kilometer op een volle accu.

Is 27% MIA in NL over max. 40.000 euro investering.
 
Dag allen,

Heb een oplaadvraagje waar ik al een tijdje mee worstel, hoop dat jullie kunnen helpen.
Ik heb een Zero S, 2018 met charge tank. Gebruik de motor elke dag voor woon-werk en bevalt meer dan prima.

Af en toe bij zakelijk bezoek hang ik aan de laadpalen. Destijds opgezocht hoe dit werkt met de 1-fase lader van de Zero. Dus 3-fase 11kW palen geven 3.7kW prik en 3-fase palen van 22 kW geven 7,3 kW prik.
De charge tank heeft een max laadcapaciteit van 6kW. Toen ik de motor in maart 2018 ontving heb ik deze 6kW capaciteit meerdere malen benut. De laatste tijd zie ik óók op 22kW palen dat ik maar een dikke 2kW trek ipv de haalbare 6kW (zie bijgevoegde screenshot van app).
Weten jullie waarom ik maar 2kW trek?

Oplaadse!
Thomas
 

Bijlagen

  • IMG_7621.PNG
    IMG_7621.PNG
    36,1 KB · Weergaven: 12
Sorry, geen ervaring met laadpalen.

....Ik denk zelfs dat het aan de koppeling ligt. Waar een brandstofmotor eerst het toerental moet draaien waar het max. koppel ligt om dit koppel te kunnen ontwikkelen kan het veld van een electromotor gewoon op het gevraagde toerental draaien terwijl de rotor daar nog achteraan moet.....

Ik vraag me af of dat wel zo werkt ....

De elektromotor van Zero is uitgerust met een hall sensor, ik stel me voor dat die feedback geeft aan de regelaar over de positie van de rotor zodat de regelaar zich aanpast aan het werkelijke motortoerental zodat er helemaal geen slip plaatsvindt.
 
De elektromotor van Zero is uitgerust met een hall sensor, ik stel me voor dat die feedback geeft aan de regelaar over de positie van de rotor zodat de regelaar zich aanpast aan het werkelijke motortoerental zodat er helemaal geen slip plaatsvindt.

Klopt, maar dan wordt de uitleg nogal ingewikkeld, synchroon en a-synchroon motoren, enz. Waar het mij om gaat is dat een brandstofmotor zijn max. koppel of vermogen bij bijvoorbeeld 4000 toeren heeft, maar als je op gaat trekken staat het achterwiel stil, dus dan moet er ergens tussen de krukas en het achterwiel iets zitten wat slipt, om het verschil in toeren mogelijk te maken. Bij een electromotor heb je dat dus niet, bij bijvoorbeeld een (sleep)boot ook niet, die kan gewoon zijn max vermogen leveren terwijl het voertuig zelf nog stil ligt. Dus, verschillende voorbeelden van hetzelfde principe.
 
Dan snap ik in ieder geval jouw denkwijze. Het ligt dus niet aan de koppeling. Dat is slechts een hulpmiddel om het gebrekkige vermogen van een brandstofmotor te doseren.
Dat kan je natuurlijk wel regelen, electronisch.
Je laat de brandstofmotor op maximaal vermogen draaien en laat de koppeling maximaal aangrijpen. Als het toerental 500 toeren zakt, het achterwiel gaat slippen of het voorwiel komt los dan pas je de druk op de koppeling aan. Of, als het toerental 500 toeren stijgt neem je wat gas terug.
Normaal doe je dit met de hand maar met launch control kan het ook automagisch.
Verlies je nog steeds glansrijk van een E-motor. Je doseert de +/- 100Nm ideaal maar je komt nog steeds Nm-ers te kort.
 
Een versnellingsbak dient om de onvolkomenheden van de brandstofmotor te camoufleren, de koppeling dient om de onvolkomenheden van de versnellingsbak te camoufleren.
Onbegrijpelijk dat sommigen er aan verknocht zijn...

Wat je zou willen is een motor die vanaf 0 Rpm al koppel levert, dan hoef je niets overbruggen onder de laagste overbrenging, of een traploze overbrenging die echt vanaf stilstand werkt. Dan kun je met vol vermogen wegrijden.

CVT’s zoals in scooters en sommige auto’s zijn wel traploos maar in een beperkt gebied, ze hebben nog steeds een koppeling nodig voor het wegrijden. En die koppeling zou ik ook het liefst zonder doen...

Het kán wel zonder koppeling, een dieseltrein heeft daarvoor een elektrische overbrenging. Moderne landbouwtractoren kunnen het ook, die hebben een hydraulisch-mechanische vario. Daarmee kun je vanaf stilstand meteen alle vermogen benutten zonder dat er iets slipt. De topsnelheid van zo’n tractor bedraagt in de laagste stand van de vario slechts 60 meter ( ! ) per uur. Een meter per minuut, vol gas.

In het volgende filmpje kun je dat mooi zien, de motor van de 936 draait steeds met hoog toerental, dus vol vermogen en de wielen draaien eerst langzaam, dan sneller en weer langzamer, tot bijna stilstand zonder dat er een versnellingsbak of koppeling aan te pas komt. Schijnbaar moeiteloos rijdt ie naar een full pull.

 
Laatst bewerkt:
In Vlaanderen wel. En ook nog belastingaftrek op Belgisch niveau. Om het simpel te houden.
Ja, 100% aftrekbaarheid als je de motor enkel voor woon werk gebruikt. Dan rijd je dus gewoon gratis. Dat is dan ook een van de oorzaken dat elektrisch motorrijden hier nog niet bepaald op gang komt. Je woon werk ritjes zijn gratis. Maar je moet het eerst wel zélf betalen alvorens het terug te krijgen. Dus Belgische woon werk rijders kopen liever een "gewone" motor, en tanken dan wel benzine, so easy.
(niet te vergeten, als je je motor hier ingeeft voor belastingaftrek ben je wel een mikpunt voor controle, maar dat vind ik ook normaal).
Leuk detail, voor mijn deel van de belastingaftrek moet ik van de benzine aankoop geen bewijs leveren, de km's voor woon werk gedeeld door honderd, maal een gemiddeld verbruik van 6L/100km, maal de gemiddelde brandstofprijs in dat jaar. Ik rijd meestal rond de 4,25L/100km, en tank goedkoper. Maar er wordt voor de aftrek wel gerekend aan 6L en de gemiddelde prijs.
Dat was een trigger om nu al eens rond te kijken. Ooit komt het er van, maar het blijft duur in aanschaf. Vooral omwille van de range.
Ja weer die range.
De goedkoopste versies vallen in budget, maar dan heb ik 2 dagen nodig om in de Ardennen te geraken.
Als budget geen issue was, ging ik morgen proefrijden.
Ook ik heb nog steeds de wens om elektrisch te rijden, en nogmaals, eens het "kostenplaatje" voor mij klopt, ga ik ervoor. En zolang de actieradius niet (veel) beter wordt dan wat het nu is, zou ik er een lichte benzinemotor naast behouden voor in mijn vrije tijd. Eens we over een actieradius van 300km in normale omstandigheden spreken (hoeft geen 500+ te zijn zoals bij mijn huidige motor :P ), en een 100% laden in 30 minuten, voor een betaalbare prijs, mag de benzine motor helemaal weg.

De voordelen die @Hybride noemt zijn voor mij geen doorslaggevende reden om reeds nu al veel meer te betalen dan nodig is. Ook beschouw ik een koppeling en versnellingen niet als een noodzaak om onvolkomendheden van de benzinemotor op te vangen, maar als een techniek die nodig is om met een benzinemotor te kunnen rijden.
dat een elektrische motorfiets een "automaat" is juich ik alleen maar toe, dat het stil rijdt nog eens te meer, dat zijn voor mij eerder pluspunten dan minpunten. En nog een leuk puntje aan de Zero is, ze hebben riemaandrijving, zo ben je meteen ook verlost van al die kliederzooi die veroorzaakt wordt door de ketting altijd te moeten smeren.


Ik heb op dit moment nog lang geen budget voor een elektrische motorfiets, maar ik ga eens opzoeken waar je in B een Zero verdeler vindt, want voor een proefritje heb je idd geen budget nodig :]
Ja, ik wil zeker wel eens een proefritje doen!
 
@ @ggfh666 , van waar in B ben je ergens?
Een beetje gegoogel naar verdelers brengt mij ergens in Antwerpen. Voor mij niet bij de deur. Maar toch ga ik er eens werk van maken proef te rijden.
Volgende week erg druk, dus het zal voor daarna zijn.
Maar liefst zou ik de motor dan 7 dagen testen, om er ook mijn dagelijkse ritten mee aan te voelen.
Daarvoor zou ik zelfs bereid zijn een (keine) betaling voor te doen, als in "huren".
Gewoon efkes een toerke door en rond Antwerpen noem ik geen proefrit.
Maar na de komende drukke periode ga ik er eens informeren :Y

... to be continued ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Regio Antwerpen. Maar ik be niet van plan in centrum Antwerpen (waar de dealer zit) een testrit te doen met een voertuig waar ik totaal geen voeling mee heb.
Ik zal wel naar Aalst of zo gaan.
De belastingaftrek waar ik op doelde is niet de woon/werk post, maar je kan 15% met een max van n€ inbrengen in je personenbelasting.
 
Elektrische voertuigen in Duitsland stoten meer CO2 uit dan dieselmotoren - Climategate

Kwam ik tegen op het HT forum en of het allemaal waar is vraag ik mij af, maar erg vrolijk word ik er niet van.

Edit: het artikel nog een keer gelezen en wat ik mis is de berekening van hoeveel energie plus uitstoot het kost om van ruwe olie diesel te maken en hoeveel uitstoot het vervoer van die ruwe olie geeft, want het komt niet vanzelf bij de pomp.
 
Laatst bewerkt:
Elektrische voertuigen in Duitsland stoten meer CO2 uit dan dieselmotoren - Climategate

Kwam ik tegen op het HT forum en of het allemaal waar is vraag ik mij af, maar erg vrolijk word ik er niet van.

Edit: het artikel nog een keer gelezen en wat ik mis is de berekening van hoeveel energie plus uitstoot het kost om van ruwe olie diesel te maken en hoeveel uitstoot het vervoer van die ruwe olie geeft, want het komt niet vanzelf bij de pomp.
Als ze dat gaan doen komt het van te voren gestelde antwoord in gevaar. Het mooie van statistiek en onderzoeken:
Je bepaald je uitkomst, en dan reken en vergelijk je je net zo lang tot het klopt.
 
Elektrische voertuigen in Duitsland stoten meer CO2 uit dan dieselmotoren - Climategate

Kwam ik tegen op het HT forum en of het allemaal waar is vraag ik mij af, maar erg vrolijk word ik er niet van.

Edit: het artikel nog een keer gelezen en wat ik mis is de berekening van hoeveel energie plus uitstoot het kost om van ruwe olie diesel te maken en hoeveel uitstoot het vervoer van die ruwe olie geeft, want het komt niet vanzelf bij de pomp.

Heb je weer zo’n artikeltje gevonden ? Inmiddels zou je ze toch moeten herkennen, als in de eerste zin het woord “klimaathysterie” voorkomt zou je toch door moeten hebben wat de intentie van de schrijver is... Hij doet niet eens moeite om onbevooroordeeld over te komen.

Ik heb maar een klein stukje gelezen en daarin stikte het al van de verkeerde aannames, eenzijdige kijk op de zaak en dingen die ze gemakshalve maar weglaten.

Wat mij zorgen baart is dat jij hier maar mee blijft komen, dat je dit nog steeds niet doorziet. En natuurlijk kan ik wel weer met argumenten gaan komen om dit allemaal te weerleggen maar dat is allemaal onlangs nog gebeurd in dat topic van BikerBertus.
Toen waren zelfs de grootste schreeuwers stil...

In plaats daarvan kies ik voor een andere benadering.

Jij weet het e.e.a. van oude Engelse motoren, dan weet je ook wat er gebeurd is met de Engelse motoren fabrikanten in de jaren ‘60 en 70 van de vorige eeuw.
De Engelsen dachten (nog steeds) dat ze het centrum van de wereld waren, dat niemand kon wat zij konden. Ze lachten om de Japanse motoren... Nou, dat hebben ze geweten. Daarna lachten we met z’n allen om Korea, nou, niet lang meer.
Je weet het e.e.a. van oude auto’s; dan weet je ook wat er gebeurd is in Detroit en in Turijn.

Weinigen beseffen het maar wat daar gebeurd is gaat ook met ons gebeuren, zeker als wij op de oude voet blijven doorgaan; wij denken om duistere redenen nog steeds dat alles om ons draait, dat wij het middelpunt van de beschaving vormen. Als wij (ja, wij, de industrie en de consumenten) niet oppassen worden we binnen afzienbare tijd compleet overlopen door Chinese produkten en kan onze eigen industrie wel inpakken.
In de winkels komt al verschrikkelijk veel uit China, straks komen onze auto’s ook uit China en China is koploper op gebied van elektrische auto’s.

Westerse fabrikanten zijn lange tijd laks geweest, sommigen laconiek, “oh, dat waait wel weer over”. En daar zijn ook grote Japanse concerns bij...
Allemaal zijn ze traag behalve een enkele nieuwkomer. Sommigen hier denken nog dat ze het kunnen redden met zuigermotoren terwijl de wet bepaalt dat die over 10 jaar niet eens meer mogen worden verkocht.
Anderen hebben het door, die gaan nu ineens inzien dat ze snel actie moeten nemen omdat ze anders te laat zijn. Anders dan ze denken kun je niet “eventjes” overstappen op elektrisch.... dat heeft Porsche al gemerkt en Audi en de rest komt nog.

Ik denk dat wie nu nog niet bezig is met elektrisch straks alleen nog in de achterhoede opereert, of het loodje legt. Er gaat een hoop veranderen de komende tijd. We gaan zien wie er hier visie heeft....
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het hele artikel een paar keer gelezen en idd is het onvolledig. Maar hij heeft wel een punt, de EV is veel minder schoon dan over het algemeen wordt gedacht en zeker door de politiek.

Ik denk dat je over een paar decennia geen enkele EV meer zult zien anders dan in het museum. De toekomst is aan echt schone voertuigen en als de oliemaatschappijen nu eens de pas wordt afgesneden en de politiek wordt wakker, dan komen we verder.

We moeten af van die honderden kilo's accu, dus het meest voor de hand liggende lijkt mij zonne energie omzetten in waterstof en voertuigen met een brandstofcel, rijd je in feite elektrisch, maar wel helemaal schoon en geen CO2.
 
Terug
Bovenaan Onderaan