Ivob2
Die hard MF'er
Wat betreft die auto moet ik je toch tegenspreken. Deze week is onze EV geleverd. En het is het enige blik op vier wielen in huis.Ik ben het er mee eens dat, louter en alleen een elektrische motor hebben, nog niet voor dit moment is. Maar dat zal er ook nooit komen, net zoals bij auto's.
Een winteractieradius van 350 km en een zomerrange van 480-550 Km. Meer moet dat voor ons niet zijn. Kunnen we alles mee doen. Dus geen reden om er nog een "plof"motor op vier wielen extra op na te houden. De vakantie km's zullen we dan wel op de tweewielige plofmotor doen.
Voor een e-motor vinden we de all round oplossing nog niet. Zoals ik reeds zei, uitsluitend voor WW verkeer ruim voldoende. Als hobby komt ie wel meer tekort dan alleen een te beperkte range. En ik ga echt niet in de winter of tijdens maartse stortbuien op een naked e-motor kruipen voor WW-verkeer als er een volledig uitgeruste tourmotor met alles erop en eraan naast staat. Ik heb nu ook twee motoren. Een full option uitgeruste all weather allroader en een naked. De nieuwprijs van de twee samen is de nieuwprijs van de nieuwste Zero (met al zijn beperkingen). Ik zou dan nog eerder kiezen voor een allroader of tourmachine voor het WW-verkeer en een e-bike erbij voor de hobbyritten. Maar dan heb je een aankoopprijs (voor de 2) die al op het niveau staat van een full option EV en een hobby motor waar je niet eens een fatsoenlijke daguitstap mee kan maken.
Kan er ook niet aan doen dat ze, wat betreft e-motoren, de fabrikanten zich blind staren op naked bikes met zeer sportieve prestaties die leuk zijn om het terrasjespubliek wat te amuseren maar waar ik voor de rest in de praktijk niets veel mee kan.
@Hybride:
Ik betwist overigens ook niet de souplesse van een e-motor. In een EV is dat ook een voordeel + combinatie met L2 (wat op een e-motor niet kan) geeft een geweldige ervaring. Maar op een motor, toch diegene waar ik me mee verplaatst, is dat verschil veel kleiner. Uiteraard is de e-motor daar in beter (ik kan de voor- en nadelen van mijn motor goed inschatten, ik leid niet aan het "mijn kind/mooi kind syndroom ). Maar dat kleine voordeel weegt (voor mij) absoluut niet op tegen de veelheid van nadelen die hij wel heeft voor all round gebruik. Ik rij overigens niet met een DCT en heb dat ook nooit geschreven. Ik verplaats me met een zeer soepele driecilinder met semi-automaat. Ik heb de keuze om de koppelingshendel al dan niet te gebruiken (een e-motor geeft je zelfs geen keuze of je die nu wenst of niet). Dat ik dan af en toe mijn linkervoet eens moet bewegen om te juiste versnelling te schakelen (verrassen doet ie dus niet, ik bepaal nog altijd zelf wanneer ie schakelt, maar zonder, indien gewenst gebruik van de koppeling). Je moet al zeer rare toeren uithalen om in welke versnelling dan ook koppel te kort te komen. In een sprint haalt ie het van geen enkele e-motor. De naked overigens ook niet. Maar dat is dan ook allerminst mijn ambitie. Daarvoor leg ik niet meer euro op tafel om dan op alle andere vlakken te moeten inleveren.
Ik deed tot eind 2018 dagelijks WW verkeer (64 Km). En dat in alle weersomstandigheden en alle temperaturen. Alleen verse sneeuw en ijzel hielden me tegen.
Dat onze ervaringen verschillend zijn betwist ik ook niet. Daarom dat ik er ook voorzichtigheidshalve aan toevoegde dat jouw vroegere situatie met tanken (zoals jij ze beschrijft) zal afgehangen hebben van de lokale situatie. Ik betwist de situatie niet zoals jij ze ervaart. Ik spreek ook uit ervaring. Ik ervaar dat zo niet. Ik heb trouwens in detail beschreven hoe mijn tankervaringen over komen. Ik prijs me dus gelukkig dat ik niet in de regio moet tanken die jij beschrijft.
Feit, op dit ogenblik, is dat als je een nieuwe ICE naked vergelijkt met een nieuwe e-motor (je kan niet anders want de e-motor, en zeker bij Zero, wordt hoofdzakelijk zo aangeboden) de TCO altijd in het nadeel zal uitvallen van de e-motor. Gewoon door zijn veel hogere aankoopprijs. Ja een e-motor is goedkoper in onderhoud en gebruikskosten. Dat betwist ik zeker niet. Ik heb zelfs meermaals rationeel de vergelijking gemaakt (iedere keer als ik een nieuwe motor wens te kopen) in TCO tussen een vergelijkbare Zero en ICE. Zelfs zo voordelig mogelijk voor de Zero. Hij haalt het, hoezeer het me ook spijt, tot nu toe niet. Je kan natuurlijk altijd deelaspecten extra in de verf zetten (laden/tanken/onderhoud) om de situatie voordeliger te doen uitkomen. Maar op het einde van de rit is het toch de TCO die telt. Tenminste als je een rationele vergelijking wenst te maken. Ik heb er tenslotte geen enkel voordeel bij om een ICE te bevoordelen in mijn vergelijking. Ik ben aan die techniek niet verknocht. Maar de cijfers spreken, tot nu toe, anders.
De dag dat een e-motor die cijfers benaderd, hij moet ze niet eens overtreffen, schakel ik onmiddellijk over. De bal ligt dus in het kamp van de producenten, niet bij mij. Ik kan alleen kopen wat ze me aanbieden. En dat moet aan mijn standaarden voldoen. Niet aan de standaard van de marketingafdeling van een of andere producent.
En ik ga om de TCO behapbaar te maken echt niet een tweedehands e-bike vergelijken met de prijs van een nieuwe ICE. Dan bedrieg je gewoon jezelf (maakt iedereen voor zich uit maar ik doe me dat liever zelf niet aan). Indien je een tweedehands e-bike wenst aan te kopen moet je dan ook alle voor- en nadelen vergelijken met een tweedehands ice. Niet met die van een nieuwe. Die ice zal dan nog goedkoper zijn. Zijn range zal niet nog kleiner zijn omdat er voorheen al iemand mee reed. Een risico dat je bij een tweedehands e-motor niet kan inschatten.
Terug naar de praktijk van heden. Volgende week ga ik een weekje de Sierra Nevada per motor verkennen. De kortste dagrit bedraagt 173 Km en de langste 416. Een doorsnee dagrit om en bij de 300 Km. De naked plofmotor zal het niet worden. Veel te oncomfortabel voor die afstand. Vraag me wel af welke betaalbare e-motor ik daarvoor zou moeten gebruiken. En of die Spanjaarden dat nu zo leuk zouden vinden als ik een paar keer per dag kom aankloppen, zwaaiend met een verlengsnoer voor hun neus. Ik zal het dan wel doen met max. 1x 5 minuten tanken en er desnoods mijn helm voor afdoen.
Laatst bewerkt: