Zero Motorfietsen

Ik ben het er mee eens dat, louter en alleen een elektrische motor hebben, nog niet voor dit moment is. Maar dat zal er ook nooit komen, net zoals bij auto's.
Wat betreft die auto moet ik je toch tegenspreken. Deze week is onze EV geleverd. En het is het enige blik op vier wielen in huis.
Een winteractieradius van 350 km en een zomerrange van 480-550 Km. Meer moet dat voor ons niet zijn. Kunnen we alles mee doen. Dus geen reden om er nog een "plof"motor op vier wielen extra op na te houden. De vakantie km's zullen we dan wel op de tweewielige plofmotor doen. :)
Voor een e-motor vinden we de all round oplossing nog niet. Zoals ik reeds zei, uitsluitend voor WW verkeer ruim voldoende. Als hobby komt ie wel meer tekort dan alleen een te beperkte range. En ik ga echt niet in de winter of tijdens maartse stortbuien op een naked e-motor kruipen voor WW-verkeer als er een volledig uitgeruste tourmotor met alles erop en eraan naast staat. Ik heb nu ook twee motoren. Een full option uitgeruste all weather allroader en een naked. De nieuwprijs van de twee samen is de nieuwprijs van de nieuwste Zero (met al zijn beperkingen). Ik zou dan nog eerder kiezen voor een allroader of tourmachine voor het WW-verkeer en een e-bike erbij voor de hobbyritten. Maar dan heb je een aankoopprijs (voor de 2) die al op het niveau staat van een full option EV en een hobby motor waar je niet eens een fatsoenlijke daguitstap mee kan maken.
Kan er ook niet aan doen dat ze, wat betreft e-motoren, de fabrikanten zich blind staren op naked bikes met zeer sportieve prestaties die leuk zijn om het terrasjespubliek wat te amuseren maar waar ik voor de rest in de praktijk niets veel mee kan.

@Hybride:
Ik betwist overigens ook niet de souplesse van een e-motor. In een EV is dat ook een voordeel + combinatie met L2 (wat op een e-motor niet kan) geeft een geweldige ervaring. Maar op een motor, toch diegene waar ik me mee verplaatst, is dat verschil veel kleiner. Uiteraard is de e-motor daar in beter (ik kan de voor- en nadelen van mijn motor goed inschatten, ik leid niet aan het "mijn kind/mooi kind syndroom :)). Maar dat kleine voordeel weegt (voor mij) absoluut niet op tegen de veelheid van nadelen die hij wel heeft voor all round gebruik. Ik rij overigens niet met een DCT en heb dat ook nooit geschreven. Ik verplaats me met een zeer soepele driecilinder met semi-automaat. Ik heb de keuze om de koppelingshendel al dan niet te gebruiken (een e-motor geeft je zelfs geen keuze of je die nu wenst of niet). Dat ik dan af en toe mijn linkervoet eens moet bewegen om te juiste versnelling te schakelen (verrassen doet ie dus niet, ik bepaal nog altijd zelf wanneer ie schakelt, maar zonder, indien gewenst gebruik van de koppeling). Je moet al zeer rare toeren uithalen om in welke versnelling dan ook koppel te kort te komen. In een sprint haalt ie het van geen enkele e-motor. De naked overigens ook niet. Maar dat is dan ook allerminst mijn ambitie. Daarvoor leg ik niet meer euro op tafel om dan op alle andere vlakken te moeten inleveren.

Ik deed tot eind 2018 dagelijks WW verkeer (64 Km). En dat in alle weersomstandigheden en alle temperaturen. Alleen verse sneeuw en ijzel hielden me tegen.

Dat onze ervaringen verschillend zijn betwist ik ook niet. Daarom dat ik er ook voorzichtigheidshalve aan toevoegde dat jouw vroegere situatie met tanken (zoals jij ze beschrijft) zal afgehangen hebben van de lokale situatie. Ik betwist de situatie niet zoals jij ze ervaart. Ik spreek ook uit ervaring. Ik ervaar dat zo niet. Ik heb trouwens in detail beschreven hoe mijn tankervaringen over komen. Ik prijs me dus gelukkig dat ik niet in de regio moet tanken die jij beschrijft.
Feit, op dit ogenblik, is dat als je een nieuwe ICE naked vergelijkt met een nieuwe e-motor (je kan niet anders want de e-motor, en zeker bij Zero, wordt hoofdzakelijk zo aangeboden) de TCO altijd in het nadeel zal uitvallen van de e-motor. Gewoon door zijn veel hogere aankoopprijs. Ja een e-motor is goedkoper in onderhoud en gebruikskosten. Dat betwist ik zeker niet. Ik heb zelfs meermaals rationeel de vergelijking gemaakt (iedere keer als ik een nieuwe motor wens te kopen) in TCO tussen een vergelijkbare Zero en ICE. Zelfs zo voordelig mogelijk voor de Zero. Hij haalt het, hoezeer het me ook spijt, tot nu toe niet. Je kan natuurlijk altijd deelaspecten extra in de verf zetten (laden/tanken/onderhoud) om de situatie voordeliger te doen uitkomen. Maar op het einde van de rit is het toch de TCO die telt. Tenminste als je een rationele vergelijking wenst te maken. Ik heb er tenslotte geen enkel voordeel bij om een ICE te bevoordelen in mijn vergelijking. Ik ben aan die techniek niet verknocht. Maar de cijfers spreken, tot nu toe, anders.
De dag dat een e-motor die cijfers benaderd, hij moet ze niet eens overtreffen, schakel ik onmiddellijk over. De bal ligt dus in het kamp van de producenten, niet bij mij. Ik kan alleen kopen wat ze me aanbieden. En dat moet aan mijn standaarden voldoen. Niet aan de standaard van de marketingafdeling van een of andere producent.
En ik ga om de TCO behapbaar te maken echt niet een tweedehands e-bike vergelijken met de prijs van een nieuwe ICE. Dan bedrieg je gewoon jezelf (maakt iedereen voor zich uit maar ik doe me dat liever zelf niet aan). Indien je een tweedehands e-bike wenst aan te kopen moet je dan ook alle voor- en nadelen vergelijken met een tweedehands ice. Niet met die van een nieuwe. Die ice zal dan nog goedkoper zijn. Zijn range zal niet nog kleiner zijn omdat er voorheen al iemand mee reed. Een risico dat je bij een tweedehands e-motor niet kan inschatten.

Terug naar de praktijk van heden. Volgende week ga ik een weekje de Sierra Nevada per motor verkennen. De kortste dagrit bedraagt 173 Km en de langste 416. Een doorsnee dagrit om en bij de 300 Km. De naked plofmotor zal het niet worden. Veel te oncomfortabel voor die afstand. Vraag me wel af welke betaalbare e-motor ik daarvoor zou moeten gebruiken. En of die Spanjaarden dat nu zo leuk zouden vinden als ik een paar keer per dag kom aankloppen, zwaaiend met een verlengsnoer voor hun neus. Ik zal het dan wel doen met max. 1x 5 minuten tanken en er desnoods mijn helm voor afdoen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er nog niet op gelet hoeveel van die tankstations al laadpalen hebben, ik vrees, zo goed als geen enkele. Of misschien die op de snelweg wel. Ik zal er eens op letten.
Aan een laadpaal op een autosnelweg moet je al zeker niet zijn. Ten eerste vervalt het voordeel van het goedkoop laden dan al (ze kennen er de prijs) en het lijkt me nu niet de mooiste plek om "even" te staan wachten tot je bijgeladen hebt. Vijf minuten :) lijkt me al lang genoeg. In vijf minuten "moeten" tanken is dus ook niet altijd een nadeel. *D
 
Ik heb nooit gezegd dat ik niet kan laden op het werk (of ik heb ergens een woordje verkeerd gezet).
Tweedehands zijn ze in B amper te vinden, indien wel, bijna gelijk aan nieuwprijs.
Het is niet dat ik een hekel heb aan tanken.
Ik zou graag beide voertuigen vervangen door elektrische.
Maar voor mij kan dat pas wanneer de prijs/praktischeids verhouding het toelaten, en dát is nu nog lang niet het geval
.


Dat heb je met heel veel woorden en vergelijkingen proberen uit te leggen. Het schuingedrukte volstaat. Je post alsof je hardop denkt, mijmert, geeft niet. Hybride is anders, want volledig elektrisch.:o:+
 
......En ik ga om de TCO behapbaar te maken echt niet een tweedehands e-bike vergelijken met de prijs van een nieuwe ICE. Dan bedrieg je gewoon jezelf (maakt iedereen voor zich uit maar ik doe me dat liever zelf niet aan). Indien je een tweedehands e-bike wenst aan te kopen moet je dan ook alle voor- en nadelen vergelijken met een tweedehands ice. Niet met die van een nieuwe. Die ice zal dan nog goedkoper zijn. Zijn range zal niet nog kleiner zijn omdat er voorheen al iemand mee reed. Een risico dat je bij een tweedehands e-motor niet kan inschatten....
Dat moet je ook zeker niet doen, en dat doe ik dan ook niet....


Ik vergelijk de prijs van mijn gebruikt gekochte Zero met de tweedehands prijs van mijn destijds ook gebruikt gekochte Yamaha. Een scooter.
Behalve een danig afgeprijsd overjarig model heb ik nog nooit een nieuwe motor gekocht; altijd jong gebruikt, wel een stevige kop er af.



Maar juist een elektrische motor kun je heel goed gebruikt kopen, er kan veel minder mis mee zijn dan met een benzinemotor.

Een benzinemotor moet je inrijden, jij kunt niet zien of de eerste eigenaar dat met beleid heeft gedaan.
Een benzinemotor moet je na elke koude start met beleid warmrijden, tenminste, dat doe ik altijd trouw; jij kunt niet zien of de vorige eigenaar en de eigenaar daarvóór dat ook daadwerkelijk heeft gedaan en hoe váák hij hem koud heeft gestart. Vaak koud starten is funest voor de levensduur.
Hooguit kun je controleren op carterdruk.


Een benzinemotor kan met te weinig olie gedraaid hebben, met verkeerde olie.
Hij kan olie verbruiken, hij kan droog gedraaid hebben, met te weinig koelvloeistof, hij kan te heet geweest zijn en hoe kom je er achter ? Dat gebeurt pas later...


Een benzinemotor kun je op alle mogelijke manieren mishandelen, je kunt te hoog in toeren doortrekken, je kunt de motor afwurgen met te weinig toeren in een te hoge versnelling, sommigen laten de koppeling gewoon klappen bij het opkomen.
Al dit soort dingen kunnen funest zijn voor een benzineblok maar je hebt als koper geen idee wat ermee gebeurd is totdat je een dure reparatie krijgt.



Bij een elektromotor heb je daar allemaal geen last van, je hebt alleen de algehele staat van het rijwielgedeelte net als bij de benzinemotorfiets en de staat van de batterij die je kunt uitlezen op een App.

Ik heb er dan ook helemaal geen moeite mee een gebruikte elektrische motor te kopen, ook niet als de kilometerstand wat hoger is.

Wat de keus betreft heb je wel gelijk, er is weinig keus maar je (wie dan ook) zou kunnen kijken in het buitenland. Bijvoorbeeld op Mobile.de
Daar komt wel verandering in maar naar mijn smaak ook niet snel genoeg. Ze worden gewoon nog te weinig verkocht.
 
We zullen het er maar op houden dat we beiden een totaal verschillend gebruik maken van een motorfiets.
En dat voor e-motor, in jouw situatie, de tijd al rijp was voor een aankoop en voor mij voorlopig nog niet.
Buiten mijn Bonneville heb ik trouwens nog nooit een tweedehands motor gekocht. Gewoon omdat in België een nieuwe motor aankopen* en hem op vier jaar degressief afschrijven en dan terug doorverkopen veel interresanter is dan een tweedehands motor aankopen en afschrijven.
* en ik heb een redelijk goede relatie met mijn motorhandelaar zodat ik meestal (omdat ik al weet wat mijn volgende gaat zijn en hij met het oog daarop gericht kan inkopen) een flinke korting krijg op een showroommodel.
De laatste keer dat ik een nieuwe naked (Streetriple) TCO vergeleek met een Zero (met mijn gebruiksprofiel) duurde het een jaar of 18 voor de Zero goedkoper werd. Zo lang doe ik dus nooit met een motor (in de veronderstelling dat de batterij van de Zero het zo lang zou uithouden). Het motorgedeelte van een e-motor mag dan weinig aan mishandeling onderhevig zijn, het is de batterij die het meest kwetsbaar is en ook de grootste investering vraagt.
 
Laatst bewerkt:
Wat is eigenlijk het echte verbruik van een zero? Zijn er hier die het gemiddelde verbruik al hebben gemeten in kwh/100km?
 
Vandaag voor het eerst dat de Zero me liet staan. Nu hoefde ik niet weg maar hij deed het toch even niet...
Destijds met die lader was er echt iets stuk maar hij reed er prima om, nu dus niet....

Nu de winter weg lijkt te zijn leek het me een goed idee het zout van de motor te spoelen, en na het droogrijden deze week opnieuw in te spuiten.
Nu weet ik dat de motor niet van water houdt, komt uit Californië en is duidelijk niet voor een koude en natte omgeving gemaakt. Ik was dus ook voorzichtig maar niet voorzichtig genoeg. Na het afspoelen was ie in de war, allemaal knipperende lichtjes op het dashboard en hij wilde ook niet meer rijden. Ahum.

Het bleek te liggen aan stekkers achter het balhoofd, die zitten daar beroerd en vangen een hoop water op. Ik heb alles ingespoten met contactspray en overvloedig met nog meer waterwerend spul.
De motor doet het weer.

Om bij die stekkers te komen moest het zadel en de neptank er af. Die plastic neptank schuurt in op het aluminium frame, er zit aan beide zijden een redelijke groef in.
Ik ga daar slijtplaatjes op plakken.

CFED16B9-D596-40AB-A320-3A7580D58B75.jpeg



De groef in het frame door het schuren van de plastic neptank.
 
Laatst bewerkt:
Ik las vanmorgen een artikel in het maandblad van eigen huis en daarin heeft een brandweer meneer het over de brandbaarheid van de moderne huizen en met name het interieur, maar daar wil ik het niet over hebben.

Hij heeft het ook over de lithium accu en de brandbaarheid daarvan. Als je smartphone in de fik gaat kun je maar een ding doen: in een bak water onderdompelen, want de accu is niet te blussen en datzelfde geldt voor de accu's in de EV's, valt niet te blussen als het in de hens gaat.

En hij vreest het ergste als we straks accupakketten in huis gaan installeren welke worden gevoed met de zonnepanelen.

Als ik een EV zou hebben, ging die niet in de garage naast mijn klassiekers, maar die bleef buiten op veilige afstand, waarmee ik niet doel op de openbare weg.
 
Ja okay, maar dat gebeurt meestal door menselijk faalen, lekkende benzine etc.

Ik zag een filmpje waar iemand een mes in een lithium batterij steekt en die gaat vreselijk branden door de kortsluiting die het veroorzaakt. Een batterij kan ook spontaan door kortsluiting ontbranden en zeker als het goedkope meuk betreft.
 
Dan zou ik je willen adviseren om geen metalen voorwerpen door de accu van je E-bike te persen.

Maar serieus, de standard producten zijn goed beveiligd. Ik denk zelfs een beetje teveel als ik zie hoe snel die dingen in error schieten bij batterij onbalans. Hoewel dat natuurlijk ook vertekend door het internet.
 
Dan zou ik je willen adviseren om geen metalen voorwerpen door de accu van je E-bike te persen.

Maar serieus, de standard producten zijn goed beveiligd. Ik denk zelfs een beetje teveel als ik zie hoe snel die dingen in error schieten bij batterij onbalans. Hoewel dat natuurlijk ook vertekend door het internet.
En de grote brand die alle Energica motoren in Jerez hebben vernield?
 
Als ik de berichten op het internet mag geloven, heeft dat blijkbaar niks te maken met "de standaard producten".
Iets dergelijks is in de wegrace historie nog nooit voorgekomen, dus het heeft wel te maken met 'nieuwe technologie.' ;)
(En voortbordurend op de 'brandbare accu discussie' berichten op deze pagina)
 
En de grote brand die alle Energica motoren in Jerez hebben vernield?

Ik heb vernomen dat de oorzaak van de brand niet van de motoren zelf afkomstig was (die laadden ook niet toen de brand onstond), maar dat het in een CCS-snellader was ontstaan, daar zit trouwens ook een accu in. Wel iets met nieuwe technologie dus, maar geen consumentenproduct. In de thuissituatie (3 kW laden) vind ik slecht aangedraaide klemmen, brakke lasdoppen en slechte WCD's een groter risiso op brand dan iets wat in de accu zelf onstaat. De accu laadt thuis 0,3 C wat niks is voor een Li accu.

Er is trouwens wel een blusmiddel voor Li-ion accus, genaamd F500, maar of je hiermee een brandende motoraccu kunt blussen is de vraag...
 
Ik heb vernomen dat de oorzaak van de brand niet van de motoren zelf afkomstig was (die laadden ook niet toen de brand onstond), maar dat het in een CCS-snellader was ontstaan, daar zit trouwens ook een accu in. Wel iets met nieuwe technologie dus, maar geen consumentenproduct. In de thuissituatie (3 kW laden) vind ik slecht aangedraaide klemmen, brakke lasdoppen en slechte WCD's een groter risiso op brand dan iets wat in de accu zelf onstaat. De accu laadt thuis 0,3 C wat niks is voor een Li accu.

Er is trouwens wel een blusmiddel voor Li-ion accus, genaamd F500, maar of je hiermee een brandende motoraccu kunt blussen is de vraag...
Ik heb dat ook gehoord van de verklaring aan de pers, maar trek dat verhaal in twijfel. Dat er geen motor stond te laden.
Dat zou ook wel een nekslag kunnen zijn voor het merk en het is marketingtechnisch een goede verklaring.
Verder zijn Italianen heel goed in hun eigen waarheid vertellen. Heb er in het verleden veel mee gewerkt in de electronica. _O-
Ze kunnen een fout indirect (en niet officieel) toegeven, maar pas als je er zelf tien keer op terugkomt over een tijd van enkele maanden.
Liever worden er zaken hersteld zonder commentaar.

Gelukkig was er hier geen officiele grand-prix, want dan was de schade helemaal niet te overzien geweest.
Nu zijn ''alleen maar" alle pakken, helmen en alle motorfietsen uit het kampioenschap volledig afgebrand.

Ik ben trouwens geen tegenstander van elektrisch vervoer, integendeel. :9
 
Ik zag een filmpje waar iemand een mes in een lithium batterij steekt en die gaat vreselijk branden door de kortsluiting die het veroorzaakt. Een batterij kan ook spontaan door kortsluiting ontbranden en zeker als het goedkope meuk betreft.

Ik vind het altijd wel grappig dat je door de komst van de electrische auto en motor leest dat mensen dingen gaan ontdekken die in de radiografische modelbouw al tien, vijftien jaar bekend zijn (daar gebruikt men al lang lipo-accu’s).

Om maar wat voorbeelden te noemen: als je bang bent voor zelf-ontbrandende lithiumaccu’s moet je op youtube maar niet op brandende model electro vliegtuigen of heli’s zoeken.

Verder is pure lithium een stof die door de aanwezigheid van waterdamp in de lucht gaat branden. Het werd dan ook pas geschikt om in accu’s te gebruiken toen men er in slaagde het lithium te binden, de lithium polymeren, vandaar de naam lipo. Een ander voorbeeld van zo’n stof is natrium, wat als koelmiddel in kweekreactoren wordt gebruikt.

Ander dingetje is dat afgedankte lipo’s niet zoals een loodaccu een aantal gevaarlijke stoffen zoals lood en zwavel achter laten; als je de lipo ontlaadt tot een spanning van 0 volt, daarna lek steekt en in zout water legt dan blijven er geen schadelijke stoffen over.

Tot slot nog een weetje dat algemeen bekend is in de modelvliegwereld: de beste manier om een accu om zeep te helpen is snelladen.
 
Een nieuwe elektrische auto die in de showroom spontaan in de fik gaat. Maak een kansberekening, benzinelekje?
 
Ik vind het maar een vreemd verhaal.

Die nieuwe i8 stond blijkbaar in brand, toen was er tijd om een grote container te laten komen, die helemaal te vullen met water, ondertussen moest er nog een mobiele telescoopkraan worden geregeld waarmee men die (hevig brandende?) auto met slings heeft opgetild en heeft ondergedompeld in die container.
Daar was blijkbaar allemaal tijd voor en dat kon blijkbaar.... Zo heftig was die brand helemaal niet.

Blijkbaar is een brand bij dit type auto dus helemaal niet heftig en is er alle tijd het voertuig veilig te verlaten.


Verder is aangetoond dat een elektrische auto qua brandveiligheid veel beter scoort dan een doorsnee wagen met verbrandingsmotor.
Tesla was al die verdachtmakingen zat en heeft er een onderzoek aan gewijd, ze hebben alle gegevens over autobranden opgevraagd en die uitgezet naar het gereden aantal kilometers per voertuigtype. Tja, je kunt ook vergelijken op aantallen voertuigen maar hierin neem je ook mee hoeveel ze daadwerkelijk gebruikt worden.
Uitkomst is dat bij conventionele auto’s er per gereden miljard mijl gemiddeld 55 stuks in brand vliegen.
Bij Tesla’s is dat aantal bij dezelfde gereden afstand 5.
Met een benzineauto is de kans dat je brand krijgt 11 keer zo hoog als bij een Tesla.
 
Laatst bewerkt:
Een i8 rijdt vol elektrisch maar heeft een 1,5 liter 3 cilinder benzine turbomotor aan boord als range extender. De mini motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan