Zero Motorfietsen

Meifesto

MF veteraan
29 jul 2012
3.522
177
Rotterdam
zero-ds-overview-11kw_18567.jpg


Er zijn onderhand een flink aantal modellen op de weg.
En daarvan ook al weer verschillende jaren.

In het kort:
Oudere modellen
• Zero X
• Zero MX

Commuter/Sport
• ZERO S ZF6.5
• ZERO S ZF13.0
• ZERO SR ZF13.0

Urban Adventure
• ZERO DS ZF6.5
ZERO DS ZF13.0
• ZERO DSR ZF13.0
ZERO DSR Black Forest

Allround/Supermoto
• ZERO FX ZF3.3 MODULAR
ZERO FX ZF6.5
• ZERO FXS ZF3.3 MODULAR
• ZERO FXS ZF6.5


website: Zeromotorcycles.


Een topic speciaal voor de Zero Motorcycles.
Een bedrijf wat hard aan de weg timmert voor de elektrische motor.



Delen van eigen ervaringen, test rides en de grote (ver)bouwprojecten.
Of gewoon om je in te lezen en vragen te stellen voordat je jouw eerste rit gaat maken.


2016_zero-sr_overview-action_image_15593.jpg




Link(s):

• website: Zeromotorcycles.
• Link naar de site van Zero met uitleg over de verschillende actieradiussen.


Reviews:
Zero DS (2015):
Zero FX (2015):
Zero DSR Black Forest (2019):
 
Laatst bewerkt:
Onderstaand bericht kwam ik elders tegen. Het komt van Hollywood Electrics.

Zero raadde altijd aan de motor indien die niet wordt gebruikt continu aan het net gekoppeld te houden, dat is nu veranderd.

Hier is de tekst:

23 maart.

Zero owners, please note that Zero Motorcycles just updated their charging recommendations for all models of 2013 & newer Zeros as per below, to ensure the maximum longevity of your Zero battery.

"For many years, Zero has recommended that our owners always keep their motorcycles plugged in to charge whenever they’re not in use. We are now announcing new charging recommendations for our 2013 and later motorcycles that are meant to maximize the performance and longevity of the Z-Force® Power Packs. This change is based on a wealth of real-world power pack performance data and insights from our power pack cell provider. Please note that this change does not apply to 2012 and earlier model year motorcycles.

Zero is now recommending that owners do not keep their motorcycles plugged into an AC power source once charged. This will ensure maximum performance and power pack life.
New Charging Recommendations

Regular Use:
After each use, you should plug you motorcycle into an AC power source to recharge. Once it is charged, you should disconnect it from the AC power source. Leaving your motorcycle unplugged will maximize long-term power pack health.
While unplugged and keyed off, the motorcycle’s electronics will consume a very small amount of power and the power pack will drain extremely slowly. If you don’t ride for an extended period (30 days or more), you may want to plug the motorcycle in for a few hours to charge it prior to your next ride.

Long-term Storage:
For planned long-term storage (more than 30 days), we recommend draining the power pack to a ~60% state of charge, and leaving the motorcycle unplugged.

Once again, the power pack will drain extremely slowly over time. Check the state of charge (SoC) at least monthly, and charge it back up to 60% if it has dropped below 30%. When you’re ready to take your motorcycle out of storage to ride it again, plug it in for at least 24 hours to ensure optimal cell balance is restored.

Warning: Never store your motorcycle at a state of charge of less than 30%. Leaving the power pack discharged below this level for a prolonged period could damage the power pack and void the warranty."

Bron:Hollywood electrics.

Het staat inderdaad in het User Manual en ik heb het altijd een vreemd voorschrift gevonden.

Li-Ion batterijen hebben een hekel aan twee dingen, hoge temperatuur en hoog voltage. Beide versnellen ongewenste chemische reacties die de elektroden van de cellen aantasten.

Vreemd dat Zero aanraadde de spanning altijd juist hoog te houden, immers volledig geladen en met de lader gekoppeld aan het net is de batterijspanning altijd hoog en dat is dus ongunstig voor de levensduur van de batterij.

Mijn motor staat nooit zo lang stil, ik gebruik hem bijna elke dag. Vandaar dat ik me om dit voorschrift nooit druk gemaakt heb en achteraf was dat volgens de nieuwe inzichten dus ook nog de juiste methode.
 
Laatst bewerkt:
Ze zullen over tijd en uit ervaringen en testen wel wat nieuws geleerd hebben.
Goed dat ze dat dan ook gelijk aanpakken.

Misschien dat het met logisch nadenken voorkomen had kunnen worden, maar het is voor (nieuwe) rijders nu wel duidelijk.
 
In een topic over Zero motorfietsen mag ze niet ontbreken, ElectroGirl.

Trui Hanoulle is een Belgische dame die in 2015 met haar Zero DS op en neer is gereden naar Istanboel.

Het gaat om een standaard DS met als extra (bij mijn weten) alleen een powertank, die gaf haar een actieradius van maximaal 275 km met nog 5 km te gaan.
Ze had dus alleen de standaard lader bij zich en laden deed ze overal waar ze sliep en soms waar ze at.

De totaal afgelegde afstand van 7719 km kostte haar € 23,- aan elektriciteit.

De link is naar haar blog, hier een YouTube video met een interview op MotoMe.
 
Ze zullen over tijd en uit ervaringen en testen wel wat nieuws geleerd hebben.
Goed dat ze dat dan ook gelijk aanpakken.

Misschien dat het met logisch nadenken voorkomen had kunnen worden, maar het is voor (nieuwe) rijders nu wel duidelijk.
Waardeloos, ten eerste dat ze dat niet persoonlijk melden aan hun klanten, ten tweede: wat is nu de bedoeling, dat ik 's nachts ieder uur een wekker zet, om te checken of ie al vol is om hem dan gauw te unpluggen? Beter brengen ze een update uit, die automatisch stopt met laden als hij vol is.
 
Heeft er hier iemand reallife ervaring met een Zero voor woon-werkverkeer? Ik rijd zo'n 500-600 per week, waarvan voornamelijk ritjes van 35km enkele reis, maar ook eens per week 130km enkele reis over de snelweg. Vraag me af hoe een Zero (op de motorbeurs bleek dat de Zero S de enige Zero was waar ik met de voeten mee aan de grond kan) het doet met zoveel km's het hele jaar door, dus ook als het koud is etc.
 
Heeft er hier iemand reallife ervaring met een Zero voor woon-werkverkeer? Ik rijd zo'n 500-600 per week, waarvan voornamelijk ritjes van 35km enkele reis, maar ook eens per week 130km enkele reis over de snelweg. Vraag me af hoe een Zero (op de motorbeurs bleek dat de Zero S de enige Zero was waar ik met de voeten mee aan de grond kan) het doet met zoveel km's het hele jaar door, dus ook als het koud is etc.
Ja hoor, een aantal, waaronder ik :) Zie ook hier: Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Rijd nu bijna een jaar op de SR (dat is als de S maar dan nog sneller :]) en heb alle weersomstandigheden meegemaakt die we hebben hier in Nederland (ervan uitgaande dat je met sneeuw de motor laat staan). Van zinderend heet tot ijs- en ijskoud (jaja hebben we ook gehad dit jaar, een paar dagen), van striemende regen via mist naar storm: allemaal niks aan d hand, de Zero maalt er niet om :)
 
Leuk topic. Ga ik zeker volgen!

Ik zou zo graag elektrisch rijden naar het werk.
(Korte plezierritten kunnen ook uiteraard)

De (lage) actieradius stoort me niet zo.
Woon werk is 103km heen EN terug. Zelfs in de winter en op de snelweg steeds meer dan voldoende actieradius aanwezig. Opladen kan ik zelfs gratis op het werk.
Dus op het werk aankomen en inpluggen. Thuis komen gewoon binnen zetten en de volgende werkdag op het werk weer inpluggen. Tenzij voor plezierritten af en toe thuis eens opladen. Maar dat zal de kost wel niet zijn.

Wat houd mij tegen?
De prijs!
Maar in België is dat toch 100% INTEGRAAL aftrekbaar?
Ja zeker *O*
Maar je moet het wel eerst zélf neerleggen -O-
(ook wel logisch, het zou te gemakkelijk zijn fraude te plegen ...)

Toch hoop ik op een dag ook actief mee te kunnen doen in de topics der elektrische motorfietsen 8-)
 
Ik ben er ook mee bezig, met de aanschaf van een Zero voor ca. 100km woonwerk verkeer.
Helaas is die aanschaf hier niet aftrekbaar, voor een particulier... :/

... en toch ga ik het doen! :)
 
Laatst bewerkt:
Proefrit gemaakt met de DSR en een Energica: fantastisch dat koppel. Zero is als particulier nog enigszins te doen qua prijs, maar heeft iemand al een berekening gemaakt van de Total costs of ownership?

Knmv Kent Zero ook niet als merk bij de motorverzekering, wie heeft er goede ervaringen met andere verzekeraars?
 
Proefrit gemaakt met de DSR en een Energica: fantastisch dat koppel. Zero is als particulier nog enigszins te doen qua prijs, maar heeft iemand al een berekening gemaakt van de Total costs of ownership?

Knmv Kent Zero ook niet als merk bij de motorverzekering, wie heeft er goede ervaringen met andere verzekeraars?
Ikzelf zit bij ASR en ik weet dat CB het ook kan, na wat navraag. Zij moesten dan wel een truc uitvoeren. Misschien kunnen ze het inmiddels standaard.
 
Ik vind ze ook fantastisch... Volgende week ga in langs bij de dealer voor een testrit, heb nog nooit elektrisch gereden.

Het enige wat me tegenhoudt - buiten de astronomosche bedragen - is wat er van dat astronomische bedrag overblijft na 5 jaar en 100.000 km.

Hoeveel % van je batterij blijft er dan over en zit je dan niet met een onverkoopbare motorfiets?
 
Het enige wat me tegenhoudt - buiten de astronomosche bedragen - is wat er van dat astronomische bedrag overblijft na 5 jaar en 100.000 km.

Hoeveel % van je batterij blijft er dan over en zit je dan niet met een onverkoopbare motorfiets?

Inderdaad, dat vraag ik mij ook af. Voor mezelf heb ik de stelling aangenomen dat je motor een restwaarde van nul heeft na een aantal jaren. En volgens mij gaat het daarbij niet eens over de kwaliteit van de motor zelf en de accu, maar wat bij elektrische motoren vooral mee gaat spelen zijn de stormachtige ontwikkelingen van het ontwerp van elektrische aandrijving op zichzelf, en de ontwikkeling van de besturing, de updates.
Want, volgens mij krijg je overal waar computerbesturing zijn intrede doet ook te maken met de typische problemen daarvan. Als willekeurig persoonlijk voorbeeld noem ik m'n Ipad, en een radiografische drone; bij beiden zit je iedere keer met de beslissing of je een update al dan niet neemt, en op zeker ogenblik krijg je dan ook updates die jouw drone, Ipad, of motorfiets hardwarematig niet meer aan kan. Als je je motor dan een jaar of vijf hebt krijg je er weinig meer voor terug.
Laatst vond ik het Amerikaanse forum voor de Zero's en daar lees je toch nogal wat over dit soort zaken, updates en de soms negatieve gevolgen etc.
 
De grootste besparing krijg je door niet de nieuwprijs te betalen.

Een bedrijf kan gebruikmaken van meerdere gunstige investeringsregelingen, als particulier gaat dat helaas niet. Gebrek in de wetgeving...

Voor ik deze kocht hield ik steeds het aanbod in de gaten, bleef kijken wat er te koop is, gebruikt. Met internet is dat heel eenvoudig....
Uiteindelijk ging ik naar de dealer voor een exemplaar in een verre vestiging. Ik raakte aan de praat met een medewerker en toen bleek dat ze net eentje binnen gekregen hadden; met powertank, scherm en koffers. Precies wat ik zocht...

De mijne is nieuw gekocht door een bedrijf, dat zal vast geprofiteerd hebben van die regelingen en na twee jaar deden ze hem weer weg; misschien wel voor een nieuw model, wie weet...

In ieder geval was hierdoor de prijs gunstig, dat voelt al heel anders...

En ik heb het al eens eerder gezegd; met een conventionele motor kan de vorige eigenaar hem op allerlei manieren hebben mishandeld; slecht inrijden, hard wegtrekken na de koude start, te hoge versnelling bij te weinig toeren, bijna onbelast te hoge toeren draaien, de koppeling laten klappen, hij kan met te weinig oliedruk gereden hebben; met een benzinemotor kan er heel veel mis gaan.

Dat heb je allemaal niet bij een Zero elektrische motor; er is geen transmissie, geen olie, de motor kan niet ontkoppelen, hij geeft niet om inlopen of warmdraaien.
Je kunt een elektrische motor dus redelijk veilig gebruikt kopen.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon uit interesse: wat houdt dat concreet in? Stel je koopt een Zero van zeg 12.000?
Stel dat je de motor nieuw koopt en afschrijft over 5 jaar (en dus bij ingang van het 6de jaar weer een nieuwe koopt, wat bij nieuwe motoren de meest gebruikte formule is), dan is die aankoopprijs aftrekbaar verdeeld over 5 jaar.

Dus 12000€/5 = 2400€ par jaar dat de staat je volledig terug betaald.

Motorkledij verdeel je over 3 jaar. Stel je het gemakkelijk voor, 1500€ voor een volledig outfit van boots tot helm, is nog eens 500€ per jaar, dus dat maakt al 2900€ per jaar.

Tel daar al je onderhoudsonkosten, herstellingen, en tankbeurten ook nog bij (als je niet elektrisch rijdt), die je gewoon integraal inbrengt en dus niet verdeeld over meerdere jaren.

Van zodra je onkosten de forfaitaire woon werk vergoeding overschreiden (wat voor de meesten rond de 2600€ per jaar ligt), kan je je motor inbrengen, maar moet je wel die forfait laten vallen.

Maar met een nieuwe motor ga je daar meestal vlotjes overheen.

Belangrijke nota: 100% aftrekbaar betret enkel de woon werk km's.
Bijvoorbeeld om gemakkelijk te rekenen, stel je hebt in 2016 voor 5000€ kosten gemaakt maar hebt je motor slechts 80% van zijn km's voor woon werk gereden, krijg je van dat bedrag ook maar 80% terugbetaald. Wat uiteraard logisch is. Anders reed heel het land gewoon motor.

En nu kan je denken ... hmmm ... leuk terrein om wat te sjoemelen. En dat klopt, maar! Als je je motor ingeeft voor de belastingen ben je wel een mikpunt voor belastingcontrole!

Ook als je de motor aankoopt dmv een lening kan je dat allemaal inbrengen.
Ik ben wel ven plan om er eens dieper info over te vragen. Wie weet kan ik het wel dmv een lening, maar ook dan moet ik eerst een jaar alles zelf betalen voor het terugkeert naar mijn rekeningnummer ...
 
Terug
Bovenaan Onderaan