Zero Motorfietsen

Waterstof is ook niet de heilige graal:
Hoe maak je waterstof en hoeveel kost het? | eGear.be
25 tot 50% van de energie gaat al verloren bij het aanmaken. En dan zit het nog niet in je auto.

btw: @Han S : Ook mx5 fan toevallig?

Klopt, het rendement is niet hoog, maar in de Sahara en Australië schijnt de zon altijd en ook de zon werkt op waterstof trouwens. Dus aan energie hebben we bepaald geen gebrek, we moeten alleen zorgen dat we die koolstofatomen kwijt raken, dus aardgas en andere koolwaterstoffen als benzine en diesel.

En we moeten die enorme hoeveelheid accu's niet willen, dus is waterstof een bruikbaar alternatief, rendement doet er niet toe, de zon gaat nog 5 miljard jaar verder.

En op waterstof kunnen we koken en stoken, we kunnen er op rijden en we kunnen het bestaande gasleidingnet gebruiken.

Het valt mij ook voortdurend op dat de gebruikers van de accu voertuigen daar heel erg enthousiast over zijn, maar het probleem wat er mee samenhangt wegzetten als onbelangrijk of niet relevant en van mij mag dat hoor. Maar 100 jaar geleden is de elektrische batterij auto ook een vroege dood gestorven en ik ben bang dat dat weer gaat gebeuren. De oorzaak daarvan is de accu.

Met 10 a 12 kg waterstof en een brandstofcel heb je een actieradius van 1000 km en als enige uitstoot zuiver water.

En ja, ik heb een MX5 NA.
 
Ik heb het hele artikel een paar keer gelezen en idd is het onvolledig. Maar hij heeft wel een punt, de EV is veel minder schoon dan over het algemeen wordt gedacht en zeker door de politiek.

Ik denk dat je over een paar decennia geen enkele EV meer zult zien anders dan in het museum. De toekomst is aan echt schone voertuigen en als de oliemaatschappijen nu eens de pas wordt afgesneden en de politiek wordt wakker, dan komen we verder.

We moeten af van die honderden kilo's accu, dus het meest voor de hand liggende lijkt mij zonne energie omzetten in waterstof en voertuigen met een brandstofcel, rijd je in feite elektrisch, maar wel helemaal schoon en geen CO2.

Dat hele artikel kan wat mij betreft meteen de prullenbak in. Het is zo doorzichtig geschreven voor de bestaande industrie. Misschien moet je je eens gaan verdiepen in wat er echt gebeurt op elektrisch gebied, hier bijvoorbeeld Electric Vehicle News and Analysis | InsideEVs

Ik weet niet waar jouw aangeboren haat voor batterijen vandaan komt, die dingen maken momenteel een grote ontwikkeling door en je gaat ze straks echt overal in tegenkomen, ze gaan uiteindelijk de hele energievoorziening en het wegverkeer veranderen.
Ze zijn ook totaal niet vergelijkbaar met de batterijen van 120 jaar geleden.

En wat een vreemd idee heb jij van het buitenspel zetten van oliebedrijven. Waar denk jij straks jouw waterstof vandaan te halen ? Waar ga jij straks watersof tanken voor € 10,- / kg ?
Dat is vast weer bij het tankstation van een oliemaatschappij terwijl ik met mijn BEV motorfiets de oliemaatschappij wél compleet buiten spel zet doordat ik al 3 jaar niet meer heb hoeven tanken. Het enige dat ik er nog doe is de banden gratis vullen...
Ik kan niet wachten tot de auto ook vol elektrisch is... Dát is de manier om oliemaatschappijen de wind uit de zeilen te nemen, zeker als je zelf je stroom opwekt.

Ik ben wel benieuwd hoe dat straks gaat met bijvoorbeeld de FCX Clarity en de Mirai, zouden die bezitters daarna opnieuw voor waterstof kiezen ? Moeten ze zelf weten maar ze rijden 3 tot 4 keer zo duur puur omdat ze willen blijven tanken. Daar zullen ze inmiddels wel achter zijn... Ze zitten vast in ouderwets denken, ik vermoed dat ze niet beseffen dat je met een BEV gewoon thuis en op het werk kunt laden waardoor je bijna nooit onderweg hoeft laden.
 
Ik heb het hele artikel een paar keer gelezen en idd is het onvolledig. Maar hij heeft wel een punt, de EV is veel minder schoon dan over het algemeen wordt gedacht en zeker door de politiek.

Ik denk dat je over een paar decennia geen enkele EV meer zult zien anders dan in het museum. De toekomst is aan echt schone voertuigen en als de oliemaatschappijen nu eens de pas wordt afgesneden en de politiek wordt wakker, dan komen we verder.

We moeten af van die honderden kilo's accu, dus het meest voor de hand liggende lijkt mij zonne energie omzetten in waterstof en voertuigen met een brandstofcel, rijd je in feite elektrisch, maar wel helemaal schoon en geen CO2.
Waarom zouden we van die accu's af moeten? Die dingen gaan langer mee als fossiele brandstof en je ziet nu al recycle plants ontstaan. Accu's worden steeds kleiner en efficienter met minder exotische materialen.
Waterstof is niet anders dan een drager. Gevaarlijk, in zware tanks met een onmogelijke vorm. En je moet het nog steeds maken met elektra met omzetverlies. Leuk dat de zon ook waterstof bevat, hoe gaan we dat ophalen? Waterstof is een schijn argument van de ICE industrie om nog langer zuigermotoren en versnellingsbakken te kunnen verkopen.
Hoogstwaarschijnlijk heb je gelijk dat accu voertuigen maar tijdelijk zijn. Er zijn vast betere manieren om energie op te slaan. Die manieren zijn helaas nog niet uitgevonden. Misschien gaan we iets met inductie doen. Elektrische aandrijving geef ik wel een grote toekomst, een grotere efficiency is bijna niet mogelijk.
Als we echt milieuwinst willen halen moeten we stoppen met individueel vervoer maar dat zal moeilijk zijn om te keren. Maar je hebt gelijk dat de bal bij de politiek ligt, hoog tijd om te stoppen met subsidie aan de fossiele industrie!
 
Ja okee, maar het is dezelfde politiek die enorme subsidies geeft op EV's, zouden ze dat niet doen dan houd je nog geen 10% van de kopers over, want vrijwel iedereen doet het dankzij de subsidies en de belastingvoordelen.

En waterstof is de energiedrager van alle koolwaterstoffen, ook in onze benzine en in aardgas. De waterstof verbindt zich met zuurstof en levert de energie, de koolsof is afval en wordt CO2.

En ook de brandstofcel zet de watersof direct om in elektriciteit, dus de aandrijving is elektrisch en waterstof is minder gevaarlijk dan aardgas.

Tenzij er een enorme revolutie gaat plaatsvinden in de accu technologie, maar anders zie ik dat niet als de toekomst op langere termijn, want wil je een grote actieradius hebben, dan moet je veel gewicht aan accu's meezeulen en dat heb je met waterstof niet. Een tank welke 700 bar kan hebben, hoeft niet per se erg zwaar te zijn.
 
Die paar miljoen subsidie op EV is een fractie van wat er in de Shell gestopt wordt. Noem mij een bedrijf dat 7 miljard winst kan maken zonder er belasting over te betalen. Tesla zeker niet. Alle geologische onderzoeken en proefboringen, jawel, dat betaald de Staat. Milieuschade en economische schade? jawel, de Staat. Voor Shell is het een spel zonder nieten.
Han, je bent nog een stukje ouder dan Hybride en mijzelf. Weet je de eerste transistor nog? Radio's zonder lampen. En kijk waar je nu op zit te tikken. En ergens in die doos zit een zwart blokje van een paar cm2 met miljoenen transistoren. Weet je de eerste Ledjes nog? Plastic bolletjes die flauw rood licht gaven. Kijk nu wat een schijnwerpers en beeldschermen er met Led gemaakt worden.
Als, en dat is nu ongeveer, de vraag naar compacte en hoog rendement accu's er is zal dit dezelfde ontwikkeling doormaken.
En ja, de transistoren en ledjes hebben er ook minstens dertig jaar over gedaan. Hybride en ik zullen waarschijnlijk deze ontwikkeling nog meemaken. Hopelijk lig jij dan nog geen viooltjes omhoog te duwen en kan je erkennen dat EV toch een goede oplossing is.
Op micro niveau lukt het al met kleine accu-tje. Nu nog betrouwbaar opschalen.
 
Ik had begrepen dat die subsidie ietsje meer is dan een paar miljoen, gaat al over het miljard en idd gaat de techniek snel. Mijn eerste radio bouwde ik zelf met buizen en een enorme batterij.

Maar er is meer dan de auto en de motorfiets, we moeten ook ergens mee koken en verwarmen en het leidingnet ligt er al. Gaan we alles elektrisch doen dan moet het elektriciteitsnet enorm worden uitgebreid. Ik kan mijn CV stoken op de gastank van de Jaguar. :Y
 
Ja, voor verwarming en koken zie ik wel een toekomst voor waterstof. Sterker, er wordt al serieus over gedacht. Moderne huizen met goede isolatie kunnen wel af met lage temperatuurverwarming. Maar voor de huizen van voor 1980 die niet goed te isleren zijn moet er een tussenoplossing komen. Daarvoor wordt aan waterstof distributie door het aardgasnet gedacht. Volgens mij is dat slim, dan kan je waterstof maken met energie overschotten en veilig bufferen.
En ja, het electriciteitsnet moet worden aangepast. Het is nu een vertakking, het moet een grid worden.
 
....Ja okee, maar het is dezelfde politiek die enorme subsidies geeft op EV's, zouden ze dat niet doen dan houd je nog geen 10% van de kopers over, want vrijwel iedereen doet het dankzij de subsidies en de belastingvoordelen....

Dat geldt alleen als je de subsidies die brandstofrijders hun leven lang al krijgen niet meetelt.

Want waarvoor is dit ook weer allemaal nodig ? De jarenlange en wereldwijde ongebreidelde verbranding van brandstoffen leidt steeds duidelijker tot een milieuramp van ongekende omvang. Als je onkosten daarvan verrekent naar de toeslag op brandstof die je eerlijkerwijs had moeten betalen dan ziet het er heel anders uit.
Dan ineens is het andersom, dan krijgen de brandstofauto’s subsidie...
 
Laatst bewerkt:
Je doelt op de klimaatverandering? En dat is de schuld van de auto?

Enig idee hoeveel de luchtvaart uitstoot en de brandstof zonder accijns krijgt?

Enig idee hoeveel uitstoot de vrachtscheepvaart veroorzaakt?

Niet de auto de schuld geven, want dat aandeel is belachelijk klein.

Elk levend wezen dat ademt stoot CO2 uit en laten we het niet hebben over al die kolencentrales en de zware industrie.

Maar geef gerust de auto de schuld , wordt nog niet genoeg aan verdiend. Hoeveel miljarden brengt de accijns op benzine en diesel op denk je? En de overheid is niet hypocriet?
 
Elektrische voertuigen in Duitsland stoten meer CO2 uit dan dieselmotoren - Climategate

Kwam ik tegen op het HT forum en of het allemaal waar is vraag ik mij af, maar erg vrolijk word ik er niet van.

Edit: het artikel nog een keer gelezen en wat ik mis is de berekening van hoeveel energie plus uitstoot het kost om van ruwe olie diesel te maken en hoeveel uitstoot het vervoer van die ruwe olie geeft, want het komt niet vanzelf bij de pomp.
Misschien vrolijkt deze tegenstudie je weer wat op?
NUcheckt: Elektrische auto stoot niet meer CO2 uit dan diesel | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
 
De jarenlange en wereldwijde ongebreidelde verbranding van brandstoffen leidt steeds duidelijker tot een milieuramp van ongekende omvang.
... overdrijven is ook een vak natuurlijk ...
Er gaat jaarlijks een pak meer co2 de lucht in bij vulkaanuitbarstingen dan al het landverkeer samen.
Je doelt op de klimaatverandering? En dat is de schuld van de auto?
Voor een heel kleine percentage ... misscien ...
Enig idee hoeveel de luchtvaart uitstoot en de brandstof zonder accijns krijgt?
Veel minder dan het totale landverkeer. En niet te vergeten, er wordt in die sector hard aan gewerkt.
Enig idee in het verschil in verbruik tussen een B747 van 1969 en eentje van 2015? IMMENS!
Enig idee hoeveel uitstoot de vrachtscheepvaart veroorzaakt?
Idem
Niet de auto de schuld geven, want dat aandeel is belachelijk klein.
Dat dus.
En 2tact verbieden, vervuilt meer per km dan een 40t zware vrachtwagen.
Elk levend wezen dat ademt stoot CO2 uit en laten we het niet hebben over al die kolencentrales en de zware industrie.
En dat dus. En het is al decennia lang geweten, als je de vlees industrie zou stopzetten, alleen al de Amerikaanse, de co2 uitstoot wereldwijd gehalveerd is, en dat terwijl, en niet de bedoeling om dáár over te discussiëren, we helemaal geen vlees nodig hebben, integendeel, we zijn beter af zonder.
Maar geef gerust de auto de schuld , wordt nog niet genoeg aan verdiend. Hoeveel miljarden brengt de accijns op benzine en diesel op denk je? En de overheid is niet hypocriet?
Ja, ook dat is al eeuwenlang bekend, de overheid is de definitie van hypocritie ...

--------------------

Ons aardbolleke warmt op en koelt weer af, dat doet het al miljoenen jaren, maar we meten nog maar iets meer dan 100 jaar. De zeespiegel stond vroeger duidelijk veel hoger. Dat is een feit. En wat ook een feit is, de Aarde MOET net opwarmen, want op dit moment leven we eigenlijk nog in een ijstijd, het staartje ervan. Het is al wetenschappelijk bewezen dat het normaal zou zijn dat er nergens nog landijs of besneeuwde bergtoppen zouden zijn, en de Aarde kan voorzien in al het nodige voor 20 tot 25 miljard mensen. Maar de mensheid, DIE kan het nog niet aan, dat is het probleem!

----------------------

Toch wil ik ook over op elektrisch, zowel wat auto als motor als huishouden betreft. Alleen kan ik mij dat op dit moment nog niet permitteren.
De reden dat ik elektrisch wil rijden is omdat ik niet graag als koelbloedige moordenaar bekeken wordt, en omdat, ondanks sommige pronostieken, die zeggen dat je binnen 10 a 15 jaar goedkoop met benzine kan rijden door de weinige vraag ernaar, je praktisch nergens meer zal mogen komen met fosiele brandstof voertuigen.

Ik geef het eerlijk toe, ik WIL elektrisch rijden, maar dat heeft zeer weinig met de miliuekwestie te maken, ik voel mij allerminst schuldig aan de opwarming van de Aarde. Maar vooral om praktische redenen wil ik elektrisch rijden.

En geloof me, als de staat ECHT al die heisa aanging vanwege het milieu, dan reden we nu al bijna allemaal elektrisch. Het is 1 groot opgezet spel.

Is er al eens een instantie geweest die onderzoek doet naar de gevolgen van zoveel elektriciteit op onze Aarde? Brengt dat dan geen schade? Wie weet is dat net de opwarmer, de Aarde is gewoon te veel omgeven door elektriciteit. En dan bedenken dat de hoeveelheid elektriciteit binnen 10 jaar minstens verdubbeld gaat zijn ...

Ach, ik ben geen wetenschapper, dus ik weet het niet. Maar wat ik wel weet is, op benzine en diesel kunnen ... eu ... mogen we niet lang meer rijden. Maar de gedachte dat het binnen 10 jaar al verbannen gaat worden/zijn, lijkt mij wat te positief ...

Nee, ik hang niet Trump aan, verre van, ik ben géén "ontkenner van de klimaatopwarming", maar ook geen "aanbidder" ervan ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je doelt op de klimaatverandering? En dat is de schuld van de auto?

Enig idee hoeveel de luchtvaart uitstoot en de brandstof zonder accijns krijgt?

Enig idee hoeveel uitstoot de vrachtscheepvaart veroorzaakt?

Niet de auto de schuld geven, want dat aandeel is belachelijk klein.

Elk levend wezen dat ademt stoot CO2 uit en laten we het niet hebben over al die kolencentrales en de zware industrie.

Maar geef gerust de auto de schuld , wordt nog niet genoeg aan verdiend. Hoeveel miljarden brengt de accijns op benzine en diesel op denk je? En de overheid is niet hypocriet?

Het staat er toch echt goed hoor....

Maar jij reageert precies als al die ingezondenbrieven schrijvers in de Telegraaf.
Het ligt altijd alleen aan een ander en het ligt nooit aan hen. Als door een wesp gestoken...

De auto, het wegtransport, dat is weldegelijk verantwoordelijk voor zijn eigen deel van het verbruik van olie en gas !
Het zal een relatief klein deel zijn maar de genoemde bedragen zijn dermate groot (ik zag een getal met 13 nullen) dat het bedrag waarvoor de auto verantwoordelijk is toch ook gigantisch is.
Dit staat allemaal in dat IMF rapport dat ik destijds al linkte.

https://www.imf.org/en/News/Articles/2015/09/28/04/53/sonew070215a
Hier de originele bron, sommigen rekenen deze bedragen om per minuut of per verbruikte liter. Hoe dan ook, je schrikt je rot.

En inderdaad, de overheid heft accijns op brandstof maar zouden ze alle kosten in rekening brengen dan zou die accijns een heel stuk omhoog moeten, ook voor de auto.

In andere takken van transport, verwarming en energieopwekking wordt ook gewerkt aan CO2 reductie. Je bent echt niet alleen.

En wat ik daarmee wilde zeggen, die eeuwige sneren over subsidie voor elektrische auto’s komen daarmee in een heel ander daglicht te staan.
 
Laatst bewerkt:
....Het valt mij ook voortdurend op dat de gebruikers van de accu voertuigen daar heel erg enthousiast over zijn....
Klopt !

En dat is niet voor niets, elektrisch rijdt gewoon een hele klasse beter.
Je rijdt de toekomst en dat voelt goed... Alsof al die oude problemen van het verbrandingsmotor tijdperk in één keer van je af vallen.

Moet je meemaken...
 
Laatst bewerkt:
Klopt !

En dat is niet voor niets, elektrisch rijdt gewoon een hele klasse beter.
Je rijdt de toekomst en dat voel goed... Alsof al die oude problemen van het verbrandingsmotor tijdperk in één keer van je af vallen.

Moet je meemaken...
Ook dat is relatief.
Met mijn auto is het enige dat ik meer moet dan dan bij een elektrische, de auto starten, verder is het gas geven, remmen, en sturen. Je voelt die ook niet schakelen. En optrekken doet die, als het moet, in 11 sec naar 100, nooit nodig dus. Waarom dat in 2 sec zou moeten kunnen is mij een torenhoog raadsel.
Lawaai? Ik hoor mijn motor amper draaien, het lawaai komt van de rol- en windgeluiden.

Maar ik ga zeker een proefrit zien te regelen zoals ik al zei, maar liefst, eventueel tegen een kleine betaling, eentje van een week.

Dat ik bij een elektrische motor geen onderhoud meer moet doen, of toch veel minder, is maar een klein pluspunt voor mij, want sleutelen is leuk. De riemaandrijving (bij een Zero toch), dat is voor mij wél een zeer groot pluspunt. En het ontbreken van een roestende uitlaat is ook een groot pluspunt.

Zoals ik al zei, kom ik zeker terug op die proefrit, en eens ik die kan doen, zal ik zeker verslag uitbrengen! :t
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ook dat is relatief.
Met mijn auto is het enige dat ik meer moet dan dan bij een elektrische, de auto starten, verder is het gas geven, remmen, en sturen. Je voelt die ook niet schakelen. En optrekken doet die, als het moet, in 11 sec naar 100, nooit nodig dus. Waarom dat in w sec zou moeten kunnen is mij een torenhoog raadsel.
Lawaai? Ik hoor mijn motor amoer draaien, het lawaai komt van de rol- en windgeluiden.

Maar ik ga zeker een proefrit zien te regelen zoals ik al zei, maar liefst, eventueel tegen een kleine betaling, eentje van een week.

Dat ik bij een elektrische motor geen onderhoud meer moet doen, of toch veel minder, is maar een klein pluspunt voor mij, want sleutelen is leuk. De riemaandrijving (bij een Zero toch), dat is voor mij wél een zeer groot pluspunt. En het ontbreken van een roestende uitlaat is ook een groot pluspunt.

Zoals ik al zei, kom ik zeker terug op die proefrit, en eens ik die kan doen, zal ik zeker verslag uitbrengen! :t

Sorry maar dit heb ik al heel vaak gelezen en.... nou ja, vul zelf maar in.

Het gaat niet om snel optrekken...; het gaat om de ongekende souplesse, het gemak, de trekkracht, de relatieve stilte.
Dat moet je meemaken, en dan besef je ook dat een vergelijk met welke benzinemotor dan ook niet aan de orde is.
Ik ben er enthousiast over en ik lees dat ook van anderen, elektrisch is een klasse apart.
 
Jullie zijn weer lekker langs elkaar heen aan 't lullen zeg. :+

Mag ik even opsommen?
- Ja, elektrische voertuigen zijn schoner dan plofmotoren.
- Nee, iedereen aan de elektrische auto gaat het klimaatprobleem niet oplossen (maar, alle beetjes helpen).
- Ja, berijders van elektrische voertuigen zijn vrijwel allemaal positief. Dus het moet wel beter zijn.
- Nee, elektrisch rijden is nog niet voor iedereen weggelegd (range, aanschafprijs..)
 
Ik heb nog niet de kans gehad om op een elektrische motor te rijden, ben dat zeker van plan. Maar ik vind het geluid van mijn 62 jaar oude Norton mooier dan veel nummers van de Beatles. 😛
 
Sorry maar dit heb ik al heel vaak gelezen en.... nou ja, vul zelf maar in.
Ja dat zal ik even invullen:
Tegenstanders van elektrische voertuigen doen er alles aan om ze in een negatief daglicht te stellen.
Aanhangers van elektrische voertuigen doen er alles aan om brandstof voertuigen negatief te stellen.
Jij staat niet open voor argumenten van brandstofrijders, net zoals ev haters niet open staan voor argumenten over ev's.
Het lijkt een beetje op koop tv, het aangeboden product is volledig voordelig, niet het kleinste nadeeltje, terwijl het iets oudere product compleet waardeloos wordt beschreven. Jammer dit ...
Ik lig daar tussenin, en buiten het "gemak" is er ook de praktische/betaalbare kant die telt, maar dat wordt niet aanvaardt
Het gaat niet om snel optrekken...; het gaat om de ongekende souplesse, het gemak, de trekkracht, de relatieve stilte.
Hmmm ... tegenstrijdigheidje ...
Soeplesse? Waar ontbreekt het aan souplesse bij een brandstofauto met automaat?
Waar ontbreekt het die aan gemak? Waar ontbreekt het een goed model aan stilte? Je mag eens meerijden met mijn Tucson, je hoort de motor echt amper, enkel aan een verkeerslicht, eens boven de 50 is het enkel rol en windgeluid, en die heb je bij een ev ook.
Dat moet je meemaken, en dan besef je ook dat een vergelijk met welke benzinemotor dan ook niet aan de orde is.
Ik ben er enthousiast over en ik lees dat ook van anderen, elektrisch is een klasse apart.
Daarom ga ik ook een proefrit regelen, en ik geloof ook dat een ev op al voornoemde punten net wat beter doet, maar het is de meerprijs nog steeds niet waard in mijn ogen.
Anders had ik evengoed een "dikke BMW 5reeks" kunnen kopen ipv een Tucson.

Pas als de totale kostprijs gelijk ligt met een brandstof motor/auto zal ik overschakelen, maar proefrijden komt er zeker wel. Ik reken immers ongeveer om de 3 maand oonieuw totaal kosten uit en vergelijk daarbij elektrisch met benzine/diesel, zowel voor de auto als de motor.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je doelt op de klimaatverandering? En dat is de schuld van de auto?

Enig idee hoeveel de luchtvaart uitstoot en de brandstof zonder accijns krijgt?

Enig idee hoeveel uitstoot de vrachtscheepvaart veroorzaakt?

Niet de auto de schuld geven, want dat aandeel is belachelijk klein.

Elk levend wezen dat ademt stoot CO2 uit en laten we het niet hebben over al die kolencentrales en de zware industrie.

Maar geef gerust de auto de schuld , wordt nog niet genoeg aan verdiend. Hoeveel miljarden brengt de accijns op benzine en diesel op denk je? En de overheid is niet hypocriet?
Luchtvaart is inderdaad raar, begrijpelijk maar wel raar.

Met vrachtzeevaart bedoel je die olietankers die jouw brandstof komen brengen? Olietankers domineren kustvaart
En om de CO2 uitstoot van de zeevaart een beetje buiten Telegraaf/Dijkhof/Baudet proporties te brengen: Olietankers domineren kustvaart
Vergeet ook de raffinage niet, dat gaat ook niet vanzelf. Ook CO2 uitstoot.
Het auto aandeel is niet belachelijk klein.

En al ben je een glasharde klimaatontkenner. Ben je dan voorstander van het subsidieeren van Salafisme? Denk je dat olie nooit op raakt? Vindt je het prettig om de lucht in binnensteden in te ademen?
 
Ja dat zal ik even invullen:
Tegenstanders van elektrische voertuigen doen er alles aan om ze in een negatief daglicht te stellen.
Aanhangers van elektrische voertuigen doen er alles aan om brandstof voertuigen negatief te stellen.
Jij staat niet open voor argumenten van brandstofrijders, net zoals ev haters niet open staan voor argumenten over

Ik ben opgegroeid met brandstofmotoren, ik heb zelf meerdere tractoren, motoren en benzine- en diesel auto’s gehad en gereden, met handbak, automaat en CVT. Samen dik meer dan een miljoen kilometer mee gereden.

Ik werk in de techniek, je hoeft mij heus niet vertellen hoe een benzineauto rijdt; het is ook niet “niet openstaan voor”, het is ervaring.

Verschil met sommigen hier is wellicht dat ik de zuigermotor níet heilig verklaar en dat ik wél bereid ben verder te kijken dan alleen brandstof.
Hmmm ... tegenstrijdigheidje ...

Hoe kom je dáár toch bij ?

Volgens mij begrijp jij niet wat “trekkracht” inhoudt. Jij hebt het alleen maar over snel optrekken terwijl trekkracht, koppel, in een motor juist zo belangrijk is voor de algehele rijervaring.

En een elektromotor is nog veel soepeler dan een benzinemotor omdat ie koppel heeft vanaf nul RPM en daardoor geen stationairloop, koppeling of versnellingen kent.
Ik vind dat een wereld van verschil met benzine.

Echt hoog tijd dat je eens ervaring opdoet.
 
Ik ben opgegroeid met brandstofmotoren, ik heb zelf meerdere tractoren, motoren en benzine- en diesel auto’s gehad en gereden, met handbak, automaat en CVT. Samen dik meer dan een miljoen kilometer mee gereden.

Ik werk in de techniek, je hoeft mij heus niet vertellen hoe een benzineauto rijdt; het is ook niet “niet openstaan voor”, het is ervaring.

Verschil met sommigen hier is wellicht dat ik de zuigermotor níet heilig verklaar en dat ik wél bereid ben verder te kijken dan alleen brandstof.


Hoe kom je dáár toch bij ?

Volgens mij begrijp jij niet wat “trekkracht” inhoudt. Jij hebt het alleen maar over snel optrekken terwijl trekkracht, koppel, in een motor juist zo belangrijk is voor de algehele rijervaring.

En een elektromotor is nog veel soepeler dan een benzinemotor omdat ie koppel heeft vanaf nul RPM en daardoor geen stationairloop, koppeling of versnellingen kent.
Ik vind dat een wereld van verschil met benzine.

Echt hoog tijd dat je eens ervaring opdoet.
Kijk, laat ik nu ook in de techniek gezeten hebben.
Ik duw het gaspedaal van mijn auto in, en die vliegt snel naar de snelheid die ik wil, niet in 2 sec idd, maar meer dan snel genoeg. Qua handeling is het niet meer of minder gemak dan een ev, alleen de techniek is anders. Bij een ev ook veel minder complex dan een verbrandingsmotor, maar voor de bestuurder geen verschil.

Zet een prijsvergelijkbare BMW 7 naast een Tesla, en beide bestuurders ervaren dezelfde soeplesse en handelbaarheid, met het enige verschil dat die Tesla sneller wegschiet.

Voor mij is het eerder te zoeken in een vergelijkbare Kia Niro elektrische versie. 45.000€ wel, nog steeds fors duurder dan mijn Tucson diesel, bijna het dubbele zelfs, maar rijden doet ie hetzelfde als mijn Tucson, gas geven om te rijden en remmen om te vertragen en stoppen, de techniek doet de rest, ik moet als chauffeur geen ziertje meer moeite doen in mijn diesel automaat dan in een ev, dat is een feit die als een paal boven water staat. Met jou ervaring moet je dat weten.

Een beetje hetzelfde als een vaatwasser, in een oude vaatwasser laad je alles in, sluiten en op het knopje drukken, en een half uur ater weer leeghalen. Bij een nieuwe vaatwasser doe je net hetzelfde, je doet als mens niks meer of minder, maar die nieuwe vaatwasser is stiller en zuiniger, meer niet. Maar als die nieuwe vaatwasser 4 keer zoveel kost in aanschaf ... tja ...

Wat ik jammer vind aan jou redenatie is, dat je mij beschouwd als een ev hater omdat ik de brandstof motoren niet "afbreek". Ik besef maar al te goed dat een ev in dat alles net iets beter is, maar het verschil is niet groot genoeg om er de totale meerprijs aan te betalen.

Jij kijkt enkel door een elektrische bril, ev haters enkel door een olie bril, ik kijk door beide, en dat leert mij dat elektrisch rijden mij nog te duur is in totaliteit.

Ik blijf hier nog wel meelezen, maar reageren doe ik wel pas nadat ik heb proefgereden :W
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Soeplesse? Waar ontbreekt het aan souplesse bij een brandstofauto met automaat?
Waar ontbreekt het die aan gemak? Waar ontbreekt het een goed model aan stilte? Je mag eens meerijden met mijn Tucson, je hoort de motor echt amper, enkel aan een verkeerslicht, eens boven de 50 is het enkel rol en windgeluid, en die heb je bij een ev ook.
Ik rij nu in een hybride. en vaak moet ik op het display kijken of hij nou op benzine of elektromotor rijdt.
Maar op een lang stuk 50km weg forceer ik hem toch expres naar elektro toe, omdat dat toch lekkerder rijdt. Het is een subtiel verschil, maar voor mij genoeg om het te forceren.

Ik hou voor mezelf gewoon alle opties open, en kies op basis van wat ik het prettigste vind rijden en de prijs die ik daar voor moet betalen. Betekende vorig jaar dat ik een versus 1000 kocht ipv een Zero, maar dat kan over een jaar zomaar weer andersom zijn. Gewoon zelf beoordelen wat fijn is en de rest kan het lekker uitzoeken.
 
....maar voor de bestuurder geen verschil....

....met het enige verschil dat die Tesla sneller wegschiet.....

....maar rijden doet ie hetzelfde als mijn Tucson.....

Natuurlijk, dat zul jij weten...


Wat ik jammer vind aan jou redenatie is, dat je mij beschouwd als een ev hater omdat ik de brandstof motoren niet "afbreek". Ik besef maar al te goed dat een ev in dat alles net iets beter is, maar het verschil is niet groot genoeg om er de totale meerprijs aan te betalen.

Jij kijkt enkel door een elektrische bril, ev haters enkel door een olie bril, ik kijk door beide, en dat leert mij dat elektrisch rijden mij nog te duur is in totaliteit.
Wat jij schijnbaar niet beseft is dat je hier reageert in het Zero topic op mensen die Zero rijden. Mensen die ervaringen uitwisselen waar we allemaal van kunnen leren.
Jij hebt blijkbaar geen ervaring met elektrisch rijden, laat staan met Zero’s maar je weet wel alles beter, juist over dingen die je alleen door ervaring kunt weten zoals het rijden.
Ik blijf hier nog wel meelezen, maar reageren doe ik wel pas nadat ik heb proefgereden :W

Kijk, dat is voor het eerst een goed idee... En maak er geen kort ritje van maar liefst meerdere dagen om een echte indruk te krijgen. Heb ik destijds ook gedaan en ik heb er vooral heel veel van geleerd...

Misschien kun je de verkoper van Energica of Zero overtuigen dat benzine minstens net zo goed rijdt. Dat er geen verschil is in rijden, alleen in de prijs, dat beweer je hier tenslotte ook...

Ik ga ondertussen naar het Harley Davidson forum, ik heb daar nooit mee gereden maar ik heb gezien dat ze daar geen oog hebben voor 125 cc scooters terwijl die net zo goed rijden, je komt er ook mee van A naar B. Dat ga ik ze daar dan ook even vertellen. Of wil jij het doen ? Doe je hier tenslotte ook.
Of ga naar het Porsche Cayenne forum en vertel ze daar dat een Tuckson gewoon net zo goed is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan