Zero Motorfietsen

Maar het gaat mij niet om acceleratie. Het gaat mij om de praktischeid in dagelijks gebruik.
Een Ninja 400 brengt mij overal naartoe aan een zelfde snelheid als een Zero, rijdt een stuk verder, en "laad op" in 5 minuten. Die doet wat die moet doen, net als ook een Zero, alleen moet ik met een Zero om de haverklap aan de lader, en duurt dat lang, met de Ninja 400 is dat 5 minuten.
De Ninja doet dit alles in totaliteit ook nog eens gevoelig goedkoper.

Dat elekrisch rijden op zich leuker is geloof ik wel, maar dat is voor mij (en de meeste wooon werk rijders) geen reden om zo'n hoge prijs voor te betalen.
 
Maar het gaat mij niet om acceleratie. Het gaat mij om de praktischeid in dagelijks gebruik.
Een Ninja 400 brengt mij overal naartoe aan een zelfde snelheid als een Zero, rijdt een stuk verder, en "laad op" in 5 minuten. Die doet wat die moet doen, net als ook een Zero, alleen moet ik met een Zero om de haverklap aan de lader, en duurt dat lang, met de Ninja 400 is dat 5 minuten.
De Ninja doet dit alles in totaliteit ook nog eens gevoelig goedkoper.

Dat elekrisch rijden op zich leuker is geloof ik wel, maar dat is voor mij (en de meeste wooon werk rijders) geen reden om zo'n hoge prijs voor te betalen.
Dan zou ik een burgman 650 kopen. Je mag toch maar 120, is nog zuiniger, en beter beschermd, en zolang je je oordoppen inhoudt hoor je ook niemand lachen.
 
Dan zou ik een burgman 650 kopen. Je mag toch maar 120, is nog zuiniger, en beter beschermd, en zolang je je oordoppen inhoudt hoor je ook niemand lachen.
Nou dát vind ik appelen met peren vergelijken ;)
Btw, een burgmann is alles behalve zuinig!
 
Ben het wel met DKP eens dat de praktische bruikbaarheid beter moet. Nu is zo ding voor mij niet goed genoeg.
 
Maar het gaat mij niet om acceleratie. Het gaat mij om de praktischeid in dagelijks gebruik.
Een Ninja 400 brengt mij overal naartoe aan een zelfde snelheid als een Zero, rijdt een stuk verder, en "laad op" in 5 minuten. Die doet wat die moet doen, net als ook een Zero, alleen moet ik met een Zero om de haverklap aan de lader, en duurt dat lang, met de Ninja 400 is dat 5 minuten.
De Ninja doet dit alles in totaliteit ook nog eens gevoelig goedkoper.

Dat elekrisch rijden op zich leuker is geloof ik wel, maar dat is voor mij (en de meeste wooon werk rijders) geen reden om zo'n hoge prijs voor te betalen.

Nou, waarom overweeg je dan om elektrisch te gaan rijden ?
 
Laatst bewerkt:
Nou, waarom overweeg je dan om elektrisch te gaan rijden ?
Omdat ik het er wel mee eens ben dat we gaandeweg gaan MOETEN overschakelen.
Nee, ik voel me niet bepaald schuldig aan de klimaatopwarming, maar ik vind het ook niet erg om te moeten omschakelen.

Ik ben dus niet zo een fanatieke klimaatactivist, maar evenmin een Trump-aanhanger.

Voor het klimaat hoeft het volgens mij niet, daar kunnen andere en betere maatregelen voor genomen worden, maar voor de lucht in de steden is het wel aangenamer. De Aarde zal sowieso opwarmen, met of zonder ons toedoen, dat is een natuurlijk fenomeen.
Ook voor het gemak van het mindere onderhoud, en, vooral, het stille rijden, dát lijkt mij enorm aangenaam.

Dus van zodra een elektrische motor (en auto) betaalbaarder worden voor de gewone man (het hoeft niet perse stukken goedkoper, maar vooral de aanschafprijs moet naar beneden, wat ook gaat gebeuren, hetzij vroeg, hetzij laat), ga ik zeker de overstap maken. Ook moet de actieradius niet zijn als die van een brandstofvoertuig, maar mag toch wel wat meer zijn. Voor woon-werk moet 150km (normale rijstijl, lees snelweg aan 130km/u) haalbaar zijn.
Voor vakantieritten zou 300km leuk zijn, en als je dan een uurtje zou moeten laden, is dat nog geen ramp, elke 300km je benen strekken, een licht hapje en drankje, en eventueel een half uurtje dutten verlengd je reis dan wel in tijd, maar het maakt het wel veel draaglijker.
 
Voor woon-werk moet 150km (normale rijstijl, lees snelweg aan 130km/u) haalbaar zijn.
Voor vakantieritten zou 300km leuk zijn, en als je dan een uurtje zou moeten laden, is dat nog geen ramp, elke 300km je benen strekken, een licht hapje en drankje, en eventueel een half uurtje dutten verlengd je reis dan wel in tijd, maar het maakt het wel veel draaglijker.

Uh, 150 kilometer woon-werkverkeer? Kun je niet gewoon beter dichterbij je werk gaan wonen, of is dit totaal (dus heen én terug)? Als je 75 kilometer enkele rit moet, waarbij je 100% snelweg 100 km/h gemiddeld rijdt (dus vanaf wegrijden en aan de paal hangen) dan kom je met het gros van de motoren gewoon uit.

Als je op vakantie gaat, jaag je ook niet continue 130+ lijkt mij daar je ontspannen wilt blijven. Lekker toeren met 80 km/h, anderhalfuur tot twee uur rijden en dan laden. Mijns inziens perfect. In ieder geval; ik heb dat als perfect ervaren gedurende mijn periode met een Energica.
 
Uh, 150 kilometer woon-werkverkeer? Kun je niet gewoon beter dichterbij je werk gaan wonen, of is dit totaal (dus heen én terug)? Als je 75 kilometer enkele rit moet, waarbij je 100% snelweg 100 km/h gemiddeld rijdt (dus vanaf wegrijden en aan de paal hangen) dan kom je met het gros van de motoren gewoon uit.
51km heen, 53km terug (via snelweg, via provinciale weg twee keer 51km). Die 150km gewenste actieradius is dus om heen en terug te kunnen, met een beetje reserve.
We zijn ook van plan om te verhuizen, en indien mogelijk dichter bij, maar veel dichter zal niet lukken aangezien de prijzen, hoe dichter bij Brussel, en/of hoe dichter bij de luchthaven, fors hoger worden.
Moest ik het kunnen, ik zou een huis(je) bouwen naast de landingsbaan :9~
En dan ging ik met de fiets naar het werk ;)
Als je op vakantie gaat, jaag je ook niet continue 130+ lijkt mij daar je ontspannen wilt blijven. Lekker toeren met 80 km/h, anderhalfuur tot twee uur rijden en dan laden. Mijns inziens perfect. In ieder geval; ik heb dat als perfect ervaren gedurende mijn periode met een Energica.
Dat dus :^
We moeten een beetje af van de "ik-wil-1.000km-in-1-trek-rijden" tijdens vakantieritten.
Ja, jebent langer onderweg, maar de rust doet je zeer goed, en je ziet meer :t
 
Dat dus :^
We moeten een beetje af van de "ik-wil-1.000km-in-1-trek-rijden" tijdens vakantieritten.
Ja, jebent langer onderweg, maar de rust doet je zeer goed, en je ziet meer :t

Dit besef zouden meer mensen die de overstap naar EV rijden moeten krijgen. Men kijkt nu namelijk continue naar de actieradius van 100% naar 0%. Echter, de praktijk leert dat je per dag eens 89 kilometer rijdt, dan 40, dan 60 en dan weer 75 kilometer om thuis te komen. Al met al dus 264 kilometer, dus men wil per se een auto (of motor) met 300 kilometer actieradius want stel voor dat. Vervolgens vergeten ze dat ze na de eerste rit van 89 kilometer een uur bij een klant zijn bijvoorbeeld, waar geladen kan worden. Na een uurtje laadt hij dus zo'n 32 km bij obv. snelheid laadpaal en type stekker - voorbeeld - dus effectief ben je 57 kilometer kwijt. Doe dit elke keer, en mocht je écht in nood komen, laad dan 5 a 10 minuutjes bij Fastned bij en rij naar huis.

Compleet andere denkwijze dan wat men momenteel heeft. Langzaamaan wordt actieradius ook onderschikt aan laadsnelheid :)
 
Nou dát vind ik appelen met peren vergelijken ;)
Btw, een burgmann is alles behalve zuinig!
Mwah, bijna net zo krom als jouw redenatie }) Soms moet je overdrijven om de boodschap over te brengen._O-
Maar BMW heeft ook nog de C1.. ofziets.O-)
 
Maar het gaat mij niet om acceleratie. Het gaat mij om de praktischeid in dagelijks gebruik.
Een Ninja 400 brengt mij overal naartoe aan een zelfde snelheid als een Zero, rijdt een stuk verder, en "laad op" in 5 minuten. Die doet wat die moet doen, net als ook een Zero, alleen moet ik met een Zero om de haverklap aan de lader, en duurt dat lang, met de Ninja 400 is dat 5 minuten.
De Ninja doet dit alles in totaliteit ook nog eens gevoelig goedkoper.

Dat elekrisch rijden op zich leuker is geloof ik wel, maar dat is voor mij (en de meeste wooon werk rijders) geen reden om zo'n hoge prijs voor te betalen.

Juist wat betreft de praktische bruikbaarheid, de gebruikersvriendelijkheid, is een elektrische motor onovertroffen. Een groot koppel vanaf nul toeren en zonder onderbreking doorgaan tot de top.... Altijd trekkracht, enorme souplesse.
Ik kan het heel vaak vertellen maar blijkbaar moet je het meemaken om het te gaan waarderen.


Verder blijf je de Zero blijkbaar klakkeloos vergelijken op getallen. Dat werkt niet zo. De Vectrix waar ik mee reed had op papier maar 4 kW. Maar ik trok een snelle BMW X5 er uit...


En wat dat tanken aangaat... Jij denkt blijkbaar dat laden bij een elektrische motor hetzelfde is als tanken bij een benzinemotor.
Beide doe je om te kunnen rijden maar verder zijn er vooral verschillen.

Laden doe je thuis, als de motor toch stilstaat. Daar hoef je niet bij te zijn. Kost ook weinig en een snoertje inprikken is echt een moeite van niets.

Bij een benzinemotor kun je niet thuis tanken, dan moet je van je route af, tankstation opzoeken, oppassen dat je niet onderuit gaat op die gladde vloer, wachten tot je aan de beurt bent, volgooien en naar binnen terwijl je de helm moet afzetten en je verplichte forse donatie moet doen aan de staat en de arabieren.

Nou, ik weet wel wat gemakkelijker is.
 
Laatst bewerkt:
Goh, ik heb persoonlijk niets tegen een elektrische motor (heb zelf een EV) maar je helt wel heel eenzijdig door naar de ander kant. Met zulke argumenten ga je, wegens te doorzichtig, non-believers toch niet over de streep halen. Dan gaan ze je andere valabele argumenten ook betwijfelen. Een beetje nuanceren, van de twee kanten, kan dus nooit kwaad.
Bijna alle nadelen die je aanhaalt voor het tanken van een motor ervaar ik eerder, in de praktijk, als een nadeel voor een e-motor.
- Bij een benzinemotor kan je niet thuis tanken. Volledig mee eens. Bij een e-motor kan dat wel. Als je tenminste een eigen garage hebt, een eigen oprit of een plek om te parkeren in de nabijheid van je woning. Dat zal voor een e-motor gemakkelijker zijn dan bij een EV maar het sluit toch al een paar gebruikers uit. Maar het is idd een voordeel.
- Voor de rest volg ik je niet. Je hebt blijkbaar een uitzonderlijke situatie en uitzonderlijke tankstations (of verschilt de situatie in NL in het algemeen zo van de Belgische?).
Van de route af? Door het rijbereik (350 km) van de ICE motor kom je heus wel vroeg of laat een tankstation tegen op de route. De uitzonderlijke gebieden waar dit niet kan, nou daar zou ik me zeker niet wagen met een e-straatmachine. :). Door de beperkte actieradius van de e-motor lijkt het me meer voor de hand te liggen dat je al eens van de route af moet en op zoek moet naar een laadpaal of stopcontact. De huidige situatie in België is dat je op zowat iedere doorgangsweg om de haverklap meerdere benzinestations tegen komt en maar weinig laadpalen. Zomaar ergens aan een woning gaan aanbellen om in te pluggen lukt misschien in uitzonderlijke gevallen maar is de regel niet. Uiteraard komt deze situatie meer voor tijdens reisverkeer dan WW-verkeer. Maar om tijdens je WW-verkeer van je route te moeten "afwijken" om te gaan tanken is in dat gevval een nog groter non-argument.
Blijkbaar hebben ze in NL nog steeds uitsluitend bemande smoezelige tankstations? NL ligt op veel vlakken voor op B maar blijkbaar lopen ze inzake tankstations dan toch wat achter. Gladde vloer? Zeer uitzonderlijk. Onderuit gaan? Nog nooit voorgehad. En benzine tanken doen we hier gewoon op volgende wijze: aanrijden, stoppen naast de pomp (een van de vele), pinkaart in de gleuf steken (hooguit één handschoen uitdoen, waarom de helm daarvoor uitmoet zou ik niet weten, meestal moet je er zelfs niet voor uit het zadel), code intoetsen, pistool in de tak voor je (een e-motor tanken terwijl je in het zadel zit zie ik nog niet direct gebeuren), terug inhaken, handschoen aan en wegwezen.
Denk dat bij openbaar laden je langer zal moeten aanschuiven (zeker als er meerdere e-voertuigen in he topenbaar beeld zullen verschijnen) aan de paal dan een ICE aan een van de vele beschikbare pompen. Uiteraard zal die situatie in de toekomst wijzigen in het voordeel van elektrisch laden. Daarom ook toekomst en wachten nog velen of kijken ze nog even de kat uit de boom.
Hier doen we na het laden van elektriciteit inderdaad geen forse donatie aan de staat en de Arabieren. Eerder aan de staat (2/3 van de elektriciteitsprijs zijn kosten en taksen) en aan de Fransen (voor wat betreft het product zelf). Uiteraaard ook niet de forse meerprijs te vergeten die naar de constructeur gaat (in het geval van de Zero gaat dit grotendeels naar de US + 21% naar de staat, door de hogere verkoopprijs waarop die gebaseerd is een significante meerafdrage aan de staat dan bij een vergelijkbare ICE.
Wat betreft WW-verkeer zou er, buiten de hogere aanschafprijs, inderdaad niet veel meer realistische tegenstand moeten zijn om voor een e-motor te kiezen.
Moest ik een motor uitsluitend gebruiken voor WW-verkeer, ik zou het ook weten.

In de realiteit gebruik ik de motor echter hoofdzakelijk (in Km-aantallen) voor reizen.
Daarnaast kan hij voor hetzelfde geld ook ingezet worden voor WW-verkeer.
Twee voor de prijs van één dus.

En een goed afgestelde motor (zonder het plaatsen van een optioneel luide uitlaat) die je gebruikt volgens de regels van de huidge verkeerswetten (ik moet niet zo nodig van verkeerslicht naar verkeersdrempel gieren in steeds minder seconden, dus dat "voordeeltje" van een e-motor laat ik liever ook aan me voorbij gaan)
bv. een 3-cylinder maakt tegen 30/50 km/uur inderdaad meer "lawaai" dan een e-motor. Maar daarboven hoor ik de motor (wegens windgeruis da the tmotorgeluid overstemt) echt niet meer dan een e-motor. Integendeel. Ik kan zelfs kiezen voor een bijna volledig van de weerselementen afgeschermde motor. Voor een e-motor nog steeds redelijk uitzonderlijk.
En dat heerlijk vrij schakelen? Ja daar heeft de e-motor ongetwijfeld een voordeel. Maar een ICE heeft ook al lang CC, digitale uitlezing, handenvrij schakelen (van tijd tot tijd mijn linkervoettip enkele graden van richting doen veranderen zal me heus niet terug naar de middeleeuwen katapulteren) en nog wat meer moderne toestanden. En dit voor een prijs waarvoor je maar een redelijk basic e-motor hebt (meestal kan er vooraan zelfs geen dubbele schijfrem vanaf) of zelfs opties die men niet eens kan aanschaffen (vb. elektrisch kantelbaar en in de hoogte verstelbaar windscherm (erg leuk ding als je door wind en regen naar je werk moet).

Als ik dus alle pro's en contra's, zonder vooroordeel, tegen elkaar afweeg weet ik wel wat all round nog steeds het makkelijkst is een het meeste comfort biedt.
Moet je niet op een euro meer of minder kijken, hou je er van op een (semi) naked door weer en wind te rijden, hou je niet van reizen zonder compromissen op de motor, zijn de tankstations in je regio niet meer up to date, dan zou ik ook zonder twijfel voor een e-motor kiezen.

Wat betreft een EV sloeg vanaf dit jaar de slinger (ook na de nodige afwegingen) door in de richting van elektrisch (om maar aan te tonen da tik niets tegen het concept an sich heb). Voor de motor doet Zero, wat betreft mijn gebruiksprofiels, zelfs terug een stap achteruit. Eindelijk een motor met minder "sportieve" ambities maar wat meer gebruiksgemak (gevoelig verhoogde actieradius, bescherming, voldoende bagagemogelijkheden)? Nee hoor. Een naked sportmotor met nog wat meer de nadruk op de sportieve ambites en vooral tegen een..... nog hogere prijs. Ben ik in de praktijk niets mee.
Spijtig. Ik wil wel. Maar de ratio houdt me, met wat de e-constructeurs me nu maar kunnen voorspiegelen, tegen.

"Juist wat betreft de praktische bruikbaarheid, de gebruikersvriendelijkheid, is een elektrische motor onovertroffen. Een groot koppel vanaf nul toeren en zonder onderbreking doorgaan tot de top.... Altijd trekkracht, enorme souplesse.
Ik kan het heel vaak vertellen maar blijkbaar moet je het meemaken om het te gaan waarderen. "

Heeft de EV ook hoor. Inderdaad leuk voor een keer. Maar ben je in praktijk vlug op uitgekeken. Al aan het volgende verkeerslicht, file of verkeersdrempel kom je de praktische 'top" tegen. Tegendeel van praktische bruikbaarheid. Je zuipt er alleen je batterij in recordtempo mee leeg. Zodat je nog vlugger van de route afmoet om te gaan bijladen. :)
 
Ik ben het er mee eens dat, louter en alleen een elektrische motor hebben, nog niet voor dit moment is. Maar dat zal er ook nooit komen, net zoals bij auto's. Velen wachten op een EV waarmee je 1000 kilometer naar zuid Frankrijk kan rijden op 1 lading. Dat gaat echt niet gaan gebeuren op korte termijn. Maar dat is ook niet de bedoeling van een elektrisch voertuig mijn inziens.

We moeten woonwerk verkeer en kleine ritten vooral elektrisch gaan doen. Daarom zou ik ook een plofmotor houden voor reizen en een weekendje weg, en een elektrisch voor al de rest. Dan ga ik snel 20k per jaar elektrisch rijden, en hooguit enkele duizend met de ploffer.
 
Ik ben het er mee eens dat, louter en alleen een elektrische motor hebben, nog niet voor dit moment is.

Tja, en juist dit is per persoon anders. Ik ga i.i.g. de stap maken naar electrisch, gewoon omdat deze voor 95% van de tijd doet wat ik er mee wil. Voor de overige 5% ga ik er geen plof motor meer bij houden, dan maar wat meer rust nemen onderweg. :)
 
Goh, ik heb persoonlijk niets tegen een elektrische motor (heb zelf een EV) maar je helt wel heel eenzijdig door naar de ander kant. Met zulke argumenten ga je, wegens te doorzichtig, non-believers toch niet over de streep halen. Dan gaan ze je andere valabele argumenten ook betwijfelen. Een beetje nuanceren, van de twee kanten, kan dus nooit kwaad.
Sorry, niet eens.

Ik vertel hier gewoon over mijn ervaringen en ik houd me nog behoorlijk in met het vergelijk.

En je kunt wel allerlei andere situaties opsommen maar het was een reactie op DKP en die rijdt, net als ik, voornamelijk woon-werk met de motor.
En je kunt allerlei zaken anders ervaren maar feit is dat je met een benzinemotor moet tanken, feit is dat het tijd kost, feit is dat het veel geld kost, feit is dat ik heel blij ben dat dat niet meer hoeft met de Zero.

Heeft de EV ook hoor. Inderdaad leuk voor een keer. Maar ben je in praktijk vlug op uitgekeken. Al aan het volgende verkeerslicht, file of verkeersdrempel kom je de praktische 'top" tegen. Tegendeel van praktische bruikbaarheid. Je zuipt er alleen je batterij in recordtempo mee leeg. Zodat je nog vlugger van de route afmoet om te gaan bijladen. :)
Dat laatste is een fabeltje.

Die souplesse is er altijd, ook als je gewoon rustig onderweg bent zoals ik doorgaans. Daar kan geen benzinemotor tegenop. Nee, echt niet.

En er zijn inderdaad DCT automaten waarmee je ook niet zelf hoeft schakelen... Heb ik ook mee gereden... Heeft zeker voordelen boven een gewone bak maar ook nadelen. Ik ging bijvoorbeeld heel raar over de rotonde omdat de bak ineens besloot op te schakelen terwijl ik dat zelf nooit zo zou doen. Zulke verrassingen houd ik niet van.

Elektrisch is ook wat dat aangaat een verademing. Geen gedoe met versnellingen want die zitten er niet op.
 
Juist wat betreft de praktische bruikbaarheid, de gebruikersvriendelijkheid, is een elektrische motor onovertroffen. Een groot koppel vanaf nul toeren en zonder onderbreking doorgaan tot de top.... Altijd trekkracht, enorme souplesse.
Ik kan het heel vaak vertellen maar blijkbaar moet je het meemaken om het te gaan waarderen.


Verder blijf je de Zero blijkbaar klakkeloos vergelijken op getallen. Dat werkt niet zo. De Vectrix waar ik mee reed had op papier maar 4 kW. Maar ik trok een snelle BMW X5 er uit...


En wat dat tanken aangaat... Jij denkt blijkbaar dat laden bij een elektrische motor hetzelfde is als tanken bij een benzinemotor.
Beide doe je om te kunnen rijden maar verder zijn er vooral verschillen.

Laden doe je thuis, als de motor toch stilstaat. Daar hoef je niet bij te zijn. Kost ook weinig en een snoertje inprikken is echt een moeite van niets.

Bij een benzinemotor kun je niet thuis tanken, dan moet je van je route af, tankstation opzoeken, oppassen dat je niet onderuit gaat op die gladde vloer, wachten tot je aan de beurt bent, volgooien en naar binnen terwijl je de helm moet afzetten en je verplichte forse donatie moet doen aan de staat en de arabieren.

Nou, ik weet wel wat gemakkelijker is.


Goh, ik heb persoonlijk niets tegen een elektrische motor (heb zelf een EV) maar je helt wel heel eenzijdig door naar de ander kant. Met zulke argumenten ga je, wegens te doorzichtig, non-believers toch niet over de streep halen. Dan gaan ze je andere valabele argumenten ook betwijfelen. Een beetje nuanceren, van de twee kanten, kan dus nooit kwaad.
Bijna alle nadelen die je aanhaalt voor het tanken van een motor ervaar ik eerder, in de praktijk, als een nadeel voor een e-motor.
- Bij een benzinemotor kan je niet thuis tanken. Volledig mee eens. Bij een e-motor kan dat wel. Als je tenminste een eigen garage hebt, een eigen oprit of een plek om te parkeren in de nabijheid van je woning. Dat zal voor een e-motor gemakkelijker zijn dan bij een EV maar het sluit toch al een paar gebruikers uit. Maar het is idd een voordeel.
- Voor de rest volg ik je niet. Je hebt blijkbaar een uitzonderlijke situatie en uitzonderlijke tankstations (of verschilt de situatie in NL in het algemeen zo van de Belgische?).
Van de route af? Door het rijbereik (350 km) van de ICE motor kom je heus wel vroeg of laat een tankstation tegen op de route. De uitzonderlijke gebieden waar dit niet kan, nou daar zou ik me zeker niet wagen met een e-straatmachine. :). Door de beperkte actieradius van de e-motor lijkt het me meer voor de hand te liggen dat je al eens van de route af moet en op zoek moet naar een laadpaal of stopcontact. De huidige situatie in België is dat je op zowat iedere doorgangsweg om de haverklap meerdere benzinestations tegen komt en maar weinig laadpalen. Zomaar ergens aan een woning gaan aanbellen om in te pluggen lukt misschien in uitzonderlijke gevallen maar is de regel niet. Uiteraard komt deze situatie meer voor tijdens reisverkeer dan WW-verkeer. Maar om tijdens je WW-verkeer van je route te moeten "afwijken" om te gaan tanken is in dat gevval een nog groter non-argument.
Blijkbaar hebben ze in NL nog steeds uitsluitend bemande smoezelige tankstations? NL ligt op veel vlakken voor op B maar blijkbaar lopen ze inzake tankstations dan toch wat achter. Gladde vloer? Zeer uitzonderlijk. Onderuit gaan? Nog nooit voorgehad. En benzine tanken doen we hier gewoon op volgende wijze: aanrijden, stoppen naast de pomp (een van de vele), pinkaart in de gleuf steken (hooguit één handschoen uitdoen, waarom de helm daarvoor uitmoet zou ik niet weten, meestal moet je er zelfs niet voor uit het zadel), code intoetsen, pistool in de tak voor je (een e-motor tanken terwijl je in het zadel zit zie ik nog niet direct gebeuren), terug inhaken, handschoen aan en wegwezen.
Denk dat bij openbaar laden je langer zal moeten aanschuiven (zeker als er meerdere e-voertuigen in he topenbaar beeld zullen verschijnen) aan de paal dan een ICE aan een van de vele beschikbare pompen. Uiteraard zal die situatie in de toekomst wijzigen in het voordeel van elektrisch laden. Daarom ook toekomst en wachten nog velen of kijken ze nog even de kat uit de boom.
Hier doen we na het laden van elektriciteit inderdaad geen forse donatie aan de staat en de Arabieren. Eerder aan de staat (2/3 van de elektriciteitsprijs zijn kosten en taksen) en aan de Fransen (voor wat betreft het product zelf). Uiteraaard ook niet de forse meerprijs te vergeten die naar de constructeur gaat (in het geval van de Zero gaat dit grotendeels naar de US + 21% naar de staat, door de hogere verkoopprijs waarop die gebaseerd is een significante meerafdrage aan de staat dan bij een vergelijkbare ICE.
Wat betreft WW-verkeer zou er, buiten de hogere aanschafprijs, inderdaad niet veel meer realistische tegenstand moeten zijn om voor een e-motor te kiezen.
Moest ik een motor uitsluitend gebruiken voor WW-verkeer, ik zou het ook weten.

In de realiteit gebruik ik de motor echter hoofdzakelijk (in Km-aantallen) voor reizen.
Daarnaast kan hij voor hetzelfde geld ook ingezet worden voor WW-verkeer.
Twee voor de prijs van één dus.

En een goed afgestelde motor (zonder het plaatsen van een optioneel luide uitlaat) die je gebruikt volgens de regels van de huidge verkeerswetten (ik moet niet zo nodig van verkeerslicht naar verkeersdrempel gieren in steeds minder seconden, dus dat "voordeeltje" van een e-motor laat ik liever ook aan me voorbij gaan)
bv. een 3-cylinder maakt tegen 30/50 km/uur inderdaad meer "lawaai" dan een e-motor. Maar daarboven hoor ik de motor (wegens windgeruis da the tmotorgeluid overstemt) echt niet meer dan een e-motor. Integendeel. Ik kan zelfs kiezen voor een bijna volledig van de weerselementen afgeschermde motor. Voor een e-motor nog steeds redelijk uitzonderlijk.
En dat heerlijk vrij schakelen? Ja daar heeft de e-motor ongetwijfeld een voordeel. Maar een ICE heeft ook al lang CC, digitale uitlezing, handenvrij schakelen (van tijd tot tijd mijn linkervoettip enkele graden van richting doen veranderen zal me heus niet terug naar de middeleeuwen katapulteren) en nog wat meer moderne toestanden. En dit voor een prijs waarvoor je maar een redelijk basic e-motor hebt (meestal kan er vooraan zelfs geen dubbele schijfrem vanaf) of zelfs opties die men niet eens kan aanschaffen (vb. elektrisch kantelbaar en in de hoogte verstelbaar windscherm (erg leuk ding als je door wind en regen naar je werk moet).

Als ik dus alle pro's en contra's, zonder vooroordeel, tegen elkaar afweeg weet ik wel wat all round nog steeds het makkelijkst is een het meeste comfort biedt.
Moet je niet op een euro meer of minder kijken, hou je er van op een (semi) naked door weer en wind te rijden, hou je niet van reizen zonder compromissen op de motor, zijn de tankstations in je regio niet meer up to date, dan zou ik ook zonder twijfel voor een e-motor kiezen.

Wat betreft een EV sloeg vanaf dit jaar de slinger (ook na de nodige afwegingen) door in de richting van elektrisch (om maar aan te tonen da tik niets tegen het concept an sich heb). Voor de motor doet Zero, wat betreft mijn gebruiksprofiels, zelfs terug een stap achteruit. Eindelijk een motor met minder "sportieve" ambities maar wat meer gebruiksgemak (gevoelig verhoogde actieradius, bescherming, voldoende bagagemogelijkheden)? Nee hoor. Een naked sportmotor met nog wat meer de nadruk op de sportieve ambites en vooral tegen een..... nog hogere prijs. Ben ik in de praktijk niets mee.
Spijtig. Ik wil wel. Maar de ratio houdt me, met wat de e-constructeurs me nu maar kunnen voorspiegelen, tegen.

"Juist wat betreft de praktische bruikbaarheid, de gebruikersvriendelijkheid, is een elektrische motor onovertroffen. Een groot koppel vanaf nul toeren en zonder onderbreking doorgaan tot de top.... Altijd trekkracht, enorme souplesse.
Ik kan het heel vaak vertellen maar blijkbaar moet je het meemaken om het te gaan waarderen. "

Heeft de EV ook hoor. Inderdaad leuk voor een keer. Maar ben je in praktijk vlug op uitgekeken. Al aan het volgende verkeerslicht, file of verkeersdrempel kom je de praktische 'top" tegen. Tegendeel van praktische bruikbaarheid. Je zuipt er alleen je batterij in recordtempo mee leeg. Zodat je nog vlugger van de route afmoet om te gaan bijladen. :)

Dat dus! Ik kan op mijn werk niet laden (tanken) en de actieradius wordt zo variabel opgegeven dat ik er niet op vertrouw dat ik onder elke omstandigheid op een lading heen en weer wil.

(ik had er bij mijn lpg auto al een hekel aan om om de 350 kilometer te moeten tanken bij nacht en ontij en dan ook nog eens niet bij elk station) (diesel is zo handig in dat opzicht)

Zal het beleven met mijn werkgever, er kom t binnenkort een elketrische motorfiets, speedpedelec en elektrische auto in ons voertuigpark bij als pilot.
 
Nou, ik ga het nog is allemaal op een rijtje zetten;

Om te beginnen, ik WIL wel overstappen op een elektrische motor, maar kan me dat momenteel niet permitteren. Tenzij die A1 klasse die ik linkte, maar enkel als die met een extra batterij uitgerust kan worden wat de actieradius verdubbeld. Dan mag die van mij zelfs pakweg 1.500€ meer kosten. Dan heb ik een toffe elektrische woon-werk motor, en de GSX F houdt ik ernaast bij voor af en toe in de vrije tijd.

Ik ga er zo snel mogelijk eens naar informeren, want als dat zomis, dan ben ik wel geneigd voor die A1 te gaan, gewoon omdat die betaalbaar is voor mij, en ook wat betreft woon werk (iets) goedkoper uitkomt.

Voor mij hoeft een actieradius van een motor geen 525km te zijn zoals mijn GSX F, en geen 1.100km zoals mijn Tucson. Dat is een mentaliteit waar we van af moeten, ik ben daar al van af, maar een 300km voor een motor, en een 500km voor een auto, aan snelweg tegen 130km/u is toch wenselijk, en dan 100% herladen in max een uur. Maar vooral, normale nieuwprijzen. Het is toch duidelijk dat een auto zoals bijvoorbeel een Renault Megane best full electric met voornoemde eigenschappen te verkopen moet zijn aan ongeveer 25.000€.

Het vergelijk met de Ninja 400 gaat WEL op, want:
Die rijdt 350 tot 400km op 1 tank, dat doet geen enkele elektrische motor bij kruisen aan 120km/u.
Die 400 heeft dan wel geen koppel als een elektrische, maar is ook niet nodig. Die rijdt er WEL een BMW X5 uit als je wil, zonder problemen. Maar ook dat hoeft niet. Soeplesse heeft dat ding genoeg, alleen met het verschil dat je moet schakelen. Gek hoeveel motorrijders automaat rijden niet als echt motorrijden meer beschouwen en het gemis van het geluid ook bekrittiseren, maar dat dat hier niet aan de orde is. Mij maakt dat allemaal niet uit, integendeel, ik vind dat net een pluspunt. Maar het is mij de forse meerprijs niet waard.

Als dat hoge koppel en de supersonische soeplesse DE factor is om over te stappen, kan je net zo goed zeggen dat ik een Bentley had moeten kopen, want veel meer koppel en veel meer soeplesse, en ook veel comfortabeler. Maar verder doet die voor mij niet beter dan mijn Tucson, en komt die te duur uit.

Klopt, ik kan niet thuis tanken met die Ninja. Tanken tijdverlies? Wow! 5 minuten, 't is de moeite.
Met een elekrisch kan ik thuis en op het werk opladen. Klopt. Maar de nog veel te hoge prijs, zowel aankoop als totaliteit trekken mij nog niet over de streep. Die Zero produceren kost amper meer (of zelfs minder) dan een Ninja 400. Die prijs gáát nog zakken, maar pas wanneer de noodzaak zich voordoet.

Kortom, de 4x hogere prijs voor de Zero maakt deze in totaliteit fors duurder dan de Ninja 400.
Ohw ja, je kan ook de Z400 nemen als vergelijk, want dat is net zoals de Zero, een naked bike, en zal gevoelig goedkoper worden dan de Ninja, maar pas tegen de zomer in B verkrijgbaar.

Maar nog een belangrijk puntje ivm thuis of onderweg tanken;
Met benzine kan je onderweg tanken en niet thuis.
Met een elektrische kan je thuis en onderweg laden, maar neemt een nog steeds bepaald lange tijd in beslag, thuis geen nadeel, op het werk ook niet, maar onderweg wel.
Stel, 's morgens vertrek ik met volle batterij naar mijn werk, want ik heb lekker thuis geladen. Actieradius 150km, wat al veel is, ben op mijn werk, nog 95km resterend, geen probleem.
Tijdens mijn pauze zie ik een mailtje van mij pa, die vraagt of ik dringend kan langskomen om een of andere reden. Jaja, ik kom na mijn werk, heb gedaan om 14u, dus ik zal er zijn rond 18:30u, want is 190km van het werk uit, en zal moeten laden onderweg.
Ben ik er met de Ninja 400, geen probleem pa, ik ben er om 15:45u ongeveer. Of kan 5 minuten later zijn, ik denk dat ik toevallig nog ga moeten tanken.

Kortom, elektrisch rijden is leuk, dat geloof ik best, maar is qua totaliteitskost zeker geen voordeel.
Maar dat zal ooit nog wel veranderen, alleen denk ik niet dat dat voor de komende 10 jaar al zo zal zijn.
 
Edit: de lange maar zeer duidelijke uitleg van @Ivob2 is dus helemaal wat ik bedoel :^

En idd wat ik daar lees ivm tankstations klopt voor de volle 100%!
Hoezo gladde vloer? Olie op de openbare weg maakt het glad, zeker bij regen. Bij een tankstation is de beton bewust ruw gemaakt. Ik heb nog nooit een schuivertje gehad, of ook maar enig verhaal gehoord van iemand die dat wel had.
Van de route afwijken om te moeten tanken? De enige reden waarom ik de snelweg mijd als ik moet tanken, is de prijs. Over de provinciale wegen kom ik maar liefst 28 tankstations tegen. Denk dat de langste afstand tussen 2 tankstations tussen de 5 en 6 km is. Van afwijken is dus geen sprake.

Ik heb er nog niet op gelet hoeveel van die tankstations al laadpalen hebben, ik vrees, zo goed als geen enkele. Of misschien die op de snelweg wel. Ik zal er eens op letten.

Nog een editje: maar zoals ik al zei, als die klasse A1 uit te rusten is met een extra batterij, en daarbij niet duurder wordt dan die Ninja 400, dan is de kans groot dat ik ervoor ga. (Iets duurder zou zelfs nog mogen). Dan heb ik een goede woon werk motor, en die dure benzine zal dan enkel getankt worden voor de plezier ritjes.
Hetzelfde wat een auto betreft, als ik morgen een rendabele elektrische auto vindt voor een betaalbare prijs, verhuist mijn diesel naar een of ander kweetniewaarergenswaarzezichgeenreetaantrekkenvanuitstoot land.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe meer je schrijft, hoe minder ik het begrijp.

Je gaat totaal voorbij aan argumenten zoals gebruikt kopen, je blijft maar vergelijken op getallen, je gaat blijkbaar ook niet proefrijden om te weten waar je heel veel over praat.
Met de auto tanken heb je een hekel aan maar met de motor vind je het helemaal geen probleem.
Eerst kun je niet laden op je werk, nu ineens weer wél...

Sorry, ik ben het kwijt.
 
Maar ik heb nog wel iets over de Zero te melden.

De nieuwe Heidenau K66 banden bevallen me goed, ik krijg er vertrouwen in. Had het eerder moeten doen.
Zeker met al dat natte weer de laatste tijd rijdt het een heel stuk fijner.

Nog een kleinigheidje.
Regenereren, remmen door terugleveren met de Zero doe je al zodra het “gashandvat” terug is op nul; als je dan het remhendel er bij pakt gaat ie extra regenereren. Dat signaal wordt gegeven door de remlichtschakelaar.

Nu kan ik meestal prima toe met alleen regeneratie remkracht maar het is lastig de remmen dan niet te laten slepen.
Ik heb het bedieningsschroefje van de rem een ietsje meer speling gegeven, echt minimaal, nog geen halve slag en meteen was het opgelost, ik kan nu voluit regenereren zonder dat de rem aanloopt en bij doorknijpen heb je er helemaal geen last van want het hendel komt niet in de buurt van het handvat.
Misschien stond ie wel te strak, dit werkt nu een stuk beter.
 
Eerste rijimpressie van de Zero SR/F met heel veel informatie.

Exclusive: 2019 Zero SR/F Review – First Ride - Motorcycle.com


F398F4A3-504D-4304-A315-BC6863A7125D.jpeg
 
Hoe meer je schrijft, hoe minder ik het begrijp.

Je gaat totaal voorbij aan argumenten zoals gebruikt kopen, je blijft maar vergelijken op getallen, je gaat blijkbaar ook niet proefrijden om te weten waar je heel veel over praat.
Met de auto tanken heb je een hekel aan maar met de motor vind je het helemaal geen probleem.
Eerst kun je niet laden op je werk, nu ineens weer wél...

Sorry, ik ben het kwijt.
Ik heb nooit gezegd dat ik niet kan laden op het werk (of ik heb ergens een woordje verkeerd gezet).
Tweedehands zijn ze in B amper te vinden, indien wel, bijna gelijk aan nieuwprijs.
Het is niet dat ik een hekel heb aan tanken.
Ik zou graag beide voertuigen vervangen door elektrische.
Maar voor mij kan dat pas wanneer de prijs/praktischeids verhouding het toelaten, en dát is nu nog lang niet het geval.
 
Terug
Bovenaan Onderaan