Zero Motorfietsen

....Ik snap waarom mensen het fantastisch vinden, maar ik rij altijd op geluid van de toeren en rem af op de motor, beide dingen die helaas (nog) niet kunnen op zo'n ev......
Dat ken ik.... Heel erg goed zelfs.
Met schakelvoertuigen rijd ik ook op gehoor en op gevoel. Ik wil horen hoe de motor zich voelt en of het tijd is om te schakelen. Dat doe ik ook op gevoel, schokvrij bij precies het juiste toerental. Dat deed ik met de traktor, met mijn schakelmotoren, al onze schakelauto’s en tegenwoordig nog af en toe met de bedrijfsauto.
Maar niet bij de Zero, die heeft geen versnellingsbak of koppeling en daarom heb ik het geluid helemaal niet nodig.

En afremmen op de motor gaat prima met een EV, die kan immers regenereren, remenergie terugwinnen. Bij normaal gebruik heb ik op mijn dagelijkse stoplichtenroute de schijfremmen nauwelijks nodig, alleen soms als het onverwacht rood wordt en bij normaal vaart minderen het laatste stukje om echt tot stilstand te komen.

Had ik vroeger een hekel aan die route, ik bleef met die koppeling en schakelpook in de weer; tegenwoordig met de Zero is het gewoon leuk. Geen geschakel, geen onderbreking van de aandrijving, wel snel en soepel optrekken zonder extra handelingen en als je stil staat is ie ook echt stil. Zo hoort het te zijn.
 
Vooral door de file rijden is een zegen met de Zero, geen gezeik meer dat je constant heen en weer moet schakelen tussen de 1&2 en constant moet spelen met de koppeling.

Not by a long shot :+
M'n '97 thunderace is sneller weg vanuit stilstand en in de bochten. Maar daar koop je zo'n ding niet voor lijkt me.
Ik heb er tijdje geleden stukje op gereden (vader heeft net een nieuwe zero ds), ik vindt het persoonlijke helemaal niets.
Ik snap waarom mensen het fantastisch vinden, maar ik rij altijd op geluid van de toeren en rem af op de motor, beide dingen die helaas (nog) niet kunnen op zo'n ev.
Hoe stond de regeneratie afgesteld? Die kun je instellen dat ie net zo hard afremt als met een plofmotor als je het gas loslaat? En geluid van de toeren, bedoel je voor het schakelen?
 
Hoe stond de regeneratie afgesteld? Die kun je instellen dat ie net zo hard afremt als met een plofmotor als je het gas loslaat? En geluid van de toeren, bedoel je voor het schakelen?

Geen idee, hij had em net geleverd gekregen en de volgende dag kwam ik een ritje maken, dus ik vermoed dat deze uit stond dan.
En ja inderdaad voor het schakelen, maar ook omdat ik redelijk op basis van geluid en welke versnelling ik bijvoorbeeld in de bocht weet hoe hard ik ga en hoe hard de motor aankan. De sensatie van weten wat er precies met de motor gebeurt mis ik gewoon.
 
Vooral door de file rijden is een zegen met de Zero, geen gezeik meer dat je constant heen en weer moet schakelen tussen de 1&2 en constant moet spelen met de koppeling.
Ik rij meestal in vier door de file. Bijna nooit koppelen. Gewoon soepel rijden en ver vooruit kijken.
Maar ik ben het met je eens dat helemaal niet schakelen wel een vorm van comfort geeft. :Y
 
Ik heb daar ook geen last van hoor. Gewoon een soepele driecilinder en je weet gewoon niet wat ze eigenlijk bedoelen met hinderlijk en voortdurend koppelen en schakelen in de file. :). De één gebruik ik trouwens alleen om te vertrekken bij een koud motorblok Voor de rest kom ik er niet meer aan.
En koppelen? Ook een ICE is geëvolueerd. Je kan tenminste kiezen. Koppelen of gewoon niet koppelen. En dat laatste werkt zelfs geruislozer dan met koppeling.:Z
De keuze ligt bij de rijder. Niet bij het ontwerp. Mijn linkervoet af en toe eens op en neer bewegen vind ik nu echt geen opoffering aan welk comfort dan ook.
ps. Ik heb niets tegen elektrisch rijden. Het elektrisch blik op vier wielen wordt nl. eind januari geleverd. Maar dat is een totaal andere beleving en je geraakt tenminste ergens heen en terug zonder onderweg aan een laadpaal te moeten gaan hangen.
Onder beleving op een motorfiets versta ik ook iets heel anders dan louter de mogelijkheid voor WW-verkeer. Daar is een elektrische motorfiets wel al ideaal voor.
Net zoals de EV op vier wielen.
 
Oh, kijk eens. Zero SR/F
Zero timmert aan de weg, nieuw model?

Volgens de post op Youtube:
"The all-new Zero SR/F is coming...
2.25.19 More than a new model, SR/F is an entirely new platform. The SR/F provides an effortlessly powerful experience in the naked street bike category."

Ik lees hierin het volgende:
- 25 februari product presentatie (21-24 Feb is Swiss Moto beurs?)
- (2019 modellen zijn net bekend, dus deze komt bovenop bestaande modellengamma?)
- geen kuip aangezien ze het nog steeds onder 'naked street bike category' scharen?

Beeldmateriaal is maar zeer beperkt iets uit af te leiden, hieronder beste beeldmateriaal dat ik kon vinden, lichtjes aangepast voor zichtbaarheid:
1546578470383.png
 
(Niet dat ik wat nieuws vertel, maar ik ben zelf flabbergasted :+ :+)
De komende zes jaar gaat er wat gebeuren, niet normaal.
Alle fabrikanten gaan met een EV komen, let maar op.
Alleen de autofabrikanten praten al klare taal, BMW gaat circa 500.000 units per jaar bouwen in 2025. 8)7
Mijn vriendin heeft net twee maanden een Renault Zoë, de auto zelf is al sinds 2012 technisch onveranderd in productie.
Die komen ook in 2020 met een nieuw platform. (Deed mij aan de vorige post over de nieuwe Zero denken ;) )

Het wordt nog vechten voor een plek bij de laadpaal. _O-
 
Laadpalen zijn een noodoplossing, zeker voor een EV die nu al een actieradius van 350-500 km heeft.
Gewoon thuis laden of op het werk volstaat in de meeste omstandigheden.
Voor een EM zou dat ook geen probleem mogen geven gezien deze vlugger is opgeladen.
KIA/Hyundai heeft zelfs een systeem op stapel staan (omstreeks 2025) waarbij een volgeladen EV zich zelfstandig verplaatst van de laadpaalplek naar een gewone parkeerplaats en de volgende EV zich autonoom kan aansluiten op de laadpaal.
Wat de EM betreft zit ik niet echt te wachten op de zoveelste versie van een naked bike. De dag dat ze eindelijk een elektrische all road of touring op de markt brengen (zonder dat je je bankrekening moet leeghalen) kan de pret pas echt van start gaan.
 
..... Het elektrisch blik op vier wielen wordt nl. eind januari geleverd.....
Interessant, en wat is het geworden ? Een Koreaan ? Hyundai en Kia zijn goed bezig...

Als ik mijn zin krijg slaan we de hybride (ook) over en gaan we hierna meteen voor vol elektrisch.
 
Dat weet ik past eind van deze maand.
Na alles zo'n beetje vergeleken te hebben kwam, voor mij, de Hyundai Kona en EV en de KIA e-Niro er als beste uit (zonder al de mogelijkheid gehad te hebben ze in de praktijk te testen).
Praktisch probleem is dat we uiterlijk voor 15/7/2019 onze huidige auto moesten inruilen (was al een jaar verlengd in de hoop in 2019 meer EV keuze te hebben). En in de praktijk bleken alle merken met een EV in hun gamma vertraging op te lopen in de effectieve leveringen. Nog even aan gedacht om, bij onbeschikaarheid, onze huidige auto maar in te ruilen en het even alleen met de motor te doen.
Maar dan kwam het bericht dat er eind januari plots 5 Kona's beschikbaar zouden zijn (waarvan twee al voorbehouden) een Opel Ampera, de Tesla 3 en "iets" van BMW. Op 15/1 krijgen we de effectieve lijst en als we vlug zijn (en de praktische testen vallen mee) gaan we waarschijnlijk voor een Kona EV. Lijkt ons, volgens theoretische vergelijkingen, de beste verhouding te hebben tussen comfort, ruimte, actieradius en levertijd.
Een gemiddeld verbruik van 16 kWh/100 km en een actieradius van 350 km (in alle omstandigheden) lijkt ons het goede moment om over te stappen. De Kona EV en e-Niro komen dus inderdaad net op tijd voor ons. Verre reizen doen wij toch altijd met de motor of combi vliegtuig/te voet en niet met de auto.
Bijkomend argument is dat in Vlaanderen eind 2019/in de loop van 2020 hoogstwaarschijnlijk de terugdraaiende elektriciteitsmeter wordt afgevoerd en vervangen door de digitale meter met onmiddellijke tarifering. Dat versnelt nog onze keuze gezien we een jaarlijks PV overschot van ong. 2500 kWh hebben. Hiermee kunnen we een EV ruim zelf laden met ons PV overschot zonder het in de zomer kwijt te spelen. Hoogstwaarschijnlijk is een wallbox dan wel een onoverkomelijke extra.
 
Dat weet ik past eind van deze maand.
Na alles zo'n beetje vergeleken te hebben kwam, voor mij, de Hyundai Kona en EV en de KIA e-Niro er als beste uit (zonder al de mogelijkheid gehad te hebben ze in de praktijk te testen).
...
Bijkomend argument is dat in Vlaanderen eind 2019/in de loop van 2020 hoogstwaarschijnlijk de terugdraaiende elektriciteitsmeter wordt afgevoerd en vervangen door de digitale meter met onmiddellijke tarifering. Dat versnelt nog onze keuze gezien we een jaarlijks PV overschot van ong. 2500 kWh hebben. Hiermee kunnen we een EV ruim zelf laden met ons PV overschot zonder het in de zomer kwijt te spelen. Hoogstwaarschijnlijk is een wallbox dan wel een onoverkomelijke extra.

Pas op hoor, ga eerst even proefzitten in een Kona EV. Is kleiner dan je denkt. De eNiro is groter, maar wel lomper. Dealers hebben vaak wel een proefrijmodel staan. Hyundai en Kia hebben inderdaad wel problemen qua levering momenteel, wij hebben nog 50 Kona's op order en 75 eNiro's, maar vooralsnog schuift dat steeds op.. Zouden ze oktober al binnen hebben :)

V.w.b. die BMW met 'iets' denk ik de 120Ah versie.
 
Vandaag gaan "proefzitten". De koffer is inderdaad aan de krappe kant. En mijn eerste indruk was dat het interieur nogal "plastiekerig" overkwam.
De e-Niro is geen optie want zit niet in het aanbod.
 
Zo, dat scheelt een hoop gedoe.

Dit is mijn eerste motor zonder middenbok, en het is ook de eerste waarbij je niet zonder kunt terwijl zo’n ding niet leverbaar is.

Vandaar deze oplossing, een simpel schaarliftje. De hydraulische liften die ik tegenkwam liften schuin omhoog, lijkt me niet handig.
Deze werkt gewoon mechanisch met een schaarconstructie en een spindeltje. Hij heft puur verticaal. Je kunt het heel goed alleen en de motor staat verrassend stabiel.

Heb de riem weer iets gesteld, een zesde slag van de stelboutjes is al het verschil tussen te los en te strak.


9EE95607-4978-4DB1-AA9C-6D88AAABE02C.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Mondjesmaat komen er meer plaatjes van de Zero SR/F: 14,4 kWh accu, een trellisframe, dubbele remschijven, een 75-10 motor (100pk?) met koelribben in de rijrichting. Het lijkt er ook op dat ze een koel-duct in het accupakket hebben. Jammer dat 'ie net na de motorbeurs wordt geïntroduceerd.
 
Ik zit stiekem eens een beetje te koekeloeren naar een lichte fiets voor erbij. Ik heb nu 2 zware machines en dat slaat eigenlijk nergens op. Ik zou wel iets van een lichte cross/dual sport fiets erbij willen. Iets van minder dan 180kg zodat je 'm wat gemakkelijker opraapt dan 250kg V-Strom.

Nu had ik niet verwacht dat die Zero's überhaupt in m'n lijstje zouden komen, maar die zijn echt een stuk lichter dan ik had gedacht! Ongeveer 185kg voor een SR of DS... maar een FX(S) weegt zelfs maar 133kg!
Gezien elektrische auto's juist vrij zwaar zijn had ik van de Zero's ook verwacht dat ze flink meer zouden wegen. Ik ben blij verrast.

Als iemand nu nog even z'n Zero te koop zet voor, zeg 3.000 euro... O-)
 
Op de motorbeurs toch even gauw de Black forest gereden.
Ondanks alle extra's voelt hij niet heel veel zwaarder dan de normale DSR.
Oogt wel beter natuurlij.

nadeel dat ze hem alleen in eco mode hadden, en dan kon je ook niet aanpassen.
Smaakt nog steeds naar meer ;)
 
.....Na alles zo'n beetje vergeleken te hebben kwam, voor mij, de Hyundai Kona en EV en de KIA e-Niro er als beste uit (zonder al de mogelijkheid gehad te hebben ze in de praktijk te testen).....

Vanmorgen werd ik er finaal uit gereden door een auto. Dacht dat ik een snelle motor had....

Er kwam een auto naast me staan bij het stoplicht, normaal is een streepje gas genoeg om ze het nakijken te geven, bij deze niet. Ik ging op een gegeven moment voluit en die auto gaf me vol het nakijken.
Het was een Hyundai Kona Electric. Wat een ongelooflijke accelleratie...
 
Vanmorgen werd ik er finaal uit gereden door een auto. Dacht dat ik een snelle motor had....

Er kwam een auto naast me staan bij het stoplicht, normaal is een streepje gas genoeg om ze het nakijken te geven, bij deze niet. Ik ging op een gegeven moment voluit en die auto gaf me vol het nakijken.
Het was een Hyundai Kona Electric. Wat een ongelooflijke accelleratie...
Een Zero heeft ook maar heel weinig vermogen, het is alleen erg goed toegankelijk.
Met een Fazer 1000 van nog geen 2000 euro kun je veel sneller optrekken: van 0 tot 100 in 2,9 seconden volgens Motorrad. Maar daar moet je wel wat voor doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan