zelf krachtstroom / 3 fasen aanleggen..: 1 dag werk

25 sep 2003
199
1
Eindhoven
Heren, in de afgelopen weken heb ik krachtstroom (3 fasen) aangelegd in m’n schuur. Aangezien informatie versnipperd is te vinden op het internet dacht ik eea op een rij te zetten inclusief de kosten. Voor de goede orde: ik ben geen elektricien, maar heb voldoende verstand om het degelijk geregeld te krijgen.

Eerst maar eens oriënteren. Wat is krachtstroom? In Jip en Janneke taal: drie keer 230V.. Kijk hiervoor naar http://nl.wikipedia.org/wiki/Fasedraad#Fasedraad en http://nl.wikipedia.org/wiki/Driefasenspanning.

Daarna maar eens gekeken wat ik hiervoor nodig heb. Wederom blij met de buurman.. :} hij heeft eenzelfde bouwjaar woning en een tijdje terug 3 fasen naar z’n schuur getrokken. Even bij hem in de meterkast gekeken en de type onderdelen genoteerd:

1. Hager SB440 – hoofdschakelaar 40A
2. Hager CFA440G – aardlekschakelaar 40A 0,3A (let op: dus niet 0,03A)
3. Hager MCN620E – automaat trage karakteristiek 20A

Vervolgens even surfen en de onderdelen besteld. Uiteraard ook gelijk de volgende onderdelen meegenomen:
1. Lege kast van Hager voor acht modules (blok aardlekschakelaar (4) en automaat 20A (4))
2. YMVK grondkabel 4 aderig 4mm2 (zegge: vier kwadraat). Een grondkabel heeft een aparte aardedraad in de mantel zitten.
3. Rubber kabel 5 aderig 4mm2
4. Stekker en Stopcontact 32A

Overigens had ik de rubberen kabel nodig om aan de machine te knopen die op 3 fasen draait. Aan deze rubberen kabel zet ik dan de 3 fasen stekker.

Onderstaande onderdelen besteld bij elektroprijsbreker.nl: (excl btw)

Foto-7XVRLEM7-D.jpg


Onderstaande onderdelen bij klusspullen.nl: (incl btw)

Foto-IWNAQTRI-D.jpg


Vervolgens heb ik bij een lokale elektrowinkel het volgende gehaald (circa 8 euro):
- Aardedraad 6mm2 voor in de meterkast circa 2m
- Bruine draad 6mm2 circa 2m
- Blauwe draad 6mm2 circa 2m
- Adereindhulzen voor aardedraad grondkabel

Gezamenlijk dus ongeveer 310 euro excl btw.

Ok, de spullen zijn binnen en hieronder de bestaande situatie:

Foto-KXVZD7XN-D.jpg



Eerst maar eens de grondkabel onder de oprit door getrokken. Betekent tegels eruit, geul graven en een gat boren vanuit de meterkast naar buiten. Helaas heb ik geen bestaande pijp waar het doorheen kan. Overigens heb ik hier een betonboor 20mm diameter, circa 430mm lang voor gebruikt. Kabel van buiten naar binnen. Zorgen voor genoeg lengte om de boel netjes weg te kunnen werken. Kabel in de geul, schuin een gat boren vanuit de garage naar buiten en de rest van de kabel erin. Ik heb nog een lus in de grond gelegd voor wat lengte indien nodig. Wel heb ik gezorgd voor tussenruimte, dus niet de lus strak tegen elkaar in de grond gelegd.

Foto-TWWF7B4F-D.jpg


Vervolgens het lege kastje van Hager gevuld met de nieuwe aardlekschakelaar en de automaat. Begonnen om de aardlekschakelaar te verbinden met de automaat. Er moeten drie bruine en één blauwe draad worden gebruikt. Begonnen met een bruine aan de linkerkant van de aardlek naar de linkerkant van de automaat (L1), vervolgens de tweede en de derde bruine draad (L2 en L3). Ten slotte van de rechterkant van de aardlek naar de rechterkant van de automaat de blauwe draad, ofwel de nul. Het kastje heb ik vervolgens in de meterkast geplaatst.

Nu de grondkabel hierop aangesloten. Zoals aangegeven is dit vier aderig, namelijk een bruine (L1), zwarte (L2), grijze (L3) en blauwe draad (Nul). Deze vier draden komen bovenop de automaat (MCN620E) te zitten. Bruin links, zwart op de tweede aansluiting, dan grijs en blauw uiterst rechts. De aardedraad zit in de mantel en komt vrij als de buitenkant van de kabel wordt verwijderd. Aardeeindhuls erop, krimpkous eromheen en aansluiten op een kroonsteen. Dit weer op een “normale” 6mm2 aardedraad en naar het blokje waar aardedraden op samenkomen.

Vervolgens in de schuur zo’n rode 3 fasen stopcontact op de muur gemonteerd. Wel weer even opletten dat de bruine/zwarte/grijze/blauwe draden in die volgorde worden gemonteerd. Staat duidelijk op de aansluitpunten, zie foto.

Foto-NYBJG3JO-D.jpg


Foto-AU37QVWO-D.jpg


Foto-TRE3MJQI-D.jpg


Alles was voorbereid en wachten totdat de monteur van het energiebedrijf er twee hoofdschakelaars naast komt zetten. Let wel, hiermee bedoel ik de schakelaars die in het verzegelde kastje zitten, dus niet de hoofdschakelaar waar ik zelf bij kan. Overigens moest ik dit nog vervangen. Tot op dit moment zat er nog een 1 fase hoofdschakelaar, zie foto bovenaan.

Ok, uurtje voordat de energieman voor de deur staat de 1 fase hoofdschakelaar eruit gehaald. Betaande rijtje automaten en aardlek opschuiven en 3 fase hoofdschakelaar ertussen gezet. De bestaande draden weer netjes terug, dus 1 bruine en 1 blauwe aan de onderkant (vanaf hoofdschakelaar energiebedrijf) en daarboven ook de bruine en blauwe draden terug. Hier zitten er meerdere op, zoals je bovenaan op de foto kunt zien.

Foto-I8GLHEEG-D.jpg


Vervolgens vanuit het nieuwe kastje van de bovenkant van de aardlekschakelaar weer drie bruine en een blauwe draad (6mm2) doorgetrokken naar de nieuwe hoofdschakelaar. Voor wat betreft het aansluiten op de hoofdschakelaar heb ik deze er weer van links naar rechts (bovenaan) bij gestopt. Het extra kastje ziet er dan zo uit, rechts de aardlek die rechts de andere zekeringkast ingaat naar de hoofdschakelaar. Links de automaat met daarop gemonteerd de grondkabel:

Foto-UCMBSWAL-D.jpg



Vervolgens is de energieman een uurtje bezig geweest om er twee hoofdschakelaars bij te zetten. In het verzegelde kastje, laten we maar zeggen. Hij heeft dit weer doorgetrokken naar de onderkant van “mijn” hoofdschakelaar (SB440) en klaar is klara.

Onder de streep heeft het me ongeveer een dag werk gekost, circa 500 euro aan onkosten en daarmee 3 x 25A geregeld. Betekent overigens dat er geen aanvullende kosten zijn. Indien je richting 3x 35A gaat betaal je al snel 50 euro per maand meer.

Wellicht dat jullie iets met dit verhaal kunnen.
Groet!
 
Laatst bewerkt:
Een bekend van mij heeft deze groepenkast, maar ik heb het idee dat het niet klopt. Er lijkt namelijk een 220v aardlek te missen, of niet? En er vanuit gaande dat de hoofdstoppen 25a zijn, zou de karakteristiek van de krachtgroep dan een C of B moeten zijn?

[afbeelding]
5 6 7 zitten zonder aardlek, tenzij die op als 1 of 2 zouden zitten. Maar dat hoort dan weer niet.
Ook zou op de plek van als1 of als2 een hoofdschakelaar moeten zitten, dacht ik.

Kracht groep is 16A zo te zien, dus hoeft niet in andere karakteristiek. Selectiviteit klopt dan als hoofdgroepen 25 of meer zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vraag 'm om een foto te maken zonder het frontje. Hoofdschakelaar zit helemaal onderin.

Stel dat groep 1 t/m 4 op ALS 1 zit en 5,6 en 7 op de kracht aardlek (ALS 2), mag dat? Het lijkt me niet echt logisch.
 
Ik vraag 'm om een foto te maken zonder het frontje. Hoofdschakelaar zit helemaal onderin.

Stel dat groep 1 t/m 4 op ALS 1 zit en 5,6 en 7 op de kracht aardlek (ALS 2), mag dat? Het lijkt me niet echt logisch.
Ik zie dat 4 ook gewoon een groep is, geen als.

Kracht heeft eigen 3 fase als, als t goed is.
Ik denk ook dat ergens de bocht is afgesneden. Weet niet of dat mag, daarvoor weet ik onvoldoende van huidige normen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Achter een aardlek mogen maximale 4 eindgroepen aangesloten zitten.
Een 3 fase eindgroep telt ook als 1 eindgroep. Dus als de automaten verdeeld zitten achter de 2 aardlekschakelaars mag het.
Betreffende automaten als eindgroepen achter een zekering. volgens de tabel welke ik hier heb moet je minstens 35A GL voor een 16 B of C hebben zitten voor juiste selectiviteit, maar praktijk is vaak anders.
Veel thuisverdelers met 3 fase hebben 3x25A als hoofdzekering met daarachter 16A automaten.
 
Achter een aardlek mogen maximale 4 eindgroepen aangesloten zitten.
Een 3 fase eindgroep telt ook als 1 eindgroep. Dus als de automaten verdeeld zitten achter de 2 aardlekschakelaars mag het.
Betreffende automaten als eindgroepen achter een zekering. volgens de tabel welke ik hier heb moet je minstens 35A GL voor een 16 B of C hebben zitten voor juiste selectiviteit, maar praktijk is vaak anders.
Veel thuisverdelers met 3 fase hebben 3x25A als hoofdzekering met daarachter 16A automaten.
25 A smeltveiligheid en 16 A automaat is selectief genoeg.
 
Mag volgens mij niet meer sinds 2017,

1f eindhroepen mogen alleen nog door 1f aardlek's beveiligd worden.

Idem voor 3f groepen.

Daarom worden tegenwoordig alle nieuwe groepenkasten ook zo uitgevoerd.

Heb je gelijk in, mag niet meer. maar dat geldt voor nieuwe installaties. In een bestaande mag het blijven zitten.

Maar ben wel benieuwd hoe alles in de groepenkast is aangesloten.
 
Groepen 1 t/m 4 achter ALS1. Groepen 5 t/m 7 achter ALS2. Vermoedelijk voldeed de groepenkast bij het plaatsen aan de toen geldende normen. (Bouwjaar onbekend, dus een veronderstelling) Als deze toen voldeed aan de normen, is het nu ook nog goed, tenzij de groepenkast flink veranderd wordt.
De krachtgroep is zonder ALS aangesloten. Was toen vermoedelijk ook correct volgens de normen.
B of C karakteristiek van de 3f automaat is afhankelijk van waar deze voor gebruikt wordt. Huisinstallaties is B standaard. C voor groepen waar een zware belasting met hoge inschakelpieken op wordt aangesloten.
Voorbeeld: ik heb hier een wat oudere 3000watt slijptol (zonder softstart). Gebruik ik deze op een B16 automaat, knalt deze er bij opstarten gelijk uit. Bij een C16 gebeurt dit niet.
Voor een 16A automaat achter een 25A zekering, zie eerdere antwoorden.
 
Er is al een tijdje niet gereageerd hier, toch even een vraagje.

Ik ben ook van plan 3 fase aan te gaan leggen, maar in mijn geval zal heel de groepenkast vervangen moeten worden, wat er nu in zit is niet meer geschikt voor ombouw.

Ik ben al even aan het rondkijken voor een nieuwe groepenkast, en kwam het merk Emat tegen.
Is dat Emat spul een beetje betrouwbaar, het is wel een stuk aantrekkelijker in prijs als bijvoorbeeld ABB.
 
en merk zegt ook niet alles. ik heb al verschillende uitgebrande busborden van ABB/HAF gezien. en dan probeer je bij de groothandel vervangend spul te kopen van het zelfde merk en dan blijkt het niet te passen. blijk dat ze een aparte lijn voor bouwmarkten hebben die er het zelfde uitziet maar stiekem toch anders is en een stuk mindere kwaliteit. maar als leek zie je de verschillen niet bij aanschaf.
 
Er is al een tijdje niet gereageerd hier, toch even een vraagje.

Ik ben ook van plan 3 fase aan te gaan leggen, maar in mijn geval zal heel de groepenkast vervangen moeten worden, wat er nu in zit is niet meer geschikt voor ombouw.

Ik ben al even aan het rondkijken voor een nieuwe groepenkast, en kwam het merk Emat tegen.
Is dat Emat spul een beetje betrouwbaar, het is wel een stuk aantrekkelijker in prijs als bijvoorbeeld ABB.


Ik heb in november ook een nieuwe groepenkast geplaatst ( ik had al kracht dus een hoofdschakelaar voor de groepenkast had ik al) en gewoon een emat er in gezet , 6 groepen plus kracht...alles netjes voorbedraad, fluitje van een cent...
En mocht een van de automaten het begeven, kun je er nog altijd een losse ABB oid inzetten, is allemaal gewoon gestandariseerd , klik systeemen
 
Er is al een tijdje niet gereageerd hier, toch even een vraagje.

Ik ben ook van plan 3 fase aan te gaan leggen, maar in mijn geval zal heel de groepenkast vervangen moeten worden, wat er nu in zit is niet meer geschikt voor ombouw.

Ik ben al even aan het rondkijken voor een nieuwe groepenkast, en kwam het merk Emat tegen.
Is dat Emat spul een beetje betrouwbaar, het is wel een stuk aantrekkelijker in prijs als bijvoorbeeld ABB.
Emat is prima spul, zeker prijs kwaliteit verhouding gezien, en 10 jaar garantie op de componenten :Y

En nee, dat zeg ik niet alleen omdat ik daar werk :+
 
Ik heb in november ook een nieuwe groepenkast geplaatst ( ik had al kracht dus een hoofdschakelaar voor de groepenkast had ik al) en gewoon een emat er in gezet , 6 groepen plus kracht...alles netjes voorbedraad, fluitje van een cent...
En mocht een van de automaten het begeven, kun je er nog altijd een losse ABB oid inzetten, is allemaal gewoon gestandariseerd , klik systeemen

Let er alleen wel op dat bij sommige merken de nul rechts zit, en bij andere merken precies abdersom.
 
Ik heb ook mijn ABB/HAF kastjes uitgebreid met een 3e kastje voor krachtgroep en een tussenmeter.

Het paste net niet meer in de oude kasten en dan heb ik gelijk weer wat ruimte voor uitbreiding.


full
 
Iedereen bedankt voor de reacties.

Emat is dus een prima optie begrijp ik.

Helaas werkt Stedin niet helemaal mee, die willen binnenkort mijn 1 fase meter vervangen voor een slimme meter, had gehoopt dat ik gelijk kon aanpassen naar 3 fase, de monteur is er dan toch.
Dit was dus niet mogelijk, ze gaan nu eerst de 1 fase meter plaatsen, en als ik een aanvraag heb gedaan via www.mijnaansluiting.nl wordt er een 3 fase geplaatst :N

De haast is er dus af, misschien eind van het jaar / begin volgend jaar, dan heb ik er gelijk wat meer tijd voor, heb de 3 fase nu toch nog niet nodig.
Of ik de hele meterkast zelf durf te vervangen weet ik nog niet, vooral omdat de huidige meterkast nogal een rommeltje is.

Ik heb ook mijn ABB/HAF kastjes uitgebreid met een 3e kastje voor krachtgroep en een tussenmeter.

Het paste net niet meer in de oude kasten en dan heb ik gelijk weer wat ruimte voor uitbreiding.
Ziet er netjes uit, alles ABB, zal niet goedkoop zijn geweest.
 
Iedereen bedankt voor de reacties.

Emat is dus een prima optie begrijp ik.

Helaas werkt Stedin niet helemaal mee, die willen binnenkort mijn 1 fase meter vervangen voor een slimme meter, had gehoopt dat ik gelijk kon aanpassen naar 3 fase, de monteur is er dan toch.
Dit was dus niet mogelijk, ze gaan nu eerst de 1 fase meter plaatsen, en als ik een aanvraag heb gedaan via www.mijnaansluiting.nl wordt er een 3 fase geplaatst :N

De haast is er dus af, misschien eind van het jaar / begin volgend jaar, dan heb ik er gelijk wat meer tijd voor, heb de 3 fase nu toch nog niet nodig.
Of ik de hele meterkast zelf durf te vervangen weet ik nog niet, vooral omdat de huidige meterkast nogal een rommeltje is.Ziet er netjes uit, alles ABB, zal niet goedkoop zijn geweest.

heel simpel..
Slimme meter weigeren..
heb ik ook gedaan..
dan eerst 3fase aanvragen, dan heb je kans dat ze dat tegelijk doen
( al zou ik anyway geen slimme meter willen)
 
heel simpel..
Slimme meter weigeren..
heb ik ook gedaan..
dan eerst 3fase aanvragen, dan heb je kans dat ze dat tegelijk doen
( al zou ik anyway geen slimme meter willen)
Digitale meter is helaas min of meer verplicht, op een bepaald moment keuren ze gewoon je oude meter af, je moet toch een keer, nu of over een paar jaar.
(Je hebt blijkbaar wel de keuze tussen een slimme meter of een digitale meter zonder communicatiemodule)
Gasmeter wordt trouwens ook gelijk nieuw.

Laat die monteur wel lekker 2 keer rijden, ze zoeken het maar uit bij Stedin.
 
Digitale meter is helaas min of meer verplicht, op een bepaald moment keuren ze gewoon je oude meter af, je moet toch een keer, nu of over een paar jaar.
(Je hebt blijkbaar wel de keuze tussen een slimme meter of een digitale meter zonder communicatiemodule)
Gasmeter wordt trouwens ook gelijk nieuw.

Laat die monteur wel lekker 2 keer rijden, ze zoeken het maar uit bij Stedin.
Hou er rekening mee dat het best wel eens duurder voor je kan zijn als ze er weer voor moeten komen.

En ja, op een bepaald moment moet iedereen aan de slimme meter maar nu nog niet. Gewoon weigeren.
 
Ik hier heb ik (op het laatste moment, afspraak stond al gepland) gekozen om voor nu af te zien van een slimme meter.

Op zich heb ik niet zoveel tegen een digitale meter, alleen zou deze voor mij niet een aantal keer per jaar uitgelezen hoeven worden.

Echter toen ik wat verder ging zoeken las ik dat er naar schatting 850000 huishoudens zijn die teveel betalen omdat de nieuwe meter niet correct meet.

Ik heb dan ook aangegeven dat naar aanleiding van die berichten ik nog maar mooi even wacht met het plaatsen van een slimme meter.

De telefoniste zei me dat het de bedoeling was dat in 2020 een slimme meter verplicht is (op internet lees ik overal dat de overheid wil dat in 2020 80% van de huishoudens een slimme meter zou moeten hebben) en dat er dan tegen die tijd eventuele kosten aan verbonden konden zitten.
 
Een slimme meter kost je op jaarbasis ook nog eens 35Kw extra aan stroom.
Die je zelf betalen mag
Verbruik 4 Watt per uur.

Leuk bedrag als je bedenkt dat er straks minimaal 5 miljoen van die meters geplaatst zijn
 
Terug
Bovenaan Onderaan