Zelf Bluetooth headset in je helm inbouwen tbv navigatie

ufootje

MF veteraan
30 okt 2005
6.000
23
Spijkenisse
Ik rij regelmatig met Tomtom navigatie op de brommert, en daar ben ik tevreden over.
TT draait op een HTC smartphone, dat is eigenlijk een kleine PDA met Windows mobile 5 erop. (en ingebouwde GPS)
Dat handige apparaatje heb ik met zelfklevend klittenband in de kuip zitten, op een 12v adapter. niet waterdicht, maar wel acceptabel.

Nu is het wel handig om ook de gesproken instructies te horen, en dat scheelt enorm.
Doe je dit niet, dan moet je veel vaker op het scherm kijken, en de afstanden tot de volgende afslag in de gaten houden. Met geluid rijd dus een stuk relaxter.
Bellen en/of intercom zijn voor mij niet interessant, dus blijft hier achterwege.

Ik heb ook vaak met oortjes in gereden, maar dat gedoe met die snoertjes was ik zat.

Nu zijn er genoeg kant-en-klare oplossingen (Interphone, camos, Nolan Ncom), maar die zijn best wel prijzig. Bovendien had ik nog wat ongebruikte zaken liggen, dus: creamiddag! ;)

benodigdheden:
- GSM bluetooth headet
- zelfklevend klitteband (bouwmarkt)
- 20 cm el. snoer
- http://www.google.nl/search?hl=nl&q=canon+nb-4l&btnG=Google+zoeken&meta= (batterij 3,7v Canon NB-4L)
- tape
- multimeter
- zelfklevende speaker houder

Ik had nog een gewone GSM Bluetooth headset liggen, die ik niet meer gebruikte.
Dat ding maar eens opengemaakt, en een verlengsnoertje aan het speakertje gesoldeerd. Dat speakertje in een zelfklevende houder geplaatst, die had ik nog over van een andere headset.

Het speakertje is gewoon een kwestie van verlengen. Bij de batterij moet je even de plus en de min goed in de gaten houden, die mag je niet verwisselen. controleer dit met de multimeter.

Omdat ik de aan/uit knop en oplaadstekker wil behouden, blijft het printplaatje in de orginele behuizing, alleen het achterste deel blijft achterwege, anders zou het geheel te dik worden in kraag van de helm. Een klein, op maat geknipt plastic plaatje vervangt dit deel, en het geheel tape ik af, ook om de draadjes voor de speaker en batterij te beschermen.

De orginele batterij is vervangen door een grotere batterij, die ik nog over had van een defecte Canon camera. Hiermee is de headset ongeveer 30 uur te gebruiken. (langer heb ik nog niet getest)

De batterij komt in de helm in de uitsparing voor de speaker, en daarop de speaker.
Alles wordt met zelfklevend klitteband vastgezet.

Nu is de GSM-headset eigenlijk gemaakt om te bellen, en de sensuele Lucie van Tomtom zal niet in je oor fluisteren.
Hiervoor komt het shareware tooltje BT-audio in actie. Installeren en op "On" klikken, en al het geluid komt nu in je headset. (Ook als je bv. mp3's afspeelt!)

De juiste volgorde van instellen is:
1. zorg dat bluetooth aan staat op de PDA/smartphone
2. zet de BT headset aan
3. start BT-audio op
4. klik op "On"
5. start Tomtom

Verder moet je opletten dat als de smartphone/pda in "slaap" valt, je BT-audio opnieuw moet instellen. Dit is ook het geval indien je een inkomend telefoongesprek binnenkrijgt.
Sluit Tomtom af, en herhaal het bovenstaande lijstje vanaf punt 3.
Om die reden laat ik bij een stop Tomtom gewoon op de batterij doordraaien, dan heb je daar geen last van.

Let ook op dat indien je ergens stopt, en je wilt even bellen, dat je je BT-headet in je helm uitzet!

Hier mogen de foto's natuurlijk niet ontbreken, kijk hier:
http://www.slide.com/r/boE1Q-i66D9ojnfp-xxj8vWaK-R0YVU3
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu ff de simpele versie van dit project gedaan. Heb dus gewoon een bluetooth headset uit elkaar gehaald (sony ericsson HBH-PV702), achterkant eraf gehaald en daarna de originele speaker aan de zijkant geplakt.
Dit geheel kan ik nu in de uitholling bij mijn oor plakken. Alleen komt het geluid dus niet genoeg door met oordoppen in.

Mijn vraag is nu of het geluid harder wordt als ik er een ander speakertje op monteer? (ik heb nog een 0,25W speaker liggen van motozoom bedrade headset, kan alleen de spec's van de originele niet vinden, dus weet niet hoeveel watt deze nu heeft...)
 
dat probleem had ik ook, maar dat heb ik opgelost door een betere plaatsing.
het speakertje moet precies voor je oor zitten, en ook niet te ver van je oor af.
zelfs een halve centimeter maakt veel verschil!

ik heb het opgelost door de grotere accu erachter te plaatsen, waardoor het speakertje net tegen mijn oor aanzit.

zet je helm op en probeer met je vingers ertussen te komen, en te bepalen of de speaker voor zit.

een andere speaker wilde ik ook proberen, maar dat was geen success. het aantal watt is geen probleem (is toch heel weinig), maar wel de impedantie. de mijne is 32 ohm, vele speakertjes hebben een andere impedantie, en dan ben je ineens veel geluid kwijt.

rij wel met je oordoppen in, die filteren het windgeruis eruit, waardoor je de gps stem beter hoort.
 
Heb toevallig dezelfde telefoon en ben idd ook op zoek naar een soortgelijke oplossing, ook omdat als je de mini-usb voor voeding gebruikt, er geen koptelefoon meer aan te sluiten is.
Zit te overwegen m'n Jabra BT Stereo koptelefoon te slopen voor dit doel, dan heb ik én muziek én telefoon én navigate.... *O*
 
Heb toevallig dezelfde telefoon en ben idd ook op zoek naar een soortgelijke oplossing, ook omdat als je de mini-usb voor voeding gebruikt, er geen koptelefoon meer aan te sluiten is.
Zit te overwegen m'n Jabra BT Stereo koptelefoon te slopen voor dit doel, dan heb ik én muziek én telefoon én navigate.... *O*


Dat was ook mijn overweging, die BT-set lag hier ongebruikt rond te slingeren.
het lijkt een heel verhaal, maar als je een beetje handig bent is het in een uurtje gepiept.

vorige week in de Dolomieten geweest, en er veel plezier van gehad. Werkt erg betrouwbaar, en de batterij houd het goed uit.

Als je gaat googlen vind je nog wel een schema van dat USB stekkertje, kan je evt. zelf een kabel maken met voeding, oortelf. etc.
 
Dat was ook mijn overweging, die BT-set lag hier ongebruikt rond te slingeren.
het lijkt een heel verhaal, maar als je een beetje handig bent is het in een uurtje gepiept.

vorige week in de Dolomieten geweest, en er veel plezier van gehad. Werkt erg betrouwbaar, en de batterij houd het goed uit.

Als je gaat googlen vind je nog wel een schema van dat USB stekkertje, kan je evt. zelf een kabel maken met voeding, oortelf. etc.

dat laatste is een goed idee, want ik weet nog niet of ik de BT-set definitief ga slopen, ik heb nog geen oplossing bedacht voor de bediening (je weet wel links en rechts van die grote knoppen... -O-
 
http://www.tracyandmatt.co.uk/blogs/index.php/2006/09/10/htc_hermes_usb_connector_pin_config (hier heb je zo'n pagina)
http://www.xda-developers.com/ (of anders hier)vind je ook veel terug.

kijk ook eens op Ebay, er zijn veel Aziatische bedrijven die voor een paar euro een verloopstekker aanbieden, heb je binnen een week in huis.
 
heb dit ook wel eens geprobeerd te maken wat ook wel gelukt was
voor het speakertje had ik oude koptelefoon gebruikt

alleen vind ik het geluid gewoon verweg te zacht

hier onder pic
DSC00294.JPG
 
je kan proberen er een versterker tussen te zetten, zoals bv. deze
alleen punt is, waar laat je dat ding...

heb ik zelf ook al aangedacht
alleen nog echt niet geprobeerd

maar goed rij nu meer op beeld dan geluid
hier nog een linkje van een bouwsel voor de tomtom (pda) (zelf gemaakt)
http://home.planet.nl/~bal00322/PdaMotorSteunVersie2/index.html (404 De pagina is niet gevonden)

edit: hier nog een link op het MF ik weet niet of dit al gezien had ?
Navigatie op je motor
 
Laatst bewerkt:
ja, mooi werk! ik was dat topic idd al eerder tegengekomen bij een zoektocht.

ik heb zelf voor de vakantie ook wat veranderd, ik heb nl. een double-bubble ruitje gekocht, en daardoor is er nu meer ruimte in de cockpit voor een gps.

ik heb een oude shampoo verpakking verknipt, opgevuld met een spons, en daarop zelfklevend klitteband gemaakt, dit zit klem en getaped in de cockpit.
dit zat prima!

mi is dit de meest perfecte plek voor een gps. beschut voor regen en zonlicht. (bij hevige regen gaat er wel een beschermfolie omheen)

dit bevalt mij prima, ik ga nu kijken of ik een definitieve oplossing kan maken, bv. in het zelfde zwart als de cockpit.

2hzr6u0.jpg
 
heb dit ook wel eens geprobeerd te maken wat ook wel gelukt was
voor het speakertje had ik oude koptelefoon gebruikt

alleen vind ik het geluid gewoon verweg te zacht

hier onder pic
[http://home.planet.nl/~bal00322/PdaMotorSteunVersie2/slides/DSC00294.JPG (afbeelding)]

Er zit enorm verschil in het lawaai dat verschillende speakers doorgeven.
Dit speakertje komt waarschijnlijk uit een hoofdtelefoon van een euro ofzo.

Ga even rondneuzen bij bijvoorbeeld de Hema, Mediamarkt ofzo,
en kijk naar de specs van de hoofdtelefoons.
Tussen de 8 en 15 euro heb je al die > 100 dB geven (volgens specs dat is...)
Dat gaat heel wat beter zijn dan dat ding dat je nu gebruikt.

Voor hetzelfde geld kun je bij Conrad ook echte, platte, speakers kopen.
 
Ufootje,

Op zich handig bedacht om de levensduur te verlengen d.m.v. een externe akku te gebruiken.Ben je niet bang dat tijdens een ongeluk de kans op verwonding groter wordt?

Hoe lang gaat de headset nu mee ? BT Audio toggle zuigt redelijk aan de headset, ook aan je pda natuurlijk maar vaak is die tijdens het rijden wel te voeden.

Je kunt trouwens d.m.v. een register tweak de meeste pda's iets luider zetten voor wat betreft de bluetooth.

Hoe lang duurt het nu voor je akku volledig geladen is?

Ben zelf ook al langere tijd aan het experimenteren, ik wil zelf eigenlijk nog de PTT van de headset extra naar buiten brengen, linker kant van de helm.Op de pda wil ik een hardware button toewijzen die na een telefoon gesprek bt audio weer aanzet.

Voor wat betreft het navagatie pakket geef ik de voorkeur aan Igo (2008), deze geeft heel snel een nieuwe route berekening en laat je precies zien welke rijbaan je moet aanhouden.

De voeding wou ik laten geschieden door 3 AAA batterijen in een zelf gemaakte silliconen behuizing (gestroomlijnt) en deze aan de rechter kant met een afneembare clip plaatsen.Het voordeel is dat je deze tijdens je rit makkelijker kunt vervangen.

Gr. Gijs,
 
hoi Gijs

met de nieuwe accu houd de headset het zeker 3 dagen uit.
en dan zet ik hem aan voor het rijden, en zet hem weer pas uit als ik terug ben.
dus tijdens koffie/lunch stops laat ik de boel gewoon aan staan, ik neem de navigatie mee (die blijft op de batterij doordraaien). daardoor kan ik zonder allerlei gedoe zo weer opstappen en wegrijden. meestal staat het zooitje dan 10 uur per dag aan, dus dat is totaal ongeveer 30 uur.

dat gekke canon batterijtje heeft gewoon erg veel capaciteit, ik dacht iets van 750mAh.
er zijn zelfs vervangingsexemplaren die een nog grotere capaciteit hebben, ik dacht iets van 1100-1200 of zo. je kan ze overal los bestellen.

reken ook dat een bluetooth headset gemaakt is om af en toe te bellen, dus het bt gebruik zal misschien iets zijn van 30-100 minuten op een dag.
als je rijd met navigatie, praat die truus continue in je oor, dus het bt gebruik is gewoon veel intensiever. daarom moet je wel een betere stroomvoorziening hebben.

ik ben er mee op vakantie geweest, en dan vind je altijd wel binnen 3 dagen een oplaad punt. opladen kost zeker 3 uur, dat komt omdat de lader eigenlijk gemaakt is voor een kleinere batterij.
als ik het overnieuw zou doen, zou ik het maken dat ik de batterij met de orginele lader kon opladen.
in de praktijk deed ik gewoon elke avond de helm aan de lader, en ik zat nooit met een lege batterij.

ik heb nog overwogen om het zo te maken, dat ik de batterij kon verwisselen, maar dat kostte extra ruimte (die ik niet had) en blijkt in de praktijk gewoon niet nodig.

en dan over de veiligheid:
ik heb daar ook naar gekeken-- ook bewust niets aan de helm veranderd of weg gesneden, daarom deze oplossing. de batterij zit klem (met klitteband) tussen de helm, in een uitsparing voor een luidspreker.
tussen de accu en mijn hoofd zit de luidspreker in een houder van stof, dit beschermt voldoende, en kan geen kant op. (zit bijna tegen mijn oor aan)

een ander voordeel van deze oplossing is, dat er niets buiten de helm uitsteekt, wat veiliger en stiller is. alles wat je aan de buitenkant toevoegd, zal extra herrie door windgeruis meebrengen.

mijn smartphone zit inderdaad op de accu van de brommert aangesloten, dus die heeft altijd voeding.

Ik navigeer met Tomtom op een HTC smartphone, en routes maak ik met Tyre of ITN converter.

voor mij is het een geweldige oplossing.
tegenwoordig rij ik ook nog met een iPod met in-ears (Sennheiser CX300) rond, en daarmee gaat zowel muziek als navigatie prima samen. ik hoor ze dus gewoon allebei tegelijk. alleen wel weer jammer zijn die draadjes, daar was ik nu net vanaf.... maar goed, je moet toch gehoorbescherming in.

met een draadloze afstandbediening kan ik de iPod bedienen. (zie kroonplaat)

full

rk6fll.jpg

2d9zkw4.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik kwam dit mooie idee tegen en ben meteen aan de slag gegaan.
Had zelf ook een motorola headsetje liggen dus dat kwam mooi uit.

Nu heb ik een probleem waar ik niet uit kom, zelf heb ik een Tytan 2 heb de headset al aangemeld en kan er mee telefoneren.

Maar Navigeren :N dat gooit ie gewoon over de interne speaker van het toestel.

Wat doe ik verkeerd ?? kan niks vinden in het menu van de Tytan om dit te regelen.

Iemand een idee ??

Bvd
 
ik heb de hele boel verbouwd en geinstalleerd, ik heb in plaats van een speaker een dopje van een oude headset gebuikt ik vond het geluid ook te zacht met de originele speaker.
nu nog maar afwachten
of het zeer gaat doen,zoja dan kan ik altijd nog overstappen op een speaker.
Zelf heb ik een integraalhelm waar ik het bluetooth setje gemakkelijk naast het wangstuk kon plaatsen ik zou dus als ik wil ook nog kunnen bellen onder het rijden.
Ik had ook nog een oude motorola razor liggen hier hb ik de accu uit gebruikt
Het bt-audio programma werkt ook perfect.

Ik kan niet anders zeggen dan.
DANK U VOOR DEZE SUPERPOST.

Binnenkort gaan we naar engeland voor een weekendje weg dus dit gaat wreed van pas komen.
Ik had een probleem met opladen en tegelijkertijd naar mij navigatie luisteren dat is met deze vinding opgelost.

super
 
Terug
Bovenaan Onderaan