Zelf Bluetooth headset in je helm inbouwen tbv navigatie

ufootje

MF veteraan
30 okt 2005
6.000
23
Spijkenisse
Ik rij regelmatig met Tomtom navigatie op de brommert, en daar ben ik tevreden over.
TT draait op een HTC smartphone, dat is eigenlijk een kleine PDA met Windows mobile 5 erop. (en ingebouwde GPS)
Dat handige apparaatje heb ik met zelfklevend klittenband in de kuip zitten, op een 12v adapter. niet waterdicht, maar wel acceptabel.

Nu is het wel handig om ook de gesproken instructies te horen, en dat scheelt enorm.
Doe je dit niet, dan moet je veel vaker op het scherm kijken, en de afstanden tot de volgende afslag in de gaten houden. Met geluid rijd dus een stuk relaxter.
Bellen en/of intercom zijn voor mij niet interessant, dus blijft hier achterwege.

Ik heb ook vaak met oortjes in gereden, maar dat gedoe met die snoertjes was ik zat.

Nu zijn er genoeg kant-en-klare oplossingen (Interphone, camos, Nolan Ncom), maar die zijn best wel prijzig. Bovendien had ik nog wat ongebruikte zaken liggen, dus: creamiddag! ;)

benodigdheden:
- GSM bluetooth headet
- zelfklevend klitteband (bouwmarkt)
- 20 cm el. snoer
- http://www.google.nl/search?hl=nl&q=canon+nb-4l&btnG=Google+zoeken&meta= (batterij 3,7v Canon NB-4L)
- tape
- multimeter
- zelfklevende speaker houder

Ik had nog een gewone GSM Bluetooth headset liggen, die ik niet meer gebruikte.
Dat ding maar eens opengemaakt, en een verlengsnoertje aan het speakertje gesoldeerd. Dat speakertje in een zelfklevende houder geplaatst, die had ik nog over van een andere headset.

Het speakertje is gewoon een kwestie van verlengen. Bij de batterij moet je even de plus en de min goed in de gaten houden, die mag je niet verwisselen. controleer dit met de multimeter.

Omdat ik de aan/uit knop en oplaadstekker wil behouden, blijft het printplaatje in de orginele behuizing, alleen het achterste deel blijft achterwege, anders zou het geheel te dik worden in kraag van de helm. Een klein, op maat geknipt plastic plaatje vervangt dit deel, en het geheel tape ik af, ook om de draadjes voor de speaker en batterij te beschermen.

De orginele batterij is vervangen door een grotere batterij, die ik nog over had van een defecte Canon camera. Hiermee is de headset ongeveer 30 uur te gebruiken. (langer heb ik nog niet getest)

De batterij komt in de helm in de uitsparing voor de speaker, en daarop de speaker.
Alles wordt met zelfklevend klitteband vastgezet.

Nu is de GSM-headset eigenlijk gemaakt om te bellen, en de sensuele Lucie van Tomtom zal niet in je oor fluisteren.
Hiervoor komt het shareware tooltje BT-audio in actie. Installeren en op "On" klikken, en al het geluid komt nu in je headset. (Ook als je bv. mp3's afspeelt!)

De juiste volgorde van instellen is:
1. zorg dat bluetooth aan staat op de PDA/smartphone
2. zet de BT headset aan
3. start BT-audio op
4. klik op "On"
5. start Tomtom

Verder moet je opletten dat als de smartphone/pda in "slaap" valt, je BT-audio opnieuw moet instellen. Dit is ook het geval indien je een inkomend telefoongesprek binnenkrijgt.
Sluit Tomtom af, en herhaal het bovenstaande lijstje vanaf punt 3.
Om die reden laat ik bij een stop Tomtom gewoon op de batterij doordraaien, dan heb je daar geen last van.

Let ook op dat indien je ergens stopt, en je wilt even bellen, dat je je BT-headet in je helm uitzet!

Hier mogen de foto's natuurlijk niet ontbreken, kijk hier:
http://www.slide.com/r/boE1Q-i66D9ojnfp-xxj8vWaK-R0YVU3
 
Laatst bewerkt:
@proffie
blij dat ik kon helpen-- alvast een prettige vakantie!!!


@rynno
nee, dit gaat niet werken:
het BT audio programma werkt alleen op windows mobile systemen (Pda, smartphone).
Tomtom heeft een eigen systeem, en dat is geen windows.
 
Gisteren het setje eens goed kunnen testen, de bluetoothset i.c.m de pda werkt perfect
dat programmatje is prima.
Een groot nadeel is dat het geluid veuuuullss te zacht, heb het nog geprobeerd met de stem van Bram LUID maar helaas boven de 50/60 kmh zijn de aanwijzingen niet te verstaan.
Ga toch maar weer terugbouwen naar een los dopje dit zal wellicht beter te verstaan zijn.

Als dit ook niets wordt zal er een andere oplossing gevonden moeten worden, zoals een versterker o.i.d

'(
 
het is belangrijk dat de speaker precies voor je oor zit, en ook niet te ver af.
het moet eigenlijk tegen je oor aanzitten.
je kan het beste thuis je helm opzetten en luisteren, en de speaker voorzichtig verplaatsen, dan merk je wat de juiste positie is.

als dat nog niet helpt, moet je idd aan versterking denken, zie een eindje terug in dit topic, staat een linkje naar conrad, die heeft kleine versterker modules.
 
Hoi,

Ziet er zeer goed uit en wil ik dus ook proberen. Heb BT-audio al gedownload, maar krijg het niet echt draaiend. Ik heb het op mn storagecard gezet en dan 'setup'. Krijg een hele lijst met moeilijk taal, maar niet iets wat op een installatie lijkt. Weet iemand wat ik fout doe?
 
een setup installeer je op je pc, die het vervolgens op je pda zet.
een .cab bestand zet je zelf over op je pda, en klik je aan op je pda.
Thanx! Het was een .cab bestand en dat installeert dus wel als je hem op de pda zet.

Heb nu echter de melding er een nieuwere versie van .NET Compact Framework nodig is om BT-audio te kunnen draaien. Iemand daar verstand van?
 
Ik heb versie 3.5 gedownload van MS en die op mn pc geinstalleerd (ook op de ppc geprobeerd maar dat werkt niet). Daarna het .cab bestand op de ppc gezet en die geinstalleerd. Daarna bt-audio, maar nog steeds dezelfde melding. Heb jij evt. nog suggesties. Ben eerlijk gezegd niet zo heel erg thuis in de 'achter de schermen software'.
 
in de OP staat de link naar BT-audio, op die pagina bij "requirements" staat een link naar "NET CF", daarmee kom je op de site van Microsoft, daar hoef je alleen op "download" te klikken.
je krijgt een .msi bestand, die installeer je op je PC, zorg dat je PDA/smartphone aan staat.
Daarna zou het gewoon moeten werken.
 
Ai, zag ik nou goed op de foto's dat je een LiPo batterij IN je helm gemonteerd hebt?? Of is het een ander type accu? Als LiPo (om welke reden dan ook) kortsluit, is de kans op brand en zelfs ontploffing zeer groot!

Zie :
voor voorbeeldje..

Verders m
 
Gisteren het setje eens goed kunnen testen, de bluetoothset i.c.m de pda werkt perfect
dat programmatje is prima.
Een groot nadeel is dat het geluid veuuuullss te zacht, heb het nog geprobeerd met de stem van Bram LUID maar helaas boven de 50/60 kmh zijn de aanwijzingen niet te verstaan.
Ga toch maar weer terugbouwen naar een los dopje dit zal wellicht beter te verstaan zijn.

Als dit ook niets wordt zal er een andere oplossing gevonden moeten worden, zoals een versterker o.i.d

'(

Ik heb een ander speakertje gemonteerd uit een "ouderwets" koptelefoontje.
Nu zijn de aanwijzingen zeer goed verstaanbaar, ook op hogere snelheden.

De headset houd het overigens wel lang uit met de accu uit de Razor, heb em eigenlijk pas 1 keer opgeladen tot nu toe en heb er al veel gebruik van gemaakt.

Overigens heb ik ook mijn bedenkingen bij de plaats van de accu in mijn helm(kinstuk) maar ja ik ga ervanuit dat de boel ontploft. :X
 
Weet iemand of je die platte headsetjes ook los kunt kopen?

hs100helmset.jpg


Hoeft niet met microfoon te zijn. Bellen op de motor doe ik toch niet!

Dus die platte headset, met een enkele 3,5mm jack aansluiting! Die kan ik dan weer aansluiten op mijn HBH-DS205.
HBHDS205_product_quality_image_1.png

Is ook gewoon een bluetooth headset, maar daar kan je je eigen headset op aansluiten. Dus alleen ff een headset in de helm monteren, aansluiten op de HBH-DS205 en gaan. Voordeel is, kun je je bluetooth handsfree geval ook nog ergens anders voor gebruiken.
 
louis:
Bekleidung, Helme und Motorradzubehör | Louis Motorrad & Freizeit

conrad
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=930446


hou wel de impedantie (ohms) in de gaten, deze is niet altijd hetzelfde als de orginele.
het is dus mogelijk dat je extra versterking moet inzetten. (even teruglezen in dit topic)

edit:
kzie net dat je alleen die headsetjes wil...
dat stelt niks voor, het is gewoon een plat speakertje, in een rond houdertje=voorkant stof, achterkant klitteband. je kan dan net zo goed ergens platte speakertjes bestellen, en de houder zelf maken.
 
Laatst bewerkt:
Vind dit wel een mooie oplossing :Y
Jabra BT3030

Jabra_BT3030_1.jpg


Zo groot als een dogtag (alleen dikker)
Om je nek hangen, doppen in en gaan.
Is nog spatwaterdicht ook dus eventueel kan je het aan de buitenkant van je helm plakken met klittenband.
Volgens de reviews is het geluid wel wat zacht...
 
Laatst bewerkt:
Vind dit wel een mooie oplossing :Y
Jabra BT3030

[afbeelding]

Zo groot als een dogtag (alleen dikker)
Om je nek hangen, doppen in en gaan.
Is nog spatwaterdicht ook dus eventueel kan je het aan de buitenkant van je helm plakken met klittenband.
Volgens de reviews is het geluid wel wat zacht...
Klopt, heb ik ook gelezen. En ik wil mijn headset ook gebruiken als MP3 speler voor in de trein, dan vind ik zo'n dogtag geen gezicht. Bijkomend voordeel is dat je op het schermpje kunt zien wie er belt of wel nummer er afspeelt. Hij gaat niet lang mee op een volle batterij (8 uur). Maar dat maakt me niet uit, zal toch geen 8 uur achter elkaar of op 1 dag het setje gebruiken.
 
dat BT idee vind ik wel erg mooi, want nu doe ik het inderdaad op zicht, zie foto,
heb ook stroomaansluiting ingebouwd, twee weken vakantie naar Dolomieten werkte prima, incl. route's maken in Tyre (top programmaatje :} )

full


gebruik zelf inmiddels de HTC Touch, die is toch wat makkelijker te bedienen met handschoenen aan. heb een heel klein BT oortje van Samsung die gewoon in m'n oor past.
Helm eroverheen en klaar is Marf ;)

@ TS: wat voor merk afstandbedieninkje is dat voor je Ipod??
 
Laatst bewerkt:
Het is een iEZClick van Monster Cable.
http://www.pixmania.nl/nl/nl/570100/art/monster-cable/draadloze-afstandsbedieni.html (ik heb em hier besteld.)

fijn is dattie waterdicht is, grote knoppen goed met handschoenen te bedienen.
hij zit nu op het stuur naast de gewone knoppen.

alleen nadeel is dat soms het ontvangst weg is, dan doet ie het niet.
over het algemeen bevalt het goed.

er zijn zat andere afstandbedieningen te vinden, maar of die ook waterdicht zijn, weet ik niet.

edit:
ik zie dat je een double-bubble ruitje hebt, net als ik.
ik heb de HTC hoger zitten, boven de orginele tellers. niet alleen prima zicht, maar ook in de schaduw voor de regen. zelfs bij flinke regen blijft ie lekker droog!

Dolomieten??? _O- :W
ufootje in "Dolomieten"

9 dagen strak gepland met Tyre en ITN, een waslijst met passen gereden, ge-wel-dig!! :}
 
Laatst bewerkt:
in de OP staat de link naar BT-audio, op die pagina bij "requirements" staat een link naar "NET CF", daarmee kom je op de site van Microsoft, daar hoef je alleen op "download" te klikken.
je krijgt een .msi bestand, die installeer je op je PC, zorg dat je PDA/smartphone aan staat.
Daarna zou het gewoon moeten werken.
Muchos Grazias!!!! Heb de boel nu draaiende *O*

Heb de Jabra al open liggen en heb de batterij van een oude telefoon gevonden met 770mAh dus meer dan genoeg. Heb er alleen weinig vertrouwen in dat dat mini speakertje genoeg volume heeft bij hogere snelheden. Dat wordt dus maar even experimenteren. Verder nog een speakerhoudertje ergens scoren. Gaat nu allemaal goed komen :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan