Zandstralen Gritstralen

Opa Aart

MF veteraan
6 aug 2006
1.263
0
Elst (Utrecht)
Misschien wel leuk voor de liefhebbers,

Laat hier zien welke motoronderdelen er zoal worden gezandstraald, zelf doen of laat doen.
Incl. foto's van hoe het was en hoe het is geworden.
 
Vandaag de 3mm nozzles binnengekregen van Ali, verzenden ging dus vlot! De nozzles zijn identiek aan vorm dan de originele die bij het pistool zaten dus ze passen gelukkig perfect.

Er komt alleen geen korrel straalgrit omhoog de pijp in. Dacht eerst dat het aan de grofte van het grit zou liggen dus de inhoud van de kast even omgewisseld voor een fijnere glasparel maar nog steeds helemaal niets. Nog geen molecuul komt er omhoog.
Iemand een idee?
 
Nee, als ik er een grotere nozzle inzet no problemo.

Ik vermoed dat de interne sproeier, het gaatje van binnen in het pistool wat je kunt zien als je de nozzle verwijdert, ietsje groter is dan 3mm.
En in dat geval creëer je niet het noodzakelijke vacuüm maar bouw je juist druk op in de pijp.

Ik denk dus dat een 3mm nozzle gewoon net te klein is voor dit pistool.
 
Overigens nu ik aan het brainstormen ben, volgens mij is die interne sproeier waar ik het over had verantwoordelijk voor het uiteindelijke luchtverbruik. Als de sproeier intern 3mm is, dan kun je er een 5 of van mijn part 50mm nozzle opgooien maar het luchtverbruik blijft imho hetzelfde. De nozzle beïnvloed wel de hoeveelheid media die je opzuigt en de breedte van de straal.
 
Hier een foto van de interne sproeier die je kunt zien als de keramische nozzle verwijdert is. Die sproeier bepaalt mijns inziens het luchtverbruik van je pistool en niet de opening van de keramische nozzle.
Het gaatje van de sproeier heb ik opgemeten en is 2,5mm. Blijkbaar is dit nog net iets te groot voor een 3mm nozzle om voor voldoende vacuüm in de aanzuigpijp te zorgen.

IMG_20181002_012118.jpg
 
Twee compressoren aan elkaar geknoopt, een 3 en een 2 PK motor, wat samen netto 460 l/m oplevert. Kijk, nu kunnen we lekker doorstralen en de lak vliegt er af.
Poedercoat verwijderen daarentegen blijft een pain in the ass om te doen, dat gaat tergend langzaam. Om dat vlot te kunnen doen heb je waarschijnlijk industrieël megacompressor spul nodig.
 
poeder met een verf brander laten smelten en dan met een plamuurmes er af schrapen en een staal bostel,
poeder komt er op met hitte dus kan er ook weer af met hitte, dan als laatste stralen,
 
Vandaag de 3mm nozzles binnengekregen van Ali, verzenden ging dus vlot! De nozzles zijn identiek aan vorm dan de originele die bij het pistool zaten dus ze passen gelukkig perfect.

Er komt alleen geen korrel straalgrit omhoog de pijp in. Dacht eerst dat het aan de grofte van het grit zou liggen dus de inhoud van de kast even omgewisseld voor een fijnere glasparel maar nog steeds helemaal niets. Nog geen molecuul komt er omhoog.
Iemand een idee?

Zonde om deze 3mm nozzles weg te gooien dus even een 4mm glas/keramiekboortje gehaald bij de Gamma en de nozzles hiermee opgeboord, ze werken perfect nu!
 
poeder met een verf brander laten smelten en dan met een plamuurmes er af schrapen en een staal bostel,
poeder komt er op met hitte dus kan er ook weer af met hitte, dan als laatste stralen,

je vergeet erbij te vermelden dat je dit niet bij aluminium onderdelen moet doen waar krachten op komen zoals velgen , frames etc.
 
Als je een motorblok wilt stralen ter voorbereiding van nieuw spuitwerk wordt glasparel aanbevolen las ik ergens, maar krijg je met glasparel ook eventueel aanwezige oude lak er af?

Of in dit geval eerst stralen met een wat grover medium om de lak er af te krijgen, en als laatste glasparel om het wat gladder te krijgen of is dit zinloos?

Mensen die hier ervaring mee hebben?
 
oude lak zou je met grover glasparel er wel af kunnen krijgen als je een fatsoenlijke straal cabine hebt.
glasparel van 200-300 micron zijn ook prima als voorbereiding voor het spuiten , ik gebruikt zelf voor het poedercoaten 100-200 wat een erg gladde ondergrond geeft.
nooit maar dan ook nooit eerst met korund oid aluminium onderdelen stralen om de oude lak te verwijderen want je beschadigt de hele oppervlakte en als je pech hebt kunnen de onderdelen zelfs krom trekken door de spanning die er ontstaat.
 
Enkele weken geleden mijn achtervork bij wetblast laten doen,zo glad als een babyhuidje,ongelooflijk hoe dat wordt.
Wetblast reinigt non ferro onderdelen d.m.v. natstralen.
Bekijk bijlage 1346566Bekijk bijlage 1346567
Skôn! Is mijn natte droom (pun intended) om zo'n machine te hebben, maar ik heb eens opgezocht wat voor compressor je daarvoor moet hebben.. Dacht iets van 1000l/min, dat is nogal stevig :+) En dan de rest nog.. Ik blijf maar bij droogstralen :)
 
Je schijnt ook gewoon goed te kunnen stralen met baking soda in een kabinet waar je normaliter grit in straalt. Iemand zijn kabinet wel eens gevuld met soda?
Verwijdert het ook lak van motorblokdelen?
 
Je schijnt ook gewoon goed te kunnen stralen met baking soda in een kabinet waar je normaliter grit in straalt. Iemand zijn kabinet wel eens gevuld met soda?
Verwijdert het ook lak van motorblokdelen?
Ja ik. Heb er 50kg soda inzitten. Werkt prima om carbs en blokdelen schoon te maken / op te frissen zonder het oppervlakte van het materiaal aan te tasten. Lak van blokdelen halen gaat denk ik niet lukken.
Mocht je willen proberen; zoek naar zakken van 25kg bij bijv. een veevoederhandel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan