Zandstralen Gritstralen

Opa Aart

MF veteraan
6 aug 2006
1.263
0
Elst (Utrecht)
Misschien wel leuk voor de liefhebbers,

Laat hier zien welke motoronderdelen er zoal worden gezandstraald, zelf doen of laat doen.
Incl. foto's van hoe het was en hoe het is geworden.
 
Hey Wouter, zal je even op weg helpen:
Heb zelf een 90L tafelmodel en dat is perfect voor motorblokdelen, carburateurs, etc. Voor velgen, of gewoon sowieso als je de plek hebt, zou ik gaan voor een 220 liter versie. Makkelijk om wat ruimte te hebben enzo. Trouwens, velgen is vaak voor stralen+coaten zo goedkoop dat ik de moeite niet zou nemen om er zelf aan te beginnen, maar dat kan voor jou anders liggen natuurlijk ;)

Voor de 220 liter versie zijn er ook standaard afzuigingen te verkrijgen, mijn kast komt van Trad4u, daar ben je 185 euro kwijt voor de kast en 135 euro voor een afzuiging. Goedkopere oplossing voor de afzuiging is een simpele stofzuiger + "cycloondinges", zelf gebruik ik deze:
Plastic Dust Separation Vacuums Cleaner Filter Cyclone Collector - White | eBay

Monteren op een emmer, paar slangen er aan, klaar :t Extra lampen, kun je doen, maar afkitten is zeker een top idee alsook het vervangen van de plastic ruit (als de meegeleverde plastic stickers + ruit zelf naar de knoppen zijn). Er is trouwens veel te vinden over upgrades van dit soort kasten, bv:

Hey Sander, da's een antwoord waar ik wat mee kan, thanks!

Ik heb wel de ruimte en ga maar eens uitkijken voor een (niet rode :r) 220L :Y
Nog even bedenken wat ik qua afzuiging wil doen; dat DIY cycloon gebeuren is op zich wel mooi, maar een kant en klare oplossing voor €135,- is ook wel verleidelijk.
 
Hey Sander, da's een antwoord waar ik wat mee kan, thanks!

Ik heb wel de ruimte en ga maar eens uitkijken voor een (niet rode :r) 220L :Y
Nog even bedenken wat ik qua afzuiging wil doen; dat DIY cycloon gebeuren is op zich wel mooi, maar een kant en klare oplossing voor €135,- is ook wel verleidelijk.
:t Tip: straalgrit is ook lekker goedkoop bij Trad4u, heb zelf de glasgranulaat i.p.v. glasparel. Iets grover van afwerking, wel 5x sneller.
 
Want die van jou zijn rood? ;)
De goedkope China cabines wel ja, die verdienen ook geen mooiere kleur dan
"awesome non UV resistant red interior powdercoating or sometimes actually non UV resistant red single stage paint" eigenlijk. Ik kan ook serieuze oplossingen leveren (daar ben ik de laatste tijd veel/vaak mee bezig), maar daar is dit niet het topic voor.

85-1061_1_1.jpg
 
De goedkope China cabines wel ja, die verdienen ook geen mooiere kleur dan
"awesome non UV resistant red interior powdercoating or sometimes actually non UV resistant red single stage paint" eigenlijk. Ik kan ook serieuze oplossingen leveren (daar ben ik de laatste tijd veel/vaak mee bezig), maar daar is dit niet het topic voor.

[afbeelding]

Dat is inderdaad ongeveer wat ik zie staan zonder dat ik eerst in mijn portemonnee heb gekeken...

In het eggie zal het wel zoiets worden;
Straalcabine MW 110 liter met zijdeur straalkast
SB11A.jpg


In non-uv resistant but-looks-profi-machine-grey dus
 
Laatst bewerkt:
Tip: Probeer de plaatdikte en afwerking van de naden te bekijken voor je iets koopt ;)

Tja, ik vrees toch dat het een chinees brol moet worden van bijna doorzichtig plaatstaal... :/

Of een gokje wagen misschien en eens een bod doen:
https://link.marktplaats.nl/m1269647945

Ik heb verder ook een gezonde gereepschapsfetish hoor, maar een dunne beurs. Maar èn brol èn rood kan ik niet verdragen :N
 
Laatst bewerkt:
Mannen even een vraagje over een 220 liter straalcabine. Als werkbare binnenmaten wordt opgegeven: 84cm lengte x 55cm breedte x 37/55cm hoogte (de hoogte loopt op van 37 naar 55).

Stel je legt er een object in van pak 'm beet 65 x 35 x 35 dan heb je tussen de handopeningen van de kast en het object 20cm ruimte over.
Is dat voldoende om te kunnen stralen of wordt het wel érg krap dan?

Ik wil wel eens een benzinetank gaan stralen en die zijn ong. 60(l) x 35(b) x 30(h). Zou dat gaan of wordt dat gewoon te krap.

Een maatje grotere cabine kost gelijk het dubbele, vandaar de vraag of een 220l model groot genoeg zal zijn.
 
Laatst bewerkt:
Mannen even een vraagje over een 220 liter straalcabine. Als werkbare binnenmaten wordt opgegeven: 84cm lengte x 55cm breedte x 37/55cm hoogte (de hoogte loopt op van 37 naar 55).

Stel je legt er een object in van pak 'm beet 65 x 35 x 35 dan heb je tussen de handopeningen van de kast en het object 20cm ruimte over.
Is dat voldoende om te kunnen stralen of wordt het wel érg krap dan?

Ik wil wel eens een benzinetank gaan stralen en die zijn ong. 60(l) x 35(b) x 30(h). Zou dat gaan of wordt dat gewoon te krap.

Een maatje grotere cabine kost gelijk het dubbele, vandaar de vraag of een 220l model groot genoeg zal zijn.
Ervaring leert dat het erg prettig is om je werkstuk te kunnen draaien in de cabine, zo kun je altijd "recht" op het stuk werken. Nog niet gesproken over de slangen die meestal ook niet erg flexibel zijn.

Betere vraag misschien: waarom wil je een tank stralen? Plaatstaal heeft er meestal minder zin in (het kan uiteraard wel, maar risico op vervorming), dus beter / sneller / makkelijker om met wat afbijt en een verfstripschijf op je haakse slijper te werk te gaan.
 
Ervaring leert dat het erg prettig is om je werkstuk te kunnen draaien in de cabine, zo kun je altijd "recht" op het stuk werken. Nog niet gesproken over de slangen die meestal ook niet erg flexibel zijn.

Betere vraag misschien: waarom wil je een tank stralen? Plaatstaal heeft er meestal minder zin in (het kan uiteraard wel, maar risico op vervorming), dus beter / sneller / makkelijker om met wat afbijt en een verfstripschijf op je haakse slijper te werk te gaan.

als je met glasparels en lagere druk werkt dan gebeurd er niks.
 
Betere vraag misschien: waarom wil je een tank stralen? Plaatstaal heeft er meestal minder zin in (het kan uiteraard wel, maar risico op vervorming), dus beter / sneller / makkelijker om met wat afbijt en een verfstripschijf op je haakse slijper te werk te gaan.

Met afbijt verwijder je wel verf, maar geen roest. Stralen is twee vliegen in één klap zeg maar. Het gaat overigens voornamelijk over de onderzijde waar je met schuurschijven niet bij kunt wat ik zou willen stralen. De bovenzijde kun je inderdaad eenvoudig ontlakken met een stripschijf.
 
Laatst bewerkt:
Ik zag dit topic weer eens opduiken en dacht dan maar eens een update te plempen;

Ik zocht dus een betaalbare 220L straalcabine, bij voorkeur geen Chinees brol, en zeer zeker niet rood. Een paar dagen later op MP voor €125,- onderstaande gekocht in zeer acceptabele kwaliteit en slechts eenmalig gebruikt (door een gepensioneerde persoon die dacht een Jaguar te gaan restaureren, maar niet veel verder kwam dan de aankoop van een volledige werkplaatsuitrusting :) ).
Aangevuld met een kant en klare cycloonoplossing (emmer met cycloon erop, ook van MP €60,- (?)) en een bouwstofzuiger die ik nog had staan. De drukreduceer met waterafscheider zat al op de kast. Ik heb het ding nog even op een verrijdbaar onderstel gezet en op de juiste stahoogte gebracht.
Voorlopig gevuld met eerst 1x 25kg soda en nu nog eens 1x 25kg soda (omdat mijn trechter steeds te leeg raakte en dan lucht trok).
Nu eerst eens wat gebruikt om wat blok- en carbdelen te reinigen en dat gaat heel aardig. Voorlopig ben ik er dus blij mee :t

P.S. Als je 220L kast wilt halen en je een V70 II hebt moet je zeker een versie met twee afschroefbare deuren zoeken (zoals de mijne) EN een beetje doordouwen of anders een aanhanger meenemen 8-) .

20180905_151314_resized.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mannen even een vraagje over een 220 liter straalcabine. Als werkbare binnenmaten wordt opgegeven: 84cm lengte x 55cm breedte x 37/55cm hoogte (de hoogte loopt op van 37 naar 55).

Stel je legt er een object in van pak 'm beet 65 x 35 x 35 dan heb je tussen de handopeningen van de kast en het object 20cm ruimte over.
Is dat voldoende om te kunnen stralen of wordt het wel érg krap dan?

Ik wil wel eens een benzinetank gaan stralen en die zijn ong. 60(l) x 35(b) x 30(h). Zou dat gaan of wordt dat gewoon te krap.

Een maatje grotere cabine kost gelijk het dubbele, vandaar de vraag of een 220l model groot genoeg zal zijn.

Ik heb in de 220L kast van de vorige post even een doos geplaatst van 60x30x35cm (ja, die had ik echt toevallig liggen) en als je die een beetje schuin zet zou het vlgs mij wel moeten kunnen. Een tank zal ook wat minder hoekig zijn en nog wat meer ruimte bieden denk ik?
Helemaal lekker zal het niet zijn, maar het kan dus :).
 
Ik heb in de 220L kast van de vorige post even een doos geplaatst van 60x30x35cm (ja, die had ik echt toevallig liggen) en als je die een beetje schuin zet zou het vlgs mij wel moeten kunnen. Een tank zal ook wat minder hoekig zijn en nog wat meer ruimte bieden denk ik?
Helemaal lekker zal het niet zijn, maar het kan dus :).

Thanks. Had het ondertussen zelf ook even uitgemeten met wat karton en plakband, en het zou inderdaad net moeten gaan. Heb daarop een 220L besteld.
 
Heb zojuist de 220L kast van Trad4u ontvangen. Kolere wat een bouwpakket is dat zeg. Zit een kilo of 2 aan boutjes en schroefjes bij, mama mia. :)
De kleur rood is overigens best aardig. Niet van dat felle verkeersrood, in werkelijkheid is meer een wat donkerder klassiek Ferrari rood.

Gelijk een nieuwe stille compressor mee laten komen. Flink goedkoper dan in de reguliere handel. Lijken wel groothandelsprijzen?
 
Doe mij maar.... helemaal geen rood :giggle:.
Tip voor het in elkaar zetten; maak alle naden gelijk goed dicht! Op Youtube e.d. voldoende te vinden over het goed/beter werkend maken van zo'n China kast.
Trouwens ook een afzuiging erbij?
 
Doe mij maar.... helemaal geen rood :giggle:.
Tip voor het in elkaar zetten; maak alle naden gelijk goed dicht! Op Youtube e.d. voldoende te vinden over het goed/beter werkend maken van zo'n China kast.
Trouwens ook een afzuiging erbij?

Heb een bouwstofzuiger staan die ik er op aansluit.
Als je trouwens een afzuiger gebruikt die pak 'm beet 2000l/m afzuigt dan hoeven de naadjes niet persé overal potdicht te zijn lijkt mij? Je creërt immers onderdruk in de kast dus komt er geen stof naar buiten.
Of vergis ik me nu.
 
Wat ik even niet begrijp is waarom de handel bij de hobbykasten 5/6/7mm nozzles levert. Da's veel te groot qua luchtverbruik voor de huis/tuin/keuken compressor.
Iemand die weet waar je in NL keramische 3mm nozzles kunt vinden. Heb ze wel op Ali gevonden maar dan kun je weer een maand op je bestelling gaan zitten wachten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan