Zandstralen Gritstralen

Opa Aart

MF veteraan
6 aug 2006
1.263
0
Elst (Utrecht)
Misschien wel leuk voor de liefhebbers,

Laat hier zien welke motoronderdelen er zoal worden gezandstraald, zelf doen of laat doen.
Incl. foto's van hoe het was en hoe het is geworden.
 
Ik heb geen cabine en straal buiten. Veel gamma zeil in een hoek van de garage en een muur.

Helaas nog niet getest, ik heb geen 24v voeding voor het pneum. ventiel. Die moet ik eerst roggelen. Ik heb wel een aantal 6, 12 en 15 v. voedingen maar 24 v heb ik niet.

Constructief was het heel moeilijk om een pneumatisch gestuurd ventiel te gebruiken. De specifieke onderdelen die je dan nodig hebt zijn niet in de handel.

Bij Intratuin hebben ze van die partylights, daar zit er een in. 24 v 6va, ruim voldoende voor het ventiel. kost iets van €5,= . Maar de zaak is met carnaval dicht denk ik.

De grittank heb ik wat moeten verhogen , dus ik moet nog een pootje aanpassen. Dat zal vandaag wel lukken.

Een kleine cabine is het volgende, want ik wil niet voor elk wissewasje de halve tuin en de muren behangen met zeil.
 
hoi

ik heb ook al eens gehoord van een kleine koelkast op zijn rug met een glasruit in het deksel
sluit ook mooi af.
als die rob geus van de smaakpolitie maar niet komt om de rubbers te controleren. ;)

o ja ...en je moet dan ook de deur open laten staan anders heb je geen licht van het lampje... :+
 
Trafo gehaald bij intratuin, lampions in de kliko.
Aangesloten en getest, hij doet het.
Alleen bij voldoende luchtroom schakelt het app. in en opend de kraan van de grittank.
Bij minderen van de luchtstroom wordt de kraan automatisch gesloten.
 
Ik heb geen cabine en straal buiten. Veel gamma zeil in een hoek van de garage en een muur.

Helaas nog niet getest, ik heb geen 24v voeding voor het pneum. ventiel. Die moet ik eerst roggelen. Ik heb wel een aantal 6, 12 en 15 v. voedingen maar 24 v heb ik niet.

Constructief was het heel moeilijk om een pneumatisch gestuurd ventiel te gebruiken. De specifieke onderdelen die je dan nodig hebt zijn niet in de handel.

Bij Intratuin hebben ze van die partylights, daar zit er een in. 24 v 6va, ruim voldoende voor het ventiel. kost iets van €5,= . Maar de zaak is met carnaval dicht denk ik.

De grittank heb ik wat moeten verhogen , dus ik moet nog een pootje aanpassen. Dat zal vandaag wel lukken.



Een kleine cabine is het volgende, want ik wil niet voor elk wissewasje de halve tuin en de muren behangen met zeil.

als je iig maar een masker hebt want die zooi wil je niet in je ogen/longen hebben




hoi

ik heb ook al eens gehoord van een kleine koelkast op zijn rug met een glasruit in het deksel
sluit ook mooi af.
als die rob geus van de smaakpolitie maar niet komt om de rubbers te controleren. ;)

o ja ...en je moet dan ook de deur open laten staan anders heb je geen licht van het lampje... :+


koelkast klinkt ook goed :Y
moet je wel je armen erin krijgen
 
ik heb een vraag voor opa aart, gebruik je het originele pistool dat bij de powerplus kast zit en met welk straalmiddel op welke druk straal je precies ?

tevens ben ik benieuwd naar je stofafzuiger, ik wil er zelf een industriële nilfisk voor gebruiken.
 
Heb ook de kleinste straalkast gekocht bij HBG in Waddinxveen. Heb twee compressoren in serie geschakeld om genoeg druk te houden tijdens het werken.

ten eerste is, zelfs met 2 compressors zakt de druk te snel om redelijk te kunnen werken het is gewoon niet leuk om steeds te moeten wachten tot de druk weer op peil is om verder te kunnen stralen. een accubakje van mijn BMW stralen duurde bijvoorbeeld ruim 2 uur.
uiteindelijk heb ik dit opgelost door een beul van een 380 v compressor te kopen met een NETTO opbrengst van 350 liter per minuut en een tank van 200 liter ( de andere twee hadden een opgegeven bruto opgenomen luchtcapaciteit van circa 550 liter. Daar bleef dus geen spetter van over in gebruik)

ten tweede: het straalkastje is veel te klein. Had natuurlijk niet zo op de knip moeten zitten en er een van een fatsoenlijk formaat moeten aanschaffen zodat spullen tot de grote van een velg erin zouden passen. Om een beetje zicht te houden had ik op de plaats van het filter een 1000 watt stofzuiger aangesloten. zelfs met de volle kracht van de afzuiger aan, komt uit alle naden en kieren grit.

Hoop dat jullie deze beginnersfouten nu niet hoeven maken.

@ Opa: waar kun je die glasparels kopen en heb je een idee wat het kost?
 
Heb ook de kleinste straalkast gekocht bij HBG in Waddinxveen. Heb twee compressoren in serie geschakeld om genoeg druk te houden tijdens het werken.

ten eerste is, zelfs met 2 compressors zakt de druk te snel om redelijk te kunnen werken het is gewoon niet leuk om steeds te moeten wachten tot de druk weer op peil is om verder te kunnen stralen. een accubakje van mijn BMW stralen duurde bijvoorbeeld ruim 2 uur.
uiteindelijk heb ik dit opgelost door een beul van een 380 v compressor te kopen met een NETTO opbrengst van 350 liter per minuut en een tank van 200 liter ( de andere twee hadden een opgegeven bruto opgenomen luchtcapaciteit van circa 550 liter. Daar bleef dus geen spetter van over in gebruik)

ten tweede: het straalkastje is veel te klein. Had natuurlijk niet zo op de knip moeten zitten en er een van een fatsoenlijk formaat moeten aanschaffen zodat spullen tot de grote van een velg erin zouden passen. Om een beetje zicht te houden had ik op de plaats van het filter een 1000 watt stofzuiger aangesloten. zelfs met de volle kracht van de afzuiger aan, komt uit alle naden en kieren grit.

Hoop dat jullie deze beginnersfouten nu niet hoeven maken.

@ Opa: waar kun je die glasparels kopen en heb je een idee wat het kost?

Hehe, eindelijk iemand die het duidelijk en eerlijk op een rijtje zet... :}
Ik hoor/lees veel verhalen dat men met van die kleine bouwmarktcompressoren de meest gekke dingen doet, mega-luchtsleutels, straalkasten en meer van dat soort onzin... :o ik geloof er niet zoveel van...
ik pomp er in ieder geval alleen m'n banden mee op.
Zundappie geeft het al aan: om een beetje normaal door te kunnen stralen heb je een krachtstroom compressor nodig die minimaal 300 l/min (NETTO inderdaad) en het liefst ook een zo groot mogelijk buffervat, 250 liter is minimaal.
Pas dan kun je een beetje lekker doorwerken... :Y
 
vraagje :

Wil 4 stuks auto velgen stralen .
Kan je aluminium stralen met ovline zand

Er zit zoveel lagen verf op wat vergaan is en stukjes die alleen met staalbortel , grof schuurpapier eraf gaat

maar dat is een 10 dagen project en dat moet sneller kunnen ;)
 
vraagje :

Wil 4 stuks auto velgen stralen .
Kan je aluminium stralen met ovline zand

Er zit zoveel lagen verf op wat vergaan is en stukjes die alleen met staalbortel , grof schuurpapier eraf gaat

maar dat is een 10 dagen project en dat moet sneller kunnen ;)

misschien kun je een voorbehandeling met verfafbijt doen?
Dan is hopelijk de meeste troep er van af en kun je ze echt netjes maken d.m.v. stralen.
 
Oma!!! Hoe is het? ;)


Ik heb gisteren bij Buiterlaar type 220 straalkast gehaald. Vandaag zit het zo goed en kwaad als het kan in elkaar. Die handleiding zuigt.

Ik las al wat over dichtkitten. Is het verstandig voor mij om te doen, nu de kast nog maagdelijk vers is?

Ik had het plan opgevat om mijn Kärcher stofzuiger (zo'n semi-profiding die ook nat kan zuigen) er op te zetten. Ik neem aan dat ik daarvoor het gat linksboven kan gaan gebruiken. Klopt dat?

Het tl balkje dat er in zit, vind ik maar een beetje matig. Er is nog plek zat bovenin de cabine. Dus denkt Martell: daar kan best een dubbel armatuurtje TL van de Gamma in.
Dan wil ik de buiten/waterdichte versie, randen nog extra dichtkitten. Aansluiten op de schakelaar naast het afzuiggat, en hoppa: veel meer licht. Is dit wijs, of is dit dom?

Volgende week moet ik nog een verloopje kopen om de compressorslang op de cabine aan te kunnen sluiten, maar dat zal ook wel weer goed komen.

Laatste vraag: er werd isolatie band meegeleverd. Op de plek waar ik dat zou moeten plakken volgens de handleiding (die dus kut is), zat al band opgeplakt. Had het toch niet stiekem ergens tussen gemoeten? O-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb nooit gehoord van gehard zand.
Geen zand gebruiken. Het is ook verboden.

O ik had deze topic niet meer gelezen :$
Maar het is gelukt *O*
ondanks het apperaat kapot was
25 kg olivline zand gebruikt op 4 velgen :$ , kreeg het apperaat niet goed afgesteld vanwegen kapote slangen bij de straalkop :X

ps

oviline zand is gebrand zand , meer weet ik er ook niet van .
Dit gebruiken ze om stenen muren of beton of roest te verwijderen.
 
Laatst bewerkt:
Hallo.Als je plaatwerk moet stralen,zorg er dan voor dat je voldoende steun aan de onderkant hebt.Afhankelijk van je luchtdruk is ook de afstand naar het te stralen object heel belangrijk.Probeer altijd ,niet te lang op één plek te stralen wand dan speelt warmte verschil in combinatie met druk inderdaad een grote rol.Ik zelf straalde dun plaatwerk altijd met ronde bewegingen.Zand ,mits goed droog ,is een heel goed straalmiddel maar het is verboden omdat het te fijn door het stralen wordt en daardoor schadelijk voor de gezondheid.Groetjes Manske.(PS .Het straalmiddel dat je gebruiken wil is ,afhankelijk van het materiaal dat je stralen wil,ijzer,alluminium,koper,brons, of zelfs hout.)
 
Hallo.Als je plaatwerk moet stralen,zorg er dan voor dat je voldoende steun aan de onderkant hebt.Afhankelijk van je luchtdruk is ook de afstand naar het te stralen object heel belangrijk.Probeer altijd ,niet te lang op één plek te stralen wand dan speelt warmte verschil in combinatie met druk inderdaad een grote rol.Ik zelf straalde dun plaatwerk altijd met ronde bewegingen.Zand ,mits goed droog ,is een heel goed straalmiddel maar het is verboden omdat het te fijn door het stralen wordt en daardoor schadelijk voor de gezondheid.Groetjes Manske.(PS .Het straalmiddel dat je gebruiken wil is ,afhankelijk van het materiaal dat je stralen wil,ijzer,alluminium,koper,brons, of zelfs hout.)


Ik moet nog uitvinden hoe en wat, maar heb vast drie soorten grit gehaald (alu oxide en glasparel in twee maten).

Ik ben benieuwd of dit allemaal het geld waard is.

Iemand nog iets over mijn vragen een paar posts hoger?
 
Oma!!! Hoe is het? ;)


Ik heb gisteren bij Buiterlaar type 220 straalkast gehaald. Vandaag zit het zo goed en kwaad als het kan in elkaar. Die handleiding zuigt.

Ik las al wat over dichtkitten. Is het verstandig voor mij om te doen, nu de kast nog maagdelijk vers is?

Ik had het plan opgevat om mijn Kärcher stofzuiger (zo'n semi-profiding die ook nat kan zuigen) er op te zetten. Ik neem aan dat ik daarvoor het gat linksboven kan gaan gebruiken. Klopt dat?

Het tl balkje dat er in zit, vind ik maar een beetje matig. Er is nog plek zat bovenin de cabine. Dus denkt Martell: daar kan best een dubbel armatuurtje TL van de Gamma in.
Dan wil ik de buiten/waterdichte versie, randen nog extra dichtkitten. Aansluiten op de schakelaar naast het afzuiggat, en hoppa: veel meer licht. Is dit wijs, of is dit dom?

Volgende week moet ik nog een verloopje kopen om de compressorslang op de cabine aan te kunnen sluiten, maar dat zal ook wel weer goed komen.

Laatste vraag: er werd isolatie band meegeleverd. Op de plek waar ik dat zou moeten plakken volgens de handleiding (die dus kut is), zat al band opgeplakt. Had het toch niet stiekem ergens tussen gemoeten? O-)

Hee ik heb toevallig ook bij HB die straalkast 220 gekocht *O*
Die handleiding is Chinees Engels vertaald dus crap. Heb het maar zonder dat klote papiertje gedaan. En die tape, zie dat maar als extraatje.. heb je toch niet meer nodig.
Je hebt aan de achterkant een gat zitten die je moet gebruiken voor de afzuiging.. Dan zuig je geen grid mee namelijk door die schoorsteen ervoor.

En die lamp is crap idd.. Ik ga morgen ff een afzuiging + verlichting maken voor die kast, want je ziet nu echt weinig.

Snap het ook niet waarom er geen verloopje bij zit, heb nu die van me luchtsleutel er maar op gezet. B|

Ik ga zelf ook een lichtinstallatie maken alleen dan met 3 of 4 halogeen spots in een houten plankje en die leg ik dan boven op het ruitje zodat hij ook niet stoffig wordt.
Maar miss dat ik het aan de binnekant doe maar dat moet ik nog ff kijke.
 
zomaar een opmerking: bij het stralen van plaatwerk moet je wel opletten dat het niet kromtrekt. ik denk door warmteontwikkeling, maar het kan ook een andere oorzaak hebben.

Door de impact van de korrels krijg je een beetje deformatie op het gestraalde oppervlak.
Het wordt als het ware een beetje uitgewalst.
Als je dus een van de twee kanten iets oprekt trekt het plaatje krom.


Olivinezand is een mineraal dat uit de aardkorst wordt gewonnen. Het mineraal is minder hard dan kwarts (zand) en straalt net zo schoon maar zonder de verhoogde slijtage die zand uitoefend op je apparatuur.
 
Laatst bewerkt:
Hee ik heb toevallig ook bij HB die straalkast 220 gekocht *O*
Die handleiding is Chinees Engels vertaald dus crap. Heb het maar zonder dat klote papiertje gedaan. En die tape, zie dat maar als extraatje.. heb je toch niet meer nodig.
Je hebt aan de achterkant een gat zitten die je moet gebruiken voor de afzuiging.. Dan zuig je geen grid mee namelijk door die schoorsteen ervoor.

En die lamp is crap idd.. Ik ga morgen ff een afzuiging + verlichting maken voor die kast, want je ziet nu echt weinig.

Snap het ook niet waarom er geen verloopje bij zit, heb nu die van me luchtsleutel er maar op gezet. B|


Ik ga zelf ook een lichtinstallatie maken alleen dan met 3 of 4 halogeen spots in een houten plankje en die leg ik dan boven op het ruitje zodat hij ook niet stoffig wordt.
Maar miss dat ik het aan de binnekant doe maar dat moet ik nog ff kijke.

Ha ha, same here...
 
Ha ha, same here...

Ik heb dire tl's van de bouwmarkt er in gezet, want dat bijgeleverde lampje is ruk.

Nu kan ik alles weer goed zien *O*

Meteen maar even preventief alle naadjes van kit voorzien O-)

Ik gebruik het gat aan de linker zijkant voor een stofzuiger (zo'n staande die ook nat kan zuigen). Als ik de ronde kap aan de achterzijde laat zitten (die bij de schoorsteen), dan trekt de hele bak vacuum; de handschoenen gaan dat zelf omhoog in de kast _O-


Ik prop wel even wat afzuigkapfiler in die schoorsteen, want bij mij lekt het daar af en toe gritstof (waarschijnlijk toen ik even straalde zonder stofzuiger...).


Nu nog iets bedenken op het restje grit op het randje onder de deur -O-

Maar: gaat schitterend, duurt niet lang en mooie resultaten!!!
 
hallo,

ik heb vorig weekend een 1972 cb250 gekocht, met wat gezonde roestplekjes :D
maar voor ik deze zomer aan het project ga beginnen wil ik eerst even een straalkastje in elkaar schroeven. Maar ik vroeg me even af of ik genoeg vermogen heb: ik heb een compressor van 300lt/min 100 liter tank, 10bar, 2pkmotor en een kleine van 200lt/min, 8bar werkdruk. Kan ik deze eventueel linken en hoe moet dit?

Frank
 
Ja oma, bij dit topic had ik je al wel verwacht... :W

Ik ben wat aan het kijken naar een straalcabine, al die soda in de tuin is ook niet alles (met een Lidl sandblaster gun *O* ).
Het liefst natuurlijk eentje met alle toeters en bellen waar een hele motorfiets in past, maar vooruit; laten we eens realistisch denken. :/

Het (schoon)stralen van motorblokdelen, carbs etc. is het hoofddoel. Als ik ook wielen zou kunnen doen eventueel zou dat mooi zijn.
Een 110 L kast lijkt me wat klein, maar werkbaar?
Een 220 L kast al wat handiger?

Liefst gelijk iets met een afzuiging, maar dat gaat niet binnen budget vallen. Op Youtube zie ik op zich handige, betaalbare beunoplossingen voorbij komen met een cycloondinges (dust arrestor geloof ik? dust deputy) i.c.m. een stofzuigert. Verder moet ik geloof ik een paar kokers kit meerekenen om zo'n chinese kast fatsoenlijk dicht te krijgen en wat extra lampen?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen van de afgelopen 9 jaar :)

P.S. Mocht er nog iemand een prachtig ding gruwelijk in de weg hebben staan dan hoor ik het graag!
 
Laatst bewerkt:
Ja oma, bij dit topic had ik je al wel verwacht... :W

Ik ben wat aan het kijken naar een straalcabine, al die soda in de tuin is ook niet alles (met een Lidl sandblaster gun *O* ).
Het liefst natuurlijk eentje met alle toeters en bellen waar een hele motorfiets in past, maar vooruit; laten we eens realistisch denken. :/

Het (schoon)stralen van motorblokdelen, carbs etc. is het hoofddoel. Als ik ook wielen zou kunnen doen eventueel zou dat mooi zijn.
Een 110 L kast lijkt me wat klein, maar werkbaar?
Een 220 L kast al wat handiger?

Liefst gelijk iets met een afzuiging, maar dat gaat niet binnen budget vallen. Op Youtube zie ik op zich handige, betaalbare beunoplossingen voorbij komen met een cycloondinges (dust arrestor geloof ik? dust deputy) i.c.m. een stofzuigert. Verder moet ik geloof ik een paar kokers kit meerekenen om zo'n chinese kast fatsoenlijk dicht te krijgen en wat extra lampen?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen van de afgelopen 9 jaar :)

P.S. Mocht er nog iemand een prachtig ding gruwelijk in de weg hebben staan dan hoor ik het graag!
Hey Wouter, zal je even op weg helpen:
Heb zelf een 90L tafelmodel en dat is perfect voor motorblokdelen, carburateurs, etc. Voor velgen, of gewoon sowieso als je de plek hebt, zou ik gaan voor een 220 liter versie. Makkelijk om wat ruimte te hebben enzo. Trouwens, velgen is vaak voor stralen+coaten zo goedkoop dat ik de moeite niet zou nemen om er zelf aan te beginnen, maar dat kan voor jou anders liggen natuurlijk ;)

Voor de 220 liter versie zijn er ook standaard afzuigingen te verkrijgen, mijn kast komt van Trad4u, daar ben je 185 euro kwijt voor de kast en 135 euro voor een afzuiging. Goedkopere oplossing voor de afzuiging is een simpele stofzuiger + "cycloondinges", zelf gebruik ik deze:
Plastic Dust Separation Vacuums Cleaner Filter Cyclone Collector - White | eBay

Monteren op een emmer, paar slangen er aan, klaar :t Extra lampen, kun je doen, maar afkitten is zeker een top idee alsook het vervangen van de plastic ruit (als de meegeleverde plastic stickers + ruit zelf naar de knoppen zijn). Er is trouwens veel te vinden over upgrades van dit soort kasten, bv:
 
Terug
Bovenaan Onderaan