Zandstralen Gritstralen

Opa Aart

MF veteraan
6 aug 2006
1.263
0
Elst (Utrecht)
Misschien wel leuk voor de liefhebbers,

Laat hier zien welke motoronderdelen er zoal worden gezandstraald, zelf doen of laat doen.
Incl. foto's van hoe het was en hoe het is geworden.
 
Eerst even een tekeningetje scoren, compressor en spuitgeval :Y

Zat voor een bouwtekening zelf te denken aan deze klik.
Vraag me alleen af hoe het zit met het filteren en hergebruiken van het grit :?
(zoals je ziet weet ik op dit moment van toeten noch blazen)
 
Laatst bewerkt:
Eerst even een tekeningetje scoren, compressor en spuitgeval :Y

Zat voor een bouwtekening zelf te denken aan deze klik.
Vraag me alleen af hoe het zit met het filteren en hergebruiken van het grit :?
(zoals je ziet weet ik op dit moment van toeten noch blazen)

:Y Ziet er goed uit zo'n tekening, vergeet niet om folie over de plexiglas plaat te plakken aan de binnenkant, anders kun je na een half uurtje stralen de plexiglas ruit weggooien.
 
:Y Ziet er goed uit zo'n tekening, vergeet niet om folie over de plexiglas plaat te plakken aan de binnenkant, anders kun je na een half uurtje stralen de plexiglas ruit weggooien.
Hmmm, is gewoon glas wellicht beter? Is krasbestendiger maar wel weer breekbaar.
Ik zit alleen even met dat "straalmiddelcirculeersysteem" in mijn maag. Hoe moet ik me dat precies voorstellen? Hier staat dat het gebruikte straalmiddel eerst door een zeef (gaas) gaat, en vervolgens door een katoenen doek wordt gefilterd en dan in de opvangbak terecht komt :?
Straalmiddel komt toch nooit door die doek? Bedoelt-ie niet: sof en gruis komt in de opvangbak?
Zoals gezegd: toeten noch blazen :+
 
Hmmm, is gewoon glas wellicht beter? Is krasbestendiger maar wel weer breekbaar.
Ik zit alleen even met dat "straalmiddelcirculeersysteem" in mijn maag. Hoe moet ik me dat precies voorstellen? Hier staat dat het gebruikte straalmiddel eerst door een zeef (gaas) gaat, en vervolgens door een katoenen doek wordt gefilterd en dan in de opvangbak terecht komt :?
Straalmiddel komt toch nooit door die doek? Bedoelt-ie niet: sof en gruis komt in de opvangbak?
Zoals gezegd: toeten noch blazen :+

Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt of je echt glas of plexiglas gebruikt, als je er maar een beschermende folie opplakt.

Als je een goede afzuiger gebruikt heb je een "straalmiddelcirculeersysteem" niet nodig. De afzuiger zorgt ervoor dat de lichtste deeltjes worden afgevoerd, dus de zwaardere deeltjes worden nogmaals gebruikt. Op deze wijze wordt de hoeveelheid straalgrid in de bak vanzelf minder. Je kunt hiermee doorgaan tot dat je merkt dat het stralen niet zo vlot meer gaat. Dan kun je de bak leeggooien en nieuw straalgrid in de bak doen.

Hoop dat je hier wat aan hebt.
 
zelf stralen
Hoe staat het in dit topic, hoe zijn de ervaringen? Wat zijn de meningen over de werk methode in bovenstaande link?

ik had dat topic gister al door gelezen :Y
ik vind het in een straal kabine veel fijner omdat je niet overal zo'n stofbende
krijgt en je niet iedere keer hoeft te vullen. (recyceld in de kast)
maar goed dan moet het wel in je straal kabine passen,
anders zou ik het gerust met zo'n los pistool doen (kleine plekjes dan)
 
Hoeveel kg van welk type korrels denk je dat ik nodig heb om mijn twee Honda CB two fifty uitlaten buiten in de tuin te stalen? en met hoeveel bar luchtdruk kan ik dit het beste doen?
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel kg van welk type korrels denk je dat ik nodig heb om mijn twee Honda CB two fifty uitlaten buiten in de tuin te stalen? en met hoeveel bar luchtdruk kan ik dit het beste doen?

met 4 tot 5 bar maar wel veel liters hoeveelheid geen idee :N
kan ook met zilverzand meen ik maar is niet echt bevordelijk voor je gezond heid

ik heb er wel eens wat over gevonden (buiten stralen)
op kever forum's :X via google natuurlijk

ik persoonlijk zou het niet doen :N
ik zou iemand opzoeken in de buurt die het voor je kan stralen hoefd niet zo
duur te zijn (bedrijf of particulier)

anders zeker wel een gezichts masker/bescherming
 
Hoi Mensen,

Ik ben op het moment bezig om een XZ550 op te knappen en nu wil ik ook het blok gaan stralen en mat zwart maken. Maar nu zat ik nog met een paar vraagjes.... nl.: Mijn blok ligt op het moment helemaal in onderdelen door mijn kamer verspreid en mijn vraag is dus, is het verstandig om het blok eerst op te bouwen en dan te stralen/spuiten of is het verstandiger om het deel voor deel te doen? (ivm schoonmaken)

Ook heb in dit topic gelezen dat je op gestraalde delen snel vetvlekken ga krijgen en als ik het dus in onderdelen ga stralen en alles in de verloren uurtjes op mijn werk moet gaan doen gaat er best wel wat tijd overheen voordat ik alles gestraald heb. Moet/kan ik het gestraalde dan "beschermen" tegen dit soort vlekken of is het raadzaam om het zo snel mogelijk te spuiten?

Tevens is de helft van het blok door de vorige (of die daar voor) eigenaar ingesmeerd met een zilverachtig goedje wat afgeeft als de ziekte. Ik neem aan dat ik dat als beste eerst kan verwijderen dus ik vroeg mij af wat eigenlijk de beste manier was om de onderdelen straalklaar te krijgen.

Ik hoop binnenkort te kunnen beginnen (lees: ergens een cabine en spuitpistool vandaan halen...) de compressor is al aanwezig en de ruimte ook :Y
Want als ik het resultaat zie wat hier voorbij komt hoop ik dat mijn fietsje ook zo mooi gaat worden.

Jeroen
 
Hoi Mensen,

Ik ben op het moment bezig om een XZ550 op te knappen en nu wil ik ook het blok gaan stralen en mat zwart maken. Maar nu zat ik nog met een paar vraagjes.... nl.: Mijn blok ligt op het moment helemaal in onderdelen door mijn kamer verspreid en mijn vraag is dus, is het verstandig om het blok eerst op te bouwen en dan te stralen/spuiten of is het verstandiger om het deel voor deel te doen? (ivm schoonmaken) :Y

Ook heb in dit topic gelezen dat je op gestraalde delen snel vetvlekken ga krijgen en als ik het dus in onderdelen ga stralen en alles in de verloren uurtjes op mijn werk moet gaan doen gaat er best wel wat tijd overheen voordat ik alles gestraald heb. Moet/kan ik het gestraalde dan "beschermen" tegen dit soort vlekken of is het raadzaam om het zo snel mogelijk te spuiten?

je kunt het met bv wd40 even beschermen
maar beter is idd om gelijk te spuiten


Tevens is de helft van het blok door de vorige (of die daar voor) eigenaar ingesmeerd met een zilverachtig goedje wat afgeeft als de ziekte. Ik neem aan dat ik dat als beste eerst kan verwijderen dus ik vroeg mij af wat eigenlijk de beste manier was om de onderdelen straalklaar te krijgen.

als er verf resten opzitten eerst met verf afbijt alles verweideren
daarna ontvetten en afspoelen met water,
dan stralen (nadat het droog is) na het stralen met heet water spoelen net zolang tot je zeker weet dat er geen resten meer in zitten van straalgrit.
dan ontvetten en spuiten


Ik hoop binnenkort te kunnen beginnen (lees: ergens een cabine en spuitpistool vandaan halen...) de compressor is al aanwezig en de ruimte ook :Y
Want als ik het resultaat zie wat hier voorbij komt hoop ik dat mijn fietsje ook zo mooi gaat worden.

Jeroen


succes :Y

als je nog meer vragen hebt , laat maar horen ;)


foto's :9
 
Laatst bewerkt:
8-) Heb gisteren de voetsteunen voor de duopassagier verwijderd, en vandaag gezandstraald. Deze zijn van aluminium en wat ijzeren onderdelen dus het was eens tijd om dit wat op te knappen want ze zagen er lelijk uit door oxidatie en roest.
full
 
Hallo, mijn naam is Petermz en ben nieuw hier. Ik ben in het bezit van een redelijke straalcabine en mijn ervaring met stralen wil ik hier wel effe kwijt. Na het stralen is het metaal, of dat nu staal, alu of een of ander legering is, absoluut niet meer beschermd tegen allerlei invloeden van buitenaf. Je hebt immers de beschermlaag eraf gestraald! Dus wil je het spuiten in een mooie lak zet het dan alvast in een primer of grondlak. Het spuiten kan dan wel effe w8ten.
verder straal ik meestal met glasparel. Dit ruwt het oppervlakte (alu) mooi op om later te kunnen behandelen met een blanke lak of verflaag. Met een fijne soort glasparel kun je het alu deel ook heel mooi polijsten en daarna in een blanke twee -K lak te spuiten.

Misschien hebben jullie hier wat aan.

PeterMZ
 
Hallo, mijn naam is Petermz en ben nieuw hier. Ik ben in het bezit van een redelijke straalcabine en mijn ervaring met stralen wil ik hier wel effe kwijt. Na het stralen is het metaal, of dat nu staal, alu of een of ander legering is, absoluut niet meer beschermd tegen allerlei invloeden van buitenaf. Je hebt immers de beschermlaag eraf gestraald! Dus wil je het spuiten in een mooie lak zet het dan alvast in een primer of grondlak. Het spuiten kan dan wel effe w8ten.
verder straal ik meestal met glasparel. Dit ruwt het oppervlakte (alu) mooi op om later te kunnen behandelen met een blanke lak of verflaag. Met een fijne soort glasparel kun je het alu deel ook heel mooi polijsten en daarna in een blanke twee -K lak te spuiten.

Misschien hebben jullie hier wat aan.

PeterMZ

*D Dank voor je reactie en TIP.
 
8-) Heb gisteren de voetsteunen voor de duopassagier verwijderd, en vandaag gezandstraald. Deze zijn van aluminium en wat ijzeren onderdelen dus het was eens tijd om dit wat op te knappen want ze zagen er lelijk uit door oxidatie en roest.
[afbeelding]


goed bezig Aart :Y

zou je ze niet zwart net als je frame maken.
of vind je dat niet mooi?

verchromen kan wel maar is zeker niet goedkoop
 
Ik heb mijn motorblok ook netjes onder mijn motor vandaan gehaald, samen met bijna alle andere onderdelen. Ik zou deze graag willen stralen, maar ik heb geen straalcabine die groot genoeg is om mijn uitlaat en blok te stralen.

Wat moet ik allemaal van het blok strippen om hem te kunnen stralen? Hij is momenteel gewoon los gekopeled van het frame. Dus cilinderkop en carterdeksels zitten er allemaal nog op.

Zou ik bij iemand langs kunnen kommen die mij kan helpen om alle onderdelen te stralen?
 
:Y En deze onderdelen worden gedeeltelijk geslepen en gepolijst.
Zodra ik de onderdelen terug heb zal ik een foto plaatsen en de prijs en het adres waar ik heb laten doen.

Het kan 2 tot 3 weken duren voor ik de onderdelen terug heb, dus geduldig zijn.

full
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn motorblok ook netjes onder mijn motor vandaan gehaald, samen met bijna alle andere onderdelen. Ik zou deze graag willen stralen, maar ik heb geen straalcabine die groot genoeg is om mijn uitlaat en blok te stralen.

Wat moet ik allemaal van het blok strippen om hem te kunnen stralen? Hij is momenteel gewoon los gekopeled van het frame. Dus cilinderkop en carterdeksels zitten er allemaal nog op.

Zou ik bij iemand langs kunnen kommen die mij kan helpen om alle onderdelen te stralen?

om het een beetje veilig te doen moet je hem dan helemaal uit elkaar halen.

het probleem is als er ergens ook maar ietsje straalgrid achterblijft, bij draaiende gedeeltes.
dan loopt je blok ZEKER vast
en plakband houd het vaak niet allemaal tegen :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan