Zandstralen Gritstralen

Opa Aart

MF veteraan
6 aug 2006
1.263
0
Elst (Utrecht)
Misschien wel leuk voor de liefhebbers,

Laat hier zien welke motoronderdelen er zoal worden gezandstraald, zelf doen of laat doen.
Incl. foto's van hoe het was en hoe het is geworden.
 
Dit is zeer zeker een mooi topicje! Alleen heb ik nu een vraag over de compressor die gebruikt kan worden. Bijvoorbeeld deze compressor: http://www.gereedschappelijk.nl/compressors/prebena-vigon-240-compressor-240l-8-bar-3.html

Deze heeft dus een 24liter tank, is dit te weinig waardoor je om de haverklap moet pauzeren? Of is dat juist afhankelijk van de hoeveelheid l/minuut.

M.a.w. of iemand kan zeggen wat de "minimale eisen" zijn om te stralen.

Groet'n!
 
Ik wil je niet ontmoedigen maar als je met die compressor gaat stralen zet er dan ook een Senseo bij, want jij gaat veel pauze's houden.
Ik heb zelf een compressor die er 300 liter per min uitperst en die kan het net niet bijhouden.
 
Vraagje: Hoe staan jullie tegenover het parel stralen v/d pasvlakken van carterdelen? imo is het pakkingspapier zelf ook redelijk ruw. & als ik het goed heb, is vlak belangrijker dan glad voor de afdichting? Ik heb dit laats gezien bij puch carters waar ze de pasvlakken gewoon mee straalden. Het is namelijk i.v.m. de handzaamheid v/d kleine delen i.p.v. een heel blok in de cabine.

& hoe krijg je de carter weer schoon? De lagers vervang ik iig allemaal voor de zekerheid, maar ik zit met de stoflaag (glasparel) die dunnetjes op de carter wanden blijft plakken.
 
Alu moet je eigenlijk glasparelen met een lagere druk.
Glas parels geven een gladder opp. en zijn minder agressief.

De korrels slaan in het zachte alu. en blijven daar.
De kun je deels verwijderen met een RVS staalborstel.

Tip:

Straal de pasvlakken en lager houders ff. Voordat je het weet heb je zoveel ALU weg gestraald dat de passingen te ruim worden.

Vet de vlakken die je niet wil stralen in met vaseline. of wiel lagervet.
Of plak ze af met ducktape.
Schilders tape is niet sterk genoeg. (straal je zo weg.
 
Mijn eigen carters heb ik dus als geheel (1 blok) geparelstraald, hierbij heb ik de oude lagers en keerringen op hun plek laten zitten. In het blok zelf heb ik wel enkele lagers verwijderd, omdat deze niet direct bloodgesteld waren aan de stroom glasparels.

Kan ik nu aan nemen dat enkel de buitenzijde v/d carter de glasparel in slag te verwerken heeft gehad? Aan de binnenkant vind ik immers ook een stoffige laag, maar m.b.v. een staalborsel lijkt me dit niet veilig te verwijderen.
 
Laatst bewerkt:
Mijn eigen carters heb ik dus als geheel (1 blok) geparelstraald, hierbij heb ik de oude lagers en keerringen op hun plek laten zitten. In het blok zelf heb ik wel enkele lagers verwijderd, omdat deze niet direct bloodgesteld waren aan de stroom glasparels.

Kan ik nu aan nemen dat enkel de buitenzijde v/d carter de glasparel in slag te verwerken heeft gehad? Aan de binnenkant vind ik immers ook een stoffige laag, maar m.b.v. een staalborsel lijkt me dit niet veilig te verwijderen.


ik zou hem in de onvetterbak eerst zeer goed schoon spoelen
en daarna met heet water nog eens uitspoelen,
en dan met lucht droog/schoon blazen.
 
iemand ervaring met een gritpistool met een terugvangzakje?
full
 
Opa Aart, ik zag dat je ook de schakelaarkastje hebt gestraald. Zijn deze ondertussen al gespoten? Ben benieuwd. zO ja heb je die tekens die erop staan weer terug of niet (aan/uit links /rechts) Ik wil die van mij ook doen maar heb geen idee hoe ik ze terug moet zetten zonder is niet mooi/handig.
 
Opa Aart, ik zag dat je ook de schakelaarkastje hebt gestraald. Zijn deze ondertussen al gespoten? Ben benieuwd. zO ja heb je die tekens die erop staan weer terug of niet (aan/uit links /rechts) Ik wil die van mij ook doen maar heb geen idee hoe ik ze terug moet zetten zonder is niet mooi/handig.


:Y Ja ze zijn inderdaad al gespoten en gemonteerd, maar van de gepoten versie heb ik geen foto's want ze zijn van de Yamaha van Yamabea. En dat moet je dus aan Ian vragen.
Gewoon een kwestie van geduld hebben, Ian krijgt van dit topic ook een mailtje en zal zeker hierop reageren. Als je geluk hebt vanavond al.
 
heb ff gekeken maar heb daar nog geen close up foto van.
ik zal kijken of ik er morgen 1 maak

ik heb de tekens er niet meer opgezet.
kan wel in de vorm van kleine stickers, of graveren en inkleuren met de gewilde kleur verf
 
Opa Aart,

Is het ook mogelijk om zelf een straalkast te maken? Naar mijn idee ben je dan niet afhankelijk van de standaardmaten (en bijbehorende prijzen van de kasten als ze buiten de standaard passen).

Enig idee waar ik op moet letten?
- Afzuiging
- Aanpassen grootte compressor aan maat kast
- Herbruiksysteem voor grit (hoe werkt dat?)
- ...

:}
 
Opa Aart,

Is het ook mogelijk om zelf een straalkast te maken? Naar mijn idee ben je dan niet afhankelijk van de standaardmaten (en bijbehorende prijzen van de kasten als ze buiten de standaard passen).

Enig idee waar ik op moet letten?
- Afzuiging
- Aanpassen grootte compressor aan maat kast
- Herbruiksysteem voor grit (hoe werkt dat?)
- ...

:}

:Y Uiteraard is het mogelijk om zelf een straalkast te maken. (voor de handige mensen)
Aan de achterkant van de straalkast zit een gat voor de luchttoevoer, deze moet er wel ingemaakt worden anders trek je de kast vacuum.
Aan de zijkant zit bij mij de afzuiger aangesloten.
De compressor heeft niets te maken met de grote van de kast, maar met het luchtverbruik van het straalpistool.
Het grid komt uit het straalpistool, de zware deeltjes vallen weer in de kast waarvan de onderkant in een soort kegel is gemaakt. En wordt vandaaruit weer opgezogen door het straalpistool.

:+ Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan