Zadel maken en bekleden How-to

BobberB

Die hard MF'er
14 jul 2009
727
0
Zwolle
Hoi,

Ik ben in het brikken gedeelte bezig met het bouwen van een yamaha scrambler

Xs650 Scrambler

en heb daarvoor ook zelf een zadel gemaakt. En is misschien wel leuk en handig om hier een samenvatting te geven van het hele proces. Zodat mensen die dit ooit zelf willen gaan proberen, er misschien wat aan hebben. Here we go...

Als eerst maken we een zadelplaat van plaatstaal. Dit zal natuurlijk voor elke motor anders zijn maar ik maak hier een zadel voor mijn Yamaha XS650. Ik heb 1,5 mm staal gebruikt en heb alles gelast met tig. Ieder ander lasproces kan natuurlijk ook.
280520111421.jpg

280520111424.jpg


Vervolgens heb ik een uitsparing gemaakt voor de tankophanging. Probeer bij zulke constructies zoveel mogelijk rekening te houden met het stofferen, dit scheelt je later een heleboel gedoe. Ik heb op 6 plaatsen bouten aan de plaat gelast. Hiermee zit het zadel vast aan het frame. Om de bouten heb ik dikke rubberen ringen geplaatst waarop het zadel rust zodat de toekomstige poedercoating of laklaag niet kapot gaat.
140620111435.jpg


Na een aantal keer proberen bleek de plaat teveel door te buigen, daarom heb ik er 2 dikke strips onder gelast. Tevens heb ik een aantal gaten in de plaat geboord zodat de lucht straks makkelijk weg kan uit het zadel zodat je stiknaden niet kapot gaan.
140620111434.jpg


Omdat de staalplaat erg scherpe randen heeft die mogelijk de bekleding kunnen beschadigen doen we hier carrosserie-band omheen. Ik heb dit spul bij mijn stage bedrijf gevonden. Er zit een stalen kern in die je kan vastklemmen waardoor het blijft zitten.
140620111436.jpg


Volgende stap is om je zadelplaat te spuiten om hem te beschermen tegen roest. Ik heb hier geen losse foto van maar spreekt voor zich lijkt me. Nu kunnen we beginnen met het bij elkaar zoeken van schuim. Ik had hier weer het geluk dat mijn stagebedrijf de wereld aan schuim heeft (stoelen fabrikant) Ik gebruik in mijn zadel 3 soorten schuim: roze schuim heeft een hele hoge dichtheid en komt direct op de zadelplaat, Het witte schuim komt daar bovenop en heeft een lager dichtheid maar is nog steeds er stevig (persoonlijke keuze) En als laatste gebruik ik de dunne strook schuim om een rand te maken (dit wordt later wel duidelijk).
140620111437.jpg


Ik plak het roze schuim alleen op het rijders gedeelte omdat het hoogte verschil te groot wordt naar mijn mening. Ik heb het schuim met een los stanley mesje op maat gesneden, dit werkt prima. Nu kunnen we het gaan vastplakken, gebruik hiervoor spuitlijm of bison tix. wat je op zowel de zadelplaat als het schuim aanbrengt (dit is erg belangrijk).
190620111444.jpg

190620111445.jpg


Nu de eerst schuimlaag erop zit snijden we een uitsparing in de volgende laag schuim. Dit is wederom gedaan met een los stanley mesje. Nu kan ik de laag los op de plaat leggen en de omtrek aftekenen om deze vervolgens weer met het losse mesje uit te snijden.
190620111446.jpg


Deze laag kan er nu ook op
200620111447.jpg


Omdat beide lagen niet helemaal gelijk lopen schuur ik deze met de flex mooi glad. Ik heb hier een afbraamschijf gebruikt maar een hele grove lammelenschijf moet ook lukken. Pas wel op dat je niet een hap uit je schuim flext.
210620111448.jpg


Nu plak ik de dunne schuimrand om het hele zadel heen
210620111450.jpg

210620111449.jpg


Nu is kunnen we met de hoes beginnen.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan