Hallo Oma, bedankt voor het oppassen....
De Xv staat stil en wegens verhuizings- en woning-verkoopsperikelen kan ik daar voorlopig niets aan veranderen. Ik kan namelijk een paar maanden niet sleutelen....
Wat is er aan de hand??
Zoals een aantal mensen weten moest en zou ik zo nodig een OBT rijden met de XV. Zoals ook al eerder aangehaald heeft dat ding daar dus een grondige antpathie tegen. Zo ook tegen mijn voornemen om 'm in te zetten voor het rijden van de ZOBBT.
Twee dagen voorafgaand daaraan begon de ellende al: De XV begon plotseling harder te proesten dan gewoonlijk, wilde niet meer toeren draaien dan 4500 en leek daarmee ook begrensd op 100 kilometer per uur. Daarmee was natuurlijk gelijk duidelijk: deze patient is ziek.
De diagnose:
Omdat de symptomen vooral bestonden uit inhouden en reutelen, en e.e.a. verder mechanisch goed klonk waren de carburateurs de eerste verdachte. Indigestie van een sproeier dacht ik nog. Een snelle schoonmaak poging, ingezet om 11 uur 's avonds (zoiets past natuurlijk nooit in de planning)bood echter geen enkel soelaas en de proefrit om half 2 's nachts leverde alleen op dat íe op binnenwegen nog wel wilde rijden...
Dan maar zo aan de OBT, voor deze gelegenheid dan maar omgedoopt tot de "hoop van zegen toer". Hoewel de XV hartstochtelijk protesteerde met een nog harder rammelende startkoppeling dan anders, en nog dikkere zwarte wolkjes dan gewoonlijk (hè HP
) heeft íe nu in ieder geval met enige aansporing een volledige OBT volbracht. Op de terugweg ging íe echter steeds harder walmen en eenmaal thuis tot stilstand gebracht heeft íe nog zeker een half uur lang pogingen gedaan de buurt uit te roken... Daarbij kon íe de volgende dag niet meer rond omdat er een klein plasje olie op de achterste zuiger stond...
damage so far:
Eerste indruk is dat de koppakking van de achterste cylinder de geest heeft gegeven. De buitenkant van die cylinder is ook opeens erg vet, de binnenkant "loopt vol" (paar milliliter) als je 'm stil zet.... de carburatie deugt ook voor geen meter en moet toch nog eens goed bekeken worden bij daglicht (Ik hou een te arm mengsel verantwoordelijk voor die koppakking). En omdat het ding zo ongeveer niet aan te duwen valt zijn de tandeloze tandwielen van de startkoppeling ook gelijk toe aan een kunstgebit.
Omdat een blok openleggen, zeker voor perioden langer dan een paar uur (het kan altijd tegen zitten) in de open lucht me niet zo heel erg trekt -en ik over twee maanden toch aan de verhuizing ga en dan de beschikking krijg over een fatsoenlijk garagehok- heb ik besloten de XV die twee maanden dan maar in gestalde vorm door te laten brengen....
Wordt vervolgd.....over enige tijd pas helaas