Yamaha YZF750R > circuit project

catec

Rookie
Lid geworden
8 aug 2024
Berichten
7
Waarderingsscore
17
Dag allen,

Onlangs heb ik een 750r met wat brandschade gekocht. De bedoeling is om hem te restaureren en beter terug op te bouwen, in de stijl van de yzf’s van de 8h suzuka. De bedoeling is om er een aantal dagen per jaar het circuit mee op te gaan, en af en toe ook op de weg.

Ik heb foto’s bijgevoegd van hoe hij er momenteel bij staat, en hoe het ongeveer moet worden. Welke livery het precies wordt weet ik nog niet, maar onderstaande ‘Nescafé’ livery vind ik wel één van de mooisten.

Nu is mijn vraag, is er bekend of er complete voorvorken zijn, het liefst ohlins, welke op de Yzf passen? En mocht iemand iets weten over passende achterschokdempers hoor ik dat ook graag.

Uiteraard heb ik het forum doorgezocht, maar kan hier niks concreets over vinden.

Het is voor mij mijn eerste ‘project’ dus kan jullie hulp hard gebruiken. Heb wel al veel gesleuteld, maar nooit echt zelf aan de gang geweest met dergelijke aanpassingen, dus eventueel tips hoe ik hier zelf achter kan zien te komen (denk aan welke afmetingen je nodigt hebt, etc) zijn meer dan welkom!

Groeten, Casper
 

Bijlagen

  • IMG_4111.jpeg
    IMG_4111.jpeg
    150,2 KB · Weergaven: 0
  • IMG_4065.jpeg
    IMG_4065.jpeg
    710,3 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Waar rookie is, is vuur.😉 De voorvork is niet afgebrand zo te zien. Eerst de machine rijdbaar maken en een paar dagen het circuit op. Dan bekijken hoe je het rijwielwiel gedeelte wil optimaliseren en de livery aanbrengen. De BBQ staat onder hand bereik, dus dat gaat tijdens het sleutelen in één moeite door😬.
 
Waar rookie is, is vuur.😉 De voorvork is niet afgebrand zo te zien. Eerst de machine rijdbaar maken en een paar dagen het circuit op. Dan bekijken hoe je het rijwielwiel gedeelte wil optimaliseren en de livery aanbrengen. De BBQ staat onder hand bereik, dus dat gaat tijdens het sleutelen in één moeite door😬.
Eigenlijk is ie niet echt afgebrand. Motor is van een verzamelaar geweest, waar hij in de schuur te dicht op een heteluchtkanon heeft gestaan 🤦🏻‍♂️ Kappen gesmolten, en wat slangetjes beetje gekrompen, maar vooralsnog niets ernstigs. Voor de zekerheid wel het e.e.a. Vervangen.

De vering moet gereviseerd worden, zonde om dat te doen om kort daarna het besluit te nemen om alsnog te upgraden. Heb al circuit ervaring, en wil om die reden liever upgraden!

De bbq gaat straks weer aan, lekkere iberico Spareribs voor vanavond maken. Heerlijk zo’n vrije maandag 😎
 
Laatst bewerkt:
Ik zou eens wat diameters opmeten van die voorvork en Marktplaats doorspitten wat er te koop is.
Gelijk met een opname voor radiale remklauwen, etc.
Ik heb gewoon een BMW voorvork maar Öhlins cartridges.
De buitenhuls maakt ook niet het verschil. :+
 
Al staan een paar gouden vorkpoten wel kêk natuurlijk.
Bij Aprilia zie je die best vaak.
Factory modellen.

Een paar millimeter kleiner wordt nog wel eens met metalen plaatjes opgelost.
Groter is lastiger.
Andere kroonplaten of iets uitkotteren.
Maar de bestaande vergroten vind ik best spannend.
Een millimeter moet wel kunnen :+ op eigen risico.
Vaak is het wat over engineering.
 
Al staan een paar gouden vorkpoten wel kêk natuurlijk.
Bij Aprilia zie je die best vaak.
Factory modellen.

Een paar millimeter kleiner wordt nog wel eens met metalen plaatjes opgelost.
Groter is lastiger.
Andere kroonplaten of iets uitkotteren.
Maar de bestaande vergroten vind ik best spannend.
Een millimeter moet wel kunnen :+ op eigen risico.
Vaak is het wat over engineering.
Ja klopt!

Hoe moet ik dat voor me zien? Gewoon plaatstaal van 1mm om de vork heen buigen als opvulling ?
 
Dag allen,

[knip]

Nu is mijn vraag, is er bekend of er complete voorvorken zijn, het liefst ohlins, welke op de Yzf passen? En mocht iemand iets weten over passende achterschokdempers hoor ik dat ook graag.

[knip]
Ben net terug uit Frankrijk waar ik mijn stapeltje Kickstarts heb uitgelezen èn heb achtergelaten. In één van de afleveringen stond een YZF, helemaal in circuittrim met een andere voorvork.

Even gezocht, ik kan het artikel ook online lezen :) -> Mooiste van de straat: Yamaha YZF750R 8H of Suzuka Replica - Kicxstart

Mocht jij dat niet kunnen, die staat er oa in: Aan de voorzijde zijn onder meer Tokico radiale vierzuigerremklauwen te vinden, evenals een Showa voorvork van een Suzuki GSX-R600 K8

Veel succes met opbouwen, ik ga je topic volgen :Y

[edit] als de link bij jou niet werkt, dan kan ik het artikel via een PM naar je sturen.
 
Heel cool project!

Vork pas maken kan soms heel simpel zijn maar soms ook redelijk dramatisch, maar het kan altijd als je het heel graag wilt;). Zeker als je het huidige voorwiel wilt behouden kunnen andere poten wel iets lastiger zijn. Er zijn wel wat dingen waar je op kunt letten en dan kom je een eind. Als je de kroonplaten van de "nieuwe" vork gaat gebruiken kan de geometrie ook aardig veranderen. Dan moet je al redelijk goed weten wat daarvan de effecten kunnen zijn.

Verder heb je dingen als asdiameter van het wiel, vorkpootlengte, vorkpoot diameter op 2 plekken... dat soort dingen. Als je de overstap maakt naar radiale klauwen (mooier van niet als je het mij vraagt) komt de afstand tussen je remschijven nogal precies. En ook de diameter van je schijven maakt uit natuurlijk.
Allemaal dingetjes om rekening mee te houden. Er zijn verschillende lijsten te vinden online met een hoop van de bovengenoemde maten erin. Heb ze wel eens gezien, maar nooit gebruikt om een conversie te doen. En of die info altijd 100% klopt is natuurlijk de vraag.
 
Voor de echte posers wel O-).
Niet geheel onbelangrijk, gezien het feit dat hij, buiten zijn draaiuren om, mag schitteren in de overkapping 😇

misschien beter dit in het projecten gedeelte te huizen? Lijkt me een leuk projectje zo :t

Kan ik dit zelf nog aanpassen? Ik bekijk dit vanaf mijn telefoon, maar zie nergens de mogelijkheid om het topic te verplaatsen.

Ben net terug uit Frankrijk waar ik mijn stapeltje Kickstarts heb uitgelezen èn heb achtergelaten. In één van de afleveringen stond een YZF, helemaal in circuittrim met een andere voorvork.

Even gezocht, ik kan het artikel ook online lezen :) -> Mooiste van de straat: Yamaha YZF750R 8H of Suzuka Replica - Kicxstart

Mocht jij dat niet kunnen, die staat er oa in: Aan de voorzijde zijn onder meer Tokico radiale vierzuigerremklauwen te vinden, evenals een Showa voorvork van een Suzuki GSX-R600 K8

Veel succes met opbouwen, ik ga je topic volgen :Y

[edit] als de link bij jou niet werkt, dan kan ik het artikel via een PM naar je sturen.

Bedankt voor de tip! Deze heb ik zelf ook gelezen, en ook al contact weten te leggen met de eigenaar. Deze heeft laten weten dat de k8 voorvork niet 1 op 1 past, maar het beste alles van de gixxer gebruikt kan worden en dan de balhoofdpen aan te passen.

Gave optie, maar niet iets wat ik zelf kan (vermoed ik). Neem het wel mee in de overweging, mits er nog iets is wat met relatief weinig aanpassing op de YZF past. Maar daar heb ik onderhand een beetje een hard hoofd in. 🙂

Heel cool project!

Vork pas maken kan soms heel simpel zijn maar soms ook redelijk dramatisch, maar het kan altijd als je het heel graag wilt;). Zeker als je het huidige voorwiel wilt behouden kunnen andere poten wel iets lastiger zijn. Er zijn wel wat dingen waar je op kunt letten en dan kom je een eind. Als je de kroonplaten van de "nieuwe" vork gaat gebruiken kan de geometrie ook aardig veranderen. Dan moet je al redelijk goed weten wat daarvan de effecten kunnen zijn.

Verder heb je dingen als asdiameter van het wiel, vorkpootlengte, vorkpoot diameter op 2 plekken... dat soort dingen. Als je de overstap maakt naar radiale klauwen (mooier van niet als je het mij vraagt) komt de afstand tussen je remschijven nogal precies. En ook de diameter van je schijven maakt uit natuurlijk.
Allemaal dingetjes om rekening mee te houden. Er zijn verschillende lijsten te vinden online met een hoop van de bovengenoemde maten erin. Heb ze wel eens gezien, maar nooit gebruikt om een conversie te doen. En of die info altijd 100% klopt is natuurlijk de vraag.

Bedankt voor je bericht. Huidige voorwiel behouden is geen must. Radiale klauwen vind ik persoonlijk wel mooi. Meest voor de hand liggend is om dan de gehele voorvork inclusief velg en remmen over te zetten.

Vervang de originele wielen voor lichte aftermarket wielen, of modernere originele (lichtere…) daar merk je echt wat van

Is wel de bedoeling. Bedankt voor de tip!


Iedereen bedankt voor de input! 😃 Ik ben al weer aardig wat wijzer geworden.

Tot nu toe lijken er 2 opties te zijn:
- originele vork behouden, upgraden dmv cartridges, en dan laten anodiseren.

Of

- voorvork van de gsxr K8, zoals vermeld door @Ninjaturtle, pas laten maken.

Als ik zo eens op MP rond neus, lijkt het erop dat optie 2 financieel misschien wel
de betere keus is. Kwa performance wellicht ook. Eerdaags eens rond bellen wat het pas laten maken +- kost.
 
Ik denk inderdaad dat een gehele voorkant van een andere motor de makkelijkste oplossing is.daarbij moet je wel goed letten op:
- de afstand tussen de kroonplaten (langer is beter, je kan de poten altijd wat laten doorsteken)
- lengte van de vork (ook hier langer is beter, anders wordt het allemaal wat zenuwachtig)

Het meeste is wel pas te maken, maar custom kroonplaten zijn duur. Een stuurpen laten draaien is een stuk goedkoper.
 
Mocht iemand het volgen, gouden ohlins voorvork en velgen van een RSV R zijn binnen. Binnenkort maar eens monteren. Verder is ie bijna helemaal uit elkaar. Alleen motorblok hangt er nog onder. Helaas vergeten compressie te testen toen alles nog aangesloten was 🙃

We zien wel hoe het verder gaat. Moet ook eerst weer sparen 💰
 

Bijlagen

  • IMG_4389.webp
    IMG_4389.webp
    319,2 KB · Weergaven: 0
  • baa2e210-c3b0-4ddc-84a6-ad125a8c2a87.webp
    baa2e210-c3b0-4ddc-84a6-ad125a8c2a87.webp
    314,4 KB · Weergaven: 0
Ohja, of ik die RSV R wielen ook eronder ga houden weet ik eigenlijk nog niet. Stiekem heeft 3 spaaks wel mijn voorkeur en wijken deze van de RSV teveel af van origineel, maar wil eerst het totaal plaatje zien als ie af is. Als het me niet bevalt kan ik ze altijd weer verkopen, en ik heb de originele velgen ook nog.

Wellicht dat dan velgen van de R6 een optie zijn.
 
Ben net terug uit Frankrijk waar ik mijn stapeltje Kickstarts heb uitgelezen èn heb achtergelaten. In één van de afleveringen stond een YZF, helemaal in circuittrim met een andere voorvork.

Even gezocht, ik kan het artikel ook online lezen :) -> Mooiste van de straat: Yamaha YZF750R 8H of Suzuka Replica - Kicxstart

Mocht jij dat niet kunnen, die staat er oa in: Aan de voorzijde zijn onder meer Tokico radiale vierzuigerremklauwen te vinden, evenals een Showa voorvork van een Suzuki GSX-R600 K8

Veel succes met opbouwen, ik ga je topic volgen :Y

[edit] als de link bij jou niet werkt, dan kan ik het artikel via een PM naar je sturen.
Mooie fiets, maar jammer van de radiale remklauwen. Dat hoort gewoon niet op een "classic sbk"
Er zijn ook organisaties die dat niet toe laten, dus je beperkt jezelf hier mee als je er ooit mee wilt racen/demo rijden.
Het is ook niet nodig mogelijkheden zat en meestal financieel gunstiger om een voorvork met "gewone" remklauw ophanging te gebruiken.
 
Mooie fiets, maar jammer van de radiale remklauwen. Dat hoort gewoon niet op een "classic sbk"
Er zijn ook organisaties die dat niet toe laten, dus je beperkt jezelf hier mee als je er ooit mee wilt racen/demo rijden.
Het is ook niet nodig mogelijkheden zat en meestal financieel gunstiger om een voorvork met "gewone" remklauw ophanging te gebruiken.
Goed dat je dit zegt. Zou inderdaad lullig zijn als je op komt draven voor een race en je dan wordt weggestuurd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan