YAMAHA XZ550 "vintage racer"

Mooi dat het project nu toch van start is. Ik ga het zeker volgen.

De originele voorvork is niet achterstevoren gemonteerd. Tijdens de ontwikkeling van de xz550 bleek dat de balhoofdhoek te vlak was. In plaats van het frame aan te passen is de voorvork aangepast... Door een 'normale' vork te plaatsen krijg je dus een andere naloop.

Controleer de swingarm heel goed. Roestpuntjes die lijken op oppervlakkige roest kunnen in indicatie zijn van doorrotten van binnen uit. Ik heb 2x een xz550 opnieuw opgebouwd en ook 2x een andere swingarm moeten zoeken.

Informatie over modificaties aan zowel schokbrekers, carburateurs en cardan / ketting conversie vind je op www.ridersofvision.net.

Voorbeeldje van een carburateur modificatie en een cardan / kettingconversie in dit filmpje
Gebouwd door een Nederlander. Die moet te achterhalen zijn.
 
Swingarm heb ik al bekeken. Is gelukkig niet verrot. De donor motor was onversleuteld en weinig km. Althans bij het open schroeven van het een en ander zag het er schoon en onaangetast uit. Prima basis. Versleutelen doe ik zelf wel haha.
Cardan blijft bestaan en zal de 7 spaaks velg er op moeten aanpassen.
Verder is de middenbok verdwenen en ook zoals te zien in jou filmpje; het subframe demontabel gemaakt.
20180830_202310.jpg


Een uitdaging om die 7 spaaks met remschijf passend te krijgen ipv dat originele wiel met trommelrem.
 
Heb al 1 ding af: de tellers. Wilde eerst een universele tellerspul aanschaffen maar het leek mij wel een uitdaging om de bestaande aan te passen en daarmee ook zijn km stand te behouden. Plus dat alles naar behoren werkt en dus laat ik het zo. Heb wel de grote indicatie lampen vervangen voor led waardoor ze bij in de tellers geplaatst konden worden..
De behuizing is van rvs plaat laser gesneden en gelast.
20180810_052703.jpg

Plexiglas er in gelijmd en tellers vast geschroefd (nog niet op deze foto)
Het zwarte is weer vht krimplak. Voor de trouwe volgers, ze herkennen nu vast wel mn style:X:P
 
Het frame onderhanden genomen en het overtollige er af geslepen:
20180830_202301.jpg

Subframe wordt demontabel dus slijpen maar:
20180901_173932.jpg

Wat is het frame lelijk in het middenstuk, zitten stukken plaat in verwerkt om de accu, elektronica en koelvloeistof te kunnen plaatsen/bevestigen maar dit verdwijnt achter de kuip dus heb die plaat wat vereenvoudigd
20180830_191925.jpg

Hier goed te zien wat ik bedoel... jakkes
 
  • Leuk
Waarderingen: R&zo
Maar de plaat weghalen was niet "ff" :
20180901_134905.jpg

Ik moest de 2 buizen naar beneden verwijderen om er bij te kunnen..
Deze terug geplaatst en gelijk een wat mooiere lijn er in:
20180901_141358.jpg

Vervolgens de boel weer afwerken met een nieuwe plaat:
20180901_161705.jpg

Plaat is onderdeel vd constructie dus netjes rondom afgelast:
20180901_173313.jpg
 
Motor weer deels opgebouwd om verder te kunnen bouwen:
20180905_195013.jpg

Wielen los er in geplaatst om het een en ander te kunnen meten..
Voorwiel is op te lossen met diverse bussen draaien maar achter... ai past voor geen meter mbt de cardan aansluiting.
Aha de eerste serieuze uitdaging bij deze bike.
 
Hallo,

Vorig jaar geen eigen project begonnen maar deels druk geweest voor andere bouwers (ook diverse MF-ers geholpen met zadels, subframes en dergelijke) en gezien het vorige project de "boardtracker" nog niet verkocht is moest er ook gespaard worden voor een nieuwe project. Weet inmiddels wel dat er bakken met geld in opgaan ;)

Mijn keuze is gevallen op een XZ550 _O- wat een gek apparaat maar des te mooier om er een racer van proberen te maken;)
Houd je bij je keuze voor de motor nog rekening met verkoopbaarheid? Ik kan me voorstellen dat dit project uiteindelijk beter zou verkopen als de basis al een sportief blok had.
 
Houd je bij je keuze voor de motor nog rekening met verkoopbaarheid? Ik kan me voorstellen dat dit project uiteindelijk beter zou verkopen als de basis al een sportief blok had.

Nee. Puur hobby en wat ik dus zelf mooi vind.
 
Houd je bij je keuze voor de motor nog rekening met verkoopbaarheid? Ik kan me voorstellen dat dit project uiteindelijk beter zou verkopen als de basis al een sportief blok had.
:( Het is geen pk monster met 64pk maar dat blokt loopt echt mooi hoor. V-twin en 9.500 tpm :9~
 
Ik ken niets, maar dan ook niets van techniek en lassen en nog zo vanalles. Dus heb ik een grenzeloze bewondering voor mensen zoals jij die van scratch iets moois kunnen maken. Heb me ook op "volgen" gezet, want hou ervan zulke projecten te zien groeien. Succes !
 
:( Het is geen pk monster met 64pk maar dat blokt loopt echt mooi hoor. V-twin en 9.500 tpm :9~
Is geen kritiek op de motor, maar onbekend maakt onbemind, wat de verkoopbaarheid niet ten goede komt verwacht ik. Ik was benieuwd in hoeverre Maarten hier rekening mee houdt.
 
Ding weegt ook bijna niets dus zal best vooruit willen met die pk's .:)
 
Is geen kritiek op de motor, maar onbekend maakt onbemind, wat de verkoopbaarheid niet ten goede komt verwacht ik. Ik was benieuwd in hoeverre Maarten hier rekening mee houdt.
De motor was mij in zijn geheel nooit opgevallen, maar nu zie ik pas in wat een bijzonder blok het is/was. _O-
 
20180907_201113.jpg

De XS velg moet aangepast worden. Mazzel dat de cardan opname demontabel is bij het xz wiel en ik dus een nieuwe naaf kan draaien waarbij die cardan opname terug geplaatst kan worden.
20180912_163748.jpg

Een klomp alu besteld om de er een nieuwe naaf van te draaien.
 
Dus uit een blokje aluminium haal jij zoiets... Dit is duidelijk niet voor sissies..... ik sta altijd met open mond te kijken bij zoveel vakmanschap. Kijk vol spanning uit naar de volgende posts......*O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan