Yamaha xv 1600 vs kawasaki vn 1500 (BJ +/_ 2002)

Firebird76

Rookie
14 okt 2018
29
4
Hi folks,
Ik wil een van deze twee Bikes gaan aanschaffen. Naar mijn idee zijn ze gewaagd aan elkaar. Beide modellen vind ik er goed uit zien.
Zijn er wezenlijke verschillen? Is de kwaliteit van het zelfde niveau of springt er toch 1 boven uit.
Graag jullie gedachten en ervaringen, thanks
 
Ik heb geen ervaring met de Kawasaki, maar wel hele goede ervaringen met de XV1600. Rijd die al zo'n 10 jaar, inmiddels 120.000 km er op zitten en het blok is alleen los geweest voor een terugroepactie en koppelingsplaten. En die ervaring hebben er vele, bij onze club maar vooral aan de andere kant van de grote plas, de US. Daar kan dit model, wat daar overigens Roadstar heet, helemaal niet stuk. Mile standen op de teller twee keer die van mij en probleemloos. Verder kan je met de Wildstar alle kanten op qua vormgeving en verbouwen, personaliseren dus.
Maar niets ten nadele van de Kawasaki, maar dat kan eigenlijk nooit beter zijn, hooguit gelijkwaardig.
Iw4MU3vOi_gQjMh38sni7HDWYBT6ng0XiVoXZJRmC4kCATbC9hLy9UcTmDvZrV2UxDTnzsXU-K9k_BuE4cxUJfzDnSwPytK0HdDPifgSCtaYvbvkOAmXeoD4TDprXByzqZLKmjcl4OVgBQmuG2Ln75oaQGNB88fWv81KIi5Q0BRDZgvNIhZaiVlbCMnxV7_YJAMRkBfyH0s1UVPdk0RjE3iM-4pUusdcMNqztITRgPNIoRyfkzekoAosgK7eeu5boPXO9UZpwz68Ux4n46UWUqQ5tH-CEpN51_B8o-8z3sdgSXKIzw7NLH1QlvVRtYChK0lx9foaOU9oBqB2S_89yFbaqV63Xorqy8o5Bn1PWzxG6fFhObCc6QbT4xwfyROazr1lMsiSqrvvz904WrSoVrRAv-lE0-p_voaPs0I-cya8W6BGxRD2H61591TWkUQBrJExqIjtkSg9nzRCRlfr8PDxuhrj8b5Y8ot7WL1JdiyWzNvWu9uTDKMqc16VJPyh3ByUOT_EaWoLC7agaFLeoDtnjpHhRBFRaU4WreKZm4bpSyCCSuqS-SJk9yXr1qxkE6VnlUE95e6r-Ntdl9_uHxekUFcmIpyTST8qMVPrs2dNfkekSwX_hriMNHrr3tTlWj69wY8xWbd7Y4Yt4A2uNlCUScg2uyQ7mZ7L7zoSptLT=w1530-h896-no

Voor ons de ideale vakantiemotor, die in deze opzet met duo elke pas in de Alpen en Dolomieten over komt.
iB2JXSKgUEMJ6uGUnVStSXS_yJh0Ymp5BcSTFIQsMBEEHn2s5rHjrYOHjv6foviVeQWCtbysdWUtzj9bCdx52kVh89V7hdc-TrtPVh57ycMCskcq3XS1UnLGJuEAzllJhEyDfcion7fyTfCafzw-dcYpXaRj4RL9xR2M9gAbyrrrCqII8NuRxdstQAiQ6Cx9Mm0tNEWgMZ6iVq2QVHfamxEaopMGFTgyq2dfK1RtXR0tTu8iXgEjgGF6M6VdTxK7U6oPJ8kcDjjbxghivKtKZvShJw3SSGoGOtDsqUrKY8z_Yz6snPZHppUG3bOewci12-wcUBwiC6Xwz4tPyIIhTpvBMyeJAmqV18n6VThG1DcfZdl0lLGeBjIPf8ELdfzpEboFuGzzudsEYjegF_2Is4UzKSqyhZ2NjOhGn7pA6MQWdP4dvmctOY8kZcB66Za3dwQLPN1DOCGQeMEXJ9YwfkJcQcK7Wl68xRklBM4pkXaljdjYZ_iZ_5cd8g14YFAQZMym2T5TUaZcv8MHCN4Yvr4qT35xeybPAdMpOLvujx7Wv1fr1TzSDBNutzH4sW2pQHX8iXj2Fr-z3axiXzE3-W0o49Ck7FAq8N9diaNIIo9t2btARTYL8wFakD-sTJMIH652RrP2FxOgRvq9p4dlfOsEtsLxBjOId2yYVc4MGmaKSD_vJYFE6EzSM38y9vy-LABvQuUgCUTUo58k1bHgQb7_7dG_CdSQ7okcWg=w1194-h896-no

De Alpen.
QkFEvOxTt6vehSoiOTDvu5a78JUqVjl1wbMSgZr3qxZpOC3diywwIQveWGSPN8GPmvw813qmvoc80Rv0Cabu1reBxzk1PvNyfZr5uck9W2ombSMaBCIPIofGU7SemDo3MQG9o58mS1-7PfYwrCqvoH2UV1t1HhHYVbU_8lZHeA-AyENH8cbLkE-HLLE2CaEdxaAI5KAx5dGZlmouCEJx7Us5_XOQiEArelPAm3K273lD9yppOvfkvhMDq0VLXvjMK6l03DAh9iv8VhzRfZxUMYOCV7yHTOU60h7-pmBTs1snhHTfIzU1C0vois-rSB1HONy2YbZ3EXjf2mGZ_GZoYoLOz5YEm2tCky0QViQ29Brtv0CwbZS4HCmYjHt8LUjnrSP4UDd6M6wq3KYD1xgafUr3ePsV2V94psNTpSjL0hyAkS-1fnLwRCFTcqmrCwLTMi7pSEXnP6-rHN4BMqCJoJbeK9iVLZTqYoZBGEf_WcOA2saO71XCQVmH-SglsnkvBapp8BggG7HVdnngOm54o0f0BEBnkAvx4EqrYkA7zFo6O2zFY_07nuX3sBGtEJKHXt1YpFmstVmF_WPyXhPskGDHsql1CFTpEljRiCoHAMmJTgni4_eBKohIHJIA4wVYx2fWpBJ5eRM8Pj_gRWnnndIWBj8uehDUOjMV5NXeetQ1cXGo3LGOf7rAKTRLqiro6gBHi6SFKIPIlZrgN8bvaZKxoLi9KYupNgmMxQw=w1194-h896-no

Als bopper!
sgDT32j-qSGKhiUI1NSnCaJjw2a-XMcafjoC1xUDjdID2uCgVDf0ybeLg0fgL2Umvv0_69U9XnTjcKymjrx-C870H0rYIJ4N864wVH4tUqgl45ZwnsF6aFGbdE8_V0zbTQgwVaPI13kiyUFzCr-glIy3C3eC97rGRIEb-LzK8sdaEigoJ-9OgD-jstsFbSGAHdxVjL1wzf6Fg_8P-UKoPN6RxwmySdhJDdXTwQ4bfORkQ432bRcSyXVJtTYxtqazsFofqBzbGRItN_yEWYyN0RJB3euiPhneluzkfp7o0kJUDoaZOlQxJa753wutp8AxUjQYbSHsPk56wV2Ir7qVaKKLSUJaBlIG-HjaOU9HzredBY8Pn5nzd0QsKcH0dTNz4OmfqbSygdsCrRNTXmp1-SknEFoBIDmEoVq7obiYe-4WCiGQU58RKSHzVffMpFnXm3GM3QDJcOQNp8M3PKgcrHPUnfTN6iLKwA2MMbQkGJufrVsTfshiIFvjOy67b74Ao_uBQQSyWtiRKxBU89SzVjGFRp63PBoM4aciLVYX1elsgtnSZUDqqDF4sb3_CFRv_KKxuikFWk9RsE0xTeF2aVtKPTwNUrIGYllgr1dymZdOkt__ZRN8qXTNSEUocpxZi5_3OysV0OKU671qN3FB2LYXyRBU9HOivsjHSmO-OlEj1ro4DJx09MQH4N5aH14v2B-lmW6Y9pf8Rb3_6aJ83-lXZ9b0bUyhoM17NA=w1343-h896-no

En omdat het geheel zo betrouwbaar is ook als Home Build Low Rider.
Je zult wel merken dat ik erg enthousiast ben over dit model, het is gewoon een zeer betrouwbare beauty!!!
De VN1500 heeft cardan en de XV1600 de belt, beide aandrijvingen waar weinig werk aan zit. Belt kan breken, maar bij mij zit de eerste er nog steeds op. Als bij een cardan problemen krijgt ben je verder van huis. Voor de rest vind ik persoonlijk die rechte panlat op het achterspatbord erg storen. Maar dat hebben ze van de Harley "overgenomen" . Daar vind ik het ook lelijk en getuigt niet echt van gevoel voor lijnen. Maar ook dat is een zeer persoonlijke doorn in mijn oog. Onderhoud van de Wildstar is erg eenvoudig en goed zelf te doen.
Zo, meer pluimen passen er niet in zijn uitlaat, nu is de beurt aan een Kawasaki liefhebber.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen ervaring met de Kawasaki, maar wel hele goede ervaringen met de XV1600. Rijd die al zo'n 10 jaar, inmiddels 120.000 km er op zitten en het blok is alleen los geweest voor een terugroepactie en koppelingsplaten. En die ervaring hebben er vele, bij onze club maar vooral aan de andere kant van de grote plas, de US. Daar kan dit model, wat daar overigens Roadstar heet, helemaal niet stuk. Mile standen op de teller twee keer die van mij en probleemloos. Verder kan je met de Wildstar alle kanten op qua vormgeving en verbouwen, personaliseren dus.
Maar niets ten nadele van de Kawasaki, maar dat kan eigenlijk nooit beter zijn, hooguit gelijkwaardig.
Iw4MU3vOi_gQjMh38sni7HDWYBT6ng0XiVoXZJRmC4kCATbC9hLy9UcTmDvZrV2UxDTnzsXU-K9k_BuE4cxUJfzDnSwPytK0HdDPifgSCtaYvbvkOAmXeoD4TDprXByzqZLKmjcl4OVgBQmuG2Ln75oaQGNB88fWv81KIi5Q0BRDZgvNIhZaiVlbCMnxV7_YJAMRkBfyH0s1UVPdk0RjE3iM-4pUusdcMNqztITRgPNIoRyfkzekoAosgK7eeu5boPXO9UZpwz68Ux4n46UWUqQ5tH-CEpN51_B8o-8z3sdgSXKIzw7NLH1QlvVRtYChK0lx9foaOU9oBqB2S_89yFbaqV63Xorqy8o5Bn1PWzxG6fFhObCc6QbT4xwfyROazr1lMsiSqrvvz904WrSoVrRAv-lE0-p_voaPs0I-cya8W6BGxRD2H61591TWkUQBrJExqIjtkSg9nzRCRlfr8PDxuhrj8b5Y8ot7WL1JdiyWzNvWu9uTDKMqc16VJPyh3ByUOT_EaWoLC7agaFLeoDtnjpHhRBFRaU4WreKZm4bpSyCCSuqS-SJk9yXr1qxkE6VnlUE95e6r-Ntdl9_uHxekUFcmIpyTST8qMVPrs2dNfkekSwX_hriMNHrr3tTlWj69wY8xWbd7Y4Yt4A2uNlCUScg2uyQ7mZ7L7zoSptLT=w1530-h896-no

Voor ons de ideale vakantiemotor, die in deze opzet met duo elke pas in de Alpen en Dolomieten over komt.
iB2JXSKgUEMJ6uGUnVStSXS_yJh0Ymp5BcSTFIQsMBEEHn2s5rHjrYOHjv6foviVeQWCtbysdWUtzj9bCdx52kVh89V7hdc-TrtPVh57ycMCskcq3XS1UnLGJuEAzllJhEyDfcion7fyTfCafzw-dcYpXaRj4RL9xR2M9gAbyrrrCqII8NuRxdstQAiQ6Cx9Mm0tNEWgMZ6iVq2QVHfamxEaopMGFTgyq2dfK1RtXR0tTu8iXgEjgGF6M6VdTxK7U6oPJ8kcDjjbxghivKtKZvShJw3SSGoGOtDsqUrKY8z_Yz6snPZHppUG3bOewci12-wcUBwiC6Xwz4tPyIIhTpvBMyeJAmqV18n6VThG1DcfZdl0lLGeBjIPf8ELdfzpEboFuGzzudsEYjegF_2Is4UzKSqyhZ2NjOhGn7pA6MQWdP4dvmctOY8kZcB66Za3dwQLPN1DOCGQeMEXJ9YwfkJcQcK7Wl68xRklBM4pkXaljdjYZ_iZ_5cd8g14YFAQZMym2T5TUaZcv8MHCN4Yvr4qT35xeybPAdMpOLvujx7Wv1fr1TzSDBNutzH4sW2pQHX8iXj2Fr-z3axiXzE3-W0o49Ck7FAq8N9diaNIIo9t2btARTYL8wFakD-sTJMIH652RrP2FxOgRvq9p4dlfOsEtsLxBjOId2yYVc4MGmaKSD_vJYFE6EzSM38y9vy-LABvQuUgCUTUo58k1bHgQb7_7dG_CdSQ7okcWg=w1194-h896-no

De Alpen.
QkFEvOxTt6vehSoiOTDvu5a78JUqVjl1wbMSgZr3qxZpOC3diywwIQveWGSPN8GPmvw813qmvoc80Rv0Cabu1reBxzk1PvNyfZr5uck9W2ombSMaBCIPIofGU7SemDo3MQG9o58mS1-7PfYwrCqvoH2UV1t1HhHYVbU_8lZHeA-AyENH8cbLkE-HLLE2CaEdxaAI5KAx5dGZlmouCEJx7Us5_XOQiEArelPAm3K273lD9yppOvfkvhMDq0VLXvjMK6l03DAh9iv8VhzRfZxUMYOCV7yHTOU60h7-pmBTs1snhHTfIzU1C0vois-rSB1HONy2YbZ3EXjf2mGZ_GZoYoLOz5YEm2tCky0QViQ29Brtv0CwbZS4HCmYjHt8LUjnrSP4UDd6M6wq3KYD1xgafUr3ePsV2V94psNTpSjL0hyAkS-1fnLwRCFTcqmrCwLTMi7pSEXnP6-rHN4BMqCJoJbeK9iVLZTqYoZBGEf_WcOA2saO71XCQVmH-SglsnkvBapp8BggG7HVdnngOm54o0f0BEBnkAvx4EqrYkA7zFo6O2zFY_07nuX3sBGtEJKHXt1YpFmstVmF_WPyXhPskGDHsql1CFTpEljRiCoHAMmJTgni4_eBKohIHJIA4wVYx2fWpBJ5eRM8Pj_gRWnnndIWBj8uehDUOjMV5NXeetQ1cXGo3LGOf7rAKTRLqiro6gBHi6SFKIPIlZrgN8bvaZKxoLi9KYupNgmMxQw=w1194-h896-no

Als bopper!
sgDT32j-qSGKhiUI1NSnCaJjw2a-XMcafjoC1xUDjdID2uCgVDf0ybeLg0fgL2Umvv0_69U9XnTjcKymjrx-C870H0rYIJ4N864wVH4tUqgl45ZwnsF6aFGbdE8_V0zbTQgwVaPI13kiyUFzCr-glIy3C3eC97rGRIEb-LzK8sdaEigoJ-9OgD-jstsFbSGAHdxVjL1wzf6Fg_8P-UKoPN6RxwmySdhJDdXTwQ4bfORkQ432bRcSyXVJtTYxtqazsFofqBzbGRItN_yEWYyN0RJB3euiPhneluzkfp7o0kJUDoaZOlQxJa753wutp8AxUjQYbSHsPk56wV2Ir7qVaKKLSUJaBlIG-HjaOU9HzredBY8Pn5nzd0QsKcH0dTNz4OmfqbSygdsCrRNTXmp1-SknEFoBIDmEoVq7obiYe-4WCiGQU58RKSHzVffMpFnXm3GM3QDJcOQNp8M3PKgcrHPUnfTN6iLKwA2MMbQkGJufrVsTfshiIFvjOy67b74Ao_uBQQSyWtiRKxBU89SzVjGFRp63PBoM4aciLVYX1elsgtnSZUDqqDF4sb3_CFRv_KKxuikFWk9RsE0xTeF2aVtKPTwNUrIGYllgr1dymZdOkt__ZRN8qXTNSEUocpxZi5_3OysV0OKU671qN3FB2LYXyRBU9HOivsjHSmO-OlEj1ro4DJx09MQH4N5aH14v2B-lmW6Y9pf8Rb3_6aJ83-lXZ9b0bUyhoM17NA=w1343-h896-no

En omdat het geheel zo betrouwbaar is ook als Home Build Low Rider.
Je zult wel merken dat ik erg enthousiast ben over dit model, het is gewoon een zeer betrouwbare beauty!!!
De VN1500 heeft cardan en de XV1600 de belt, beide aandrijvingen waar weinig werk aan zit. Belt kan breken, maar bij mij zit de eerste er nog steeds op. Als bij een cardan problemen krijgt ben je verder van huis. Voor de rest vind ik persoonlijk die rechte panlat op het achterspatbord erg storen. Maar dat hebben ze van de Harley "overgenomen" . Daar vind ik het ook lelijk en getuigt niet echt van gevoel voor lijnen. Maar ook dat is een zeer persoonlijke doorn in mijn oog. Onderhoud van de Wildstar is erg eenvoudig en goed zelf te doen.
Zo, meer pluimen passen er niet in zijn uitlaat, nu is de beurt aan een Kawasaki liefhebber.

Thanks knutslelsmurf, mooie motor en goed te lezen dat mijn oog in iedergeval op 1 betrouwbare motor valt!🖖🏻
 
De VN1500 is een motor die goed mee kan, de verhalen over olieboten slaan nergens op, die golden voor de B en C modellen, vanaf de D2 zijn ze best goed. Bij de D2 was er sprake van een slecht oliepomptandwieltje, maar de meeste problemen kwamen voor in amerika, hier in Nederland zijn er maar enkele gevallen bekend. Qua styling, tja waar houdt je van, ik vind een Wildstar visueel te druk van uiterlijk, (uhh tenzij je knustelsmurf heet en er iets heel moois van weet te maken) ik heb zelf 9 jaar een D2 gereden, behalve dan de terugroepactie op binnen uitlaat pijpen en bypass voor carburateur heb ik er geen problemen mee gehad. De 120000 km waar Knutselsmurf het over heeft zijn uitzonderingen, maar waarom ook niet, bij auto's is het normaal. Ik denk dat er ook bij de VN's exemplaren zijn die een hoog km stand hebben, ik heb ze in ieder geval al gezien met 70000 + op de teller.

Het best is om een proefrit te maken, dat bepaald toch voor het grootste gedeelte de keus volgens mij
 
Inderdaad, proefrit is altijd een must, een motor moet ook passen. En er worden volgens mij geen slechte motoren gebouwd. Maar de 120.000 bij de Wildstar is geen uitzondering maar meer regel. En dat ligt meestal niet aan de motor, maar aan de berijder. Als je de motor gebruikt voor leuke ritten rondom huis kom je nooit aan die km standen. Wij gaan elk jaar minimaal 1 keer, maar regelmatig 2 keer op vakantie op de motor. En dan zetten we in de 6 á 7 weken er toch zo weer 7000 km bij. Verder de vele internationale treffens leveren ook de nodige kilometers op.

Yamaha Roadstar Riders
Hier een link naar de Amerikaanse site over de meterstanden. in mijlen, dus 1,65 keer de kilometer, even klikken op de 52 opmerkingen. Geen uitzondering, maar regel!!
 
Ik heb een Kawa 1500 classic gehad, en ik was er erg tevreden mee!
Oliezuipen deed hij niet, en het blok liep mooi rond.
Voldoende power en een goede zit (ik had er wel een corbin seat op zitten)
We zijn er half europa op rondgereden zonder problemen.
Enige "probleem" was de wat kleine tank (12+3 liter) maar de nieuwere varianten hebben een grotere tank.
Nu over gestapt op een Triumph rocket 3

Groet
Sebas
 
De classics (D, E G modellen) hebben een ander blok dan de A, B en C modellen, die lustte idd olie
 
in Nederland zijn er maar enkele gevallen bekend.........
Ik denk dat er ook bij de VN's exemplaren zijn die een hoog km stand hebben, ik heb ze in ieder geval al gezien met 70000 + op de teller.
Kawasaki NL liet en zal je nog steeds volledig links laten liggen aangaande dat probleem van toen met dat olietandwiel.
In mijn ogen een dikke NUL aangaande support van het europese clienteel.
Dat gezegd zijnde, ik heb dat probleem (wat eigenlijk niet kon) voorgehad en zelf opgelost tot volle tevredenheid, motor had toen +/- 60.000Km en heeft nu tot volle tevredenheid + 79.000Km verbruikt nog steeds geen olie.
Dit is het enige dat me ooit overkwam met de vn 1500 Classic, een minimaal minpuntje is zoals al aangehaald de "kleine" bezinetank, ik kom meestal uit op een 200Km en dan heb ik nog een 20 a 30 Km te rijden, had wel steeds een tankje van een 5 tal liter extra bij me voor in het geval van ....
Ben van Kawaski zelf zo tevreden dat ik me een VN1600 Tourer erbij heb aangeschaft, spijtig ergens dat dit een occasie diente te zijn daar ze niet meer te verkrijgen zijn, ook deze bevalt me ook uitermate, en die geniet ten opzichte van de andere mijn voorkeur, echt een zalige motorfiets.
Ben dus uitermate tevreden van het Merk en de uitstraling, vind Yamaha ook mooi maar ik vind de Kawaski mooier afgewerkt.
Het enige minpuntje vind ik is het ontbreken van een 6e versnelling, die had er gerust bij gemogen ;-)
 
Laatst bewerkt:
Ja, klopt, maar alleen de D2 had het probleem, de E hadden het stalen wieltje al, maar ik ben nog steeds fan van de D2 4 bak, dat was tenminste power
 
??? Mijn bericht is weg !?!:?
Ik had gemeld dat het E type WEL nog het probleem kan hebben, mijn motor is type E2.
Had dus wel nog dat kunststof tandwiel tot grote verbazing van menigeen.
Wil je zeker zijn dan denk ik dat vanaf type E3 het een stalen tandwieltje is (de classics bedoel ik dan).
Benieuwd of dit bericht blijft staan.
Nog effe aan toevoegen dat ik het toen wel zelf heb hersteld, zonder tussenkomst of enige hulp van de EU merkvertegenwoordiging die in NL is gevestigd.
 
Zelf ben ik stiekem op zoek naar een chopper en de Wildstar spreekt mij erg aan. Zijn er nog specifieke punten waar ik op moet letten bij een proefrit?
 
Specifieke punten van een Wildstar? Een ding heb ik wel, soms starten ze niet zo vlot. En dan bedoel ik dat als je de startknop indrukt bij een koude motor de startmotor niet zo vlot rondgaat. Ben daar zelf naar op zoek geweest. Zwakke accu is de eerste gedachte, massa van de startmotor heb ik al eens nagekeken en als laatste het functioneren van de automatische kleplifter. Dat laatste is een voorziening die bij het starten de uitlaatkleppen iets open zet om de compressie in de twee emmers van 800 cc iets te matigen. Anders mishandel je de startmotor en de accu te veel. Voor de rest probleemloze motoren, maar dat heb ik al eens eerder gezegd. Een voorganger van jou, die ik ook aan een Wildstar heb geholpen had van het begin af aan problemen met de 1600. Dit bleek een defecte bobine te zijn, en alleen als hij warm was. Hebben we uiteindelijk opgelost en rijd vanaf dat moment probleemloos.
 
Laatst bewerkt:
Mooi om te horen. Her en der las ik al dat de Wildstar vrij onverwoestbaar was. Mooi om te zien dat dat wel klopt.
 
Ja een wat late reactie op dit topic maar toch even..

ik rij nu een week op een 1400GTR en ben na dagelijks gebruik toch minder tevreden over de zitpositie.
ik kan hem nu omruilen voor onderstaande xv1600 met 84000 op de teller. Ik heb altijd cruiser gereden, zo ook een vn1500 en een xv1900 midnightstar, en dat reed altijd super.
@Knutselsmurf2 is dat een goede deal, ik weet dat jij expert bent op het gebied van de 1600.

ik hoor het graag van je.

groet Eric
 

Bijlagen

  • 7505919F-EED8-40E2-B2E7-98579575C922.jpeg
    7505919F-EED8-40E2-B2E7-98579575C922.jpeg
    150,9 KB · Weergaven: 11
Terug
Bovenaan Onderaan