Yamaha XS750 1977 café racer

FreekSgr

MF'er
16 okt 2018
46
6
Goedenavond liefhebbers/kenners,

Ik heb jullie hulp nodig, ik heb vorig jaar een xs750 uit 1977 gekocht. Bij aanschaf liep hij niet maar ik hou wel van een uitdaging. Het plan is de motor eerst mooi aan het lopen te maken en vervolgens er een café racer van te maken, is dit een goede volgorde?

Gaande weg heb ik fouten gemaakt en dus ook geleerd.
Één van de vacuümmembranen in carb is vervangen, benzinekraan probleem opgelost(hendel L/R kranen omgewisseld).

Huidige status:
Hij loopt, onrustig. Stationaire gaat die soms zo ineens naar de 5000 toeren. Na een dot gas gaat zakt hij vervolgens weer terug naar de 3000 toeren.
Door te draaien aan het gasschroefje krijg ik de toeren niet stabiel onder de 2000. Dan valt hij uit.
Er komt rook uit de carter ventilatie.
Rook uit de uitlaat is wat blauw.

Wat is jullie advies hierin?
 
Hoeveel kilometer staat er op de teller?
Zijn de carburateurs al schoongemaakt / gereviseerd?
Kleppen gesteld?
Carburateurs gesynchroniseerd?
Rook uit de uitlaat blauw bij gas dicht, net na gas dicht, ...?

Hoge stationair en onregelmatig lopen is valse lucht, danwel slecht afgesteld, danwel carburateurs niet synchroon of een combinatie van alles.

Rook uit de carterventilatie is meestal een teken van versleten zuigerveren, blauwe rook bij het draaien kan dat ook zijn. Compressie meten zal je al veel vertellen.

In dit geval lijkt het mij u verstandig om hem eerst mechanisch goed te krijgen voor dat je hem optisch aanpakt.

Die fouten waar je het over hebt, waar spreken we dan over?
 
Een eerste plaatjes en onder link staat hoe deze motor nu loopt;

929E1F3C-6D17-4C5F-878A-645A0ADEAB0C.jpeg


ECCDC029-D442-4473-A6F0-2DC6FC21ADEF.jpeg
 
Ik zie al Chinese rommelfilters, sproeiers aangepast? Als je wil dat hij ooit mooi gaat draaien, vervangen door echte K&N's of schuimfilters zoals de Uni Pk-92.
 
Chinese filters gaan al beter presteren als de rubbers waarmee ze aan de carbs zitten aanpast en wel zodanig dat ze de luchtstroom niet belemmeren. Vaak zitten ze vast met een dikke rand die de doorlaten in de rand van de carbs enigszins afdekken. En juist dat wil je niet :N

Ook met deze filters kan een XS redelijk draaien, al is het originele luchtfilterhuis wel een aanbeveling om de motor goed te kunnen laten draaien. En als hij niet bij de motor zat, in mijn berg XS-zooi zit er zeker eentje ;)
 
Jammer genoeg is het stuk dat je weg moet snijden uit het rubber ook grotendeels de manier waarop het metalen filter vast zit aan het rubber :+
 
Als dat dikke rubber vervangt door een rubber dat origineel tussen carb en het luchtfilter zitten gaat het al veel beter..... Dan is de podfilter goed te bevestigen en worden de luchtinlaten in de rand van de carb niet afgedekt.
 
Hoeveel kilometer staat er op de teller?
Zijn de carburateurs al schoongemaakt / gereviseerd?
Kleppen gesteld?
Carburateurs gesynchroniseerd?
Rook uit de uitlaat blauw bij gas dicht, net na gas dicht, ...?

Hoge stationair en onregelmatig lopen is valse lucht, danwel slecht afgesteld, danwel carburateurs niet synchroon of een combinatie van alles.

Rook uit de carterventilatie is meestal een teken van versleten zuigerveren, blauwe rook bij het draaien kan dat ook zijn. Compressie meten zal je al veel vertellen.

In dit geval lijkt het mij u verstandig om hem eerst mechanisch goed te krijgen voor dat je hem optisch aanpakt.

Die fouten waar je het over hebt, waar spreken we dan over?

Bedankt voor je snelle reactie! carburateurs heb ik schoon gemaakt, gecontroleerd en gelijk gezet/gesynchroniseerd.
Wat is een goede compressie?
Dus als de compressie goed is zal heb probleem bij de carbs liggen?

Kleppen zijn niet gesteld. Hier heb ik (nog) niet de kennis voor, kan ik dit zelf?

Ik las dat rook uit de carterventilatie vaker voor komt bij de XS750? Als de rook niet blauw is, is het dan geen probleem?
Morgen wil ik een compressie test doen. Mijn startmotor doet niet genoeg meer, kan dit ook gewoon met de kickstarter?

Fouten waar ik het over had waren aan het stationaire schroefje draaien, benzine kranen in verkeerde stand laten staan.

Kan ik controleren of er ergens valse lucht aangezogen wordt?
 
Roken uit ventilatie is óf condens wat verdampt óf overdruk (blow-by) wat zn weg naar buiten zoekt, in dat geval zijn zuigers, -veren en cilinders niet fris meer.
Vervang bij zo'n oudje ALTIJD de aansluitrubbers tussen kop en carburateurs.
Chinese/ Delo podfilters willen wel, zolang ze geen sproeier-opening afblokken.
Minimaal 1 tandje de gasnaalden hoger hangen, eventueel de hoofdsproeiers iets groter..iets.
Hou vooral de bougies in de gaten.
 
Mensen, even een update...
Het plan was om zaterdag compressie te meten om te kijken of het probleem in de cilinders lagen.
Toen ik wilde beginnen dacht ik ineens dat de leidingen voor de vaccuumsturing van de benzinekranen noet afgedopt waren dus dit was een lek voor het aanzuigen van valse lucht. Heel dom maar het probleem is opgelost:+
Vervolgens liep ie redelijk mooi. Eerste rondje gereden. Het hartje lijkt dus nog prima te werken.
Compressie nog even gemeten en die was 9-10 bar. Lijkt me prima toch?
Hoef ik me dus ook niet meer te druk te maken over de rook uit de Carter ventilatie?
 
Gisteren ben ik weer bezig geweest. Nadat de motor direct startte en mooi liep heb ik maar besloten om de motor uit elkaar te halen. Dan kan ik de motor kaler maken, onderdelen beter gaan reviseren, motorblok opspuiten, frame poedercoaten en zaken gaan bestellen als een cockpitje en etc.

Weet iemand waar ik kan vinden hoe ik de bedrading minimaliseer, eventueel zonder kickstarter en alles onder het zadel kwijt kan?

Zo staat ie er nu bij....
698011D1-0322-46ED-B9AA-7AD1CCA8E504.jpeg
 
Hallo allemaal,
Ik ben van plan het blokje op te spuiten, zwart. Maar dat schijnt alleen boven de 15 graden te kunnen of beter te zijn. Ik heb onlangs het motorblok schoongemaakt en opgeschuurd, daarvoor de olie eraf gehaald.

Is het onverstandig om het blok lang zonder olie te laten staan? Kan dit kwaad?

En daarnaast vraag ik me af of ik een primer onder de zwarte hoge temperaturen verf moet gebruiken?
 
Blok zonder olie laten staan is geen probleem. Wel voordat je opstart het oliepeil op niveau brengen (anders wel problemen :X ).

Want als de olie uit je blok gelopen is, zit feitelijk alles intern nog onder een laagje olie...

Over het spuiten, als ik al iets van een blok spuit is het zonder primer. Echter mijn niveau rond verspuiten van verf is Action matzwart gewoon op het blok.... en daarmee waarschijnlijk niet maatgevend voor iemand die iets mooi wil opknappen ;)
 
Goedenavond Yamaha XS750 kenners,
Ik ben redelijk tot erg geïrriteerd. Heb mijn frame laten poedercoaten en mijn motorblok mooi opgespoten met hittebestendige verf. Dus wilde het blokje maar al te graag in het frame plaatsen vanavond maar moest er toch even bij weg. Ik kreeg het niet voor elkaar...
Wist wel dat het vrij krap was maar heeft iemand een nauwkeurige beschrijving oid hiervoor want heb vanavond de onnodige krassen op frame en blok achtergelaten...
Alle hulp is welkom!!
Dit is huidige status...
7CB7949F-7E39-48D3-ADE5-5C752846B7C7.jpeg
 
Motorblok op de linkerkant en frame er overheen kantelen zou moeten werken. Luchthapper op cilinderkop en carterdeksel / oliefilterdeksel er af tijdens het samenvoegen.

Ohja, volgende keer het frame beschermen met tape / schuim / bubbelfolie / ... voor je begint :t
 
Laatst bewerkt:
Als het een motorblok is met een verdiepte carterpan (de versie 2D), dient ook de carterpan en de oliepomp eraf gehaald te worden. Anders krijg je hem er niet in of uit (en ja ik heb bij een XS750 een harttransplantatie uitgevoerd, dus ooit geoefend met dit gewichtige blok :X ).
 
Het oliecarter moet er altijd onderuit, hoog of laag..
Als je dit soort dingen doet, kun je dat het best met twee mensen doen, zodoende kun je mooi het frame over het blok manoeuvreren..zonder al te veel beschadigingen.
Ja...het is enorm pielen, maar goed te doen; ik heb het meerdere malen bij een XS-triple gedaan.

Wanneer je de gasnaalden een tandje hoger zet verrijk je het mengsel over het gehele toerengebied.
Bij pods/ Delo's komt er meer lucht in, dus moet er ook meer peut in...
 
Hij hangt erin8-)

E4D15954-27CC-4349-BB46-C2EA0A89F54F.jpeg



Dank voor uw input, komende weken zullen er meer vragen volgen..

Zeker betreft de kabelboom die ik opnieuw wil maken, zonder kickstarter en dus een kleine accu. Waarschijnlijk een moto gadget M-unit erin, iemand bekent mee?

Als er iemand al van te voren al tips heeft, graag!
 
Als je geen kickstarter hebt en dus met de startmotor moet starten zou ik er geen kleinere capaciteit accu inzetten.
Of bedoel je dat je de startmotor wil weglaten ??
 
Wat TripleXS vemeld moet ik volledig beamen. Soms eerst even met de elektrische start het blok rond laten gaan en dan met de kickstart het blok tot leven wekken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan