Yamaha XS750 1977 café racer

Zoals gezegd, lijkt een gevalletje te zijn van meerder dingen tegelijk, eerst:

Daarna kon ik hem niet meer starten meerdere malen geprobeerd. Heb hem laten staan, volgende opnieuw geprobeerd en toen stattte hij na 2x kicken. Ik dacht dat of, accu probleem of een probleem in het laadcircuit.
Als hij het de ene dag wel doet, daarna niet meer, maar de volgende dag weer wel, dan zou ik niet meteen denken aan een accu probleem. Dan zou hij het namelijk de dag daarna niet ineens wel moeten doen.

Na terugkomst kon ik de accu niet meer opladen.

Nieuwe accu aangeschaft en het laadcircuit controleren.
Daarmee wil je zeggen dat de lader hem niet meer "herkende"? Wat was de spanning van de accu op dat moment? Over het algemeen herkennen ze de accu niet als de spanning onder de 7V is of iets dergelijks.

Gisteren dus 30 sec lopen en daarna niks meer. Met nieuwe accu(5Ah).
Een accu van 5Ah is niet leeg na 30 seconden lopen, maar als je zegt nieuw, dan heb je hem toch wel eerst volledig opgeladen voor gebruik? Is het er 1 die je zelf moet vullen? Zoja, dan moet je die eerst even laten rusten na het vullen, daarna aftoppen tot de maximum lijn en daarna volledig opladen.

Vandaag eerst even de weerstanden gemeten.

Bruin en massa 0 ohm, groen en massa 4,0 ohm. Dus bruin maakte kortsluiting!

Brruine draadje zat idd tussen het deksel en maakte daardoor kortsluiting. Opgelost! Opnieuw Dynamo dicht.
Bruin en massa geen connectie, groen en massa geen connectie. Tussen bruin en groen nog gewoon 4ohm
Weerstand tussen fasen en massa is allemaal rond de 600 ohm
Dat ziet er niet slecht uit, alhoewel ik zou verwachten dat alle fasen ten op zichte van de massa ook geen weerstand zouden mogen geven. Zit de kabel tussen motorblok en frame voor de aarding goed aangesloten, op blank metaal? Je hebt je blok gespoten, als je daarna niet zorgt voor een goede aarding dan wil dat ook wel eens allerlei vage problemen geven. Met het oplossen van de kortsluiting van de veldwikkeling krijg je nu normaal ook een spanning op / uit je fasen, die kun je dus meten. Wel oppassen, 80Vac (wat ongeveer te verwachten is) is al boven een "veilige spanning", dus handschoenen aan / voorzichtig zijn bij het meten.

Opnieuw starten, autoaccu 12,5 volt (52Ah)
1x weer hetzelfde, tegensputteren. Daarna opnieuw niet meer starten.

Op contact(met m-unit) vliegt ie naar 12,2 volt.
Bij kicken zakt niet niet verder af als 12,18 volt.
Wat is er gebeurd dat ie nu niet meer loopt?
Vind het heel raar want vorige week liep ie prima!
Kan ie lopen zonder spanningsrichter aangesloten en dan met een auto accu?
"Tegensputteren", wat moet ik daar onder verstaan? Geen ontbranding, verzuipen, ...? Zo te lezen wilde hij dus wel weer starten, maar niet blijven lopen? Spanning ziet er verder ok uit, met een auto accu via startkabels kan hij ook lopen, ook met aangesloten spanningsregelaar / gelijkrichter (een spanningsrichter die ken ik niet ;) ) want die maakt het niet uit of het nu een kleine of een grote 12V batterij is dat er aan hangt.

Als ik het allemaal zo bekijk, dan denk ik eerder aan een brandstofprobleem of iets dergelijks waardoor hij niet wil blijven lopen, zoals bv. vapor lock (benzine in de carburateurs die te warm wordt, verdampt, motor slaat niet meer aan), vacuum lock (ontluchting van de tankdop die verstopt zit, waardoor hij vacuum trekt en er geen benzine meer stroomt), te weinig benzine zoals aangegeven door @daddyphilipsen , probleem met de benzinekraan (ik las ergens dat je deze had aangepast?)

Ik zal nogmaals de vragen stellen:
- Hoe / heb je je carburateurs schoongemaakt / afgesteld?
- Welke ontsteking heb je, contactpunten of elektronisch?
 
@theredone51 Thanks again for all the information!
@daddyphilipsen Nee hij staat juist als op reserve, omdat ik heb aangepast.
Ben vandaag weer met volle moet bezig gegaan, en mijn eerste stukje weer gereden.
Zal je even toelichten wat ik heb gedaan vanavond!

Accu van de oude accu die mijn lader niet meer herkende staat nog op 8,8 volt. Het is overigens een gel accu.
Nieuwe accu niet eerst geladen, hoefde niet met gel accu's, dus in alle enthousiasme de accu in gebouwd.
Maar toen deed ie het dus al niet zoals die het de laatste keer, reden voor mij onbekend...

Inderdaad, blok is gespoten. Zal morgen dit eens checken of het nog iets veranderd als ik het blok daar blank maak.

Vandaag mijn carbs nog maar eens schoongemaakt. Grondig.. Alles losgehaald en doorgeblazen.
Kleppen stellen leek me niet nodig, puur op het oog gekeken of ze gelijk staan. Of is dit niet goed genoeg?
Weer gemonteerd en na eerste paar keer, gebeurde er niet veel.. Bougies gecontroleerd en die deden het..
Opnieuw geprobeerd en toen deed ie het opeens!! Top... Wat zou het kunnen zijn geweest? Toch brandstoftoevoer?

Maar klein stukje gereden en accu liep leger en leger. Tijdens stationair lopen had de accu 11,2 volt.
Zal morgen nog even meten wat ie bij vol gas doet.
Wisselspanning tussen fasen vanaf accu; 0,21 en 0,22 en 0,24 bij standje 200 op mijn multimeter. Bij vol gas werd dit 0,71.
Dit is toch niet 21v, 22v, 24v, en 71volt? maar gewoon te weinig waardoor mijn accu ook leger en leger wordt?
Als mijn accuspanning met gas ook niet boven 12,5 volt is, betekent dat dan dat mijn dynamo of juist spanningsregelaar stuk is?
Zal morgen eerst eens even de aarde op het motorblok even blank maken!

Mijn ontsteking is via contactpuntjes.
 
Vandaag mijn carbs nog maar eens schoongemaakt. Grondig.. Alles losgehaald en doorgeblazen.
Kleppen stellen leek me niet nodig, puur op het oog gekeken of ze gelijk staan. Of is dit niet goed genoeg?
Visueel gelijk zetten is een begin, maar daarna moet je toch echt nog synchroniseren. Afhankelijk van klepspeling en dergelijke is de flow van elke cilinder toch net iets anders, waardoor je dus ook elke carburateur iets moet bijregelen.

Weer gemonteerd en na eerste paar keer, gebeurde er niet veel.. Bougies gecontroleerd en die deden het..
Opnieuw geprobeerd en toen deed ie het opeens!! Top... Wat zou het kunnen zijn geweest? Toch brandstoftoevoer?
Ik heb je volgens mij al 3x gevraagd of er benzine uit de vlotterbakken komt als hij niet wil starten, zonder reactie. Zo blijven we bezig.
Zelfde verhaal, andere vraag -> Hoe zit het nu met de afstelling van sproeiers, gasnaalden, vlotterhoogte, ...?

Maar klein stukje gereden en accu liep leger en leger. Tijdens stationair lopen had de accu 11,2 volt.
Zal morgen nog even meten wat ie bij vol gas doet.
Wisselspanning tussen fasen vanaf accu; 0,21 en 0,22 en 0,24 bij standje 200 op mijn multimeter. Bij vol gas werd dit 0,71.
Dit is toch niet 21v, 22v, 24v, en 71volt? maar gewoon te weinig waardoor mijn accu ook leger en leger wordt?
Als mijn accuspanning met gas ook niet boven 12,5 volt is, betekent dat dan dat mijn dynamo of juist spanningsregelaar stuk is?
Zal morgen eerst eens even de aarde op het motorblok even blank maken!

Mijn ontsteking is via contactpuntjes.
Als je je multimeter gebruikt heb je het over "standje 200", 200 wat? Volt AC of DC? Als je hem op DC hebt staan (welke je ook gebruikt voor het meten van de accuspanning) dan ga je niet veel meten uit de fasen, dat is namelijk AC.

Meten op AC -> Spanning uit de fasen? Alternator ok, kijken naar spanningsregelaar. Geen spanning? -> Nakijken of de veldspoel spanning krijgt, zonder wekt de alternator geen spanning op. Veldspoel krijgt spanning, maar nog altijd geen spanning uit de fasen? -> Probleem met alternator.
Ik heb een stuk uit de Clymers handleiding toegevoegd voor het elektrische systeem, daar staat alles in.

Ohja, voor dat je ook maar iets van bovenstaande doet: accu opladen en als je een auto accu hebt, die best tijdelijk gebruiken om te testen.
 

Bijlagen

  • Clymers - Electrics.pdf
    8,5 MB · Weergaven: 28
Goedenavond heren,
Heb even een verplichte pauze ingelast, maar gelukkig kan ik nu wel kleine stukjes rijden! Een half uurtje en dan is de accu leeg...

Afgelopen weekend een nieuwe laadspoel/stator coil gekocht. Omdat de oude sluiting maakte met massa. De nieuwe doet dat niet.. Maar accu wordt nog niet geladen.... 3x Fasen hebben onderling 0,5 ohm weerstand, bruin en zwart hebben 4,6 ohm weerstand en geen van de 5 maakt sluiting met massa.

Even ter info, motor loopt prima. Met 1x kicken gaat hij direct aan. Er is niks met sproeiers, vlotterhoogtes of gasnaalden gedaan. Maar dat lijkt me ook overbodig, aangezien ie perfect loopt. Vandaar dat ik daar ook verder niet op antwoordde. 1x liep ie inderdaad niet, maar denk dat ie toen nog kortsluiting maakte oid. Nu dus alleen nog een probleem in het laadcircuit.

@theredone51; Als ik naar jouw clymens electric verhaal kijk, wordt er gesproken over een verschil in het laadcircuit tussen de D en 2D. Een aparte en gezamelijke spanningsregelaar en gelijkrichter. lk heb contactpunten als ontsteking maar ook 1 module (3x witte, bruin en groen, zwart en rood).
Hoe kan dit? Heb ik nu een D of 2D? Of heeft mijn voorganger de verkeerde zaken aan elkaar geknupt?

1408450
1562778868113.png1562778900846.png

Ik weet nu ook beter hoe mijn multimeter werkt. Ik meet momemteel aan wisselspanning tussen de drie fasen ca 0,04VAC(Statorspoel), hetzelfde meet ik ongeveer tussen de bruine en groene(Veldspoel). Ik heb dit gewoon gemeten terwijl alles nog aan elkaar geplugt zat, de connectoren iets uit elkaar getrokken.
Maar de veldspoel krijgt dus ook geen spanning, wat nu?

Heb ik misschien de verkeerde spanningsregelaar/gelijkrichter? Of kapot?
In je Clymers documentatie staat op Pagina 9, staat dat de spanningsregelaar/gelijkrichter Bruin - groen - zwart en 3x wit - rood - zwart moet hebben.
Ik mis 1 zwarte in/uit de spanningsregelaar. Er zat een zwarte kabel naar dezelfde kant van de motor maar dit was toch naar olie sensor(massa)?
 
Zo te zien heb je een 2D: contactpunten (dus nog geen E, want die heeft elektronische ontsteking), maar al wel een elektronische spanningsregelaar/gelijkrichter, zie ook: Yamaha XS750 - Wikipedia

Wat betreft je meetresultaten:
- Spanning op de witte kabels: meten met multimeter in AC (200V stand waarschijnlijk)
- Spanning op bruin/groen: meten met multimeter in DC (20V stand)

Gewoon de beschrijving volgen uit de manual voor het testen van de spanningsregelaar van een 2D:
1. Metingen uitvoeren op de connector met 3 kabels (groen, zwart, bruin), connector aangesloten laten
2. Contact opzetten
3. Meten met de zwarte kabel van je multimeter op de zwarte kabel van de connector, rode kabel van je multimeter op de groene kabel
4. Spanning zou minder dan 1,8V moeten zijn
5. Motor starten en spanning bekijken
6. Spanning zou rustig aan moeten klimmen naar 9-11V
6. Meten met de zwarte kabel van je multimeter op de zwarte kabel van de connector, rode kabel van je multimeter op de bruine kabel
7. Spanning zou tussen 14,2-14,8V moeten zijn en blijven als je gas geeft

Als de spanning bij stap 4 boven de 1,8V is, of als de spanning bij stap 6 niet overeen komt, dan is je spanningsregelaar / gelijkrichter defect, aldus de handleiding. Wat je hiermee eigenlijk test is of de bekrachtiging van de veldspoel (field coil) doet wat hij moet doen. Als die geen spanning krijgt, dan zal de alternator immers ook geen spanning opwekken.
 
Weer even bezig geweest.
@theredone51 Zie foto hieronder van mijn spanningsregelaar en mijn wire diagram.

file1.jpg
file3 kopie.jpg


Mijn spanningsregelaar heeft 2 connectoren,
Connector 1: rood-zwart-wit-wit-wit
Connector 2: bruin-groen. Hier mist dus een zwarte, kan het zijn dat deze eruit is gehaald en normaal voor de olie druk is, dus massa?

Aangezien de zwarte kabel in connector 2 mist meet ik bij jouw stap 3 dus maar met de zwarte kabel van mijn multimeter op massa en de rode op groen. Met het contact erop meet ik 0 VDC in stand 20 VDC.
Ook tussen bruin-groen en zwart-bruin meet ik 0 VDC.
Ook wanneer de motor loopt gebeurd er niets.

Dan krijgt de veldspoel geen spanning, toch?
Dat leek me dus aan de spanningsregelaar/gelijkrichter te liggen?
Heb een 2de handse kunnen bemachtigen maar deze doet exact hetzelfde als mijn oude. Lijkt me defect, terug sturen dus?
Hij zag er al niet heel netjes uit.... Of doe ik iets fout?
Daarom voor de duidelijkheid mijn draadschema er maar bij gezet. Misschien zien jullie er iets geks/verkeerds aan.
Kan ik zelf, via een externe voeding, spanning op de veldspoel zetten om te kijken of de rest wel werkt?
Als dat mag/kan, hoeveel zodat de boel niet doorbrand?

Als het echt aan de spanningsregelaar/gelijkrichter ligt, kan ik dan ook een imitatie gebruiken? iemand ervaring mee?
Aangezien ik er op de nl'se markt zo snel niet één kan vinden.
Of heeft 1 van jullie er toevallig nog 1 liggen?
Deze bijvoorbeeld:
Electro Sport Spanningsregelaar voor Yamaha XS 750 [1T5] (1977-1979) en XS 750 SE/ U.S. Custom [3L3] (1980-1982)
https://www.grandado.com/products/b...usTCsWuT4s_rZviYU8MLrjnopBgosGjxoCSWwQAvD_BwEhttps://4into1.com/regulator-rectifier-yamaha-xs750-850-1100/
 
Laatst bewerkt:
De bruine draad moet gekoppeld worden aan de bruine draad naar je bobines.Rood is ongezekerd plus rechtstreeks van accu, zwart is aarde (zorg voor goed contact!)
Meet dan nog eens
 
De bruine draad moet gekoppeld worden aan de bruine draad naar je bobines.Rood is ongezekerd plus rechtstreeks van accu, zwart is aarde (zorg voor goed contact!)
Meet dan nog eens
Bedoel je de bruine draad vanaf de spanningsregelaar naar de bobines?
Moet die dan naar bobines én de veldspoel?
Rood ongezekerd naar accu? Die blaast dan niks op?
En zwart is dacht ik goed geaard, zal zondag nog eens goed kijken.
 
5 weken is lang maar werkte wel?
Het was een aan - uit schakelaartje. Het werkt wel maar van n webshop verwacht je toch dat het binnen 1 a 2 dagen in huis te hebben en niet NADAT je betaald hebt dat ze zeggen dat het 4 weken duurt...... wat er uiteindelijk 5 werden.
 
Bruin is geschakeld plus, net als Bruin naar je bobines.
De REG/REC regelt met bruin/groen de veldspoel en dus de bekrachtiging van je rotor magnetisme.
Rood is laadstroom naar accu, en die blaast niks op...niet zekeren!
 
Het was een aan - uit schakelaartje. Het werkt wel maar van n webshop verwacht je toch dat het binnen 1 a 2 dagen in huis te hebben en niet NADAT je betaald hebt dat ze zeggen dat het 4 weken duurt...... wat er uiteindelijk 5 werden.
Webshop klopt maar wel in China net als Alliexpress
Dit vind je als je verder op hun site zoekt

Over ons

Grandado is een webshop met een gevarieerd aanbod, lage prijzen en goede klantenservice.

Grandado is een Chinees bedrijf maar doet het in vele opzichte anders dan je van een Chinees bedrijf gewend bent. Naast een lokale look en feel van de website hebben wij service hoog in het vaandel staan. Wij zijn van mening dat een hoge service alleen geboden kan worden wanneer je lokaal aanwezig bent. Dit heeft er ons toe besluiten met een betrouwbare Nederlandse partner samen te werken waar oa de klantenservice en een gedeelte van de onpage en marketing plaatsvindt. Uiteraard doet wij in China ons uiterste best om een kwalitatief goed assortiment voor een mooie prijs samen te stellen. Zo heb jij als klant het beste van twee werelden!

Dus niet zo vreemd dat het wat lang duurt .
 
Bruin is geschakeld plus, net als Bruin naar je bobines.
De REG/REC regelt met bruin/groen de veldspoel en dus de bekrachtiging van je rotor magnetisme.
Rood is laadstroom naar accu, en die blaast niks op...niet zekeren!
Gedaan, had nog een 12 volt uitgang op de m unit over. Deze op de bruine gezet naar de veldspoel. Groen gewoon laten zitten op de spanningsregelaar/gelijkrichter.
Nu werd er inderdaad geladen. Stationair meet ik 12,4 vdc en bij gas geven loopt ie op naar 19 volt. Dit lijkt me allemaal wel logisch toch? Omdat er constant 12 volt op de veldspoel staat en deze niet geregeld wordt. Maar het laadsysteem werkt dus wel, alleen de spanningsregelaar niet. Klopt deze conclusie?

Iemand tips voor een nieuwe spanningsregelaar/gelijkrichter voor mijn Yamaha Xs750?
 
Mmmm....een reg/REC gaat zelden kapot.
Even denken waar ik groen op aangesloten heb, ben nou niet thuis om het te checken..
Heb je een schema voor een triple bij de hand?
 
@TripleXS; Ik heb nooit echt een goed draadschema voor de XS750 kunnen vinden. Wat ik opzich vreemd vind, ook in mijn werkplaatshandboek is onleesbaar.
Dus als je er nog 1 voor mij helpt, zal dat flink helpen. Mits die verkeerd aangesloten is natuurlijk.. Ik hoor graag van je!

@Erwin83; Dit is een prima optie, dank! Ik ga eerst even het antwoord van @TripleXS afwachten en als die van mij kapot blijkt te zijn ga ik deze aanschaffen!
 
https://www.motor-forum.nl/threads/kabelboom-yamaha-xs850.395333/
Hier toch?
Zo te zien stuurt groen over aarde (zwart) de bekrachtiging aan van de rotor..
Waar woon je Freek?
Aangezien je frame gepoedercoat is...zorg voor blanke aarde punten!

Heb de link nog niet bekeken, ben weg voor werk. Maar alvast bedank daarvoor, snap de zoekfunctie nog niet helemaal op het forum volgens mij.
groen heb ik gewoon vast laten zitten aan de SR/GR dus zal deze nog even testen.
Maar eigenlijk verwacht ik hier hetzelfde van omdat er dus constant 12v richting de veldspoel gestuurd word.
Ik geloof wel dat ik alles goed geaard heb, heb niks via het frame lopen. Alles via motorbroek en rechstreeks verbonden.
Ik woon in Hengelo Ov.
 
Dus je bent een plaatsgenoot Freek?
Ik ben vanaf komende week beschikbaar, kom ik wel ff kijken als je dat wilt
Doe me maar een PM. (klik op m'n naam en start een privébericht)
 
Laatst bewerkt:
Probleem is opgelost!
Nadat ik de nieuwe spanningsregelaar ontvangen had en die het ook niet deed. Heb ik nog maar eens goed naar de kabelboom en de tips van jullie gekeken.
De tip van @TripleXS was de gouden. Bruin van spanningsregelaar naar veldspoel doorkoppelen aan geschakeld 12v. Ik had dit de eerste keer verkeerd opgepakt.
Nu als onderstaand gedaan en dat werkt! Aux2 van m unit is ook geschakeld 12 volt. Super blij mee.... Morgen stukje rijden, weer of geen weer!
7C79FD52-9C54-47BC-B402-79BA0FD68E81.jpeg
 
Mmmm...volgens jouw schema loopt rood vanaf de reg/REC gezekerd naar de accu..
Dat MAG dus niet..!
Rood moet rechtstreeks naar de pluspool, dat daar ook een gezekerde draad als voeding voor je systeem aan vastzit maakt niks uit.
20A? Je hebt toch geen startmotor meer?
Dan is 10 of 12A zát...

Ik zie nú pas dat je nog een puntenontsteking hebt Freek...hopeloos.
 
@PLR : Wat is de reden dat rood rechtstreeks/ongezekerd op de accu + pool moet zitten? Wat kan er fout gaan?
Dus schema volgens jouw als onderstaand worden;
F2D63DA8-89A4-48DE-A963-728D0DB7552E.jpeg


Ah nee inderdaad, geen elektrische starter meer..
Puntenontsteking hopeloos, vertel? Kan er rekening mee houden in onderhoud bijvoorbeeld?
 
Terug
Bovenaan Onderaan