Yamaha XS750 1977 café racer

FreekSgr

Rookie
16 okt 2018
17
3
Excuseer heren, ik wil inderdaad de startmotor weglaten en alleen de kickstarter houden. Klopt het dat ik dan een kleinere accu kan nemen? Zoja, welke capaciteit?
Heb gehoord van een gel accu?

Niemand ervaring met een motogadget m-unit?

Huidige status:
914D8B46-0F8F-48EB-92AB-CF085FD1E810.jpeg
Er komt nog een ander stuurtje...
 

R-Rat

Die hard MF'er
27 okt 2008
758
2
43
Loon op Zand
Excuseer heren, ik wil inderdaad de startmotor weglaten en alleen de kickstarter houden. Klopt het dat ik dan een kleinere accu kan nemen? Zoja, welke capaciteit?
Heb gehoord van een gel accu?

Niemand ervaring met een motogadget m-unit?

Huidige status:
Bekijk bijlage 1371346
Er komt nog een ander stuurtje...
Je doet het wel op de juiste manier en grondig aan.

Zonder start motor heb je de accu voornamelijk nodig voor de verlichting. Stel dat je motor in het donker uitvalt, dan is het handig dat andere verkeersdeelnemers jouw lichten nog zien.

Bij stationair toerental is jouw spanning lager en zal je verlichting zonder accu waarschijnlijk zwakker gaan branden. Dit is bij led verlichting minder merkbaar.

Bij kickstarten is het toerental niet hoog, dus zal de dynamo/spanningregelaar niet 12 volt opwekken. Zonder een accu zullen de vonken van de bougies zdan ook minder sterk zijn. Dit is merkbaar bij een slecht lopend motorblok en vervuilde bougies.

Ik weet het niet zeker meer, maar ik dacht de dynamo van een XS ook spanning nodig heeft, voordat deze spanning kan opwekken. Wanneer jouw dynamo 5 draden heeft is dit het geval.

In het kort heb je een accu nodig om je verlichting een paar minuten te laten branden en om makkelijker te starten. Waarschijnlijk hen je ook een accu nodig voor jouw dynamo, Ik zou de kleinste motoraccu plaatsen die je kunt vinden,

Lition accu zijn leuk, maar duur. Wanneer deze lang niet gebruikt of leeg zijn gaan ze snel stuk.

Een gel accu zijn redelijk klein en deze kun je in elke positie plaatsen.
 
Laatst bewerkt:

R-Rat

Die hard MF'er
27 okt 2008
758
2
43
Loon op Zand
Ik heb bij motoren van andere al 3 m-unit geplaatst en op mijn eigen motoren andere onderdelen van motogadget. Hun kwaliteit is goed.

De m-unit is makkelijk aan te sluiten wanneer je een nieuwe kabelboom maken. Zelf maak ik een kabelboom zonder m-unit ongeveer net zo snel.

De m-unit is een leuke gadget en werkt goed wanneer je ook ander bediening (puls knoppen) gaat monteren. De m-unit kun je ook makkelijk aansluiten op de meeste tellers van motogadget. Wanneer je buiten de m-unit verder alles origineel laat is de m-unit een bijna overbodige gadget.

Hoewel de m-unit voor motoren geschikt is, zou ik deze wel beschermen tegen regen en opspattend water.

Wat wil je op je motor monteren? Wat soort verlichting, knopen, teller, claxon, zij-standaard schakelaar, noodknop, enz.
 

TripleXS

MF meubilair
23 jan 2003
7.288
29
Ik zou niet lager dan een 5ah accu nemen.
Zoals vermeld heeft je dynamo 12V nodig om de rotor 'te bekrachtigen' / als magneet te laten fungeren.

Vergeet niet, als je de startmotor niet monteren wilt, een plug te monteren.
Die zul je zelf moeten (laten) draaien.
 

FreekSgr

Rookie
16 okt 2018
17
3
Heren,
Even een update en dank voor alle tips, echt top! Zie onder ‘origineel’ en huidig.
99BF1104-328F-4577-9EBA-7EAC933139B5.png
0AAEA8AB-5152-4536-AC9C-0F7502CC02B7.png
Uitlaat moet er nog bij op.
Zien jullie nog afkeurpunten? Achterspatbord is zo niet verplicht toch?

Ben er opzich erg tevreden mee maar nu wil ik ook snel rijden natuurlijk...
Afgelopen zaterdag mijn theorie gehaald en begin snel met voertuig beheersing.

M unit Blue heb ik aangeschaft en daar wil ik dus ook mee beginnen. Iemand een kabel diagram/tekening voor een xs750 ter beschikking of tips hoe ik kan beginnen?

Weet dat ik het motorische gedeelte en licht, dashbord moet scheiden. Daarnaast weet ik nog niet echt hoe ik moet starten.

Zie graag jullie tips tegemoet, alvast bedankt!!

Nog even een extra fototje!
B2685EB1-79A6-4045-A778-794C6CE58A5B.jpeg
 

Wimvlis

MF veteraan
28 apr 2009
3.934
240
Naaldwijk
Kentekenplaat ?

Zonder val je wel erg op ;)

Maar zo te zien goed op weg. Bedenk dat je nu met regen de “drek” in je nek. Een spatbord heeft een duidelijke functie.
 

FreekSgr

Rookie
16 okt 2018
17
3
Nee klopt, zonder uitlaat loopt ie niet, had ook al geschreven dat ie er nog bij kwam.
En kenteken was ik vergeten te zeggen dat ie nog kwam.
 

TripleXS

MF meubilair
23 jan 2003
7.288
29
Een achterspattert is wel degelijk verplicht..kijk even bij RDW voertuigeisen motorfiets.
Bekabeling; aan twee circuits heb je voldoende.
Eentje voor ontsteking, gezekerd met 10A, en eentje voor de rest (ook 10A).
Laadstroom vanaf gelijkrichter/spanningsregelaar uiteraard ongezekerd.
Enne...je vervangt toch nog wel de achterrem leiding...toch?
 

FreekSgr

Rookie
16 okt 2018
17
3
Hallo liefhebbers!
De motor zit helemaal in elkaar op het elektra na. Dit heb ik op een snelle manier toegepast zodat ik kan kijken of de motor weer netjes loopt.
Nou dat dit die dus niet....
Hij start soms alleen op de choke, 5 á 10 sec. Bij gas bij is het direct over. Nadat dit een aantal keren is gebeurd, doet ie bij het kicken alleen nog maar 1 ‘pok’.
Ik heb alleen de kickstarter nog, motorblok gespoten(weken op de kop gestaan), nieuwe uitlaat en nieuwe lucht filters erop gezet en zonet een eventueel lek ontdekt bij de uitlaatpakking. Deze ga ik zsm vervangen maar kan dit een oorzaak zijn?
Ooohjah en hij lekt een beetje olie
Voordat ik de motor uit elkaar heb gehaald liep ie gewoon, met carburateur is niks gebeurd.... 7FD6CD92-8B7E-4DEE-B41D-3BA1A35D8EC6.jpeg

Hopelijk kunnen jullie mij helpen!
Ik weet het even niet meer en wil zo graag rijden als ik straks mijn rijbewijs heb en het mooi weer is!! 😀
 

theredone51

Big Red
10 mei 2005
2.011
367
Mechelen, BE
Heb je de sproeiers aangepast na het vervangen van de luchtfilters?

Hoe is de vlotterhoogte? Er zit een kanaaltje vanuit de vlotterbak die voor het stationair mengsel zorgt. Als die verstopt zit, of als het benzineniveau niet hoog genoeg komt (door vlotterhoogte), dan gaat het niet werken.
 

FreekSgr

Rookie
16 okt 2018
17
3
Heb je de sproeiers aangepast na het vervangen van de luchtfilters?

Hoe is de vlotterhoogte? Er zit een kanaaltje vanuit de vlotterbak die voor het stationair mengsel zorgt. Als die verstopt zit, of als het benzineniveau niet hoog genoeg komt (door vlotterhoogte), dan gaat het niet werken.
Sproeiers heb ik niet aangepast, wat kan ik hier aan doen? Hij heeft eerder gelopen met Chinese filters maar heb nu andere gekocht.

Hoe kan ik zien of de vlotterhoogte goed is? Ik heb het vlottergedeelte wel open gehad, zag er goed uit, beetje doorgeblazen maar niet gericht door dat kanaaltje. Hoe kan ik dat kanaaltje herkennen?
 

theredone51

Big Red
10 mei 2005
2.011
367
Mechelen, BE
Sproeiers heb ik niet aangepast, wat kan ik hier aan doen? Hij heeft eerder gelopen met Chinese filters maar heb nu andere gekocht.

Hoe kan ik zien of de vlotterhoogte goed is? Ik heb het vlottergedeelte wel open gehad, zag er goed uit, beetje doorgeblazen maar niet gericht door dat kanaaltje. Hoe kan ik dat kanaaltje herkennen?
Dat werkt niet, luchtfilters vervangen zonder de sproeiers te vervangen. Nu krijgt hij teveel lucht en dus een te arm mengsel. Chinese filters blokkeren over het algemeen de luchtstroom, waardoor hij dan normaal rijker staat.

Zoek het topic even op van mijn XS750, daar staan ergens de sproeier maten in. Ook zou ik de carburateurs eens grondig schoonmaken als ik jou was.
 

TripleXS

MF meubilair
23 jan 2003
7.288
29
Zoals je al aangeeft een paar posts terug,
"...met de carburateurs is niks gebeurd".

Begin er maar mee de vlotterkamers los te nemen en het binnenste schoon te maken.
Dus ook vlotter en -naald eruit etc.
 
  • Like
Waarderingen: Haga-San

FreekSgr

Rookie
16 okt 2018
17
3
Heren,
Gisteren heeft ie gelopen, super gelukkig mee! Ik had andere benzine kraantjes gemonteerd voor het opspuiten van de tank.
En de andere (aangepaste) nog niet terug geplaatst. Dus de standen klopten dus niet meer, dus geen brandstof.. Dom maar hij loopt!

Kan dus nu mooi bezig met de kabelboom en de M unit Blue!
Ik merk wel dat ik een probleempje heb met de eerste versnelling. Als ik het daar in druk dan pakt die hem even, tandjes poetsen..
De motor schiet een stukje naar voren, dit lijkt me niet goed voor de motor. Koppeling staat op zijn strakst.
Heb iets gelezen over een veel voorkomend probleem bij de 2de versnelling, maar dit is in de 1ste.
Weten jullie wat dit kan zijn?

Daarnaast begon de heatstrap flink te roken, is dit normaal voor de eerste keer?

Kan ik geen remvloeistof in mij achterrem krijgen door te trappen. Iemand tips?
 
  • Like
Waarderingen: Haga-San

Wimvlis

MF veteraan
28 apr 2009
3.934
240
Naaldwijk
Eerste reactie over je koppeling, klinkt als een afstellingsprobleem. Een tweede versnellingsprobleem is heel anders bij deze fietsen.

Heatwrap rookt en stinkt bij de eerste keren (niet uit ervaring, maar van horen zeggen 😉).

Remvloeistof, werkt je rempomp wel ? Verse remleiding ? Of eentje die aan het vergaan is ?

Succes
 

TripleXS

MF meubilair
23 jan 2003
7.288
29
Glasvezelband stinkt en rookt de eerste 500 km, en telkens als het na natworden weer moet drogen...hoort erbij.
Is je rempomp en -leiding nog goed?
 
Laatst bewerkt: