Yamaha X-max

Ik heb een Xmax 250 en had ook veel last van turbulentie rond de helm. Bij Gebben in Rogat mocht ik van alles uitproberen. Een opzetruitje hielp niks en een verhoogde ruit ook nauwelijks. Nou mooi dan! Op aanraden van André Gebben even helemaal de andere kant op... een verlaagde ruit.(sportruitje) En wonder boven wonder, de turbulentie was weg! Uiteraard op hogere snelheid wel iets meer winddruk op de helm. Maar schone wind, dus geen gebulder meer!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu een MRA x-creen touring er op gezet icm het lage scherm, dat werkt goed. Ik zit nu lekker uit de wind. Nadeel vind ik wel dat ik er nu doorheen moet kijken.
Daarom ga ik de x-creen deze week ook nog proberen met dat op maat gemaakte hoge scherm. Kijken hoe dat werkt.
 
Laatst bewerkt:
Vraag, hoeveel werk is het uit en inbouwen van je achterwiel Xmax 250, is het iets wat je zelf kan doen of uitbesteden. Moet een nieuw bandje achter, 140/70 -M14, laten doen wat zal dat ongeveer gaan kosten? Eventueel koop ik de Xmax 250 2008, met de kale band wel iets van de prijs af dan. Thx
 
Als ik mijn rechter handle bedien (X-Max 250 2016) gaat het remlicht niet aan. (links wel)
Ik vermoed dat de remlicht-schakelaar defect is.
Is dit een bekend probleem of is er iets anders aan de hand?
 
Als ik mijn rechter handle bedien (X-Max 250 2016) gaat het remlicht niet aan. (links wel)
Ik vermoed dat de remlicht-schakelaar defect is.
Is dit een bekend probleem of is er iets anders aan de hand?
Yep, heb ik pas ook gehad, alleen links dan. Ik merkte het omdat het starten niet wilde. (Ik hou altijd de linker remhendel bij starten ingedrukt)
Is gerepareerd, kostte me 43 euro incl. schakelaartje. Viel me 100% mee, best een aardig klusje. Met een beetje handigheid is dit ook wel zelf te doen. Gelukkig paste een oem-schakelaartje. Die was 20 euro, een origineel Yamaha schakelaar was alleen al 60 euro. :?
 
Laatst bewerkt:
Vraag, hoeveel werk is het uit en inbouwen van je achterwiel Xmax 250, is het iets wat je zelf kan doen of uitbesteden. Moet een nieuw bandje achter, 140/70 -M14, laten doen wat zal dat ongeveer gaan kosten? Eventueel koop ik de Xmax 250 2008, met de kale band wel iets van de prijs af dan. Thx

Uitlaat loshalen, wielbout los, remklauw los, schetsplaat los halen en wiel kan je eraf schuiven, is goed te doen.
 
Net de schakelaar los gehaald. Draden zaten nog vast. Even "los" als test paar keer geklikt en het werkte weer. Kennis van mij had dit ook. Hij tikte paar keer op de schakelaar en toen werkte die ook weer. :?
 
Welke motorolie gebruiken jullie voor de X-Max?

In de manual staat 1,3 liter van:

SAE 10W-30 / 10W-40 / 15W-40 / 20W-40 / 20W-50.

In de manual staat overigens niets over vervanging van het oliefilter?
 
Laatst bewerkt:
Welke motorolie gebruiken jullie voor de X-Max?

In de manual staat 1,3 liter van:

SAE 10W-30 / 10W-40 / 15W-40 / 20W-40 / 20W-50.

In de manual staat overigens niets over vervanging van het oliefilter?

10W40. Oliefilter gelijk met oliewissel
 
Zojuist 1.3 liter 10W40 olie ververst volgens het boekje.
Afgetapt via aftapplug aan de zijkant. (dus niet de grote plug aan de onderzijde van het blok)

Aan de grote plug aan de onderzijde zit een oliezeefje.
Volgens de manual dient deze alleen bij de eerste 1.000 beurt gereinigd te worden. Vreemd...

Mijn X-Max heeft inderdaad geen "gewoon" oliefilter.



full
 
Laatst bewerkt:
Beste mensen,
Ik ben sinds zaterdag in het bezit van een Iron xmax uit 2016 met 7500 km op de teller.
Hebben jullie ervaringen met een beenkleed op een xmax?

Groet,

Chris
 
Sinds het overlijden van mijn xmax 250 uit 2007 op de autosnelweg heeft het 2 jaar geduurd eer ik weer nood had aan een andere motorscooter.
Opnieuw een xmax 250 met 24100km.

Enkele vragen hierover :

1)Ik zie dat de olie van de "cardan" nog nooit vervangen is geweest. Het staat zo omschreven in het instructieboekje.
Zou 250ml zijn. Ik heb deze olie nog op het schap liggen. Kan ik dat gebruiken? (zie foto)
xmax250 bwj 2007 gestorven op 22 november 2017 en 55151km bewerkt.jpg
20190914_181833_resized.jpg
20190914_171305_resized.jpg


2)Een goed merk van voorband. Ik moet deze vervangen. Duurzaamheid niet belangrijk.Grip is belangrijker. Iets met 2 componenten. (middenvlak en zijvlakken)

3)De bougie met ook vervangen worden. Een iridium exemplaar of een gewone ?

4) Is er ergens een "how to" op dit forum voor het vervangen van de aandrijfriem?

5) Ik vermoed dat ik "minerale" remblokjes heb op de nieuwe xmax. Plaatsen jullie gesinterde exemplaren als jullie ook in koud weer rijden ?

Dank voor de antwoorden.
 
Ik denk dat de gear olie goed is,
Citygrip zijn goeie banden en gaan lang mee maar is geen winterband.
Als je elke 12000km een nieuwe bougie in doet lijkt me iridium niet nodig.
Op youtube zijn meestal wel filmpjes te vinden van het vervangen van de riem.
Dit zijn mijn antwoorden, graag andere meningen en verbeteringen als ik het fout heb.
 
Dank voor de info.
Ik heb intussen een italiaans filmpje gevonden voor het riempje.
Heeft iemand de aanhaalkoppels voor de belangrijkste moeren en bouten voor het wisselen van de riem ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan