Yamaha X-Max 400, ervaringen!!!!

Dan moet ik hier ook maar eens posten, heb lang getwijfeld tussen Vespa GTS, BMW C650 Sport, Tmax of toch een schakel motor.

Uiteindelijke in januari de knoop doorgehakt en de Xmax 400 Iron Max gekocht. De grote buddy en de fraaie looks van de Iron Max trokken mij over de streep. Hij heeft uiteindelijk nog bijna 2 maanden bij dealer gestaan maar vanaf maart rij ik er heerlijk op. Heb er een Akra onder zitten en handvat verwarmning en een GPS tracker.

Het inrijden was wel een lastig, volgens het boekje zou je niet boven de 4000 toeren mogen rijden de eerste 1000 km. In de praktijk betekend dit niet harder dan 60 km per uur. In de praktijk kwam het neer op geen snelweg pakken en op rustig rijden op de 80 km wegen bij ongeveer 4500 toeren.

Ik rij er nu per dag 60 km (retour) woon werk op en het bevalt fantastisch. Lekker vlot accelereren en toch super flexibel tussen het stadsverkeer rijden.

Ik twijfel nog over een upgrade naar een hoog origineel Yamaha windscherm (Givi vind ik niet zo mooi) en misschien komende winter een beenkleed.
 
  • Leuk
Waarderingen: GPS9
Hallo,

Even een vraag. De X-max rijdt super hij is inmiddels ingereden en zijn beurtje gehad. Maar, volgend de dealer kan ik mijn navigatie niet op het contact (als ik de scoot uit zet dan moet de navi ook uit gaan) omdat er en can bus systeem op zit. heeft iemand zijn naviagtie op het contact aangesloten ??
 
Hallo,

Even een vraag. De X-max rijdt super hij is inmiddels ingereden en zijn beurtje gehad. Maar, volgend de dealer kan ik mijn navigatie niet op het contact (als ik de scoot uit zet dan moet de navi ook uit gaan) omdat er en can bus systeem op zit. heeft iemand zijn naviagtie op het contact aangesloten ??

Er zit een 12volt aansluiting voor in het dashboard kastje stekker erin steken en klaar is kees.
 
ik heb tomtom erop gezet, Ik heb gewoon een stroomkabel opgezocht die geen stroom geeft wanneer contact op off staat, werkt perfect. kabel vrijmaken, solderen, ged isoleren en klaar.
 
Heb deze week een 5000 KM beurt uit laten voeren. Geen bijzonderheden.

Merk dat ik de scooter steeds beter door krijg en dat ik kruip door sluip door manoeuvres bijna net zo makkelijk gaan als op mijn Vespa LX die ik hiervoor reed.

Voor woon werk nu ook een paar keer snelweg gepakt naar werk. Scooter kan echt prima mee komen, maar vind de A1 in de spits toch niet heel comfortabel rijden. Dus woonwerk pak toch meestal lekker de N wegen, daar blijf ik lekker zen bij ;-)

Poosje geleden ook een keer op zondagochtend richting Duitsland geweest. Daar op de autobahn even de top getest. Die lag op 150KM per uur volgens de Flitsmeister GPS. Teller gaf net boven de 160 aan. Vond de scooter op topsnelheid nog steeds erg strak rijden, benzineverbruik schoot wel omhoog. 0 - 100 sprint lag volgens Flitsmeister op 10 seconden.

Windscherm staat nu op hoge stand, met oordoppen in wanneer ik een jet helm draag is daarmee is het windgeruis acceptabel.
 
De X-max ee beurt gehad, de monteur durfde het niet aan om mijn navigatie systeem op een andere kabel aan te sluiten, ik heb het zelf maar gedaan. een stroomkabel opgezocht en klaar.
 
Nu kan je zo maar met een legge batterij komen te staan....... maar dan heb je het wel zelf gedaan.
En er zit geen kickstarter op de Max dat word dan schuiven8)78)78)7
Daarom is de monteur wat voorzichtiger met het canbus systeem.
(Als je zo maar wat aansluit op het canbus systeem kunnen er hele gekke storingen optreden.)

Groeten
 
Laatst bewerkt:
wat betreft de stroom op je navigatie, gewoon controleren of de stroom van je nav eraf gaat als je hem van het contact haalt,
anders gewoon op de stroomingang van je usb/sigaren uitgang in de linker klepkast monteren, zit je ook safe.
 
Vandaag de Iron Max wat TLC (een lekker poetsbeurtje gegeven). Nu ruim 7500 km op de klok staan en hij bevalt nog steeds super!
Op naar de 10k, waarschijnlijk in een maandje of 1,5.
 

Bijlagen

  • 49E4A244-DB3E-4D7D-A58F-629C8BE0750D.jpeg
    49E4A244-DB3E-4D7D-A58F-629C8BE0750D.jpeg
    373 KB · Weergaven: 58
  • F5F87658-5750-454E-9FC1-E5885BDA4CF9.jpeg
    F5F87658-5750-454E-9FC1-E5885BDA4CF9.jpeg
    218,2 KB · Weergaven: 50
Vandaag de Iron Max wat TLC (een lekker poetsbeurtje gegeven). Nu ruim 7500 km op de klok staan en hij bevalt nog steeds super!
Op naar de 10k, waarschijnlijk in een maandje of 1,5.

Staat er mooi bij. Zou de mijne (X Max 300) ook wel eens een poetsbeurt mogen geven maar eerst de auto maar eens polieren en waxen 8-)
 
ik zit op 8000 km op mijn x-max400 sinds 15 maart dit jaar. rijdt nu met het grote givi scherm, aftermarket, volledig uit de wind, veel minder windgeruis en droger bij de regen van de afgelopen week. Was wennen na mijn majesty maar ben super tevreden.
 
ik zit op 8000 km op mijn x-max400 sinds 15 maart dit jaar. rijdt nu met het grote givi scherm, aftermarket, volledig uit de wind, veel minder windgeruis en droger bij de regen van de afgelopen week. Was wennen na mijn majesty maar ben super tevreden.

Kan je wel over het scherm heen kijken, of is het daar te hoog voor.
 
ik kijk door het scherm heem, maar dat went snel. Is soms wat lastig met regen, maar goede wax erop en de druppels lopen er goed af zodat je prima zicht hebt. Het scherm van puig is wat kleiner en daar kijk je overheen, mar zit niet op de originele manier vast, dat is het mooie van het gifi scherm. kostte me 85 euro, ik denk dat is het proberen waard.
 
Zijn er mensen die ervaring hebben met een beenkleed op de XMAX. Na deze week een paar flinke buien gehad te hebben zit ik er toch over na te denken er een te nemen.
Vraag me af hoe dit rijdt op de snelweg, mag daar graag het gas een beetje open draaien, gaat dat dan niet ontzettend klapperen.
En wat de ervaringen zijn met de originele Yamaha vs de Tucano. Origineel Yamaha lijkt me ‘mooier‘ in lijn met de scooter.
 
Zijn er mensen die ervaring hebben met een beenkleed op de XMAX. Na deze week een paar flinke buien gehad te hebben zit ik er toch over na te denken er een te nemen.
Vraag me af hoe dit rijdt op de snelweg, mag daar graag het gas een beetje open draaien, gaat dat dan niet ontzettend klapperen.
En wat de ervaringen zijn met de originele Yamaha vs de Tucano. Origineel Yamaha lijkt me ‘mooier‘ in lijn met de scooter.

Zowel Tucano als Yamaha hebben oplaasbare stukken in het beenkleed. Als je die opblaast gaat het beenkleed niet klapperen. Ik heb zelf een Tucano op mijn Kymco Downtown.
 
  • Leuk
Waarderingen: XMAX
Zijn er mensen die ervaring hebben met een beenkleed op de XMAX. Na deze week een paar flinke buien gehad te hebben zit ik er toch over na te denken er een te nemen.
Vraag me af hoe dit rijdt op de snelweg, mag daar graag het gas een beetje open draaien, gaat dat dan niet ontzettend klapperen.
En wat de ervaringen zijn met de originele Yamaha vs de Tucano. Origineel Yamaha lijkt me ‘mooier‘ in lijn met de scooter.

Ik heb een Tucano op mijn PCX, nadeel is wel dat de opblaasbare delen bij mij snel lek gingen, (bij sommige kan je die slangen vervangen)
Ik heb ze kaopot geprikt en een lange houten lat in gedaan. als die er niet in zit gaat het klapperen idd. Ziet er niet heel mooi uit (maar dat is heel het beenkleed niet) echter interesseert mij dat helemaal niks, want het is erg comfortabel. Geen natte benen met een regenbuitje.
 
Heb vorige week de Burgman 200 ingeruild tegen een X-Max 400.
Bevindingen tot nu toe.
Blok loopt rauwer dan de 300.
Verbruik met inrijden tot nu toe 4,2 liter,valt behoorlijk tegen.
Mijn 300 van 2 jaar geleden had met toeren aan 3 liter genoeg.
Verschil in prestaties?
Hij heeft een paar pk meer maar is ook zwaarder,zal niet veel schelen.
Remmen zijn uiteraard beter en de handrem is wel fijn.
Verder is het natuurlijk in de kleur phantom blue een pracht scooter;)
 
Voor mij wel een reden om geen zwaardere scooter te nemen. De PCX is zo'n beetje de zuinigste die er is. Het lijkt me overigens heerlijk hoor een scooter met flink veel PK.
 
Zuiniger dan een PCX bestaat niet.
Wil je tenminste nog een scooter hebben met redelijke prestaties.
Een Address is mss iets zuiniger maar dat is iets voor in de stad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan