Yamaha V-Max 1985, tik in cylinderkop

RempageR1

Die hard MF'er
22 sep 2003
819
87
Zuid-Holland
Goedemiddag,

Sinds deze zomer hoor ik een tik in mijn blok. Aangezien deze tik op halve snelheid is van de toeren (filmpje opgenomen, op 50% snelheid afgespeeld en geteld), is dit iets wat met de kleppen te maken heeft. Voordat de motor uit elkaar ging heb ik met m`n stethoscoop geluisterd en het geluid is het hardst als ik luister bij de uitlaatkleppen van de cylinder rechts voor.

Nu ligt het blok uit elkaar, klepspeling klopt en verder lijkt ook alles goed. Huidige status:

IMG-1613.JPG


Kortom, is er nog iemand die weet wat ik nog kan checken? Het geluid moet ergens vandaan komen maar tot zover heb ik nog niets vreemds gevonden.

Bedankt!
 
Hi Martell, Aangezien ik er een andere bak in gelegd heb, is het blok gesplitst geweest. Ook daar kwam ik niets geks tegen. Glijlagers zelf zijn 20K oud, netjes gechecked op speling met plastigage.

Kleppen zelf zien er goed uit, 1 stond op 0.10 wat 0.11 minimaal moet zijn maar ik kan me niet voorstellen dat dat het probleem is/was. Verder lijkt het geluid dus van boven te komen en is de frequentie de helft van het toerental. Het is een constant tikken, geen resoneren of na-ijlen oid.
 
Hi Martell, Aangezien ik er een andere bak in gelegd heb, is het blok gesplitst geweest. Ook daar kwam ik niets geks tegen. Glijlagers zelf zijn 20K oud, netjes gechecked op speling met plastigage.

Kleppen zelf zien er goed uit, 1 stond op 0.10 wat 0.11 minimaal moet zijn maar ik kan me niet voorstellen dat dat het probleem is/was. Verder lijkt het geluid dus van boven te komen en is de frequentie de helft van het toerental. Het is een constant tikken, geen resoneren of na-ijlen oid.
ok dan :t

Dan is t een kwestie van zoeken. Nok-as nog ok?
 
Op het oog zijn die oke, maar ik zal daar eens wat verder naar gaan kijken


Klopt, maar dan zou het aantal tikken gelijk zijn aan de toeren, en bij mij is het de helft ervan.
Dat blijf je maar zeggen, maar hoe hóór je dat? :? Heb je de toerenteller ernaast gehouden en de tikjes geteld? 1200tpm is 20 rondjes per seconde, dus 10 tikjes per seconde geteld? Op zich wel een hippe methode en als dat klopt moet het inderdaad iets in je kop zijn want de rest werk niet op half tempo (luie kutkoppen altijd).

Je hebt niet gereageerd op de opmerking over uitlaatpakkingen. Dat "tikt" ook als ze lek zijn, zo klinkt het in ieder geval. Probeer de aansluiting van je bochten op de kop eens dicht te stoppen met een oude handdoek oid (vanaf koud blok, anders smelt ie vrij vlot weg :+).
 
Ik zie dat bij cylinder nº3 de shim van de linker inlaatklep verkleurd is, terwijl de rest dat niet heeft.

Weet niet of het er überhaupt wat mee te maken heeft, maar meld het toch maar even.
 
Dat blijf je maar zeggen, maar hoe hóór je dat? :? Heb je de toerenteller ernaast gehouden en de tikjes geteld? 1200tpm is 20 rondjes per seconde, dus 10 tikjes per seconde geteld? Op zich wel een hippe methode en als dat klopt moet het inderdaad iets in je kop zijn want de rest werk niet op half tempo (luie kutkoppen altijd).

Je hebt niet gereageerd op de opmerking over uitlaatpakkingen. Dat "tikt" ook als ze lek zijn, zo klinkt het in ieder geval. Probeer de aansluiting van je bochten op de kop eens dicht te stoppen met een oude handdoek oid (vanaf koud blok, anders smelt ie vrij vlot weg :+).

Bedankt, ik zal dit even verhelderen:

Al voordat ik de motor uit elkaar trok heb ik een filmpje opgenomen van het getik. De toerenteller staat daarbij op 750 toeren. Op het 20 seconde durende filmpje (afgespeeld op 50% snelheid) hoor ik 120 tikken. Dat x3 om aan 1 minuut te komen maakt 360 tikken per seconde, ongeveer de helft dus van de krukassnelheid wat dit sowieso een kop probleem maakt.

De uitlaatpakkingen heb ik nieuw besteld, maar ook na lostrekken staafbobine ging het tikken door.

Stel het zijn versleten pistonpennen kan het dan niet zijn dat ze alleen tikken als er een verbranding boven die zuiger is?

Jep, alleen tikt ie ook door als ik de staafbobine van die cylinder loshaal.

Is als ik het zo zie, olie
Idd, die verkleuring is olie.


Update:
Ik heb met plastigauge de ruimte tussen de nokkenas en de kop gemeten (bij de glijlagers) en die is iig op de ene plek die ik gemeten heb 0.075 mm terwijl hij tussen 0.02 en 0.05 moet zijn. Ik zal vanavond ff alles meten om te zien of dit probleem rondom speelt.

Als dit het idd is, wie weet een bedrijf waar ik dit kan laten reviseren? (oplassen en opnieuw vrezen cylinderkoppen). Ik heb de voorkeur om de koppen te behouden maar alternatief kan ook een setje 2e hands koppen zijn. Daarnaast ga ik op zoek naar een nauwkeurige meter om de nokkenassen te meten, met een beetje mazzel kan ik wegkomen dan met alleen nieuwe nokkenassen. Ik vermoed echter dat het aluminium van de kop sneller slijt dan de gehard stalen nokkenassen maar misschien heb ik het fout...
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je hier over de tip van de dubbelwandig uitlaat heen leest.
Dit herken ik ook want bij auto komt dit ook voor en geeft een tikkend geluid.

Jep, daar moest ik nog op reageren. De uitlaatbochten zijn 5 jaar geleden vervangen voor een deget setje, toen had ik idd een 'resonantie rammel'. Wat ik nu heb klinkt anders. Daarnaast heb ik de uitlaten onderzocht en die zijn nog zo goed als nieuw.

Speling op dat punt wordt door de oliedruk opgevangen, zo weinig zal dat nooit storend/luidruchtig tikken.

Bedankt voor je hulp en uitleg. Aangezien ik verder niets vreemds zie gaat de motor weer in onder de motor (was er onder vandaan ivm andere versnellingen), wellicht was het toch die ene te krappe klep, en anders leer ik er maar mee leven.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan