Tarwetijger
MF veteraan
- Onderwerp starter
- #2.251
Hmm interessant. Wat voor revisie kitje had je, dat daar ook een (verbeterd) veertje in zit?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Weet ik zeker. O-ringetje kwam niet goed tegen de zitting. Membraan heeft ook maar een hele kleine slag.Van de winter ook het kraantje gereviseerd.
Na de eerste keer terug plaatsen ook nog doorlopen. Maar ik had iets verkeerdom teruggeplaatst. Weet je zeker dat je alles dezelfde volgorde en dezelfde wijze terug hebt geplaatst?
Ik denk dat elke motor in potentie een onderhoud gevoelig ding is. Ik denk dat ik net zo veel sleutel als dat ik rij.
Een zorgwekkende opmerking voor mij als non-sleutelaar haha!
Maar goed in de rest van je verhaal geef je wel aan dat een TRX betrouwbaar is.
Mijn gedachte is, ik vind het echt een mooie motor en kom op japanners daar heb je normaal weinig last van.
Het enige wat hier natuurlijk wat anders ligt is dat je met over een aankoop van een motor uit jaren 90 praat en ik heb eigenlijk geen idee waar ik dan allemaal rekening mee moet houden qua issues. Ik hoop eigenlijk geen.
Het enige wat hier natuurlijk wat anders ligt is dat je met over een aankoop van een motor uit jaren 90 praat en ik heb eigenlijk geen idee waar ik dan allemaal rekening mee moet houden qua issues. Ik hoop eigenlijk geen.
Een motor op leeftijd krijgt last van bros wordend kunststof (afhankelijk van hoeveel zon hij te verduren heeft gehad) en uitdrogend rubber. Vooral die laatste kan voor problemen zorgen. Denk aan de voorvork, je zult vrijwel zeker scheurtjes in de stofafdichting vinden. Nieuwe stofkappen zijn niet duur, en de montage daarvan relatief simpel. Maar als de boel toch los moet, dan neem je de rest ook gelijk mee. Dus nieuwe keerringen, nieuwe olie, eventueel nieuwe glijbussen. Meestal wordt er ook gelijk een setje Hyperpro veren gemonteerd. En zo wordt een relatief betaalbare reparatie toch wat duurder. Maar dan kan de voorvork wel weer 10 jaar mee.
Inlaatrubbers worden poreus, en de O-ringen, rubber pakkingen en membranen in de carburateurs worden slecht. Je merkt dat doordat de motor ineens niet meer lekker loopt, of veel benzine verbruikt. Omdat vaak onduidelijk is wat de exacte oorzaak is, wordt alles vervangen. In- en uitbouw is namelijk veel werk, en het is geen doen om steeds 1 ding te vervangen om te kijken of het probleem verholpen is. Zo wordt een relatief goedkope reparatie toch weer vrij duur.
De demping van de schokbreker is na 20 jaar niet meer aanwezig. Beste oplossing is een aftermarket schokdemper.
Het schuim van het zadel verliest zijn veerkracht, zodat je ook hier al snel aan de beurt bent voor vervanging/aanpassing.
Electrakabel verliest zijn veerkracht,en isolatie wordt bros. Zeker rondom het balhoofd kun je draadbreuk gaan verwachten. Kan erg lastig zijn, omdat je soms niet weet waar je het moet zoeken. En als je na doormeten 1 draad hebt vervangen, kan volgende week een andere draad aan de beurt zijn.
Massaverbindingen zijn meestal in niet al te beste staat, en kunnen voor problemen zorgen.
Daarnaast is bij motoren op leeftijd roestvorming in de tank een zorg, en spelen er vaak problemen met bobine's en bougiekabels op.
Nogmaals, dit geldt niet specifiek voor de TRX, maar voor alle youngtimers.
Nou nou, dat is wel een erg sombere voorstelling van zaken hoor.
Zo beredeneerd zou motor rijden voor velen onbetaalbaar zijn.
Ik heb nog nooit een zadeltje of kabelboom vervangen vanwege ouderdom.
Mijn carburateurs zijn nog niet uit elkaar gevallen.
Er rijden hele hordes met originele, niet-geservicede vering.
Inderdaad,mijn Goldwing is 28jaar oud en heeft 112000km gereden,enigste wat ik er aan doe is het normale onderhoud,Nou nou, dat is wel een erg sombere voorstelling van zaken hoor.
Zo beredeneerd zou motor rijden voor velen onbetaalbaar zijn.
Ik heb nog nooit een zadeltje of kabelboom vervangen vanwege ouderdom.
Mijn carburateurs zijn nog niet uit elkaar gevallen.
Er rijden hele hordes met originele, niet-geservicede vering.
Dat zal best, maar daarom hoeven aspirant TRXers nog niet dit topic uitgejaagd te worden. Ik wil eind dit jaar nog wel een TRX kunnen verkopen.
Tja toch zijn dit geen schokkende dingen,er kan natuurlijk altijd wat kapot en dat is niet alleen maar bij oudere motoren zo,Tja jij haalt je cilinderkop er even af om m in de vaatwasser te wassen Dus voor jou is niet veel een issue.
Maar als iemand voor elk wissewasje de garage al moet bezoeken zoals het afstellen van het achterwielsliert (ketting), het vullen van de motorvloeistof (olie) of het vervangen van de stuurpotjesolie (remvloeistof) dan lijkt mij een oudere motor niet echt handig.
Ik wel
- kabelboom breuk bij een CB750 van 17 jaar oud. (>100.000km)
- Uitgedroogde membramen bij een GPZ550 van 13 jaar oud (< 50.000km)
- Lekkende schokbreker (uitgedroogde keering) TRX van 8 jaar oud (<40.000km)
- Verdroogde carburateur rubbers Diversion 600 van 10 jaar oud (< 15.000km)
- Doorgerotte choke mechanisme (veer verpulverd) Grizzly 660 van 11 jaar oud.
- diverse defecte sensoren R1 2004 (<50.000) (ja mijnheer het is al oudere motor...)
En dit is niet omdat het allemaal slecht is maar dingen worden gewoon ouder en dan is het makkelijk als je handig bent.
Beetje late reactie maar ga je grootse werkzaamheden doen aan het blok?Heb jij een Ducati? Bekijk bijlage 1397560
Einde jaar pas? Misschien enz enz.Straatfiets met origineel blok.
Circuitfiets met 'mooi spul' houd ik. Die kan ook nog met kenteken de weg op.
Ha, ja nou niet vandaag of morgen in elk geval. Ik moet nog dingen overzetten / omwisselen. Bepaalde dingen wil ik natuurlijk graag houden.Einde jaar pas? Misschien enz enz.
Heimwee naar een TRX
Deze was van mij, wel spijt dat ie weg is
Soms moet je wensen houden, ik heb er wel 1. Ik hoop toch dat ik nog eens tegen een mooi exemplaar aanloopHa, ja nou niet vandaag of morgen in elk geval. Ik moet nog dingen overzetten / omwisselen. Bepaalde dingen wil ik natuurlijk graag houden.